Mitkä ruoat yhdistät kesään? Muuta kuin varhaisperunat ja kalalautanen kevätsipulin ja voisulan kanssa. Muita vastaavia?
Mitkä herkut ja ruoat kuuluvat kesään?
Mieluusti kokonaisia ruokalajeja!
Kommentit (61)
Ei peruna sen suomalaisempaa ole kuin pasta. Peruna on Etelä-Amerikkalainen kasvi.
Vehnä ja pasta on tunnettu Euroopassa vuosituhansien ajan ennen tätä Amerikkalaista uutuutta.
Grillattu kesäkurpitsa
Letut, tuoreita marjoja, kermavaahtoa
Rosvopaisti lampaasta joka juhannus. Meitä on aina iso porukka. Tulta polttaessa ja paistin valmistusta odottaessa paistellaan siinä tulilla mm. makkaraa ynnä muuta. Koska paistin kypseneminen kestää muutaman tunnin.
Tuoreet mansikat kuuluvat kesään. Mansikoita saa toki vuoden ympäri mutta ei se ole sama asia syödä mitään espanjalaista mansikkaa.
Paistetut ahvenet ja kermainen kantarellikastike. Lisäksi varhaisperunoita ja höyrytettyjä porkkanoita.
Lähes mikä tahansa syötynä ulkona. Suomessa siihen on lyhyt sesonki.
Silli ja ruisleipä. Rapu ja paahtoleipä. Leipäjuusto ja lakkahillo. Poronkäristys ja perunamuusi. Kebab ja riisi, ja mitä näitä kaikkia nyt onkaan. Mutta maailmassa on yksi sääntö: pekoni + ihan mikä tahansa.
Kesäkeitto
Itse ongitut ja savustetut ahvenet
Kesäkeitto on kuin anaaliseksi. Ei aikuisena maistu jos on lapsena pakotettu.
Grillimakkaraa ei tule syötyä kuin kesällä.
Tomaatti-sipulisalaatti, sillä kesällä tomaatit ovat sesongissa ja halpoja ja hyviä, ja sipuleita myydään varsineen (käytän varret salaattiin).
Mansikat tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grillatut ruuat (kasvisvartaat, halloumi, juustotäytteiset herkkusienet, maissi).
Raparperi- ja mustikkapiirakka, raparperikiisseli, herukat ja karvaiset.
Voissa paistetut ahvenfileet ja uudet perunat.
Kanttarellikastike kevätsipulilla, tarjoiltuna pastan kanssa.
Pasta ei mitään kesäruokaa ole :)
No jaa, mulle se on niin ympäri vuoden peruslisuke, etten ole koskaan miettinyt asiaa tarkemmin (koska se on helpoin tapa täyttää energiavarastot terveisin kestävyyslajiharrastaja), syön perunaa ehkä neljä kertaa vuodessa :D
Ai jaa, sä oletkin sellainen pastalla urheileva :D:D:D
Joillain toimii, joillain ei. Kukin syököön omien tuntemustensa mukaan ;)
Toki jokainen syököön miten haluaa. Huvittaa vain nämä pastaa tankkaavat "urheilijat"
Minä taas luulen, että rouvat haluavat suojella kynsiään. Hui kamala sentään, kun perunoita pitää ihan pestä tai jopa kuoria.
Saahan niitä pestynäkin, ei ole pakko ostaa niitä multaisia.
Saa kyllä, mutta ne oikeat multaiset ovat paremman makuisia. Hirveimpiä ovat pestyt ja uudelleen mullassa pyöritetyt potakat. Sitä paitsi ne pestytkin kannattaa huuhtaista, on niihinkin jäänyt joitakin hiekkakokkareita.
Muurinpohjalettu ( täytetetty ) lahna savustettu, päälle suolamuikku, koskenkorvahuikku
Hölskykurkut
Tuoreet porkkanat keitettyinä, keitetty kanamuna pikkusuolalla, potut omasta maasta, mummoni etikkakurkut ( lapsuuteni mummolareissun kesäruoka)
Kesäkurpitsaletut. Joo, kesäkurpitsaa saa kaupoista ison osan vuotta, mutta noi letut vaan maistuu parhaalle näin kesällä.
Kasvispesto. Teen peston itse, enkä koskaan käytä siihen basilikaa hitustakaan. Tänään harvensin porkkanariviä, ja keräsin visusti talteen ne naatit ja pikkuporkkanat. Huomenna teen niistä pestoa yhdessä köynnöskrassin lehtien ja valkosipulin itusilmujen kanssa. Se jos mikä on minulle kesän ruokaa - talvella ei kasva sen kummemmin porkkanannaatteja kuin krassinlehtiäkään.
Vaivatonta kesäherkkua kirjoitti:
Kesän kohokohtia ovat ne varhaisaamun hetket, kun herään neljän-viiden aikoihin, pukeudun hiljaa etteivät muut herää, otan pienen taljajouseni seinältä telineestä ja lähden kaupungin puistoihin hakemaan perheelle päivällistä.
Puistoissa on aamuyöllä aivan vilisemällä omistajiltaan karanneita frettejä. Ne ovat arkoja ja liikkuvat pääasiassa aamuyön tunteina. Päivällä niitä ei juuri näe.
Frettiä on vaikea päästä riittävän lähelle, mutta riittää että istuu rauhallisesti penkillä, kyllä ne sitten tulevat tutkimaan tilannetta.
Oikealla hetkellä jousesta singahtaa nuoli ja fretti lyhistyy kokoon. Jos eläin vain haavoittuu, se on tietenkin lopetettava heti, ettei aiheuta sille tarpeetonta kärsimystä.
Sitten vain kotiin ja ateriaa valmistamaan. Nylkemisessä, suolestamisessa ja paloittelussa on tietenkin pikkuisen puuhaa, mutta herkkuaterian eteen kannattaa nähdä vähän vaivaakin.
Kun esivalmistelut on tehty, kuumenna paistinpannu ja loruta siihen öljyä. Paistele fretin osia niin, että ne saavat kunnon paistopinnan. Lado palaset uunipataan ja ripottele päälle suolaa ja mustapippuria.
Kuori neljä porkkanaa ja leikkaa ne renkaiksi ja kaksi sipulia pieniksi lohkoiksi. Lisää muutama pieni pala palsternakkaa Lisää porkkana-, palsternakka- ja sipulipalat pataan. Kaada lihojen päälle vettä niin että ne peittyvät.
Laita pata 200 asteiseen uuniin ja anna olla siellä noin 2 tuntia, laske lämpöä tämän jälkeen 180 asteeseen ja hauduta kannen alla 1,5-2 tuntia.
Kun liha alkaa irrota luista, lisää runsas desilitra kermaa ja sekoittele. Laita vielä 150 asteeseen ja anna olla noin 45 min.
Taivaallisen hyvää ! Tästä pitävät perheen pienimmätkin.
Kuulostaa tosiaan hienolta kesäherkulta. Samalla myös pieni seikkailu ja vastuuntuntoinen tapa hankkia ruokansa.
Tekisi mieli itsekin kokeilla, mutta taidot ja välineet puuttuvat, enkä millään jaksaisi vääntäytyä ylös aamuyöllä.
Täytyy kai tyytyä uusiin perunoihin, kevätsipulikastikkeeseen ja lämminsavuloheen. Siinä kastikkeessakin on jo minun taidoillani ihan tarpeeksi tekemistä.
Savukala. Tuoreet palkoherneet. Mansikat ja jäätelö.
Minun kesäruokiani ovat varhaisperunoiden lisäksi uuden sadon tuoreet kasvikset, kuten porkkanat, herneet ja varhaiskaali. Jonkin verran voimme mökillä syödä itse pyydystettyä kalaa, mutta aika usein menee marketista ostetun lihan grillaamiseksi.
Tuo frettipaisti ei kyllä ole mikään vaivaton kesäherkku, päinvastoin vaikuttaa melko työläältä. Silti tekisi mieli kokeilla. Meistä ei ole kuitenkaan lähtemään frettijahtiin kaupungin puistoihin, eikä frettiä tunnu olevan ainakaan meidän vakiokaupoissamme myynnissä.
Saahan niitä pestynäkin, ei ole pakko ostaa niitä multaisia.