Avasin S-Pankkiin jonkun rahastotilin jonne ohjasin S-bonukset. En kyllä oikein tajua koko hommasta mitään :D
Myös Nordnettiin avasin tilin, mutta pihalla siitäkin. :D Isoista summista ei ole kyse, mutta pakko tässä on jotakin yrittää josko saisi vähän kasvatettua pesämunaa.
Onko netissä jotakin sivustoa missä kerrotaan näitä juttuja aloittelijoille?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille on s-bonusten rahastosäästösysteemillä kertynyt reilu 3000€ noin viidessä vuodessa. Ei siis hurjia summia eikä mitään kymppitonnien ihmepotteja mutta rahaa kuitenkin. S-ryhmää käytetään päivittäisostoksiin ja silloin tällöin muuhunkin eli bonusmäärät on olleet luokkaa pari euroa kuussa. Omalta taloustililtä ne olisi hukkuneet kohinaan eikä olisi tullut laitettua mihinkään säästöihin saati ostettua osakkeita. (Ja ei, nämä ei ole ainoa säästöt eikä sijoitukset joten en kuvittele että näillä sijoituksilla elettäisiin edes yhtään pahaa päivää)
Mitkä ovat rahastot, joissa rahanne ovat ja paljonko rahaa tullut bonuksista?
Sijoitettu summa 2981€ -kaikki bonuksista-, arvo tänään 3278€. S-pankki varainhoito 30 AK
Vierailija kirjoitti:
S pankin rahastot on helppoja ja bonusten sijoittaminen ihan viisasta.
Nyt tietty tuotto on pientä mutta esim ennen koronaa se saattoi olla, 25 % tai hetkittäin jopa 45%. Eli jos tilillä oli alussa 1000e niin vuoden päästä 1250e.
Minulla näyttäisi tuotto olevan yhä päälle 44% ajalta ennen koronaa olevassa rahastosijoituksessa. Ikävä kyllä siellä ei ole paljoa rahaa sijoituksena. Parhaimmillaan se oli lähes 60%. Sijoitin kokeeksi pienen summan muutamaan rahastoon ja sitten laitoin uudelleen kun arvo laski reippaasti yhdessä vaiheessa. Koronasyöksyn aikaan ei ollut ylimääräisiä laitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun osuuskauppa maksoi tänä vuonna bonusten lisäksi vielä reilu 90€ ylijäämäpalautusta. Ihan eri tason systeemi kuin K-plussa.
Itse sain reilu 50€ ylijäämäpalautusta. Mies sai joitakin euroja vähemmän. Eli ehkä se riippuu myös siitä paljonko sitä bonuskorttia on käytetty.
Mielestäni se riippuu siitä minkä osuuskaupan alueella vaikutat. Minä Eepeen. Myös bonusten kertyminen vaihtelee riippuen mihin kuulut. Eepeellä tulee maksimi 5% 900€:lla.
No Eepeen aluella mekin ollaan. Mies sai vähän vähemmän kuin mä. Aikuinen lapsi sai vain muutaman euron. Eli kyllä siihen vaikuttaa se miten paljon sitä korttia on käytetty.
On mahdollista, että se on muuttunut jotenkin. Muistan vaan, että jokunen vuosi sitten ainakin se oli sama summa kaikille. Se että summa oli nyt ei-tasaeuroinen voisi viitata siihen että se tosiaan perustuu ostoksiin.
Mutta joka tapauksessa se tulee noiden normibonusten päälle.
Kaikki osuuskaupat eivät maksa ollenkaan ylijäämäpalautusta, me ei saada kuin 5 euroa korkoa osuusmaksun pääomasta.
Itse olen säästänyt S-Pankin rahastoihin vuodesta 2015 alkaen, niiden nimet oli silloin Varovainen, Kohtuullinen ja Rohkea, nyt ne on jotain muuta. Alkuun laitoin muutamia satasia jokaiseen, mutta tuohon Kohtuulliseen rupesin säästämään 40 euroa kuukaudessa. Nyt rahastoissa on yhteensä noin 7 tuhatta ja korkotuotto vähän vajaat 30%. Ihan ok minun mielestä eikä tuo säästösumma rasita muuta taloutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S pankin rahastot on helppoja ja bonusten sijoittaminen ihan viisasta.
Nyt tietty tuotto on pientä mutta esim ennen koronaa se saattoi olla 25 % tai hetkittäin jopa 45%. Eli jos tilillä oli alussa 1000e niin vuoden päästä 1250e.
Niin, mutta pennosistahan tuossa bonusten sijoittamisessa puhutaan. Ainakin minulla kuukausittainen s-bonus jää alle kahden euron. Eli kymppi vuodessa ja tonniin asti yllän 100 vuodessa.
Toki se s-bonus riippuu ihan talouden koostakin, sekä kuinka paljon S-liikkeisiin käyttää rahaa.
Meillä taas pari lasta ja pari autoakin ja keskittämällä kuukausittaiset bonukset normisti 50-60€.
Ne menee autom. S-pankin rahastoon.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaako joku Nordnetin Suomi ESG indeksirahastoon?
minä sijoitan siihen, kuten myös vastaaviin Nordnetin Ruotsi, Norja ja USA indeksirahastoihin. USA rahaston kulut ovat samaa luokkaa kuin muilla indeksirahastoilla (0,25%), mutta Suomi, Ruotsi ja Norja ovat täysin kuluttomia, mikä on poikkeuksellista, en tiedä muita vastaavia. Ilmeisesti ovat sisäänheittotuotteita.
Tällä hetkellä Norja ja Ruotsi rahastojeni arvot ovat miinuksella ja Suomi ja USA plussalla. Koko sijoitussalkku on vähän plussalla (tällä hetkellä +3,23 %, ollut parhaimmillaan toistakymmentä prosenttia plussalla).
Minua ei haittaa se, että jotkut rahastot ovat välillä tappiolla, olen kk-säästäjä ja saanpahan enemmän ko. rahaston osuuksia sijoituksellani silloin, kun hinta on matala. Joskus ne hinnat nousee, kun ei ole pakkoa myydä nyt kun markkinat alhaalla, toki jollakin sellainen pakko voi olla ja hänelle huonompi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Lue nyt aluksi joku kirja edes. Niitä on paljon erilaisia. Sijoittajaksi 7 päivässä on helppo ja kansantajuinen. Ei mitään katastrofia voi tapahtua, ellet erehdy avaamaan useampaan paikkaan osakesäästötiliä. (=OST) Niitä saa olla vain yksi, useammasta saa isot sakot. Arvo-osuustilejä (=AOT) voi olla useampia.
Molemmille tileille voi ostaa osakkeita ja erilaisia rahastoja, toimivat verotuksen suhteen vähän eri tavoin. Niitä pankin rahastoja voi myös olla näiden lisäksi. Mahdoton näitä juttuja on täällä selittää, joten itse on opiskeltava. Säästäminen ja sijoittaminen on pitkäjänteistä puuhaa.
Laitoin tuon kirjan tilaukseen ja sitä nyt sitten odottelen.
Havaittu että Nordnet on kaikkein selkein. Pieni summa kk säästöön, arvo-osuustili ja sinne osakkeita.
400e plussalla s-pankin bonusrahasto, avasin vuonna 2016.
Ja olen yksinasuva eli bonuksia ei hirveästi tule, mutta tankkaukset ja vakuutukset olen keskittänyt s-ryhmään.
En kuitenkaan käy pelkästään s-kaupoissa ruokaostoksilla vaan melkein yhtä paljon k-kaupoissa. Eli aika hyvä että 400e silti tullut ylimääräistä rahaa.
Voiko sinne s-pankin rahastoon laittaa jos on nordean tai op:n asiakas?
Voi, mutta pitää avata tili sinne S-Pankkiin. Ei ole mikään iso homma. En itse muuten käytä tuota pankkia, kuin säästääkseni yhteen spesifiin rahastoon, johon en muuten pääsisi käsiksi.
Kannattaa todellakin vertailla Cittarin ja Prisman hintoja. Tänäänkin säästin Cittarista ostaessani jo yli 60:- euroa. Sellaista bonusta ennen ole ikinä S-kaupasta saanut. Ja tämä oli vain yksi kertaostos alle satasen luokkaa.