Kun katselen 85 v lähimmäisiä, niin enpä tiedä, haluanko elää vanhaksi
Äitini ja kaverini: kaikki olivat terveitä 75-80-vuotiaiksi asti, eli olivat aktiivisia ja kävivät kävelemässä ja tapahtumissa.
Sitten kaikille tuli jotain vaivaa: syöpää, keuhkojen vajaatoimintaa, sydämennvajaatoimintaa, dementiaa, nivelrikkoa, reumaa, huimausta, silmien rappeumaa, jne. Nyt jokainen on enempi vähempi kotinsa vanki. Nukkuvat ja kaatuilevat kotona. Jaksavat muutaman viikon välein käydä kaupassa 300 metrin päässä. Kun sydän ei pumppaa, niin ei vain jaksa.
Ja yhteiskunta hoitaa. Heidän energiansa menee siihen, että käyvät sairaalassa eri hoidoissa. Tutkimuksissa, labrassa, tt-kuvauksessa, saamassa pistoksia, lääkärissä, tutkimuksissa. Ja sen jälkeen taas levätään, koska kaikki nuo vie voimat.
Niin paljon kuin äitiä rakastankin, niin onko tuossa enää mitään järkeä? Pitkittää elämää, jotta jaksaa levätä pidempään.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Tottakai elintavat lapsuudesta alkaen vaikuttavat siihen mitä kunto on sitten vanhana.
Onko syönyt terveellisesti, liikkunut riittävästi ja levännyt tarpeeksi. Unen puute vaikuttaa moneen sairauteen.
Jo se, että ei ole viettänyt aikaa juurikaan auringossa ja hankkinut tarkoituksella ruskettunutta ihoa vaikuttaa terveyteen.
Iho muistaa palamisen ja ei kuulemma ruskettuminenkaan ole terveellistä. Jälkimmäinen tuli minulle kyllä täytenä yllätyksenä.
Kato hordaajista kertovia videoita. Ei tarvita kun yksi kuolintapaus tai onnettomuus niin sulta lähtee pohja.
Vierailija kirjoitti:
80-vuotiaana sinulla saattaa olla ihan toisenlainen mielipide. Ihminen on siitä jännä otus, että hengissä pysymisen halu ja vaisto ovat melko vahvoja.
Vaikka olisi miten vahva halu elää ei kukaan halua päätyä viimesinä vuosinaan koristelemaan paskavuorta. Tekoälyä kiinnostaa vielä vähemmän mitä hoitajia hoidettavan hyvinvointi. Hoitajat tekee jo nyt tota ettei suhun satsata muuta kuin minimi. Vanhus saa luvan ostaa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Syntymä on kuolemantuomio :(
Ymmärrän mitä tarkoitat.
Siinä aletaan laskemaan tulevaa elinikää reaaliajassa.
Mutta en kuitenkaan ajattele että syntymä on kuolemantuomio,
enemmänkin mahdollisuus elämään joka on annettu.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Ja myös sitä, että yhteiskunta pitää väkisin monisairaita hengissä mahdollisimman pitkään vaikka resursseja ei ole. Eutanasiaa ei silti sallita.
Olen itse miettinyt, että kun toimintakykyni ei enää mahdollista omatoimista ja nautinnollista ja elömänarvoista elämää, suuntaan itse sveitsiläiselle klinikalle eutanasiaan. Sen verran pitää olla sukan varressa säästöjä.
Kààsukammioonko pitäisi viedä?
En halua elää enää sitten kun menee näkö ja jalat eikä pääse kotoa enää mihinkään ilman että joku kärrää.
Mutta ainahan se on helppo nyt sanoa, ei aivoista mene eloonjäämisvietti pois päältä vaikka asiat pikkuhiljaa ankeutuu ja mahdollisuudet kapenee, siihen vaan tottuu ja jotenkin pärjää.
Tosin mun elämäntavoilla en tule pääsemään sinne asti muutenkaan. Geenit sitten taas, no isän puolella kuollaan viiskymppisenä sydäntauteihin ja äidin suvussa kituutetaan satavuotiaana ihan katkeruuden voimalla että tiedä sitten kummat olen saanut...
Vierailija kirjoitti:
Tottakai elintavat lapsuudesta alkaen vaikuttavat siihen mitä kunto on sitten vanhana.
Onko syönyt terveellisesti, liikkunut riittävästi ja levännyt tarpeeksi. Unen puute vaikuttaa moneen sairauteen.
Jo se, että ei ole viettänyt aikaa juurikaan auringossa ja hankkinut tarkoituksella ruskettunutta ihoa vaikuttaa terveyteen.
Iho muistaa palamisen ja ei kuulemma ruskettuminenkaan ole terveellistä. Jälkimmäinen tuli minulle kyllä täytenä yllätyksenä.
Äitini on elänyt aina terveellisesti. Hänelle tehtiin sepelvaltimotutkimus juuri, niin suonet ovat harvinaisen avoimet. Hän ei ole koskaan tupakoinut eikä käyttänyt alkoholia. Kasviksia ja täysjyvää syötiin. Ja hänen lapsuudessaan kaikki oli luomua. On liikkunut myös.
Syöpää ei voi vain valita. Eikä syöpähoitojen seurauksena tulleita lisävaivoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan nelikymppisen työkyvyttömyyseläkeläisen elämältä ap:n vanhusten elämä.
Siksi se eutanasia pitäisi saada halukkaille. Tuskin kukaan nelikymppinen haluaa tuollaista elämää elää.
Niin, etpä sinä tiedä toisten haluista mitään. Olen nyt reilu viisikymppinen ja olen elänyt tuollaista elämään lähes koko elämäni. Tosin sinne kauppaan en kävele, menen autolla. Minua ei kiinnosta mikään muu elämässä, kuin se kotona oleminen ja esim lukeminen. Olen jonkun mielestä siis jämähtänyt ihminen, omasta mielestäni elän sellaista elämää, kuin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan nelikymppisen työkyvyttömyyseläkeläisen elämältä ap:n vanhusten elämä.
Siksi se eutanasia pitäisi saada halukkaille. Tuskin kukaan nelikymppinen haluaa tuollaista elämää elää.
Niin, etpä sinä tiedä toisten haluista mitään. Olen nyt reilu viisikymppinen ja olen elänyt tuollaista elämään lähes koko elämäni. Tosin sinne kauppaan en kävele, menen autolla. Minua ei kiinnosta mikään muu elämässä, kuin se kotona oleminen ja esim lukeminen. Olen jonkun mielestä siis jämähtänyt ihminen, omasta mielestäni elän sellaista elämää, kuin haluan.
Kaatuiletko sinäkin ja lyöt päätäsi? Oletko myös sokeutumassa? Hengästyttääkö sadan metrin kävelyn jälkeen? Kompastutko kotona mattoihin?
Jos et, niin sinulla on kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että sulla on varaa ostaa hoitoa. Köyhä eläkeläinen joutuu suurella todennäköisyydellä Iltalehden otsikoihin tai anelemaan saatavilla olevilla hyväntekijä tubaajia tulemaan luokseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Ja myös sitä, että yhteiskunta pitää väkisin monisairaita hengissä mahdollisimman pitkään vaikka resursseja ei ole. Eutanasiaa ei silti sallita.
Olen itse miettinyt, että kun toimintakykyni ei enää mahdollista omatoimista ja nautinnollista ja elömänarvoista elämää, suuntaan itse sveitsiläiselle klinikalle eutanasiaan. Sen verran pitää olla sukan varressa säästöjä.
Et muuten suuntaa. Hinta on on nyt 11,970€:a avustetusta eutanasiasta Sveitsistä. Sulla ei ole sellaisia rahoja ja katsos, kun et saa sitä KELA-korvaustakaan. Parempi vaan hirttäytyä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin minun elämäni viisikymppisenä reumapotilaana. Työssä pitäisi muka vielä jaksaa 20v, jippii.
En tajua miten pystyt. Ihmisen kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaatuiletko sinäkin ja lyöt päätäsi? Oletko myös sokeutumassa? Hengästyttääkö sadan metrin kävelyn jälkeen? Kompastutko kotona mattoihin?
No, en voi sanoa ettenkö kaatuilisi. Jostain syystä koko elämäni olen kaatuillut ja kerran löin jopa pääni aika pahasti. Kaihi tulee jokaiselle ja se täytyykin leikata. En muista ikää millon nämä vaivat alkavat, mutta ei siihen enää kauaa mene. Tuon kaatuilun tekee jäykistyvät nivelet - näin esim Bidenillä. Tiedä sitten haluaisiko tuo eutanasiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse miettinyt, että kun toimintakykyni ei enää mahdollista omatoimista ja nautinnollista ja elömänarvoista elämää, suuntaan itse sveitsiläiselle klinikalle eutanasiaan. Sen verran pitää olla sukan varressa säästöjä.Et muuten suuntaa. Hinta on on nyt 11,970€:a avustetusta eutanasiasta Sveitsistä. Sulla ei ole sellaisia rahoja ja katsos, kun et saa sitä KELA-korvaustakaan. Parempi vaan hirttäytyä kotona.
Noin halpa? Saisin alle 2 vuodessa säästettyä tuon verran. Katsoin että jossain oli 30 000 hintana. Just tuli pari sukulaista sieltä takaisin uurnassa. Liekö valinneet tuon poistumistavan kun ei sinne haudattu vaan tuotiin suomeen. Olivat asuneet Svetsissä jo jonkin aikaa joten olisi luullut että sinne olisi haudattu.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan mun elämältä 19vstä asti, nyt töyttämässä 27:( jotkut sairastuu nuorena, tässä työmarkkinatuella jossain kuntouttavassa työtoiminnassa nilkutan koko elämäni menettäneenä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en voi sanoa ettenkö kaatuilisi. Jostain syystä koko elämäni olen kaatuillut ja kerran löin jopa pääni aika pahasti. Kaihi tulee jokaiselle ja se täytyykin leikata. En muista ikää millon nämä vaivat alkavat, mutta ei siihen enää kauaa mene. Tuon kaatuilun tekee jäykistyvät nivelet - näin esim Bidenillä. Tiedä sitten haluaisiko tuo eutanasiaa.
Eläkeläisten ja vanhusten pahoinpitelyä ei tule normalisoida. Ilman Jenkeissä toimivia vapaaehtoisia heikkokuntoiset hukkuisi kirjaimellisesti paskaansa. Meillekin koitetaan tuoda tätä samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-vuotiaana sinulla saattaa olla ihan toisenlainen mielipide. Ihminen on siitä jännä otus, että hengissä pysymisen halu ja vaisto ovat melko vahvoja.
Vaikka olisi miten vahva halu elää ei kukaan halua päätyä viimesinä vuosinaan koristelemaan paskavuorta. Tekoälyä kiinnostaa vielä vähemmän mitä hoitajia hoidettavan hyvinvointi. Hoitajat tekee jo nyt tota ettei suhun satsata muuta kuin minimi. Vanhus saa luvan ostaa seuraa.
Kerrotko vielä miksi nykyiset vanhukset syövät hoitolaitoksissa ruokaa ja lääkkeensä? Ihan hyvin voisivat lopettaa sen, ja nesteen juomisen. Ei menisi kovin kauaa elämän päättymiseen. Eivät ihan kaikki laitoksessa asuvat ole muistisairaita kuitenkaan.
Sama. Mummu (90 v.) on täysin höperöityneenä muistisairaiden palvelukodissa. Se ihana rakas mummu, josta on sairauden myötä enää vain kuoret jäljellä. Mutta sydän se vaan jaksaa pumpata. Ei tuossa mitään hienoa ole. Ihmetyttää tuo pitkän eliniän ihannointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nelikymppinen ole ajatuksiltaan ja toiveiltaan sama kuin kasikymppinen, eikä kuulukaan olla. Voitaisiin lopultakin todeta sen olevan yksi selkeä typeryyden merkki, jos tätä ei pysty ymmärtämään.
Eutanasia on saatavissa. Senkun hyppäät riittävän korkealta, menet pitemmälle uimaan tai hankit huumeita kunnon annoksen. Jos ei hotsita, et halua sitä tarpeeksi. Se on eri asia, että on liian hemmoteltu hoitamaan tätäkään itse. Miksi ihmeessä muiden pitäisi sekin tarjota ja lopettaa vätyksiä työkseen?
Vierailija kirjoitti:
Mutta on niitä toisenlaisiakin tapauksia. Mummoni on 99-vuotias. Muisti toimii verrattain hyvin, on myös huumorintajuinen, keittää omat puuronsa ja viikkaa vaatteensa. Heilui yksi päivä sangon ja mopin kassa siivoamassa. Asuu yksin. Käyttää tosin rollaattoria. Isoiäitini eli myös pitkälle päälle 90-vuotiaaksi.
Anteeksi, mut ihan vilpittömästi kysyn kun puhut mummosta ja isoäidistä, niin mitä eroa?