Kun katselen 85 v lähimmäisiä, niin enpä tiedä, haluanko elää vanhaksi
Äitini ja kaverini: kaikki olivat terveitä 75-80-vuotiaiksi asti, eli olivat aktiivisia ja kävivät kävelemässä ja tapahtumissa.
Sitten kaikille tuli jotain vaivaa: syöpää, keuhkojen vajaatoimintaa, sydämennvajaatoimintaa, dementiaa, nivelrikkoa, reumaa, huimausta, silmien rappeumaa, jne. Nyt jokainen on enempi vähempi kotinsa vanki. Nukkuvat ja kaatuilevat kotona. Jaksavat muutaman viikon välein käydä kaupassa 300 metrin päässä. Kun sydän ei pumppaa, niin ei vain jaksa.
Ja yhteiskunta hoitaa. Heidän energiansa menee siihen, että käyvät sairaalassa eri hoidoissa. Tutkimuksissa, labrassa, tt-kuvauksessa, saamassa pistoksia, lääkärissä, tutkimuksissa. Ja sen jälkeen taas levätään, koska kaikki nuo vie voimat.
Niin paljon kuin äitiä rakastankin, niin onko tuossa enää mitään järkeä? Pitkittää elämää, jotta jaksaa levätä pidempään.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut muutaman tutun vanhuksen kaatuilun ja dementian alkaneen pian verenohennuslääkkeen syömisen jälkeen.
Varmuuden vuoksi jätän sen syömättä sitten vanhuksena. Kuolen sitten mihin tahansa muuhun.
Vanhukset kaatuilee vaikka heillä ei verenohennuslääkettä olisikaan.
itse sain kyseisen lääkeen, kun päästäni löytyi anerysma( verisuonen pullistuma) joka koilattiin, eli korjattiin verkolla ja platinalangalla ja jouduin syömään verenohennuslääkettä, etten saa tukosta aivoihin, josta seuraisi halvaantuminen. Verkko kun saattaisi tehdä tukosia. Aina ei kannata jättää kyseistä lääketä ottamatta.
En ole vielä kaatunut kertakaan, eikä toivottavasti dementiakaan iske ;)
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Ja myös sitä, että yhteiskunta pitää väkisin monisairaita hengissä mahdollisimman pitkään vaikka resursseja ei ole. Eutanasiaa ei silti sallita.
Olen itse miettinyt, että kun toimintakykyni ei enää mahdollista omatoimista ja nautinnollista ja elömänarvoista elämää, suuntaan itse sveitsiläiselle klinikalle eutanasiaan. Sen verran pitää olla sukan varressa säästöjä.
Voi kuule ei se ole noin yksinkertaista. Itsekin ajattelin vähän samoin ennen kuin sairastuin vakavasti. Mulla meni kaikki säästöt siihen että pärjään arjessa kun en saanut sairastuttua mistään riittävästi rahaa. Ja vaikka olisi jäänyt säästöön rahaa niin en voisi lapsilleni sellaista tehdä. En pärjää ilman avustajia päivääkään, en todellakaan nauti sängyssä makaamisesta. Mutta yritän vain jaksaa olla henkisenä tukena lapsilleni. Seurata kuinka heille kaikki on vielä mahdollista. Yhteiskunta pitää minuakin monisairasta hengissä.
Ihminen on henki ei ruumis, eli kannattaa. Älä sinä mestaroi toisia kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin ns. avustettu itselähtö saisi olla olemassa, sillä ymmärrän ettei lääkärin ole mukavaa alkaa pyöveliksi missään iässä. Saisi laillisesti lääkärin lähetteellä mennä johonkin tk osastolle tms, ottaa ne lääkkeet ja lähteä turvallisesti kun on yli 75 ja hyvin sairas...Nuorempanakin joissain tapauksissa,
Henkilö nukutetaan ja sitten sydän pysäytetään toisella lääkkeellä. On rauhallinen ja kivuton kuolema. Hoitotyössä näkee jatkuvasti hirveitä kärsimys kuolemia. Ei haittaisi tippaakaan ainakaan itseäni avustaa eutanasiassa. Sen sijaan tämän nykyinen ihmisten rääkkääminen on törkeää
Juuri noin sen pitäisi mennä ja ainakin kaikille, jotka itse niin tahtovat.
Auttaahan lääketiede elämän toisessa päässäkin, raskauksien seurannassa ja synnytyksissä, monin tavoin. Tarvittaessa käynnistetään synnytys, keisarileikkaukset suunnitellaan synnyttäjän ja lääkärin kalentereihin sopivaksi. Ei näitäkään, enää, jätetä herran haltuun periaatteella, että menee miten menee kenenkin kohdalla.
Samoin syntymän ja kuoleman väliin jäävällä ajanjaksolla, jota elämäksi kutsutaan, lääketiede auttaa tarvittaessa monin tavoin.
On huutava vääryys, että kuoleman osalta ihmiset ovat heitteillä, onnenkantamoisten varassa voimatta itse millään tavalla valita ja päättää kohtalostaan. Jos katsotaan, että ihminen itse ei saa/ voi päättää lähtönsä aikaa ja tapaa niin vielä vähemmän oikein on se, että tämän päätöksen tekevät muut ihmiset!
Vaikuttaa siltä, että eutanasiakeskustelussa on vallalla jonkinlainen 'kaikki tai ei mitään'-periaate. Eihän se tietenkään niin ole, että, jos eutanasia on mahdollinen niin sitten kaikkien esim. yli 80-vuotiaiden on vastentahtoisesti suostuttava kuolemaan. Mutta ei myöskään niin, että nuorempi ihminen ei saa kuolla sen vuoksi, kun Hilma-Kyllikki 102v on elämänhaluinen ja pirteänä hoitaa puutarhaa ja vielä pyykkää naapurin pyykitkin!
Suomi ei salli eutanasiaa koska vanhukset pitää putsata niiden rahoista varallisuuteen perustuvien hoitomaksujen muodossa.
-sosialistit
Vierailija kirjoitti:
Piikit vaikuttavat...
Mitkä piikit?
Tää nyt ei ole uusi juttu ollenkaan. Eli jos meinaat koronarokotetta, niin olet niin witun tyhmä.
Ei se ikä tule yksin, kyllähän koiratkin hidastuu ja laiskistuu ikää myöten.
Tuo on typerä lause. Totta kai kaikki syntynyt joskus kuolee (myös eläimet ja kasvit) mutta sitä ennen ELETÄÄN !
Sinulla voi olla edessä 80 ihanaa elinvuotta jolloin nautit täysin rinnoin ja kuolema tulee , kun tulee, miksi sitä pitäisi syntymästä asti surra? Nyt eletään ja nautitaan elämästä. Oma isäni eli 96 vuotiaaksi ja nautti elämästä loppuun asti.
Sodan käynyt mies.