***SYYS04 Torsti!***
Hih, Jatu se vakoilukommentti oli serkulle:) Ei sun tarvi vakoilla, sun tiedetään täälllä notkuvan:)
T: Ynis
Kommentit (32)
Otsohan viihtyi silloin ennen Valman syntymää hyvin päiväkodissa, mutta nyt tiedän, ettei se ehkä ollutkaan hänelle niin helppoa. Silloin en vielä osannut tulkita poikaani sitä vähää mitä nyt. Mutta kotiin jääminen on Otsosta selvästi kivaa, eikä hän koskaan kaivannut tarhaan. Meillä riitti kivasti puuhaa ja kavereita.
Valitettavasti Tea, täytyy sanoa, että Otson sopeutuminen hoitoon nyt 4,5 vuotiaana oli haastavaa. Paljon haastavampaa kuin silloin alle 2 v.
Otso olisi kyllä joka tapauksessa aloittanut päiväkodissa nyt syksyllä, vaikka olisin ollut kotona. Hänellä on vielä monta vuotta aikaa päästä kunnolla mukaan porukkaan ja oppia olemaan ryhmässä (lähinnä siis pitämään puoliaan yms) ja erossa äidistä.
Kumpaa katsotte Hausea vai Lostia?
Mulle Lost on liian jännä ;)
PL
Meillä poika alotti tarhan 3vuotiaana ja ekat vaikeudet tuli nyt eskarissa kun niin moni hyvä kaveri lähti kouluun ja se paras kaveri muutti ulkomaille.Typyn syntyessä tarkotus oli pojan olla kotona koko isyysloma mutta loppuajasta halusi tarhaan..Alko hokemaan että soita nyt et mä meen huomenna!Kaverit oli niin tärkeät :-) Kesälomaa on pidetty aina se reilu 2kk ja sillonkion odotellu tarhan alkua..
Saa nähä millanen typy on.Nyt innolla menee esim.perhepuistossa leikkimään mut ehkä puoltuntia ja on valmis jo lähtemään kotiin.Äidin myös haluaa pysyvän näköpiirissä..
Syömään ja Lostin pariin..
jatu
uinkahan kauan tuota naapurin rakkien haukkumista jaksaa/pitää jaksaa kuunnella?!? Haukkuvat lähes joka ilta näihin aikoihin ja toisinaan vielä puolenyön aikaankin. Mitä tuollaiselle asialle voi tehdä? Jos olisin vuokralla, tekisin valituksen asiasta heti mutta entä näin omistusasunnoissa..??? Tiettäkö joku? Naapurilla on 2 dalmatialaista, jotka tekee useimmiten tarpeensa pihalle, ei tuo paljon niitä lenkitä. Sitten tuntuvat olevan pitkiä päiviä kaksistaan kotona koirat. Omistaja puhuttelee itseään äidiksi koirille ja kun ne kerran haukkui pihalla ja Onni huusi (käskemättä) " koija hilijaa!" naapuri vaan yllytti haukkumaan lisää! Vähän tärähtäneeltä vaikuttaa muutenkin tuo naapuri.
Tämä viikko on ollut yhtä matalalentoa. Tänään oltiin MLL:n perhekahvilan joulujuhlassa. Pienessä tilassa aivan liian paljon väkeä. Sai huutaa, että pystyi kaverin kanssa puhumaan. Mutta hyvinhän tuolla meni. Onni taas tosi suloisesti leikki nukella. Siellä on sellaiset sini-valkoiset nahkaiset (nahanoloista se aine on ainakin) nukenvaunut, jollaiset mulla on ollut vajaa 30-v sitten!!! Niitä se lykki siellä onnellisena:) Sitten käveltiin porukoille, että Onni sai nukahtaa matkalla. Sinne on vaan n. 7km, joten oli lyhyt matka kävellä. Kotiin olis ollut reilu 10km.
Mies on alkanut taas ärsyttää. Luulin, että joulunviettoon liittyvät asiat oli selvät mutta kun vähän kaivelin taas asiaa ja yritin nyhtää kommentteja mieheltä, päädyttiin riitaan. Tai pieneen sanailuun. Mutta siinäpä meni joulumieli.
Täällä muuten sataa lunta! Jospa se valkoinen joulu sittenkin olis vielä mahdollista.
Vaivaa ja ahdistaa ajatella joulua. Kun ei meille tulekaan ketään (appivanhemmat), ei kannata kai tehdä jouluruokiakaan. Vaikka haluaisin. Mutta mies ei ymmärrä, miksi nyt pitäs mitään jouluperinteitä vielä tehdä omaan kotiin... Sitten kortit odottaa postitusta, osa ostamatta vielä. Lahjat nyt on tietysti vieläkin kaupassa ja kuusi metsässä. Perhana sentään. Ja kämppä on siivoamatta. Hip hei sanon minä!
Huh, en muista pinosta juurikaan mitään. Äitikuulle vaan tsemppiä vauva-arkeen. En osaa sanoa tuohon taaperon yölliseen seikkailuun mitään. Kurjaa on jos toinen alkaa huutamaan mutta olishan se kiva mahtua nukkumaankin. Hankala tilanne.
Taidan mennä iltapesulle ja vielä vähän härnäämään miestä. Oli nimittäin puhe " meidän tavasta" ja " teidän tavasta" viettää joulu. Niinpä päätin, että mies saa lähettää joulukortit omalle suvulleen jos se on " heidän tavan" mukaista. No joo, lapsellinen olen tässä kohtaa mutta ottaa nyt taas niin rankasti päähän. Onneksi lauantaina mulla on kaverin kanssa pikkujoulut! Miehellä huomenna firman sellaiset.
Olin unohtaa; Motille paranemista!!!
Hei, meillä vehnä ei aiheuta vieläkään oireita. Millaisiahan määriä pitäs antaa sitten, jos meinaa että tulis jotain oireita vielä..? Pitää kai ens viikolla alkaa antaa ihan kunnolla. Nyt on jäänyt vielä pipari/päivä ja paahtoleipä/päivä asteelle enkä ole iltaisin antanut vehnää vielä lain.
Nyt poistun negatiivisten ajatusteni kanssa hiiteen.
T-P
Selailin pinoa.
Neulahuovutus ON helppoa! Meillä esikoinen vajaa 7v ja neiti 4,5v neulahuovutti sydämiä ja niistä tuli ihan hyviä. Saa nähdä, ehditäänkö muuta. Tarvitaan vaan huovutusvillaa ja neula ja superloninpala alle. Ja lapsille oli avuksi piparimuotit. Muotti superlonin päälle, villaa muottiin ja eikun pistelemään. Toki vois tehdä ilman muottiakin tai lisätä yksityiskohtia tai jos huovuttaa johonkin huopaan tai muuhun, niin superloni sen alle.
Sittenhän on joku saippuaversiokin, mutta siihen en oo enempää perehtyny, paitsi noita vaippahousuja oon vaan, tavallisesti kutonu, sitte kastellu ja marseille(oliiviölysaippualla) sivelly ja sitten käsissä huovuttanu (hangannu)hiukan.
Pidetäänkin huomenna ilmiesesti kotipäivä. Miehen kummitäti kuoli tänään. Ulosveisuu luultavasti lauantaina. Menee päällekkäin mun tädinmiehen hautajaisten kanssa, joten ne jää väliin ja Lapualle ajellaan.
Kovasti tuli sisommilta itkua, mutta hienoja ajatuksia asiasta myös. Taas tulee erilainen jouluaika.
Jaksamisia kaikille!
T@hti
Yritin pari jaksoa katsoa Lostia, mutta ei ollut minun makuuni, sama vika aliaksessa. Noh, pääsepä koneelle, kun mies katsoo Aliasta :)
Nuha iski, sniiiifff. Nenä aivan punaisena. Miksiköhän en ostanut nenäliinoja kaupasta, talouspaperi polttaa ihon kokonaan (ja muita tärkeitä ajatuksia minulla? ;))
Antsa oli koko illan taasen varsinainen vastarannan kiiski. Tällä kertaa kävi kumma kyllä niin, ettei isi kelvannut mihinkään. Äidin piti vaihtaa vaipat ja pitää sylissä. Heti Antsa reagoi, kun mieskin on ollut töissä.
Tässäpä päivän polttavat...
Hellurei!
SaaMa
ei sentään jouluun mutta koulua enää ton verran jäljellä. Melkeen on jo voittajafiilis, kun 5 koetta on takana ja kaikki harjoitustyöt palautettu. No onhan tota koulua vielä 2 vuotta jäljellä mutta pientä taukoa nyt väliin :)
Tänään oli päiväkodin joulujuhlat, lopuksi syötiin riisipuuroa pihalla (tihkusateessa) ja Ida veti 2 lautasellista, siis Ida ei ikinä koskaan milloinkaan suostu syömään puuroa muuta ku pakosta päiväkodin aamupalalla sillon harvoin ku niin aikasin on hoitoon menny. Täytyy varmaan laittaa tyttö ulkoruokintaan ku sit kelpaa puurokin :)
Meille ei oo kukaan sanonu mitään positiivista taikka negatiivistakaan siitä et Ida jää nyt päiväkodista pois ennen joulua. Itse asiassa luulen, et pitivät sitä ihan itsestään selvyytenä... Oltiinhan me koko kesäkin kotona. Nythän mä olen jo melkein kk:n ollu äitiyslomalla, mut ei tietenkään Ida oo vielä voinu jäädä kotiin kun mä kerta oon koulussa ollu n. 4pvä viikossa. Tammikuussa Idan ois tarkotus mennä puistotädille aamupäivisin kunhan saadaan ens arki hiukan sujumaan vauvan kanssa. Mietin vaan, et tuleekohan siinä liikaa muutoksia, ku ens tulee vauva, ja sit pitäis viel mennä puistoon jossa vieraat lapset ja tädit... no jos ei tunnu sujuvan niin ei Idan pakko ole puistoon mennä.
Mä olen noita tuplien hankkimista pohtinu varmaan kohta puol vuotta, ku ens olin sitä mieltä et ei tarvita mut Idan uhma on sen verran paha nyt et pakko on ostaa. itse asiassa tilasin saksasta rattaat, pitäis maksaa ne, mut en ymmärrä tosta sähköpostista minkä sain, et mikä se tilinumero oikein on... siinä on niin paljon niitä numeroita ja jotain koodeja. Osaiskohan ne pankissa auttaa jos menis sen sähköpostin kanssa ja kysyis et mikä täs on tilinumero???!!!
Vaikee oli päättää mitkä rattaat ottais, ku en montaa sataa niihin voi/halua laittaa...
Mä vein tänään joulukortit postiin, 10kpl oli, ja 15kpl odottaa täällä kotona et annetaan ne kavereille/isovanhemmille ihan livenä... Pihi minä en viitsi postimerkkejä ostaa ku kuitenkin usein nähdään.
Mun pitäis nyt olla lukemassa englantia, mut jos pidänkin vapaaillan tänään... kamala myrsky tuntuu ulkona olevan, onneks pääsen aamulla miehen kanssa autolla kouluun.
Ai niin, pitihän mun kysyä teiltä mielipidettä yhteen juttuun. Ens to on Idan viimeinen päiväkotipäivä, ajattelin et jos Ida veis lapsille muumikeksejä (no saa ne täditkin niitä syödä) mut sen sijaan et jokaiselle tädille ostaisin jotain suklaata tms. " turhaa" ni ostaisinkin siihen päiväkotiryhmään esim. pari kirjaa, palapelin tms.? Kun niillä on tosi huonossa kunnossa kaikki kirjat, yks aamu niitä teippailivat ja muutenkin kaikki on jo vanhaa ja kulunutta... määrärahoja ei tietenkään uusiin ole, hyvä et ens kesänä saavat sentään pihaa laitettua kuntoon. Ne tädit kuitenkin saa pieniä joululahjoja muiden lasten vanhemmilta... Ida ei tohon ryhmään enää palaa kun se on pienten ryhmä, tämä kakkonen sit aikanaan todennäkösesti aloittaa siinä ryhmässä
Eilen olin neuvolassa, kaikki ok, vauvan pää edelleen irtonainen :) siis ei ole laskeutunut eikä kiinnittynyt, mut ei Idakaan ollut aikoinaan... edelleen oli th sitä mieltä et ei mikään jättivauva mut kyllä nää liikkeet tosi isoilta tuntuu... Onhan tää vauva jo yli 3kg, mitä sit taas Ida ei koskaan mun mahassa ollut... siis niin painava...
Nyt tää vauva yrittää tunkea ulos yläkautta, taidan siirtyä sohvalle makoilemaan, sen verta kurjalta tuntuu.
Oma napa paras napa näköjään taas...
Hyvää yötä!
Petra, Ida ja vauva rv 38+6
Mulla neuvolakäynti takana, kyllä olo helpottui. Ei olleet supistelut saaneet vielä mitään aikaiseksi,hyvä niin.Tosin en tiedä miten paljon lääkärin puheisiin luotan, sanoi mm että ei ole kohdunlaskeumaa. Ekan synnytyksen jälkeen vakkari gynekologi sen totesi,voisiko muka itsestään korjaantua. Lisäksi ei osannut kerto paljonko kohdunkaulaa on jäljellä, sama juttu oli myös viimeksi.
Päiväkotikeskusteluun osallistuisin. Meillähän poika jatkaa 2-3 päivää viikossa n 6 tuntia kerrallaan. Monta kertaa olen asiaa miettinyt ja huono omatuntoa välillä potenut. Toisaalta päiväkodissa sanottiin että on varmasti hyvä ratkaisu. Tai voihan olla että vaan sanovat niin. Poika on ryhmässä 13.lapsi, joten ei vie kenenkään paikkaa. Poika on energinen ja puhuu tosi paljon tarhakavereistaan.Nyt kun on tällä viikolla ollut 2 päivää tarhassa, on sinne tosi mielellään mennyt. Meidän talostakin on monta lasta samassa tarhassa. Tottakai olen valmis muuttamaan päätöksen, mutta näin nyt aloitetaan. Tarhaan matkaa 200 metriä, joten sekään ei ole ongelma. Sitten kun täyttää 3v, yritän vaikka jotain srk:n kerhoa. Pojalla vaan kestää tosi pitkään sopeutua uusiin ihmisiin, ehkä sekin iän myötä helpottaa. Mutta, ei ole helppo päätös tämäkään, luulen kuitenkin että meille paras vaihtoehto.
Tiivii, tuplien hankkimista minäkin vielä mietin. Jos hankitaan niin huuto.netistä varmaan yritän ensin löytää. Aluksi varmaan yritän seisomalautaa,luulen että poika ei siellä kyllä pitkään pysy.Mutta alkukevät varmaan yritetään selvitä ilman tuplia,loppukeväästä katsotaan tilanne uudestaan.
Nyt pakko laittaa loput joulukortit valmiiksi, jotta saa huomenna postiin. Heti aamusta lähdetään serkun kautta mummolaan. Miehellä pikkujoulut niin en jaksa yksin olla koko päivää ja iltaa. Saa nähdä mitä masu tykkää reilu 100km:n ajomatkasta.
Hyvää viikonloppua!
Helli,poika ja rv 35+
Piletti, en missään nimessä arvostellut sua tai sanonut sitä sun mielipiteeksi! Ne päiväkodin tädit kävi ärsyttämään asenteineen (?). Sitä tarkoitinkin, että toisille on ok pitää kaikki lapset kotona ja toisille voi oikeasti olla tarpeen pitää isommat päiväkodissa.
Minä katson Housea, mutten aina sitäkään. Meneen niin saman kaavan mukaan. Lost ärsytti jo sillon, kun sitä mainostettiin. Yhtään jaksoa en ole katsonut, joten niihin mainospätkiin perustan mielipiteeni:)
Taas ärsyttää. Mies jotenkin hätiköiden leikkasi koiran kynsiä ja sai sitten leikattua hermoon. Koira pääsi rimpuilemaan sen verran. Onneksi veri lähti helposti matoista, mutta nyt taas on paljon hankalampaa se kynsien leikkaus. Mies stressaa sitä aina ja leikkaa muutenkin turhan harvoin. Taas myöhästyi nukkumaanmeno tän takia ja hermostuttaa jo etukäteen muutenkin, jos koira nuoleskelee sitä kynttä pitkin yötä. Koskaan ei saa nukkua. Muutamana yönä oisin voinut, mutta joko olen yliväsynyt, tai sitten käyn niin ylikierroksilla, että heräilen itsekseni pitkin yötä.
Huomenna aamulla pienen joulujuhla. Innolla odotan. Näky on niin mainio, kun joskus sisällä leikkivät keskenään, kun menen hakemaan. Ei se yksi oma, vaan kun niitä on monta siellä touhuamassa keskittyneinä. Maailman suloisinta:)
Mitkä on viilikset viime metreillä kulkijoilla? Tomera on aika todennäköinen tapaus ainakin. Onnea vaan matkaan kaikille loppusuoralla kulkijoille!
Heräsin just päikkäreiltä. Aamulla kävin hoitamassa joulupukin töitä, mutta puhti loppui heti alkuunsa. Olen siis oikeasti kipeä :). Lupauduin ostamaan mummin puolesta lapsille lahjat.
Haluatteko kokemuksen tuplarattaisiin? Minähän en ostanut kun Valma synytyi. Otso oli silloin 2 v 5 kk. Kaikki sanoivat, että mitä turhaan. Käytettiin lautaa, Otso kulki pyörällä ja potkulaudalla ja jonkin verran käveli. Olen katunut, etten niitä tuplia hankkinut. Sitten myöhemmin en enää raaskinut, kun ajattelin koko ajan, että kohta niitä ei kumminkaan tarvita. Normaalit puistoilut ja koti-kauppa-matkat sujui ihan hyvin. Mutta jos johonkin vähän kauemmaksi lähti, niin aina piti miettiä, miten isompi jaksaa, ja nukahtaako seisoalteen. Me kuljemme kaikki matkat kävellen tai julkisilla, joten mukavuuden kannalta olisi ollut kiva, jos molemmat lapset olis voineet nukkua rattaissa. Erinnäisen kerran muistan tulleeni jostain kylästä niin, että Otso nukkuu rattaissa ja minulla on Valma liinassa ja olen aivan hikimärkä. Usein Otso istui myös rattaisen jalkaosassa. Tuplien jälleenmyyntiarvo on niin hyvä, että vaikka käyttöaika on 1-2 v, niistä saa vielä hyvät rahat.
Ankkis: löystikö jo kivan nukensängyn? Minäkin etsin viime syksynä ja laihoin tuloksin. Päädyttiin sitten valkoiseen pinnasänkymalliseen (Br-lelukaupasta). Se onkin ollut kiva, koska sinne mahtuu monta vauva ;)
Ramika: vaikken tykkää yhtään hammaslääkäristä ja sanon aina, että synnyttäminen on mukavampaa kuin hampilääkärissä käynti. Lohdutan, että mun kaikki viisauden hampaat ovat lähteneet todella helposti pois ja toimenpiteet ovat olleet nopeita. Ei kannata etukäteen murhetia, koska suurin osa poistoista sujuu hyvin ja (lähes)kivuttomasti.
Jatulle poskionteloista, en ole lääkäri, mutta omakohtaista kokemusta on. MUlla tosi usein pitkittyy nuha ja usein olen saanut hyvin vähäisen tuntuisilla oireilla diagnoosin poskiontelontulehdus ja antibiootin. Itse menen lääkäriin siinä vaiheessa (viim.) kun nuhaa ja tukkosuutta on ollut 2-3 viikkoa. Mulle ei yleensä ole kuumetta, oireena ehkä pää kipua, paineen tunnetta poski- tai otsaonteloissa kun laittaa pään alaspäin, ja tukkoisuus ja sellaista paksua limaa. Nytkin oireet täytyy, mutten halua heti syödä lääkkeitä, joten seuraillaan, josko menis itekseen ohi.
PL
Venna on ujo ja syrjässä pitäytyvä tyttönen. Tänään Vennan ihana omahoitaja sanoi sen: Venna on selvästi kotilapsi. Tarhaan kyllä sopeutui ja viihtyikin, mutta oli aika varautunut koko ajan. Iso ero siihen, minkälainen höpöttäjä, laulelija ja ilopilleri on kotona. Ei se hoitaja " kasvatuskeskustelussa" ihan noin suoraan sanonut, mutta silloin tästä pikaisesta lopettamisesta ei ollutkaan vielä tietoa. Meidän tapauksessamme tämä on ollut siis erittäin hyvä ratkaisu. Jos Venna menisi kuin kala vedessä siellä muitten mukana ja kaipaisi kavereitaan, tilanne olisi tietysti ihan erilainen. Tänään joulujuhlissa katselin niitä lapsia, ovat kyllä niin erilaisia kaikki ja Venna selvästi arimmasta päästä. Siellä kasvatuskeskustelussa hoitaja uskalsi sen sanoa, että eniten koko ryhmästä Venna kävi katsomassa isän ja äidin kuvia ja puhui muutenkin paljon kodista. Ei varsinaisesti vähentänyt silloin äidin stressiä...
Sitten kun meidän nro kakkosen kohdalla päivähoitokuviot ovat taas ajankohtaisia, onkin Venna jo 4v, luultavasti sen ikäistä on jo erilaista viedä hoitoon. Katsotaan nyt, minkälainen tulokas on temperamentiltaan (jos siis kaikki menee hyvin ja lapsi on terve jne.), onko enemmän " päiväkotityyppiä" . Maltetaankohan sitten odottaa pitempään hoitoonviennin kanssa? No, sinne on vielä aikaa.
Kaupoilla näin tänään työkaveria, joka on juuri saanut vauvan. Oli kokeillut 4v isoveljeä pitää kotona kokonaiset kolme päivää, jonka jälkeen poika oli vaatinut päästä takaisin päiväkotiin :)
Typy katsoo neljättäsadatta kertaa titinallea. Pyörii aika paljon tuo DVD meillä nykyään... Saan hetken hengähdyksiä itselleni, kun mies ei pysty nyt typyn hoidossa auttamaan. Onneksi nukuttamaan sentään pystyy, systeeminä kun on nukuttaa sängyssä viereen.
Luin tänään ehkä toisen kerran elämässäni seurakuntasanomia, joissa oli artikkeli mistäpäs muusta kuin neulahuovutuksesta ;D Helppoa vakuutettiin siinäkin olevan.
Tiivii, rattaista: sellaiset tuplat on meillekin hankittava, hoidetaan melkein kaikki asiat kävellen eikä typy millään jaksa kaikkia matkoja kävellä. Käytettyjä pitäisi kohta alkaa etsimään, uusista en viitsi maksaa.
Mies tuolla päivittelee Titinalle-Riitan asusteita ja kampausta. Niinpä.
Eipä taida ihan uunituore sarja ollakaan.
Nukutushommiin ihan kohta, jos ehtisi Lostille takaisin.
- tea-