Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nukkuuko normaalit aikuiset tosiaan joka yö kuin tukki sen 8 tuntia???

Vierailija
20.07.2023 |

Tuntuu että olen ainoa jolla huonounisuutta. Joskus saatan nukkua vain 2 tuntia ja olla hereillä tai torkahdella koko loppu yön. Sitten taas seuraavana päivänä voin nukkua normaalisti 7 tuntia. Unettomia öitä myös usein. Mutta koskaan ei ole sellaista tasaista että joka yö nukkuisin aina 8 tuntia. Varmaan vikana että olen herkästi stressaantuva ja väsyn nopeasti esim sosiaalisissa tilanteissa. Tämä johtaa siihen että joudun ottamaan päivä torkut ja unirytmi menee aina helposti sekaisin. Olisi kiva kuulla miten te muut nukutte.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. 10- 12 tuntia on normi. Aina yritän kuitenkin herätä niin, että ehdin juoda aamukahvin ennen päiväunia.

Vierailija
42/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun säännöllisesti ja hyvin ainoastaan silloin, kun illalla tulee pimeätä kestäen aamuun asti. Etelän lomilla parissa viikossa huomaa, kuin ihana on olla virkeä päivällä uimaan ja liikkumaan koko päivän. Rytmini tulee säännölliseksi siellä melkein heti eikä huonoja öitä ole. Toki johtuu tietysti myös siitä, että aamusta iltaa on ulkoilmassa ja sisällä vaan käydään nopeasti.

Suomessa on vain pari viikkoa syksyllä ja keväällä, kun pimeys tulee sopivan aikaan. Sitten, kun rytmiin tottuu, alkaa keväällä kesää kohti olemaan valoisaa koko ajan ja syksyllä talveen taas pimeää. Että mä kärsin joka ikinen vuosi tuosta!!

Pitäisköhän muuttaa etelään niin sais nukuttua ilman lääkkeitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Mutta kannattaa ainakin yrittää. Useimmilla alkaa univaje tulemaan ongelmaksi jos jää esim 7 tai alle tunnin.

Vierailija
44/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukun 5-6h/yö. Ei riitä unta enempää.

Vierailija
45/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun yössä 8-11 tuntia. Kesällä vähemmän ja talvella enemmän, tämä tosin Suomessa asuessani. Kroppaani vaikuttaa eniten auringonvalo. Tosin nyt kun asun etelässä, käyn nukkumaan 21-23 välillä ja herään 6-8 välillä, riippuen siitä paistaako aamulla aurinko vai ei.

Vierailija
46/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukun säännöllisesti ja hyvin ainoastaan silloin, kun illalla tulee pimeätä kestäen aamuun asti. Etelän lomilla parissa viikossa huomaa, kuin ihana on olla virkeä päivällä uimaan ja liikkumaan koko päivän. Rytmini tulee säännölliseksi siellä melkein heti eikä huonoja öitä ole. Toki johtuu tietysti myös siitä, että aamusta iltaa on ulkoilmassa ja sisällä vaan käydään nopeasti.

Suomessa on vain pari viikkoa syksyllä ja keväällä, kun pimeys tulee sopivan aikaan. Sitten, kun rytmiin tottuu, alkaa keväällä kesää kohti olemaan valoisaa koko ajan ja syksyllä talveen taas pimeää. Että mä kärsin joka ikinen vuosi tuosta!!

Pitäisköhän muuttaa etelään niin sais nukuttua ilman lääkkeitä?

Hyvä alku olis jos se kellojen siirtely heitettäis roskiin. Aina menee rytmi sekaisin.

Vierailija
47/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen luonnollinen, alkuperäinen unirytmi on nukahtaa illalla, nukkua muutamia tunteja ns pikkuyö, valvoa sitten keskiyön tienoilla useampi tunti ja nukkua loppuyöllä pidempään ns isoyö. Vielä 1800-luvulla ihmiset kyläilivätkin toistensa luona silloin yöllä. Kulkivat pimeissä metsissä kylään ja tapahtui paljon esim. onnettomuuksia, kun eivät nähneet kunnolla eteensä.

Vierailija
48/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.bbc.com/future/article/20220107-the-lost-medieval-habit-of-…

Keinotekoinen valaistus muutti tämän kaksiosaisen nukkumistavan.

For millennia, people slept in two shifts once in the evening, and once in the morning. But why? And how did the habit disappear?

Vierailija
49/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosituksilla ei suomessa ole mitään arvoa ja virkaa enää sen jälkeen kun vihervasemmiston naiset valjasti ne omaan käyttöön oman tahdon toteutukseen puhtaasti ideologisista syistä ja vain sen takia että itse kannattama ideologia yleistyisi ja saisi sen pakotettua kaikille muillekin. Vihervasemmiston naisten kanssa on aika huvittavaa se että ihmiset ei koskaan saisi katsoa mitä tämä nainen itse tekee vaan kaikkien pitäis kohdella vihervasemmiston naista juuri niin kuin tämä nainen itse haluaa ja määrittelee välittämättä hänen omasta käytöksestä ja toimminnasta sekä ajatuksesta että kun minä tarpeeksi kovaa vihaan kaikkia jotka ei ajattele kuin minä niin kaikki alkaa arvostaman ja kunnioittamaan minua. Itsekkäämpää, omahyväisempää ja hirveämpää ihmisryhmää muita ihmisiä kohtaan ei ole mitä feministisen vihervasemmisto kaikesta ahdistyvat ideologiset teini tytöt kohtelevat muita

Vierailija
50/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalla ja vapaapäivinä nukun 8-10 tuntia. Mutta kun pitää töihin herätä nukun 5-7 tuntia.

Nukun useimmiten ihan hyvin, mutta herään kyllä usein 1-2 kertaa yössä, saan heti kyllä uudestaan unta.

Stressaantuneena ja kuukautisten ekoina päivinä nukun erityisen huonosti. Myös se, että joudun heräämään herätykseen vaikuttaa uneeni negatiivisesti. Hieman hirvittää miten tulevat vaihdevuodet tulee vaikuttamaan.

Olen yli nelikymppinen nainen ja mulla on kolme lasta, nuorin 6v. Ja olen iltavirkku ja aamutorkku.

Vierailija
51/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kuusikymppiset, mutta ei kahdeksaa vaan 7,5 tuntia, sitten vanhemmiten unen tarve vähenee, 5-6 tuntia on normaali 60-70 vuotiailla.

Vierailija
52/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle kuusikymppiset, mutta ei kahdeksaa vaan 7,5 tuntia, sitten vanhemmiten unen tarve vähenee, 5-6 tuntia on normaali 60-70 vuotiailla.

Itse asiassa unen tarve ei vähene. Vanhemmat ihmiset eivät vaan saa nukuttua kerralla täyttä yötä. Keräävät sitten univelkaa tai nukkuvat päiväunia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi