Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nukkuuko normaalit aikuiset tosiaan joka yö kuin tukki sen 8 tuntia???

Vierailija
20.07.2023 |

Tuntuu että olen ainoa jolla huonounisuutta. Joskus saatan nukkua vain 2 tuntia ja olla hereillä tai torkahdella koko loppu yön. Sitten taas seuraavana päivänä voin nukkua normaalisti 7 tuntia. Unettomia öitä myös usein. Mutta koskaan ei ole sellaista tasaista että joka yö nukkuisin aina 8 tuntia. Varmaan vikana että olen herkästi stressaantuva ja väsyn nopeasti esim sosiaalisissa tilanteissa. Tämä johtaa siihen että joudun ottamaan päivä torkut ja unirytmi menee aina helposti sekaisin. Olisi kiva kuulla miten te muut nukutte.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 7 h nukkuvat kuolevat nuorempina.

Vierailija
22/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kyllä pitää huolen siitä, että 8 tuntia yhtenäistä unta on vaan toiveajattelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-6 tuntia välillä heräillen on mun normaali yö. Jos nukun 8h niin herään todella kipeänä. Pää, niska, selkä. Niin jumissa etten kykene vessaan ainakaan tuntiin.

Vierailija
24/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,

Särkeekö päätä aamuisin?

Onko yöhikoilua?

Öisinkin mentävä pissalle?

Närästääkö?

Onko raajat väsyneet?

Ylipainoa vähänkin?

Tupakointi, alko?

Jos vastasit useampaan kyllä, sulla voi olla uniapnea.

Vierailija
25/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hyvä mieli ja mikään ei stressaa niin 8h menee kevyesti. Unta on vähemmän ja se on katkonaista jos on stressiä.

Vierailija
26/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti sitä olisikin normaali jos saisi nukkua 8 tuntia putkeen. Sen sijaan nyt vaan pitää herätä 10-20 kertaa yössä ja tällä mennään.

Vauva ja yöimetys? Tsemppiä ja isosti jaksamista, mulla aktivoitu vakava unettomuus vauvavuonna enkä enää kykene nukkumaan ilman lääkkeitä. Pitkään meni kahden tunnin yöunilla ja olin ihan valmista kauraa menemään vaikka kiskoille että saisin nukuttua.

Aloittajalle, heräilen usein yön aikana enkä tosiaan nuku kunnolla ilman lääkkeitä. 8 tunnin yhtäjaksoinen uni on haave vain 😅.

Vierailija
27/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun naapurini, elleivät sitten käy nukkumaan iltayhdeksältä. Yksi ainakin nukkuu luonnostaan aina vain neljä tuntia ja metelöi muun ajan yöstä. Muut naapurit alkavat kolistella viiden kuuden aikoihin.

Todella ärsyttävää kun itse nukkuu alkuyöstä usein huonosti kroonisten kipujen takia ja sitten kun pitäisi saada aamusta nukuttua riittävän pitkään saadakseen edes seitsemän tuntia unta, kerrostalossa naapurit metelöi oven takana käytävässä kuudelta.

Vierailija
28/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään 1-2 kertaa yössä laittamaan äänikirjan hiljaisella kuulokkeisiin, käytän uniajastinta 30min koska usein nukahdan nopeasti.

Yhteensä nukun jotain 6-9h välillä riippuen työstä / lomasta.

Vierailija
29/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se olisi se ideaali hyvinvoinnin ja aivoterveyden kannalta, aiheesta myös Ylen uudessa aivot-dokkarissa jossa siis aivot aiheena 4 jakson verran ja 1 jakso nimenomaan unesta, sen eri vaiheista, sen vaikutuksesta aivoihin ja hyvinvointiin ja sen puutteen/liian vähäisen määrän samoin.

Ja kyllä, nukun yleisesti ottaen kuin pieni possu n.7-8h/yössä ja nukahdan hyvin nopeasti, arkisin jää lähemmäs tuota 7h ja se on minulle liian vähän, mutta kun en malta mennä ajoissa petiin ja klo herättää 06 aikoihin. Sitten olen naatti jo alkuillasta ja vkonloppuisin otan päiväunet. Välillä herään elävän ja ahdistavan unen vuoksi, mutta onneksi tosi harvoin ja nukahdan nopeasti uudelleen ja välillä herään kovaan pissahätään 1-3h ennen kelloa mikä on tod raivostuttavaa.

Mutta vkonloppuisin ja näin lomalla nukun vähintään sen 8h/yössä, yleensä jopa 9h.

On ihan parhautta kömpiä torrkupeitteen alle pehmeä tyyny nassun alla ja ummistaa silmät, rakastan nukkumista!

Vierailija
30/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lomalla 4 viikkoa ja sen ajan unen keskiarvo oli 8,5h. Saatan herätä yöllä vessaan, mutta yleisesti ottaen laitan pään tyynyyn illalla ja aamulla siitä herään. Itseasiassa pitäisi liikkua yöllä vähän enemmän, joskus olen ihan jumissa aamulla kun ollut koko yön samassa asennossa. Jos nukun yöllä jotain 6h, nukahdan päivällä pystyyn.

Vierailija
31/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukun ainakin kahdeksan tuntia yössä välillä menee kymmenenkin

En ole stressaavaa tyyppiä, se vaikuttanee

Ikä myös vaikuttanee

Vierailija
32/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista oonko edes unilääkkeiden kanssa nukkunut putkeen koko yötä vuosikymmeniin. Uniongelmat on alkaneet jo teininä. Kadehdin niitä jotka nukkuvat 8h vaikka vaan yhdellä heräyksellä.

Vierailija
33/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä normaaleista sillä itse olen masentunut ja nukun 10-12 h joka yö. 

Vierailija
34/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun 8-10 tuntia. Nukahdan helposti ja herään jakaus tallella.

N43v.

Vierailija
35/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun suunnilleen tuon 8 tuntia enkä ole koskaan kärsinyt huonounisuudesta. Minun oli helppo herätä ja nukahtaa uudelleen myös silloin, kun lapset olivat pieniä ja herättivät yöllä.

Elämänasenne ratkaisee, toimelias hyvä arki, ei alkoholia tai muita päihteita ja hyvä omatunto on paras päänalunen.

Vierailija
36/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nukun nykyään 7-8 tunnin yöunia ja olen nukkunut siitä pitäen, kun pudotin pois ylimääräiset kilot, aloin liikkumaan enemmän sekä syömään useammin päivässä pienempiä ruoka-annoksia kerrallaan, vähensin suolan ja sokerin käyttöä sekä lisäsin ruokavalioon kuituja ja kasviksia ja kovat rasvat jätin pois. Vaikka olen eläkeläinen en tarvitse päivätorkkuja.

Vierailija
37/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap,

Särkeekö päätä aamuisin?

Onko yöhikoilua?

Öisinkin mentävä pissalle?

Närästääkö?

Onko raajat väsyneet?

Ylipainoa vähänkin?

Tupakointi, alko?

Jos vastasit useampaan kyllä, sulla voi olla uniapnea.

Ei, mulla vaan menee rytmi herkästi sekaisin. Eaim nyt kesällä en ole saanut öisin unta. Sitten torkun päivät ja taas yöunesta voi vain haaveilla. Sama juttu jos joku stressaava työ. Mutta oma vikahan tämä on. Kadehdin niitä jotka saa joka yö sen 8 nukuttua

Vierailija
38/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä tuntia unta yöllä on paras määrä aikuiselle. Päivällä kuuluisi ottaa pikku torkut jos parikin.

Neljä tuntia siksi, että keho tarvitsee liikettä jo neljän tunnin jälkeen. Ei siis ihme, jos uni on huonoa jo aamuyöstä.

- Asiantuntijalta kuultu neuvo huono uniselle

Vierailija
39/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan esivaihdevuosi-iässä.

Vierailija
40/52 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tapahtui nukkumisessa joku ihmeellinen muutos joskus siinä 30-vuotiaana; ennen sitä nukuin huonosti, stressasin, pyörin, jne. 

Kun elämä muuttui tasaiseksi ja käsittelin erinäisiä asioita ja muutuin itse rauhallisemmaksi, aloin nukkua kuin pieni porsas. Nykyään kun laitan pään tyynyyn, nukahdan heti ja nukun aamuun asti. Yleensä noin 21:00-04:00. Olen aamuherääjä... :D 

Mulle tosin riittää 7h.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi