30 kg pois vuodessa viisikymppisenä, onko mahdollista?
Ylipainoa runsaasti, todennäköisesti - 30 kg olisin edelleen ylipainoinen. Ongelma on sairaudet, joiden vuoksi liikunta ei onnistu. Kävelyä ja uintia olen harrastanut, mutta se ei ole painonpudotuksessa auttanut, eli ruokavaliolla pitäisi mennä.
Lapsen häät tulossa ensi kesänä ja olisi niin kiva olla siellä edes jonkinnäköisessä kuosissa.
Kommentit (73)
Helposti. Ruokavalio minttiin, määrät kohdilleen ja liikuntaa kehiin. Ei tarvitse edes kärvistellä.
On se. Itse pudotin kevään aikana 17 kiloa pelkillä ruokavaliomuutoksilla. Pienemmät annokset, enemmän kasviksia ja herkut lähes kokonaan pois.
N49
Vierailija kirjoitti:
On se. Itse pudotin kevään aikana 17 kiloa pelkillä ruokavaliomuutoksilla. Pienemmät annokset, enemmän kasviksia ja herkut lähes kokonaan pois.
N49
Mahtava saavutus! Millainen oli lähtöpainosi ja kuinka paljon pienensit annoksia?
Kiitoksia tuesta. Ehkä se on nyt tai ei koskaan, lapsen häät hyvä motivaattori. En ayö paljln herkkuja eikä annoskokokaan ole ihan mahdoton. Ehkä leivän + päällisten puputtaminen on suurin ongelmani.
Ruokavalio tärkein. Liikunta vain pieni plussa.
Mun mies on laihduttanut nyt toukokuusta alkaen, pudonnut 18kg. Ikää 52v. Ruokavaliomuutoksella on lähtenyt, suunnilleen samalla lailla kuin tuolla aikaisemmalla vastaajalla eli annoskokojen järkeistäminen, hiilarien osittainen korvaaminen kasviksilla. Iltasyömisen jätti pois. Liikkuu saman verran kuin ennenkin.
Itse olen saanut normaalipainon sisällä reilu 3kg samalla keinolla samassa ajassa pois.
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia tuesta. Ehkä se on nyt tai ei koskaan, lapsen häät hyvä motivaattori. En ayö paljln herkkuja eikä annoskokokaan ole ihan mahdoton. Ehkä leivän + päällisten puputtaminen on suurin ongelmani.
Siinähän se pääsyyllinen ylipainoon tulikin: leivän puputtaminen. Jätä leipä pois ja syö vain ne päälliset.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on laihduttanut nyt toukokuusta alkaen, pudonnut 18kg. Ikää 52v. Ruokavaliomuutoksella on lähtenyt, suunnilleen samalla lailla kuin tuolla aikaisemmalla vastaajalla eli annoskokojen järkeistäminen, hiilarien osittainen korvaaminen kasviksilla. Iltasyömisen jätti pois. Liikkuu saman verran kuin ennenkin.
Itse olen saanut normaalipainon sisällä reilu 3kg samalla keinolla samassa ajassa pois.
Kasvikset on hiilaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset on hiilaria.
🙄 OK, perunat eri muodoissaan, pastat, riisit yms vaihtanut melkein kokonaan kasviksiin. Parempi nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset on hiilaria.
🙄 OK, perunat eri muodoissaan, pastat, riisit yms vaihtanut melkein kokonaan kasviksiin. Parempi nyt?
Edelleen ne kasvikset on hiilaria.
On. Mä laihdutin yhteensä 58 kg, ekana vuonna taisi lähteä juuri noin 30 kg. Enkä ollut vähähiilarisella tai muulla erikoisella ruokavaliolla. Kirjasin vaan kaikki syömiseni fatsecret-sovellukseen joka sitten laski kalorit. Alkuun mun laihiskalorit oli 2000 kcal / pv, ja sitten kun sillä laihtuminen alkoi hidastua, tiputin 1800 kcal päivä, 100 kilon painon kohdalla 1600 kcal päivä ja lopulta lähellä tavoitepainoa 1500 kcal päivä. Hyvin tippui paino, eikä tarvinnut jättää esim. pastoja, leipiä, viinilasillisia välillä tms. syömättä.
On mahdollista, mutta en takertuisi tuohon unelmaan liian kovasti. Jos et ole luonnostasi ollut kova urheilemaan tai innokas terveellisen elämän noudattaja (en tiedä, oletko lihonut yllättäen esim. sairauden takia vai onko painoa tullut huonojen elintapojen vuoksi), liian rajut muutokset elintavoissasi eivät tule pysymään ja epäonnistut. Lähde pienesti liikenteeseen ja ajattele ennemmin, että tämä on kolmen vuoden kuin yhden vuoden tavoite, jos on pakko laittaa jokin tuollainen "kiloja per vuosi" -tavoite. Mieluummin kuitenkin jättäisin noiden kilojen miettimisen ja alkaisin vain tehdä hyviä, kestäviä muutoksia. Mieti jokaisen muutoksen kohdalla, voitko jatkaa niin koko loppuelämäsi. Esim.: "Alan käydä kuntosalilla viisi kertaa viikossa, kahdesti viikossa Zumbassa ja kolme kertaa tunnin kävelyllä. Jaksanko todella käydä salilla viisi kertaa viikossa koko loppuelämäni? Tuskin. Jaksaisinko käydä kerran viikossa? Joo. Jaksanko käydä kahdesti viikossa Zumbassa koko loppuelämäni? En tiedä. Aloitan käymällä kerran viikossa. Jaksanko käydä kolmesti viikossa tunnin kävelyllä? Fyysisesti kyllä, mutta olen kyllä yleensä aika väsynyt töiden jälkeen. Aloitan käymällä kahdesti viikossa puolen tunnin kävelyllä. Näiden lisäksi pyrin käyttämään portaita hissin sijaan ja käymään ostoksilla kävellen." Siinä on jo maltillisempi lähtölaukaus liikunnallisempaan elämään, jota jaksaa ylläpitää paremmin. Tuloksia tulee hitaammin mutta ne pysyvät varmemmin. Kun kunto paranee ja liikunta alkaa tuntua mukavammalta, siihen voi aina lisätä. Liian raju aloitus uuvuttaa ja pian sitä on taas lähtöpisteessä.
Tsemppiä uuteen, terveempään elämään!
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Ruokavalio minttiin, määrät kohdilleen ja liikuntaa kehiin. Ei tarvitse edes kärvistellä.
MINTTIIN 🤢🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän se pääsyyllinen ylipainoon tulikin: leivän puputtaminen. Jätä leipä pois ja syö vain ne päälliset.
No jollain tavalla ne liikakilot on tulleetkin, eli syömisellä. Älä nyt ap huijaa itseäsi.
Itse pudotin 45 kg/11 kk, mutta mulla oli apuna Ozempic ja runsas liikunta. Uskon tuon olevan mahdollista, mutta tarvitset kovasti tukea. Lisäksi mikä tahansa liikunta auttaisi ihoa kiristymään. Jos lisäisit uintia ja ehkä jotain kevyttä jumppaa sitten kun paino tippuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MINTTIIN 🤢🤮
Finglish, se on uusi kieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset on hiilaria.
Edelleen ne kasvikset on hiilaria.
Niin, mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
On. Mä laihdutin yhteensä 58 kg, ekana vuonna taisi lähteä juuri noin 30 kg. Enkä ollut vähähiilarisella tai muulla erikoisella ruokavaliolla. Kirjasin vaan kaikki syömiseni fatsecret-sovellukseen joka sitten laski kalorit. Alkuun mun laihiskalorit oli 2000 kcal / pv, ja sitten kun sillä laihtuminen alkoi hidastua, tiputin 1800 kcal päivä, 100 kilon painon kohdalla 1600 kcal päivä ja lopulta lähellä tavoitepainoa 1500 kcal päivä. Hyvin tippui paino, eikä tarvinnut jättää esim. pastoja, leipiä, viinilasillisia välillä tms. syömättä.
Varoituksen sana: jos lisää runsaasti liikuntaa, ei kannata vähentää kaloreita liikaa. Ja isoissa painonpudotusurakoissa lähtisin muutenkin hakemaan neuvoja ravitsemusterapeutilta (Huom! EI ravintoterapeutilta vaan ravitsemusterapeutilta) ja lääkäriltä, enkä keskustelupalstalta. Ihmiset antavat aika rajun kuuloisia neuvoja välillä. Toki vannovat, että heillä toimi hyvin, ja mikä ettei vaikka olisi toiminutkin, mutta ammattilaisilla on parempi käsitys siitä, mikä toimii ja mikä ei - millä saadaan pysyviä tuloksia ja vältetään jojoiluongelmat.
Ateriankorvikkeilla. Itse -40kg niillä. Toki pudotettavaa yli puolet painosta normaalipainoon.
Tietenkin on mahdollista, puoli kiloa viikossa on maltillinen tahti ja alussa lähtee enemmän kiloja.