Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostaisitko manuaalivaihteisen auton?

Vierailija
19.07.2023 |

Perustele.

Kommentit (1451)

Vierailija
1101/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä Keski-Euroopan ruuhkissa alkaa arvostaa automaattia. Manuaalilla ajaminen olisi jatkuvaa kepin hämmentämistä. 

Vierailija
1102/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, koska automaattiloodat eivät kestä ja korjaus maksaa helkkaristi.

Nykyisten automaattien kestävyydestä en tiedä, mutta ainakin ennen sanottiin, että yhdellä automaattilaatikolla ajat kaksi moottoria loppuun.

Joo, mulla oli 90-luvun lopulla silloin jo yli 20 -vuotias Fiat 132 2000 TC automatic vm.-77. Hyvin toimi automaatti ja muutenkin, vaikka olikin iäkäs auto. Laadukkaasti tehty, ei kolissu eikä rämissyt huonoillakaan teillä vaan meni pehmeästi. Oli hyvin varusteltu ikäisekseen muutenkin mm.ohjaustehostin, sähköikkunat edessä, ratin korkeussäätö, plyyshiverhoilu, lukuvalot- ja keskikyynärnoja takana, kärjetön sytytys jne. Olihan se ollut melko kalliskin uutena, 2-litraisten luokan hinnakkaimpia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu autosta ja sen käyttötarkoitukseta.

Vierailija
1104/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajokokeen suorittaa automaattivaihteisella autolla, siitä kirjataan ajokorttiin erityisehto. Tällöin kuljettajalla ei ole lupaa ajaa manuaalivaihteista autoa.  Tämä on se syy miksi nämä pellet joutuvat tyytymään automaatteihin. Yllättävää muuten se, että on yleistynyt ilmiö jossa nämä rajoitetun ajo-oikeuden saaneet lapsoset käyvät myöhemmin suorittamassa uuden ajokokeen manuaalivaihteistoisella autolla saadakseen luvan ajaa myös terveiden ihmisten autoilla.

Only in Finland. 

USAssa myydaan vuosittain 52.2 miljoonaa autoa, niista max. 1.7% on manuaaleja. Get with the program, Finland!

Vierailija
1105/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaattivaihteisto on minulle "plussaa, mutta ei pakollinen". Jos etsin käytettyä autoa tietyllä budjetilla, niin hinta-laatusuhde ja kokonaisuus ratkaisee. 

Vierailija
1106/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän Formula 1:ssä ei ole automaattivaihteita? 

Liikenteessähän ei ajeta mitään formulaa. Eihän se Rovanperäkään aja automaatilla rallia eikä ralliautolla normiliikenteessä.

Vierailija
1107/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä edes ajanut automaattia, ikää 47 vuotta ja 18-vuotiaasta lähtien olen autoja omistanut ja niillä päivittäin ajanut. Ennen viime vuotta en ollut ajatellut, että tämä olisi harvinaista, mutta sitten autohuollossa mulle oli vaihtoautoksi laitettu automaatti. Istuin autoon, ja kaikki näytti siltä kuin avaruusaluksessa. Mulla oli kiire töihin, en pystynyt siinä pyytämään mitään opastusta. Eipä siinä auttanut, kuin marssia sisään ja pyytää vaihtamaan kiireesti manuaaliin. Työntekijä ihmetteli, että onpa harvinaista, että joku ei ole koskaan ajanut automaattia.

Pitää varmaan ottaa ihan asiaksi opetella automaatilla ajamaan. Onko se vaikeaa, vai pystyisinkö vain ottamaan jonkun koeajoauton, ja parkkipaikalla kokeilla?

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on siis: toistaiseksi olen ostanut vain manuaaleja, enkä näe syytä miksi en vieläkin voisi ostaa.

Vierailija
1108/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajokokeen suorittaa automaattivaihteisella autolla, siitä kirjataan ajokorttiin erityisehto. Tällöin kuljettajalla ei ole lupaa ajaa manuaalivaihteista autoa.  Tämä on se syy miksi nämä pellet joutuvat tyytymään automaatteihin. Yllättävää muuten se, että on yleistynyt ilmiö jossa nämä rajoitetun ajo-oikeuden saaneet lapsoset käyvät myöhemmin suorittamassa uuden ajokokeen manuaalivaihteistoisella autolla saadakseen luvan ajaa myös terveiden ihmisten autoilla.

Et säkään hirveen terveeltä vaikuta. Ei taida vaihteet olla mikään terveyden mittari.

Vierailija
1109/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs sen hauskempaa kuin kepittää menemään manuaalilla?  Ajon hurmaa?!

Vierailija
1110/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ikinä edes ajanut automaattia, ikää 47 vuotta ja 18-vuotiaasta lähtien olen autoja omistanut ja niillä päivittäin ajanut. Ennen viime vuotta en ollut ajatellut, että tämä olisi harvinaista, mutta sitten autohuollossa mulle oli vaihtoautoksi laitettu automaatti. Istuin autoon, ja kaikki näytti siltä kuin avaruusaluksessa. Mulla oli kiire töihin, en pystynyt siinä pyytämään mitään opastusta. Eipä siinä auttanut, kuin marssia sisään ja pyytää vaihtamaan kiireesti manuaaliin. Työntekijä ihmetteli, että onpa harvinaista, että joku ei ole koskaan ajanut automaattia.

Pitää varmaan ottaa ihan asiaksi opetella automaatilla ajamaan. Onko se vaikeaa, vai pystyisinkö vain ottamaan jonkun koeajoauton, ja parkkipaikalla kokeilla?

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on siis: toistaiseksi olen ostanut vain manuaaleja, enkä näe syytä miksi en vieläkin voisi ostaa.

Oit sä kyllä aika tyhmä, jos automaatti näyttää avaruusautolta. Mentiin ostaa uusi autoautomaateilla ja kuskin ainut ohje oli, että niittaa se vasen jalka oveen kiinni, ettet ala painelee "kytkintä". Mitään ongelmia ajaa koeajoa automaatilla, sen kun vaan posotti menemään. Ja ihan tiedoksi, että traktotorihommatkin hoidan automaatilla ja kortti ollut about 10 vuotta kauemmin kuin sulla.

Vierailija
1111/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullamössöväki sanoo että ei. Mutta heikäläisille tuntuu olevan kaikki muukin vaikeaa. En kyllä ymmärrä miten se voi olla joillekkin vaikeaa manuaalilla ajaminen? 

36 vuotta meni manuaalilla ongelmitta. Enää en ostaisi. Ja viimeksi kun tarvitsin pakua, ei se manuaali mitenkään vaikea ollut.

Vierailija
1112/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs sen hauskempaa kuin kepittää menemään manuaalilla?  Ajon hurmaa?!

Sä et sitten ole automaatilla ajanut. 

Vierailija
1113/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oit sä kyllä aika tyhmä, jos automaatti näyttää avaruusautolta. Mentiin ostaa uusi autoautomaateilla ja kuskin ainut ohje oli, että niittaa se vasen jalka oveen kiinni, ettet ala painelee "kytkintä". Mitään ongelmia ajaa koeajoa automaatilla, sen kun vaan posotti menemään. Ja ihan tiedoksi, että traktotorihommatkin hoidan automaatilla ja kortti ollut about 10 vuotta kauemmin kuin sulla.

Siis myyjän ainut ohje...

Vierailija
1114/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullapa on autossani manuaalikoneistoinen automaattilaatikko trans breikillä. Opiskelpaaka apinat mikä elukka se semmoinen mahtaa olla. Manuaalisesti vaihdettava automaatti. Turhaa kytkin poljinta ei vain ole. Turbiinin stall speed on 4000rpm. Tasan minä päätän milloin auto vetää ja millä vaihteella.

Vierailija
1115/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos automaatti pelottaa niin kovasti, niin jatka vaan sillä karvanoppacorollallasi. Luulisi tuolla iällä jo kasvaneen ohi tuosta vaiheesta, mutta ei näköjään.

Vierailija
1116/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automaattivaihteisto on minulle "plussaa, mutta ei pakollinen". Jos etsin käytettyä autoa tietyllä budjetilla, niin hinta-laatusuhde ja kokonaisuus ratkaisee. 

Jos käytettyä VAG-kulkinetta katsoo niin manuaali lienee ainut järkevä vaihto. Tosin niiden moottorissakin ongelmia piisaa. Tietysti menettellee, jos tosi halvalla saa.

Vierailija
1117/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullapa on autossani manuaalikoneistoinen automaattilaatikko trans breikillä. Opiskelpaaka apinat mikä elukka se semmoinen mahtaa olla. Manuaalisesti vaihdettava automaatti. Turhaa kytkin poljinta ei vain ole. Turbiinin stall speed on 4000rpm. Tasan minä päätän milloin auto vetää ja millä vaihteella.

Onhan melkein kaikissa automaattiautoissa myos 1 ja 2 vaihteet, ei muuten selviaisi vuoristoissa.

Vierailija
1118/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vuodesta 2000 alkaen ollut pelkästään automaatteja. Miksi sotkisin vaihdekeppiä, kun automaatti varsinkin kaupunkiajossa kerta kaikkiaan vaivattomampi. Onneksi työpaikan autotkin on jo automaatteja.

Vierailija
1119/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan melkein kaikissa automaattiautoissa myos 1 ja 2 vaihteet, ei muuten selviaisi vuoristoissa.

On mutta niitä vaihteita ei saa päälle heti kun haluaa. Pitää olla manuaalikoneisto, että se typerä viive jää pois.

Vierailija
1120/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mutta niitä vaihteita ei saa päälle heti kun haluaa. Pitää olla manuaalikoneisto, että se typerä viive jää pois.

"Typerä" viive? Ihan menee kakkosvaihde paalle heti kun siirran vaihdekepin siihen kohtaan ja sitten vaan kiipeilemaan Great Smokies ylospain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi