Määräaikainen virka valtiolla. Voiko irtisanoutua ennen määräajan loppumista?
Olen määräaikaisena valtiolla ja mitään ns työsopparia ei ole tehty. Sain vain jonkun nimityspaperun jossa sopparin alkamis- ja päättymispäivä sekä maininta koeajan pituudesta.
En vaan enää kestä olla tuolla töissä, työ on äärimmäisen huonosti organisoitu ja tylsää. Lisäksi yksi työkaveri on arvaamaton ja todella töykeä. Ei huvita yhtään enää mennä.
Uusi työpaikka pitäis kyllä löytää ennen lähtöä, mutta a) voinko purkaa sopparin koeajalla? b) voinko irtisanoutua koeajan jälkeen noudattaen irtisanomisaikaa?
Kommentit (58)
Koeajalla voit irtisanoutua. Karenssi tulee.
Valtiolla olet virkamies, siksi työsoppari näyttää erilaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Koeajalla voit irtisanoutua. Karenssi tulee.
Valtiolla olet virkamies, siksi työsoppari näyttää erilaiselta.
Koeajalla ei voi irtisanoutua määräaikaisessa työ- tahi virkasuhteessa. Koeaikapurun voi sen sijaan tietysti tehdä.
Et voi irtisanoutua ellei siitä ole sovittu määräaikaisessa sopimuksessa.
Tuota nyt tuskin tarvii täältä kysellä
Oletko Pirkanmaan Ely-keskuksessa töissä, siellähän harrastetaan oikein urakalla näitä määräaikaisia sopimuksia.
Pirkanmaan Ely-keskuksessa on myös paljon töykeitä ihmisiä töissä ja todella huonosti organisoitua työtä. En tiedä mistä näille esimiehille siellä palkka maksetaan, todella surkeaa touhua. Suurimman osan ajasta siellä kahvittelevat ja pyörittelevät peukaloitaan. Oiva paikka karsia, valtion rahat menevät kuin kankkulan kaivoon kun tuonne niitä syydetään.
Vierailija kirjoitti:
Koeajalla saa lähteä noin vain ilman irtisanomisaikoja.
Uusi työpaikka ei ole kelvollinen syy koeaikapurkuun. Syyn pitää liittyä tehtävään työhön.
Kannattaa lähteä koeajalla. Työsuhteen purku. Määräaikaisena oltava työsuhteen loppuun.
Valtiolla pelasin päivät Pac-Mania ja lueskelin paperilehtiä, kun jostain syystä kaikki nettilehdet oli blokattu.
Virkasuhteesta voi lähteä määräaikaisenakin irtisanomisajan puitteissa.
VirkamL 5 . Todennäköisesti sinulla 2 viikkoa irtisanomisaika. Nämä mujt hpöttbät työsuhteesta, eri asia.
Kannattaa lähteä koeajalla. Työsuhteen purku. Ei tarvi kertoa syytä. Määräaikaisena oltava työsuhteen loppuun. Netistä löytyy tietoa. Itse lähdin koeajan vikana päivänä.
Heko heko jos tämä oli kuittaus aloitukseeni että haluan lähihoitajan määräaikaisuudesta eroon? Luuletko ettei minulla ole uusi työpaikka/ala katsottuna ja haluan yksilöidä kaiken vauvapalstalle.
Miksi hoitoalalla on paha pula tekijöistä, jos ala on niin kiehtova, kevyt ja hyväpalkkainen?
Kerroin selkosuomella sopimukseni, ei irtisanomisehtoa, ei koeaikaa. Voit varmaan rivien välistä lukea, että minulle on sitoutuminen aika vaikeaa joten yritin pakottaa itseni mutta en pysty. Otin tämän sopimuksen myös, koska minulla oli 10 000e velkaa, mutta: Olen 2 viikon päästä VELATON. Haluatko kuulla lisää tilanteestani.
Sairaslomalle vaan jos ei pää kestä. Turha omia hermoja ja terveyttä menettää.
Meillä kaupkansliassa todella myrkyttynyt ilmapiiri ja kiusaamista, useampi saikulla kun on terveys mennyt esimiehen mielivallan takia
Kysy. Meillä ainakin sai lähteä ilman sanktioita. Töykeästä tyypistä kannattaa sanoa esihenkilölle, jotta asiaan puututaan heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi työpaikka ei ole kelvollinen syy koeaikapurkuun. Syyn pitää liittyä tehtävään työhön.
Siitä vaan alapeukuttajat kokeilemaan miten käy kun ilmoitatte koeajalla lähtevänne koska otitte toisen työn. Ei tod kelpaa lainmukaiseksi syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomalle vaan jos ei pää kestä. Turha omia hermoja ja terveyttä menettää.
Meillä kaupkansliassa todella myrkyttynyt ilmapiiri ja kiusaamista, useampi saikulla kun on terveys mennyt esimiehen mielivallan takia
Esimies on ok. Työkaverit on jopa mukavia. Itsessään työ on kuraa mutta sitä se on tällä alalla.
Boredom. Se on tylsää, jossei ole tarpeeksi tekemistä työpäivien aikana.
Lähde kiitämään.
Valtion sopimukset yleensä ovat ns sekamuotoidis, eli määräaikaisuudesskin niissä on (joko itse työdopimuksesss tai työehtosopimuksessa) määräaika, JA irtisanomisehdot. Ne on työntekijällä sen kuukauden irtisanomisaika ja työnantqjalla että vain erityisestä syystä.
Kannattaw kysyä työpaikan luottamusmieheltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin kun EI TARVITSE SYYTÄ. Mistä näitä vänkääjiä tänne sikiää?
"Koeajalla sekä työnantaja että työntekijä voivat päättää työsuhteen ilman irtisanomisaikaa. Työnantajan toteuttama koeaikapurku ei saa kuitenkaan perustua syrjiviin tai epäasiallisiin perusteisiin. Syrjivistä perusteista on luettelo yhdenvertaisuuslaissa. Se, onko koeajan purkuperuste hyväksyttävä, arvioidaan suhteessa olosuhteiden kokonaisuuteen ja oikeuskäytäntöön."
https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/tyosuhteen-paattyminen/sopimuksen-pu…
"Työntekijältä ei koeaikapurkuun vaadita varsinaista syytä, mutta työnantajan pitää aina antaa koeaikapurkuun asiallinen ja painava syy. Hyväksyttäviä perusteita ovat muun muassa työn suorittamiseen liittyvä puutteellisuus, luvattomat poissaolot ja yhteistyökyvyttömyys tai sopeutumattomuus työyhteisöön."
https://www.talentia.fi/talentia-lehti/koeaikapurku-vaatii-painavat-per…