***Ensikot torstaihin***
Aloitanpa uutta pinoa, kun Aurora ei ole vielä ehtinyt ;)
Keskiviikon jutut: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9070591&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (22)
En tiedä mikä mua nyt valvottaa, ehkä tämä on sitä kehon totuttautumista yövalvomisiin...mutta ei se mitään haittaa, kun saa olla kotona ja nukkua sitten päikkäreitä mielin määrin :)
Aattelin tulla nopeesti lukaisemaan eilisen pinon ja hipsiä sitten takas sänkyyn, mutta tais kyllä noista teidän kakkajutuista mennä yöunet lopullisesti...jaiks. Vaikka olitte niin värikkäin sanankääntein asiasta jutelleet että naurattikin, niin tuli kyllä vähän ahdistava olo. En oo tuota kakkajuttua tajunnu miettiäkään...nyt en tiedä, pystynkö enää muuta miettimäänkään :) Kiitti, kaverit :))
Mammis kyseli siitä luennosta. Bebesin sivuilta (tai asiakaskirjeestä jos tilaat) saa tietoa, tältä vuodelta luennot on nyt luennoitu. Lisää on tulossa ens vuonna, ja ihan sellainen useamman viikon kestävä synnytysvalmennuskin (alkaa helmikuussa). Mun mielestä tuo luento oli hyvä. Pelkäsin vähän etukäteen että alanko sen jälkeen jännittää synnytystä - tähän asti en oo osannu jännitellä mut mietin että lisääkö tieto tuskaa tms... mut ei, kävi ihan päinvastoin! Jäi sellainen mukavan luottavainen olo.
Hanille pitääkin kertoa, että siellä luennolla se " valmentaja" muistutti, että isokokoisen vauvan syntymästä (tai pienestä synnyttäjästä) ongelman tekeminen on länsimaiden juttu. Hänen mielestään siis " koolla ei ole väliä" tässä asiassa, eikä sektio koolla perusteltuna mitenkään suositeltavaa. Kertoili, että jossain tuolla sairaaloiden ulottumattomissa 12-vuotiaat tytöt synnyttelee 4,5 kiloisia tuosta vaan - kätilöillä on siihen sitten oman kikkansa jotta onnistuu (painavat sivuilta lantiota tai jotain). Äh, en tiedä saatko tästä selostuksesta nyt mitään selvää mutta tää oli lohdutusyritys :)
Hermione pohdiskeli sektiota ja niitä haavoja. Mua mietityttää kans nuo haavat, tai oikeastaan arvet...mulla kun ei iho oikein meinaa arpeutua. Kaikki luomenpoisto- ym. haavat on auenneet tikkien pois ottamisen jälkeen, vaikka oltais kokeiltu mitä erikoisompeleita. Kysyin neuvolalääkäriltä, että mitä jos joudutaan tekemään sektiohaava, että miten se saadaan pysymään kiinni, niin sen vastaus oli " jaa a" . Rohkaisevaa :)
Cactucselle annan vinkin: pari päivääkin sairaslomaa voi piristää kummasti! Eli älä tee kuten minä tein, vaan kuten minä sanon ;) Ihan oikeasti, pienikin tauko voi ladata akkuja, ja niitä akkuja on hyvä ladata ennen kuin menevät ihan miinuksen puolelle!
Kivaa, Nincan pomo oli symppis kun kuuli vauvauutiset! Noi tuommoiset tuntuu aina hyvältä. Ja hemmotteluloma - ahh! Nauttikaa :)
Kiitos vielä kovasti kaikille teille ihanille jotka aina olette jaksaneet tsempata kun olen täällä vaikeroinut ikävää ja väsymystä ja ties mitä. On tuntunut kivalta saada sympatiaa ja kauniita sanoja! Äh, nyt alkaa itkettämään :) Aloin muuten itkemään siitäkin, kun Kandi kirjoitteli yöllisen vessareissun aikana haistelleensa piparintuoksuja...iiks, ihanaa!
Äh, nyt lopetan kyllä tämän yöllisen jaarittelun ja kömmin takaisin tuon pupun viereen...aika ihanaa muuten, kun saa nukkua sen vieressä!!!!
Makkara 31+3
Taitaa muillakin olla ollut viime yö levoton.....mulla oli kello soimassa kolmelta yöllä, jotta saan sitten pissanäytteen aamulla ja on ollut riittävän kauan rakossa. No sitä ennen olin nukkunut kuín tukki....vaan eipä tullut enää uni simmuun :( tästä sit pitäis ensin lähtee viemään labraan näyte ja sit töihin...apuva ku nyt on jo silmät ristissä :))
Makkara, toivotaan ettei teille tule sektiota,,,,,ja vaikka tulisikin, niin varmasti sekin onnistuu ja haava parantuu ajallaan. Kivalta kuulosti tuo, kun laitoit et nyt kömmit sinne kullan kainaloon :)) nautihan nyt kybällä!
Ja muakin lämmitti kummasti se kandin kommentti siitä piparintuoksusta....jotenkin sitä oikein kuvitteli sen tilanteen itekin =)) kyl tää raskaus herkistää mielen välillä niin ihanasti.
Nincalle oikein ihanaa hemmotteluviikonloppua :))
Mykis
.....toivotaan et paineet on kohillaan bd bd
[color=FF00FF]Ihan alkuun, kun eilen unohdin niin nyt tulee sitten ONNITTELUT POPPIKSELLE!! Nyt ei taas vuoteen tarvii numeroita vaihtaa;)
Eilisestä oli muodostunut jonkinlainen kakka-päivä;) Juu, se mullakin on listalla niissä peloissa, vaikka kuinka kaikki yrittää minua lohdutella, siis lähinnä äitini niin silti se kakkaaminen synnytyksessä kuulostaa aivan kamalalta!! Noh, ehkä se ei siinä niin mietitytä kuin nyt mutta peräruiske on tervetullut kyllä tänne!
Millille kiitokset kun olit kommentoinut tuota imetys juttua! Voihan olla, että minullekkin käy juuri noin, mutta tällä hetkellä se vaan kertakaikkiaan tuntuu niin vieraalta:( Ja se terveydenhoitaja joka sen valmennuksen piti, oli aikas ehdoton imetyksen puolesta puhuja.. Onneksi ei ole minun neuvola täti.
Eilen tapahtu jotain ihan hassua, makoilin sohvalla ja tunsin mahassa ihan ihmeellisen tunteen ja kun sitten nousin seisomaan, oltiin miehen kanssa ihan kauhuissamme.. Minun vauvamaha oli miltein kadonnut!! Alhaalla mahassa oli kyllä tavaraa, mutta ylhäällä oli tyhjää ja maha oli ihan hassun muotoinen ja tuntuinen.. Tultiin siihen tulokseen, että olisiko tiiti voinut kääntyä poikittain?? Molemmilla puolilla kyljissä tuntui nimittäin vauvaa, en oikeen keksinyt muutakaan selitystä sille.. Noh, neuvola on ens viikon keksiviikkona, sitten se kai selviää... Toivottavasti kääntyy takaisin RT jos on mokoma mennyt poikittain kääntymään.
Sitten olisi heti toinenkin omanapainen juttu, eli nyt muutamana päivänä ollut inhottavaa menkkamasita jomotusta tuolla alakerrassa, voisin lyödä vaikka vetoa että menkat on alkamassa jos en paremmin tilaani tietäis=) Mutta onko muilla samaa? Mistähän mahtaa moinen johtua?
Joops, nyt tämä mamma lähtee laittamaan itteensä ja suuntaa kohti jyväskylää katselemaan miehelle lahjaa=)
Mukavaa päivää kaikille!!
terkuin siru ja tiiti rv 35+2[/color]
eihän täällä kotona näytä malttavan nukkua! Yöllä kikkailin tuntitolkulla pitkin kämppää - välillä kävin nuuhkimassa nukkuvaa miestä, välillä fiilistelin vauvan huoneessa, ja välillä järkkäilin pyykkejä...ym. ym. Hitsi mikä viripää mustakin täällä kotona tulee :)
Harmi, että Mykiskin valvoi! Ja vielä ihan tyhmästä syystä :( Noi pissanäytteet on...hmm...kakkamaisia!!
Voi voi Sirun Tiitiä, kun pysyis nyt vaan siellä lähtöasemissa ja -asennossa! Mulla on jo tuo vauva ollut kuukausikaupalla rt:ssa ja tiistaina lääkäri sanoi, että on erittäin epätodennäköistä että enää kääntyy kun on niin kauan samassa asennossa viihtynyt. Että jos en mene mihinkään huvipuistolaitteeseen tms. kieputettavaksi niin mitä todennäköisimmin vauva jököttää samassa asennossa. No, enpä ole suunnitellut meneväni... :)
Hei Auroralle & muille krampeista kärsiville piti mainostaa, että ostin eilen Sokokselta unisukat (siis myytiin ihan unisukkien nimellä)! Ne on semmoista löysempää neulosta kuin villasukat yleensä, niin aattelin että ne ei ehkä hiosta/ahdista niin paljoa. Merinovillaa + jotain muuta, ja nättejä sävyjä. Ostin itselle sellaiset vaaleanpunaiset, ja hinta oli muistaakseni 3,90e. Käyttömukavuudesta en vielä osaa sanoa mitään, sillä heti viime yönä ne tietty unohtui laittaa jalkaan...huups :)
Mukavaa päivää kaikille!
Makkara
[color=#8B0000]Noniih..juhlat on juhlittu ja arki painaa taas..joulua pitäisi taas suunnitella..argh. =)
Kakasta syntyikin paljon juttua..Ihanaa, että en yksin olekaan niiden tyhmien ajatusten kanssa =D Tottakai sitä toivoo, ettei siinä synnytyksen aikana sit kauheesti päätään vaivais tollasilla asioilla, mutta mutta..Otetaan nyt sekin huomioon, että jos mies on kotona niin käyn kakkalla hanat auki-hiustenkuivaajakin päällä jos on ns. pika- eli äänikakka. =D Huoh.
Riikka: me ostettiin se Britaxin peruskaukalo hintaan 99¿ vauvatalo Johannasta. Mulla on niin pikkuinen auto, että ei sinne oikein sellaista alustahommelia mahdukaan ja tossa on hyvä hinta-laatusuhde. =)
Ninca on lähdössä tänään miehulin kanssa hotellilomalle..Hieman coolia! Hyvää matkaa vaan ja hyviä hetkiä =)
Makkaran luento kuulosti hyvältä ja hyvä jos se on rauhoittanut mieltä..=) Eikö olekin vaan ihanaa kukkua yölläkin kun tietää toisen olevan lähellä nukkumassa? =)
Mykikselle jaksamista vähien unien kanssa!
Siru: mä mietin heti ekana kun sanoit, että nousit ja vauvamaha oli kadonnut, että " no prkl, katoitteko, ettei se vauva vaan nyt tippunut ulos?!" =D Voihan se vielä muutella kait asentoa? Toivottavasti löydät miehelle jotain!
Jotenkin taas kaikki kommentoimiset lähti päästä..Jospa mä lähtisin katsoon miten se oma mama voi..
Mukavaa torstaita!
t. poppis ja räpsy rv34+1
Kiitos vaan kovasti kaikille noista rauhoittavista " kakka" jutuista, mienäkin olen asiaa aina silloin tällöin miettinyt, mutta jättänyt sitten taka-alalle mutta kammottaahan tuo ajatus vaikka ei se mitään erikoista tai kummallista ole.
Kandi se ramppaa minun laillani mittauttamassa paineita, mulla oli eilen onneksi neuvolassa jo paineet laskeneet ja protskukin näytti +- eli ei hätää.
Siru, ne menkkajomotukset kuuluu asiaan, kohtu ja muu alakerta valmistautuvat synnytykseen pikkuhiljaa joten ei tarvitse hätäillä.
Noista asennon vaihdoista en osaa sanoa, mutta vaikka meillä neiti on raivotarjonnassa tuntuu silti että se on kaikkialla, mietin että josko teitin pikkuinen olisi laskeutunut vaan alemmas ja näin ylös jäisi sitten tyhjää tilaa, näin ainakin mulla on tapahtunut.
Eilen juuri neuvolassa sanoi että likka on tosi alhaalla ei meinaa enää päätä tuntea.
Tulisi vaan ulos sieltä.
Mitähän sitä vielä, Poppis oli leiponut mulle ihanan juustokakun, hyvää oli vaikka vähän lättänässä olikin.
Tylsää on, taidan laittaa vähän tukkaa kuntoon ja lähteä johonkin kahville, vaikka ahistaa se yksinään istuskelu kahvilassakin, kotonakaan ei ole oikein mitään tekemistä ( lue en jaksa tehdä mitään )
Täällä on nyt päivät täysi, viime yö oli tosi levoton ja lonkkia särkee aivan tolkuttomasti kylkeä joutuu vaihtamaan jatkuvasti, kun muka selällään ei kannattaisi nukkua...pöh sonon minä !
Tulisipa pian lunta !
AA ja neiti 40+0
täällä taas, ei olla tositoimiin vielä päästy:)
(.) on tippunut! siis oikeesti se ei enää ala tosta rintojen alta vaan alempaa ja roikkuu tuolla tuolla alhaalla. ja paine alapäässä on " mojova" aika ajoin.
poppikselle myöhästyneet onnittelut varttumisesta:)
makkara: mitäs jos laittasit ne sukat jalkaan ens yönä, jos unisukat tois unen eikä tartti yöllä hereillä laahustella:) mut ennen kaikkea onnea tuosta lomasta. valittelit niin sitä väsymystä, että kyllä tuo varmasti on ihan oikea valinta:)
kakka-gallup: oon ymmärtänyt että tayssissa on tapana ihan suosiolla antaa se peräruiske suht alussa, et saa suolen tyhjennettyä eikä vauvaa ainakaan siihen jää jumiin...
oho, iida-linneallahan ajoissa suositettaan rautaa. kun mulle neuvolassa ohjattiin vasta siinä vaiheessa kun hemppa tipahti alle 110:een
giggi: tayssiin minäkin menossa eikä mullakaan mitä suunnitelmaa ole tehtynä. kappas, kylläpä meilläkin viikot lähekkäin, tiedä vaikka samaan aikaan siellä " punnerrettais" :)
synnytyspelosta: en myönnä pelosta kärsiväni, ehkä pienoinen jännitys on nyt alkanut nostamaan päätään viime aikoina. mut jotenkin luotan siihen et kyllä se pikkuinen ajallaan pois tulee ja luotan että sairaalassa auttavat. ehken silläkään ole hirveästi suunnitellut, et kuten joku sano niin sit ei ainakaan ne suunnitelmat heitä härän pyllyä. kun enhän mä vielä ees tiedä miltä se tositilanne tuntuu, niin ehkä sit siinä hetkessä keksii ne jutut mitkä helpottaa oloa.
bejpi: meidän mies kanssa miettii että mitä hän siellä synnytyksessä voi tehdä ja mitä jos tulee paha olo jne... oon sanonut et tuut istuun sinne vaikka niin että et nää yhtään mitä alapäässä tapahtuu, tärkeintä et oot siellä:)
ei hyvänen aika. katoinko oikein et aa:n viikot on 40??? onnea vaan neidin täysi-ikäisyydestä, eikös ne tuossa täysikäisyyden kynnyksellä tapaa ruveta kotoa irtautumaan? suppareita lähettelen!
nukkumista on moni valitellut. mulla päinvastoin. illalla mennään nukkuun siinä 22-23 ja sit aamulla oon alkanut herään kahdeksan aikaan. tietty käyn hereillä vessareissujen ajan ja sit kun mies herää, mut muuten nukkua tuhisen aika autuaasti. (mies väittää että kuorsaan, mut se johtuu vaan tästä kroonisesta raskausnuhasta:)) ehkä kroppa nyt nukuttaa äitiä et jaksaa pian sit valvoo...
jahas, taidan lähteä joululahjoja paketoimaan, jos huomenna sais loput hankittuakin...
tikru ja simppis 37+6
http://www.pikkukenguru.fi/catalog/infor mation.php?info_id=25
Moi Makkara ja Mykis ja muut shoppailijat pääkaupunkiseudulla ;-)
yllä olevassa linkissä on tietoa Pikkukengurun ja POPin ystävämyynnistä, joka kai on taas tänään. Siellä oli viimeksi tosi kivoja POP vaatteita puoleen hintaan, ja sisuntustavaroita sekalaisesti.
Pötkötellään vauvelin kanssa sängyssä ja kuunnellaan Celine Dionin vauva cd:tä. Mennään tänään valokuvastudioon otattamaan vauvelista kuvia, vien malliksi muutamia Anne Geddes otoksia, jos saadaan sen tyylisiä söpöjä myttykuvia kun vauva on ihan kippurassa ja sikiöasennossa. Tuli sellainen olo että on pakko taltioida hänet kun on vielä niin pieni. Omat kuvanottotaidot kun on niiiiin amatöörin asteella. Tarkoitus oli ottaa loppuraskaudestakin kuvia samalla studiolla, mutta sitten vauva päättikin syntyä ennen kuin ehdin sinne.
Voikaa hyvin masujen kanssa :-)
t. Heini
Mikähän minuakin valvotti viime yönä. Väsyttin ihan kamalasti mutta uni oli tosi pinnallista ja katkonaista. Samaa kyllä totesi miehenikin. Tämä pimeys väsyttää niin, että päiväunet kaiketi haittaa yöunia...
Mun piti lähteä tänään kohti Lahtea mutta kävikin niin, että kun tuonne keskustaan pääsin Pentikin liikkeeseen ostamaan tuliaisia, niin alkoi silmissä pimenemään. Sain vettä juotavakseni ja istuskelin hetken. Ajattelin että olo siitä helpottuu. No, kun yritin juna-asemalle kävellä niin viereiseen Kulmakonditoriaan asti selvisin. Kertakaikkiaan pystyssä olo ja kävely ei onnistuneet. Olin kalpea kuin lakana ja kun olo ei helpottanut niin tilasin taksin kotiin. Jäi siis ystävien tapaaminen tältä kertaa. Nyt särkee päätä ja edelleen heikottaa... =(
Nukkumaan siis tai ainakin lepäämään. Ja kai pitää Panadol ottaa tuohon päänsärkyyn.
Parempaa päivää teille muille, iida-linnea 21+1
Menipä tovi kun lueskelin tiistaista loppupäivästä pinot tähän hetkeen... Kakkakeskustelu oli ollut vilkasta, ja ironisesti kyllä aika hauskaa! ;) (ja se mikä jäi mieleen!) Vaikka en siis vähättele sitä että eipä se varmaan mieltä ylentävä juttu olisi heittää torta på torta siihen pöydälle. Mut hyvä kuulla niiltä jotka on synnyttäneet että ehkä se ei sitten siinä hetkessä niin iso juttu olekaan.
Edelliseen liittyn RIIKKA tais kysellä mikä se peräruiske edes on? Synnyttäneet osais varmaan vastata siihen paremmin, mutta mä epäilen et se on sama juttu kuin esim. paaston aikana eli suoleen heitetään vettä litrakaupalla ja sit mennään pytylle oottelemaan että kaik tulee pihalle. (Vai onko?) En tiiä sitten autetaanko sitä vielä jollakin laksatiivisellä lääkityksellä synnärillä.
Synnytyspeloistakin oli juttua, ainakin AURORA ja SIRU myönsi vähän pelkäävänsä... Onhan sitä itsekin miettinyt ja mua ei ole auttanut se että olen lukenut muiden kertomuksia, tai ainakaan niiden kertomuksia, jotka toteaa että se on ollut ihan hirveetä. Toisaalta on hyvä olla realistininen kuva koko hommasta, mutta itselle ainakin muiden kertomuksista tulee vähän kummallinen olo. Hassulta tuntuu myös se että kaikki on kellotettu niin tarkkaan ja että avautumiseen tuntuu kuluvan ikuisuus. No...mutta... kliseisesti, aika moni siitä on selvinnyt joten miksi ei itsekin! :) Kai se " alkuvoima" sit auttaa jos kaikki muu puhti on poissa.
IIDA-LINNEA jäi saikuttamaan. Koitahan lepäillä ja ottaa iisisti!
GIGGI kyseli siitä kätilön kanssa keskustelusta ja ainakin Kättärillä pääsee jutteleen (olikohan Kandi joka taisi mainitakin) henk.koht. ja saa esittää omat toiveet. Vaikka ei aikaisempaa kokemusta olekaan, koen että tuo on tosi hyvä juttu ja ehkä myös auttaa vähän omaa jännitystä kun tietää että asioita on pohdittu jo etukäteen ja kirjattu ylös.
SIRUlla oli vaavimaha kadonnut! Saitkin jo ajatuksia loppupään enskoilta what' s häppen! :) Tästä tuli mieleen entisen kollegani kertomus kavereistaan... Lyhyesti siis niin että tämä kollegan kaverin tyttöystävä meni lääkäriin kun vatsa oli kipee ja tosi pahat säryt. Epäili itse ruokamyrkytystä. Lekuri oli hetken tutkittuaan todennyt että kohdunkaula on avautunut ja eikun pikapikaa saliin ja synnyttämään. Eipä siinä muuten mitään, mutta daami ei EDES TIENNYT olevansa raskaana! Miten sellaista voi tapahtua! Hänellä oli kuuleman mukaan ollut ' menkat' koko raskauden ajan, eikä päällepäin ollut näkynyt juurikaan mitään. Painoa oli tullut pari kiloa lisää mutta ei sen enempää. Siinä meni nuorenparin elämä aika uusiksi slaagista. Tuntuu todella käsittämättömältä että voi olla raskaana tietämättään tai niin että se ei näy ulospäin..... huh!
CACTUKSELLA oli väsymystä... nyt laitat se terkan koville ja painotat että sun on pakko levätä! Niinkuin Makkara toteskin että lepo tekee ihmeitä, vaikka edes muutama päivä.
No, omaan napaan ei mitään ihmeellistä. MAKKARA ja KESIS - oli tosiaan kivat kaffittelut ja toivottavasti nähdään tammikuussa! Löysin muuten äidilleni hyvän jalkaporekylvyn joululahjaksi!
Eilen kävin työkeikalla Kuopiossa. Uskomaton aamu, kone lähti 7:30. Olin laittanut kellon herättää kuudelta ja unissani laittanut sen kii kokonaan (yleensä torkutan...). Heräsin kun miehen kello soi 6:55!!! Hitto, tein varmaan jonkun epävirallisen ennätyksen - siitä kun heräsin olin 20 min päästä portilla! (Meiltä ei onneksi pitkä matka lentoasemalle). Juniorikin tais vähän ihmetellä... meinaan sellaista marttyyripotkimista oli sitten loppupäivän. Onneksi kerkesin koneeseen mutta ei ole koskaan ihan noin tiukille mennyt.
No, tulipa taas juttua.... kiva jos joku jaksoi lukea!:)
Mukavata torstain jatkoa enskoille! Mun pitää lähteä nyt hampilääkäriin... apua! En ole käynyt lähes kolmeen vuoteen.... kääks.
Leenaliinu & jr 23+1
Pitkästä aikaa taas! Mitään ihmeellistä ei ole omassa elämässä tapahtunut ja jouluvalmisteluita kovasti ollut niin jäänyt kuulumisten vaihtelut vähemmälle. Ensi maanantaina on np-ultra, joten sitä jännittäessä aika menee! Hui!
Mukava oli lukea teidän eilistä kakkapohdintaa. Sinne asti kun päästään niin ehdottomasti otan ruiskeen ja miestäkin olen jo valmentanut siihen ajatukseen, että voi sieltä muutakin tulla kuin vauva! :) Sehän pistää aina sen leikiksi, mutta tuskin sen takia pyörtyy. Voi olla, että koko synnytys on sillekin niin maaginen kokemus, että ei yhdet savet siinä sivussa mitään haittaa.
Sain joululahjaksi Vauva-lehden äitiltä ja juuri edellisenä päivänä olin ehtinyt sen itse tilata! Onneksi äiti sen paljasti niin ei tullut kahta tilausta yhtäaikaa. Peruin sitten oman tilauksen ja tilasin äitille Suuri Käsityö-lehden vastalahjaksi. Mukava idea!
Kiitos sulle, joka vastasit siihen minun mietteisiin niistä kätilöistä ultraajina. Se taitaa täälä päin olla aika uus juttu vasta niin siksi monet sitä karttaa, mutta itse olen nyt paljon luottavaisempi. Ovathan he oman alansa ammattilaisia!
AA:lla päivät ovat nyt loppu! ;) Onnea sen johdosta!
Nyt meillä sitten lähimmät perheenjäsenet tietää odotuksesta. Ajattelin, että mukava kertoa niin ei tarvitse sitten jouluna miettiä mitä puhuu ja jos jotain sattuu niin oishan se hirveää jälkikäteen kertoa koko juttu!
Sain tässä kokea raskausajan ensimmäisen ummetuksen! Mukavaa vihlontaa koko mahassa ja muutenkin tympeä olo! Mies raahas kaupasta monta pussia luumuja ja leseitä. Onneksi maha nyt on vähän toiminut, mutta ei kyllä normaaliin verrattuna! Aah näitä iloja!
Tulen sitten maanantaina kertomaan utrakuulumiset! Siihen asti hyvää loppuviikkoa teille!
Hoyt rv10+6
Muitakin yökyöpeleitä ollut liikenteessä :) Mä sain vasta neljän maissa unta, ja mies tosiaan heräsikin viideltä... Onneksi olin siinä vaiheessa niin töttöröö että kävin vaan vessassa ja simahdin saman tien uudelleen. Nyt on aamupala syötynä, ja mies pääseekin jo parin tunnin päästä töistä :) Näin muuten sellaista unta että mulle syntyi viitoset, hui!
AA on vielä yhdessä koossa - saa nähdä kuinka kauan! Sulla on sitten verenpaineet tasaantuneet, tarkoittaako ettei tarvitse ihan jtp rampata neuvolassa?
Tigger, odotas vaan, kyllä sunkin yöunet häiriintyy jos simppis on laskeutunut: vessareissujen määrä triplaantui ainakin mulla saman tien! Varsinkin oikealla kyljellä maatessa vauva nyrkkeilee virtsarakkoon siihen malliin, että tunnissa tulee hätä...
Iida-Linnealla oli ollut hurja kauppareissu... Sulla voi olla kroppa aina myllerryksen kourissa noilla viikoilla. Jos hemppa on alhainen ja paineet heittelevät, ei ihmekään että pyörryttää. Kannattaa ottaa joku mukaan shoppailureissulle, on kivempi nojata tutun ihmisen olkapäähän huolestuneen putiikinpitäjän sijasta ;)
Siru, neuvolassahan se pikkuisen asento selviää. Ja voithan pyytää miestä kuuntelemaan sydänääniä vatsan läpi, selvittää se sykkeen sijaintikin vähän tiitin asentoa. Noilla viikoilla sen pitäisi kuulua ilman mitään apuvälineitäkään.
Mä ainakin hyödynnän meidän " kävelevää kotidoppleria" aina kun muhku nukkuu liian pitkään paikoillaan, tai haluan tietää miten päin se tuolla myllää. Tosin nyt se alkaa olla jo niin iso, että tuntuu olevan koko nahanalus ihan vauvaa täynnä. Vitsi että se sattuu, kun poika pönkee kantapäällään tuosta navan seutuvilta! Sellainen pieni ja terävä pullistuma kulkee koko mahan poikki... :)
Mutta hauskaa torstaita kaikille enskoille, varsinkin teille raukoille vielä töissä käyville! Kohta se on taas viikonloppu!
Kandi & Muhku 38+0
AA:lla viikot täynnä! Nyt ei muuta kuin suppareita kasapäin sinne, että pääsisit tositoimiin. Huomasin nuo sinun viikot vasta kun luin tuon tikrun viestin. Ei jotenkin pysty käsittämään että oot jo noin pitkällä! :)
Siru, mullekin tuli mieleen sama kuin AA:lle, että entä jos tiiti onkin laskeutunut? Voi se kyllä olla poikittainkin, neuvolassahan se selviää :)
Poppis, en muistanut sinnuu eilen onnitella, jotta ONNEA :) Mulla kans ollut vaikeuksia " uskaltaa" kakkantaa jos mies on kotosalla. Seurustelun alkuaikoina en koskaan käynyt miehen kämpillä paskalla (tai jos kävin, niin ajoitin sen suihkussa käymisen yhteyteen kun suihkun ääni peitti muut äänet), vaikka saatoin olla pitkiäkin aikoja yhteen putkeen siellä. Vasta kun muutettiin yhteen, oli pakko käydä paskalla vaikka mies olisi ollut kotona. Silloinkin alussa esimerkiksi yskin tai lauloin vessassa :D Nykyään jo vähän rennommin uskaltaa ottaa, käyn kusellakin ovi auki. Anoppilassa tosin tuottaa vielä nykyäänkin vaikeuksia käydä paskalla (en muuten varmaan kävisikään, mutta meidän vierailut on yleensä 3-4 päiväisiä, joten siinä ajassa kyllä ehtii tulla hätä). No niin, se kakkajutuista.
Makkara oli herkistellyt yöllä, hassua :) Mua alkoi hymyilyttämään, kun ajattelin, että toinen siellä neljän viiden aikaan yöllä istuu koneella tippa linssissä siitä, että on saanut enskoilta tukea :) Eikös tämä ole juuri se paikka, minne saapi ruikuttaa elämän kurjuutta (ja tietysti myös elämän autuutta), kun ei viitisisi vaivata muita kanssaeläjiä? :) Mulla ei varmaan enää yksikään sukulainen tai ystävä jaksaisi mun seuraa, jos en olisi saanut tänne aina välillä avautua kaikesta.
Nyt en muista mitä vielä piti kommentoida. Pitää lähteä siistiytymään, kun olisi pianotunti tänään (meillä koulutukseen kuuluu sellainen kahden opintopisteen pianon- tai kitaransoittokurssi ja mikäs siinä, kun se on ILMAINEN).
Han ja Rumpali 33+1
Kandi, mä menin nukkumaan jo klo 23:00 kerrankin siis joissa:)) Ja nukuin 12:35 saakka,eli uni maistuu täällä. Ehkä ens yönä taas pinoa availemassa!
Kakkakeskustelua on kovasti käyty. Siinä meidän synnytysvalmennuksessa tiistaina siitä just puhuttiin, ettei kannata miettiä lainkaan. Eipä sitä kukaan yleensä edes huomaa. Ja sanoi kätilö, että suurimmalla osalla joille peräruiske annettu, tulee silti vielä kakkaa. Eli täysin normaalia, ei mitään hävettävää... Tosin kuulostaahan se " oudolta" kakki pöydälle, mute se on niiden työtä ja joka päiväistä:)
Mulla kans toi imetys on vähän vieras juttu, mut luulen että sit kun vauva maailmassa se siitä sutviutuu jotenkin. Toivottavasti:)
Menkkamaista kipua monella loppusuoralaisella, ja mä kun kärsin siitä JO NYT:( Eli kun vähän ahkerammin olen liikkunut niin alkaa ihan menkkamainen kipu mut paljon lujempi. Tuntuu et just ne alkais! *voi kääk* Toivottavasti paikat pysyy mulla vielä kiinni...
Kaima vielä yhdessä kasassa, alas nyt ässiä harrastella että olet jo jouluna kotona etkä siellä synnärillä *hop hop* :)))
Heini, just eilen mietin sitä valokuvajuttua ja harmittelin ettet varmaan itse ehtinyt. No, ihanaa et saat tyttelin kuviin kuitenkin:=) Mua kans kiinnostais ton tyyppiset fotot!
Mun pieni masu on ihan hassun mallinen. kun se tossa viikko sitten ilmestyi tuohon, on se sellainen pieni pallo täysin alhaalla. Ihan kuin läskiä. Eli ei lähde ylhäältä kauniisti vauvamahan tavoin, vaan roikkuu niin alhaalla kuin vain voi. Ihan kuin loppuruolalla kun laskeutunut. Onneksi neuvola ti, niin saakuulla onko sf mitalle mitä tapahtunut ja miten siellä muutenkin voidaan. Liikkeitä tuntuu noin 3 päivän välein, ja tosi hennosti. Ei kukaan potki kylkiä eikä muutakaan.... Outoa!
Mut nyt aamupalalle!
Aurora + Poitsu rv29+5
Tulipas nukuttua.Heräsin ottamaan 6 jälkeen rautalitkua ja valvoin sen jälkeen 9 asti. Sitten alko nukuttamaan kauheesti ja heräsin vasta puol 1jälkeen. Nyt on vähän semmonen höynä olo.
Mä sain eilen illalla sellasen paniikki siivouskohtauksen, kun mies kieltäyty imuroimasta. Minä sitten huudan että ei tänne kämppään mitään vauvaa voi tuoda kun täällä on niin paskasta. Meillä imuroidaan noin 3 kertaa viikossa. Siinä sitten itkien itse imuroin väkisin vaikka mies kieltää vieressä ja sanoo että siivotaan sitten yhdessä huomenna paremmalla ajalla. Mua jurppii niin paljon että oon vieläkin aika puolkuntonen sen onnettomuuden jälkeen. Enkä pysty ihan kaikkea kotihommaa tekemään. Vähän ajan kuluttua tuli vähän tyhmä olo ja piti pyytää mieheltä anteeks kun oon semmonen hermoheikko, mua alko oikeen nolottamaan. Mies vaan onneks hymyili ja sano että otetaan ihan rennosti että kyllä kaikki ihan hyvin menee. Mulla alkaa olemaan kai aika kova jännitys tän vauvan tulon suhteen.
Oi että, Ninca pääsee lomailemaan. Pitäkää oikeen hauskaa.
Riikalle. Me ostettiin Craco autobaby 2 jalustalla Lastentarvikkeesta. Maksoi noin 180 e. Kallis oli mutta ajateltiin että jos saadaan lisää lapsia joku päivä niin se olis hyvä niilläkin. Niin ja ei kanssa haluttu tinkiä noissa turvallisuusjutuissa.
Tohon pelkokeskusteluun vielä. Juttelin mun yhden kaverin kanssa kun sillä on kummatkin lapset syntynyny sektiolla. Sillä on kanssa kauhee synnytyspelko mutta myös tosi ahdas lantio. Kaverini ei myöskään osaa määritellä sitä että mitä siinä synnytystilanteessa kammoaa. Mutta se on puolestaan ollu tosi tyytyväinen sektioon. Ehkä mä kammoan leikkauksia sen takia kun olin silloin 8 vanha kun mua leikeltiin ja jouduin olemaan pitkään sairaalassa. Enkä tykkää edelleenkään arpisesta mahastani. No, pääasiahan on se että saatais lapsi turvallisesti maailmaan.
Sirulle. Meidän poju on kanssa välillä poikittain ja sillon masu näyttää tosi hassulta. Leveältä ja litteeltä. Onneks se kuitenkin on aina aika nopeasti palatunu takas pääalaspäin missä muuten viihtyy. Toivottavasti tiiti kääntyy pian takas.
Huomenna aamulla on taas neuvola. Hyvää päivän jatkoa taas kaikki enskat!
Hermione ja poju rv 33+0
[color=4876FF] Tänään tuli taas nukuttua pitkään. Heräsin vasta puolenpäivän aikoihin! Ihana kyllä, kun nyt on lomaa ja voi nukkua niin pitkään kuin vaan ikinä huvittaa:)! Tänään tässä lomailun lomassa tuli mieleeni sellainen kysymys, että olettekos te muut jo miettineet sitä, kuinka kauan aiotte/haluaisitte olla sitten vauvan kanssa kotona? Onko suunnitelmissa viedä vauveli jossain vaiheessa päiväkotiin tms.? Itse en ole vielä sen kummemmin asiaa pohtinut, mutta uskoisin, että palaan opiskelujeni pariin aikaisintaan vuoden päästä. Tosin jotain opintoja (esim. gradua) yritän äippälomallakin hieman vääntää. Olisi mukava löytää sitten jossakin vaiheessa jokin kiva ja turvallinen päivähoitopaikka (esim. perhepäivähoito) pikkuiselle, jotta voisin itse valmistua ja saada sen myötä töitä opettajana:)
Synnytyskeskusteluun voisin minäkin liittyä. Itseäni pelottaa synnytys jonkin verran, ei onneksi ihan hirmupaljoa (ainakaan vielä). Ehdottomasti suurin pelkoni synnytykseen liittyen on se, että jos jokin meneekin pieleen ja vauvalle tapahtuu jotain kamalaa. Toisena pelkonani on kipu. Mietityttää se, miten sitä kestää synnytyskipua. Tai no, kyllähän sen varmasti kestää, kun miettii ja psyykkaa itseään siihen, että kivun ¿tuloksena¿ saa maailman rakkaimman aarteen:) Kakkajuttuja en ole sen ihmeemmin miettinyt¿ Olisihan se kyllä ikävää, jos pöräyttäisi kunnon pökäleet siihen pöydälle, mutta uskoisin, että se ei siinä vaiheessa olisi päällimmäisenä kuitenkaan mielessä¿eikä sitä kerkiäisi nolostelemaan:) Täytyy vaan yrittää muistaa, että kakkahan on vain ja ainoastaan mahassa möyhiintynyttä ruokaa, ei sen kummempaa;)
Siru: Tuntui varmaan omituiselta ja hassulta tuo masun katoamistemppu:) Toivottavasti pikkuinen pysyttelisi nyt vain kiltisti RT:ssa!
AA: Onnea lasketun ajan saavuttamisesta! Eiköhän se teidän neiti sieltä pian päätä tupsahtaa maailmaan!
leenaliinu: Olipas sulla pikainen aamuherätys=)! Jännä se vaan on, miten nopeasti sitä pääsee liikkeelle tarvittaessa! Ei siinä kauaa nokka tuhise!
Hoyt: Toivottavasti luumut ym. auttaisivat ummetukseen! Inhottava varmasti tuo ummetusvaiva!
Han: Meillä kanssa koulutukseen kuuluivat piano- ja kitaratunnit (sekä rumputunnit) =) Tykkäsin kyllä kovasti! Mukavaa, kun saa ilmaiseksi hyvää soitto-opetusta! Soitteletko muuten (vapaa-ajalla) jotain soitinta? Itse olen harrastanut pianonsoittoa (ja sähköurkuja) 8-vuotiaasta lähtien. Kiva aina soitella ja lauleskella vauvelillekin!
Joulu se vaan lähestyy koko ajan, enää vähän yli viikko jouluun! Tänään mennään miehen kanssa jouluostoksille ja samalla käydään anopin&appiukon kanssa katselemassa Piksulle vaunuja! Jee! He ovat lupautuneet siis kustantamaan vaunut meille, mukavaa=)! Harkinnassa olisivat nyt tällä hetkellä Emmaljungan Edge Duo Combit tai sitten Brion Kombit. Emmaljungat tosin maksaisivat enemmän ja en tiedä, kuinka kalliit vaunut sitä kehtaa appivanhemmilla ostattaa¿ No täytyypi katsella!
Joulukortitkin pitäisi postittaa viimeistään huomenna (jos haluaa halvemmat postimerkit). Kortit on kyllä jo valmiit, mutta vielä pitäisi kirjoittaa niihin osoitteet ja viedä postiin. Tänään sain aivan ihanan joulukortin 5-vuotiaalta kummipojaltani¿itse oli taiteillut söpöjä tonttu-ukkoja siihen:)
Jep, mutta nyt valmistautumaan kauppareissulle!
~ ♥ ~ Viipuli ja Piksu, rv 26+3 ~ ♥ ~ [/color]
Sen verran taas huutelen täältä, että TAMPEREEN treffit on siis 19.12. klo 14 ja paikkana on nyt sitten SOKOS.
Kivasti on tulossa vauvapuolelta porukkaa mukaan ja kaikki odottajat ovat myös erittäin tervetulleita!!!
Niin ja AinoAuroralle onnittelut eräpäivän saavuttamisesta!
Täällä on voitu todella huonosti tänään. Olen nukkunut n. 15 tunnin yöunet -heräsin kyllä aamulla aikaisin, että lähden töihin, mutta aamupuuhien yhteydessä totesin, ettei tule mitään. Väsyttää silti ihan kamalasti. Tai oikeastaan ei nukuta vaan on sellainen vetämätön/lötkö olo...niin ja kokoajan tekee pahaa...voi voi. Onkohan tämä ihan normaalia..? Kai tämä on. Sitä vaan niin helposti huolestuu kun ensimmäistä kertaa näitä tuntemuksia käy läpi.
Vilkutuksia vain kaikille. En pysty tämän pidempään istumaan tässä koneella, kun alkaa tämäkin tekeen pahaa...:) Voi tätä raskauden ihanuutta!:)
*greetas*
Mies nukkuu jo, se raukka joutuu heräämään viideltä aamuvuoroon :/ Toisaalta mulle nuo sen aamuvuorot sopii oikein hyvin, koska itse kuitenkin nukun sinne yhteentoista saakka - onpahan vähemmän aikaa yksinään vietettävänä sitten kun herään. Mies on yleensä iltavuorossa, jolloin tulee vasta kymmeneltä kotiin. Siinä ei jää paljon yhteistä aikaa enää...
Bejpi on jaksanut olla aktiivinen, hienoa! Niin se alkaa miehelläkin jännitys nousta synnytyksen suhteen ;) Kiva jos kuitenkin pystytte puhumaan noista jutuista, helpottaa varmaan molempien oloa.
Vielä kakkakeskusteluun: kiva kun te synnyttäneetkin kävitte ottamassa osaa tähän topicciin :) Tottahan se on, että itse synnytyksessä tuo on varmaan aika toisarvoista. Toivottavasti se on sitä myös miehelle! Meillä olisi varmaan ero edessä, jos mies joskus erehtyisi vitsailemaan jälkeenpäin synnytyksen ulostejutuista...
Nincalle hauskaa hemmottelulomaa, voi kun kuulostaa ihanalta! Meidän hemmotteluloma oli päivä Tukholmassa -risteily syyskuussa, ja oli kyllä ihan kivaa. Harmitti vaan kun en uskaltanut syödä seisovasta pöydästä kovinkaan monenlaisia herkkuja.
Vähän omaa napaa lopuksi: tänä iltana oli tosi huono olo, mietin josko verenpaineet ovat vielä nousseet. Saunastakin piti tulla kesken pois, kun oli niin heikko olo. Nuokuin sängyllä reilun tunnin saunan jälkeen, ja vähän helpotti. En tiedä pitäisikö varmuuden vuoksi soittaa huomenna neuvolaan, jos terkka vaikka haluaisi mitata verenpaineen varmuuden vuoksi. Toisaalta ei jaksaisi rampata siellä koko ajan, mutta tässä on varmaan viisainta ajatella vauvan parasta.
Ei mulla kuitenkaan mitään muita oireita ole, ei pistä rinnan alle eikä näy pilkkuja silmissä (paitsi nyt kun pimeässä huoneessa tuijotan tätä koneen ruutua ;)). No, ehkä ainakin soitan huomenna, terkka saa sitten päättää mitä tehdään.
Jep. Kirjoitelkaahan huomenna paljon juttuja, niin saan taas aikani kulumaan jotenkin :)
Kandi & Muhku, tänään jo 38+0!