Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Shoppailen liikaa, mikä avuksi?

Vierailija
19.07.2023 |

Olen jo vuosia työstänyt asiaa, ja tuntuu etten vain osaa muuttua :( Shoppailen liikaa, en niinkään määrällisesti paljon mutta kalliita asioita. Olen hyvätuloinen, mutta luottokortille on taas kertynyt shoppailusta kymppitonnin lasku. Olen vaikka kuinka monta kertaa maksanut vastaavan laskun pois ja vannonut, ettei enää ikinä, mutta viimeistään parin vuoden päästä olen samassa tilanteessa.

En osta miellyttääkseni muita kuin itseäni, koti ei pursua tavaraa ja käytän ostamani asiat loppuun ennen uuden ostamista, mutta silti rahaa palaa. Olen onnellinen ja nautin elämästä, joten en mielestäni täytä ostelulla mitään ylimääräistä tyhjyydentunnetta. En ole keksinyt shoppailulle mitään muuta syytä kuin huonon impulssikontrollin ja sen, että olen aina tottunut saamaan haluamani.

Mikä tähän auttaa? Onko joku vastaavassa tilanteessa ollut onnistunut muuttumaan?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostatko netissä vai käytkö ostoskeskuksissa? Itse en mene ostoskeskuksiin, kun yritän säästää. Netissä et vaan mene niille nettisivuille, mistä ostat. Sama tilanne itsellä.

Vierailija
2/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkusta mielummin.

Parasta kun on aina reissu mitä odottaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi kun leikkasin luottokortin kahtia ja saman tein pankkikorteille, käytän vain käteistä. Laitan lompakkoon vain sen verran minkä aion kuluttaa, näin ei tule ostettua luotolla ja kun monissa paikoissa ei oteta käteistä vastaan säästyy vielä enemmän.

Vierailija
4/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tapana stressaavissa elämäntilanteissa lohtushoppailla netin kautta. Auttoi kun suljin luottokortin, ja joka kerta kun nettikauppaan eksyin ja ostoskori oli täynnä, jätin sivun auki puoleks tunniks ja puuhasin muuta, ja sitten menin takaisin katsomaan tuotteita korissa ja kysyin itseltäni tarvitsenko tuota oikeasti. Joka kerta ostokset pieneni, ja nyt jää melkein aina kaikki ostamatta.

Vierailija
5/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tapana stressaavissa elämäntilanteissa lohtushoppailla netin kautta. Auttoi kun suljin luottokortin, ja joka kerta kun nettikauppaan eksyin ja ostoskori oli täynnä, jätin sivun auki puoleks tunniks ja puuhasin muuta, ja sitten menin takaisin katsomaan tuotteita korissa ja kysyin itseltäni tarvitsenko tuota oikeasti. Joka kerta ostokset pieneni, ja nyt jää melkein aina kaikki ostamatta.

Teen samaan ja myös kaupoissa, eli poimin vaatteita käsivarsille, kiertelen kauppaa ennen sovituskoppia ja ennen sovitusta  tulen siihen päätökseen, että en minä näitä tarvitsekkaan ja palautan vaatteet paikoilleen. Ne ikäänkuin olivat hetken minun :).

Vierailija
6/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kirpputorilta farkut viidellä eurolla, koska oli pakko. Minulla on neljä sijoitusasuntoa ja piti mennä yhtiökokoukseen ja ainoat housut repesivät kun keräsin pulloja. Kyllä harmittaa tämä tuhlaaminen.

Vierailija
7/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotisi ei pursua tavaraa vaan käytät ne loppuun niin MITÄ HELVETTIÄ OIKEIN SITTEN ostelet kymppitonneilla.

Vierailija
8/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shoppaan netissä, kaupoissa käyntiä inhoan. Kaikki mainokset on estetty ja välttelen nettikauppoja, mutta silti niitä tarpeita aina keksii jostain. Matkustan yleensä useamman kerran vuodessa, enempään ei oikein aika riitä. Luottokortista olen harkinnut luopuvani, mutta esim. matkat on parempi maksaa sillä, niin rahat saa ongelmatilanteissa helpommin takaisin.

Tuntuu, että olen tässä vuosien varrella kokeillut kaikki mahdolliset keinot, mutta kaikesta huolimatta lipsun aina takaisin vanhoihin tapoihin. Esimerkiksi viimeisen kuukauden aikana on uponnut pari tonnia pihan laittamiseen, rikkinäisten terassikalusteiden uusimiseen ja mökin varusteiden päivittämiseen. Muutaman kesävaatteenkin ostin. Kuvittelisi, että näissä tarpeissa (tai muka-tarpeissa) tulee joskus raja vastaan, mutta aina jotain menee rikki tai keksin jotain uutta ihan välttämätöntä. Olen oikeasti tyytyväinen siihen mitä minulla jo on, mutta silti keksin aina jotain uutta välttämätöntä.

Ap

Vierailija
9/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on tehnyt monta kauppiasta ja putiikin pitäjää hyvin onnelliseksi ostotottumuksillaan ;)

Vierailija
10/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala shoppaileen osakkeita.

näin rahan tuhlaamisen sijasta alatkin kartuttaan omaisuutta...

Vierailija
11/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita rahasi mieluummin terapiaan, vauvalla roikkuminen tuskin auttaa addiktioosi. Jotain tyhjyyttähän sinä pakenet

Vierailija
12/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko pitää vain yhtä luottokorttia ja vain pienellä miinussaldolla varustettuna?

Itselläni yksi kortti ja 800 euron verran voi kerryttää miinusta. Niin vähän ei nykyään enää edes saa, en tiedä onko raja -1000 euroa vai -1500 euroa. Tämä näin konkreettisena ehdotuksena, johon voit ihan itse vaikuttaa itseäsi jarruttamaan.

Vierailija
13/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kotisi ei pursua tavaraa vaan käytät ne loppuun niin MITÄ HELVETTIÄ OIKEIN SITTEN ostelet kymppitonneilla.

Tuossa yllä tulikin jo pari esimerkkiä, eli alan kai olla siinä vaiheessa elämää, että opiskeluaikoina ja työuran alussa hankitut asiat alkavat hajota. Lisäksi ostimme joku aika sitten entistä tuplasti isomman talon, jonka sisustamiseen on palanut rahaa. Ja sama juttu mökin kanssa, vanhat romut alkavat hajota ja niitä on pakko uusia. Pelkään myös kovasti, että lihon nykyisestä, koska koko vaatekaapin uusiminen kerralla tulisi todella kalliiksi.

Ap

Vierailija
14/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanlaisessa ostokierteessä, sillä erotuksella, että minulla ei ihan oikeasti olisi varaa tähän. Jotenkin en vain pysty lopettamaan ennen kuin seinä tulee totaalisesti vastaan, tyyliin pihistelen ruokaostoksista että saan jonkun laskun maksettua.

En ole keksinyt mitään mikä auttaisi, eli oletan tämän olevan jonkinlainen addiktio. Mitkään ostolakot ynms. eivät tehoa, luottokorteista luopuminen ei tehoa, koska Klarnalla voi tilata melkein kaikissa nettikaupoissa.

Shoppailuinto myös vaihtaa kohdetta, eli välillä kun päätän että en osta vaatteita, niin alan ostelemaan kosmetiikkaa tai sisustusjuttuja, harrastustarvikkeita...

Vierailija
15/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ala shoppaileen osakkeita.

näin rahan tuhlaamisen sijasta alatkin kartuttaan omaisuutta...

Sijoituksiin menee jo joka kuukausi rahaa. Ilman luottokorttilaskun lyhennyksiä menisi toki enemmän.

Ap

Vierailija
16/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samanlaisessa ostokierteessä, sillä erotuksella, että minulla ei ihan oikeasti olisi varaa tähän. Jotenkin en vain pysty lopettamaan ennen kuin seinä tulee totaalisesti vastaan, tyyliin pihistelen ruokaostoksista että saan jonkun laskun maksettua.

En ole keksinyt mitään mikä auttaisi, eli oletan tämän olevan jonkinlainen addiktio. Mitkään ostolakot ynms. eivät tehoa, luottokorteista luopuminen ei tehoa, koska Klarnalla voi tilata melkein kaikissa nettikaupoissa.

Shoppailuinto myös vaihtaa kohdetta, eli välillä kun päätän että en osta vaatteita, niin alan ostelemaan kosmetiikkaa tai sisustusjuttuja, harrastustarvikkeita...

Kuulostaa todella tutulta! Ostelun itsekin ennen enemmän vaatteita ja kosmetiikkaa. Nykyään niitä tulee ostettua vain tarpeeseen, ja enemmän palaa rahaa sisustamiseen, puutarhaan ja matkoihin. Ja eivät omatkaan rahat loputtomiin riitä tällä tahdilla. Tsemppiä sinulle!

Ap

Vierailija
17/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kuvat kännykkään sun vaatekasapin ja kodin kivoimmista asioista. Kun tekee mieli ostaa jotain, ota ne kuvat esiin. Saat ostaa uuden asian vain, jos se on kivampi kuin sulla jo oleva ja viet kuvan asian kierrätykseen, jos ostat sen uuden asian. Itse oon saanut lohtushoppailun kuriin tällä tavalla.

Vierailija
18/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita rahasi mieluummin terapiaan, vauvalla roikkuminen tuskin auttaa addiktioosi. Jotain tyhjyyttähän sinä pakenet

Tätä olen miettinyt. Onkohan olemassa shoppailuaddiktioon erikoistuneita terapeutteja..?

Ap

Vierailija
19/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seliseli. Kootut selitykset. Lopeta ostelu.

Vierailija
20/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko terassikalusteet voinut korjata? Tai olisiko pärjännyt ilman? Mitä tarkoittaa mökin varusteiden päivittäminen? Ihan uteliaisuuttani kyselen, kun sanoit, että kulutat kaiken loppuun, mutta silti ostelutarpeita tuntuu olevan jatkuvasti. Ne uudet terassikalusteet ja mökin varusteet menevät nyt varmaan sitten loppuelämäsi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan