Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Shoppailen liikaa, mikä avuksi?

Vierailija
19.07.2023 |

Olen jo vuosia työstänyt asiaa, ja tuntuu etten vain osaa muuttua :( Shoppailen liikaa, en niinkään määrällisesti paljon mutta kalliita asioita. Olen hyvätuloinen, mutta luottokortille on taas kertynyt shoppailusta kymppitonnin lasku. Olen vaikka kuinka monta kertaa maksanut vastaavan laskun pois ja vannonut, ettei enää ikinä, mutta viimeistään parin vuoden päästä olen samassa tilanteessa.

En osta miellyttääkseni muita kuin itseäni, koti ei pursua tavaraa ja käytän ostamani asiat loppuun ennen uuden ostamista, mutta silti rahaa palaa. Olen onnellinen ja nautin elämästä, joten en mielestäni täytä ostelulla mitään ylimääräistä tyhjyydentunnetta. En ole keksinyt shoppailulle mitään muuta syytä kuin huonon impulssikontrollin ja sen, että olen aina tottunut saamaan haluamani.

Mikä tähän auttaa? Onko joku vastaavassa tilanteessa ollut onnistunut muuttumaan?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seliseli. Kootut selitykset. Lopeta ostelu.

Tähänhän tämä oikeastaan kiteytyy, eli pystyn yhtä hyvin lopettamaan kuin alkoholisti juomisen tai peliriippuvainen pelaamisen. Olisin lopettanut aikoja sitten jos voisin, mutta oikeat työkalut puuttuvat.

Ehkä tosiaan täytyy harkita sitä terapiaa. Onko kukaan kokeillut toimiiko se?

Ap

Vierailija
22/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kotisi ei pursua tavaraa vaan käytät ne loppuun niin MITÄ HELVETTIÄ OIKEIN SITTEN ostelet kymppitonneilla.

Jos ostaa laatumerkkejä, ne maksavat paljon. Äkkiä on mennyt iso summa. Jos haluaa kaiken mätsäävän toisiinsa, on uudistettavaa paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tyhjyyttä täytät shoppailulla, mieti? Mie mistä olet kiitollinen nyt tämän hetkisessä elämässä niin ehkä et ostakkaan aina uutta täyttämään tyhjyyttä. Kortti kahtia?

Vierailija
24/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko terassikalusteet voinut korjata? Tai olisiko pärjännyt ilman? Mitä tarkoittaa mökin varusteiden päivittäminen? Ihan uteliaisuuttani kyselen, kun sanoit, että kulutat kaiken loppuun, mutta silti ostelutarpeita tuntuu olevan jatkuvasti. Ne uudet terassikalusteet ja mökin varusteet menevät nyt varmaan sitten loppuelämäsi?

Terassikalusteet alkoivat olla siinä kunnossa, että osia hajosi kun tuoliin istui, eli oli oikeasti pakko vaihtaa. Kaikkea ei edes ostettu kerralla, vaan pöytä päivitetään vasta myöhemmin. Mökillä mm. hajosi imuri, mutta osa hankinnoista oli ihan vain vanhojen kuluneiden tekstiilien päivitystä, kehyksiä pitkään niitä odottaneille tauluille ja vastaavaa, ei ihan välttämätöntä.

Jos ihan rehellisiä ollaan, niin hankinnat ovat ehkä tarpeellisia, mutta kaikki ei ole oikeasti välttämätöntä.

Ap

Vierailija
25/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain tyhjyyttähän sillä himoshoppailulla täytetään, koita keksiä mitä. Sama pätee lohtusyömiseen.

Vierailija
26/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tyhjyyttä täytät shoppailulla, mieti? Mie mistä olet kiitollinen nyt tämän hetkisessä elämässä niin ehkä et ostakkaan aina uutta täyttämään tyhjyyttä. Kortti kahtia?

Tätä olen yrittänyt miettiä, mutta en ole keksinyt. Minulla on hyvä parisuhde ja perhe, hyviä ystäviä, mielenkiintoinen työ ja kivoja harrastuksia. Ainoa mikä saattaa olla taustalla, niin lapsuudenkodissa vanhemmat tekivät uraa ja rakkautta osoitettiin lähinnä rahalla ja tavaralla, eli olen jo lapsesta saakka saanut kaiken haluamani. Välillä tuntuu, ettei taustalla ole muuta kuin huono impulssikontrolli ja opittu tapa.

Ap

Vierailija
27/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opittu tapa on siitä hyvä taustatekijä, että siitä voi opetella eroon. Googlaa esim skeematerapia. Tai jos haluaa pikaratkaisun, niin hypnoterapia.

Vierailija
28/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap perheetön ihminen? ja keski-ikäistyvä?

Vierailija
29/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap perheetön ihminen? ja keski-ikäistyvä?

Aijaa vastasitkin jo edellä, että on lapsia.

-sama

Vierailija
30/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita rahasi mieluummin terapiaan, vauvalla roikkuminen tuskin auttaa addiktioosi. Jotain tyhjyyttähän sinä pakenet

Tätä olen miettinyt. Onkohan olemassa shoppailuaddiktioon erikoistuneita terapeutteja..?

Ap

Kognitiivisen/skeematerapian peruskauraa

Vierailija
31/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAAS sinä. Etkö nyt tajua jo ettei se täällä valittamalla tuosta miksikään muutu!

Vierailija
32/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita rahasi mieluummin terapiaan, vauvalla roikkuminen tuskin auttaa addiktioosi. Jotain tyhjyyttähän sinä pakenet

Tätä olen miettinyt. Onkohan olemassa shoppailuaddiktioon erikoistuneita terapeutteja..?

Ap

Kognitiivisen/skeematerapian peruskauraa

Kuulostaa lupaavalta, täytyy perehtyä tarkemmin.

Ap

Vierailija
33/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin shoppailen. En tosin kallista vaan alelöytöjä.. ja tosiaan varmasti täytän tyhjiötä, minulla ei ole muuta tekemistä ja "hyvät löydöt" alesta tuo tosi kivan mielen ja muutenkin se uusi vaate, en tiedä miksi on niin. Mikään muu ei tuo samaa oloa, ei liikunta, ei syöminen, ei ihmisten kanssa oleminen jne eli vähän vaikea tätä on lähteä korjaamaan. Varaakin minulla tähän valitettavasti on eli en edes ostele velaksi.

Vierailija
34/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää alkaa kodittomaksi, niin alat tietämään rahan arvon.

Vierailija
35/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta minua nyt vähän ärsyttää. Ap on ilmeisen varakas ja asiat todella hyvin. Kaikkea on ja liikaakin. Mielestäni on ihan ok jos sellaisessa tilanteessa laittaa rahaa kiertämään. Talous tarvitsee kulutusta.

Jos ostelu tosiaan on ongelma voisiko ap suunnata sitä johonkin hyväntekeväisyyteen esim tekemällä hankintoja Hopen asiakkaille tai avustaa Ukrainaa ?

Vierailija
36/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tavara on tapa jolla yritän tulla näkyväksi. Mitä jos minulla on hienot vaatteet niin muut huomaavat minut ja kiinnostuvat minusta jne. 

Vierailija
37/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla auttoi kun leikkasin luottokortin kahtia ja saman tein pankkikorteille, käytän vain käteistä. Laitan lompakkoon vain sen verran minkä aion kuluttaa, näin ei tule ostettua luotolla ja kun monissa paikoissa ei oteta käteistä vastaan säästyy vielä enemmän.

Et sitten varmaankaan matkustele suomen ulkopuolelle, etkä liiku paljon muutenkaan kotiseudun ulkopuolella.

Ei tarvi mennä kuin tuohon länsinaapuriin, niin käteisellä maksaminen on jo useassa paikassa poissa käytöstä. Esim Malmön koko kesksasema kaikkine kauppoineen, ravintoloineen, kioski ja apteekki ovat no-cash-alue.

Enkä edes tiedä miten hotelleja ja matkalippuja varataan ilman luottokorttia.

Matkustan työmatkoille väh kerran kuukaudessa, sekä muut matkat lisäksi.

Vierailija
38/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en osta luotolla enkä tee koskaan ostoksia netistä. Parikymppisenä hurahdin johonkin luottokorttiin ja maksoin kovia korkoja. Pääsin siitä eroon, never again.

Minäkin pidän shoppailusta ja varmaan välillä säätelen sillä mielialaani, mutta se on rahallisesti aika pienessä mittakaavassa. Ostan alesta ja käyn usein kirpparilla katsomassa, josko löytäisi jotain edullisesti, mm. kirjoja, koska olen kova lukemaan. Näillä saan tarpeeni ihan hyvin tyydytettyä.

Mielestäni kannattaisi vaan hankkiutua eroon luotolla ostamisesta, eipähän ainakaan ole velkataakkaa.

N58

Vierailija
39/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta minua nyt vähän ärsyttää. Ap on ilmeisen varakas ja asiat todella hyvin. Kaikkea on ja liikaakin. Mielestäni on ihan ok jos sellaisessa tilanteessa laittaa rahaa kiertämään. Talous tarvitsee kulutusta.

Jos ostelu tosiaan on ongelma voisiko ap suunnata sitä johonkin hyväntekeväisyyteen esim tekemällä hankintoja Hopen asiakkaille tai avustaa Ukrainaa ?

Ymmärrän hyvin, että ärsyttää. Tavoitteena ei ole edes lopettaa shoppailua kokonaan, vaan luotolla shoppailu ja ehkä suunnata kulutusta entistä enemmän palveluihin. Minulla olisi ihan hyvin varaa haluamiini asioihin, mutta pitäisi oppia ensin säästämään niihin, ei haalia kaikkea heti ja maksella niitä jälkikäteen.

Mutta olet ihan oikeassa hyväntekeväisyyden suhteen. Lahjoitan kyllä joka kuukausi useammalle eri ympäristöjärjestölle, mutta shoppailun sijaan voisi hyvin vaikka ottaa kummilapsen jonkun järjestön kautta.

Ap

Vierailija
40/63 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala juopotteleen, ei kerry turhaa tavaraa ja voit shoppailla bisset netistä .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän