Shoppailen liikaa, mikä avuksi?
Olen jo vuosia työstänyt asiaa, ja tuntuu etten vain osaa muuttua :( Shoppailen liikaa, en niinkään määrällisesti paljon mutta kalliita asioita. Olen hyvätuloinen, mutta luottokortille on taas kertynyt shoppailusta kymppitonnin lasku. Olen vaikka kuinka monta kertaa maksanut vastaavan laskun pois ja vannonut, ettei enää ikinä, mutta viimeistään parin vuoden päästä olen samassa tilanteessa.
En osta miellyttääkseni muita kuin itseäni, koti ei pursua tavaraa ja käytän ostamani asiat loppuun ennen uuden ostamista, mutta silti rahaa palaa. Olen onnellinen ja nautin elämästä, joten en mielestäni täytä ostelulla mitään ylimääräistä tyhjyydentunnetta. En ole keksinyt shoppailulle mitään muuta syytä kuin huonon impulssikontrollin ja sen, että olen aina tottunut saamaan haluamani.
Mikä tähän auttaa? Onko joku vastaavassa tilanteessa ollut onnistunut muuttumaan?
Kommentit (63)
Terapeuttini on erikoistunut riippuvuuksiin, muttei erityisesti ostoriippuvuuteen. Sama mekanismi taitaa kuitenkin olla taustalla kaikissa toiminnallisissa riippuvuuksista.
Ap
Ja hienoa, jos omista kokemuksista on muillekin apua! :) Olen niin onnellinen varsinkin siitä, millainen vapaudentunne riippuvuudesta pääsemisestä seurasi. Enää ei mene jatkuvasti aikaa ja energiaa ostosten suunnitteluun.
Ap