Avasin S-Pankkiin jonkun rahastotilin jonne ohjasin S-bonukset. En kyllä oikein tajua koko hommasta mitään :D
Myös Nordnettiin avasin tilin, mutta pihalla siitäkin. :D Isoista summista ei ole kyse, mutta pakko tässä on jotakin yrittää josko saisi vähän kasvatettua pesämunaa.
Onko netissä jotakin sivustoa missä kerrotaan näitä juttuja aloittelijoille?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S pankin rahastot on helppoja ja bonusten sijoittaminen ihan viisasta.
Nyt tietty tuotto on pientä mutta esim ennen koronaa se saattoi olla 25 % tai hetkittäin jopa 45%. Eli jos tilillä oli alussa 1000e niin vuoden päästä 1250e.
Niin, mutta pennosistahan tuossa bonusten sijoittamisessa puhutaan. Ainakin minulla kuukausittainen s-bonus jää alle kahden euron. Eli kymppi vuodessa ja tonniin asti yllän 100 vuodessa.
Niin se riippuu ostoista. Esimerkiksi meidän perheessä S-bonuksia tulee 55-70€/kk.
Pieniä summia toki nuokin vielä sijoittaa, mutta tyhjää parempi ja tapahtuu kuin huomaamatta. Pääasiassa sijoitan oman pankin ja Nordnetin kautta, mutta kyllä tuonne S-pankkiinkin pikkuhiljaa jotain kertyy.
Jos teille tulee bonuksia 55 - 70 euroa joka kuukausi, niin sitten kannattaa vaihtaa kauppaa. Ne bonukset koostubat lähinnä ylihintaisista tuotteista, joista saat hieman takaisin.
Kannattaa ihan verrata Prisman ja Citymarketin hintoja. Prismasta sentään saa rahaa takaisinkin.
Osakesäästötilejä yhdellä henkilöllä saa olla vain 1. Voit avata tilin useaan eri pankkiin mutta siitä tulee todella iso sakko. Arvo-osuustilejä saa olla ihan miten monta tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tietty tuotto on pientä mutta esim ennen koronaa se saattoi olla 25 % tai hetkittäin jopa 45%. Eli jos tilillä oli alussa 1000e niin vuoden päästä 1250e.
Niin, mutta pennosistahan tuossa bonusten sijoittamisessa puhutaan. Ainakin minulla kuukausittainen s-bonus jää alle kahden euron. Eli kymppi vuodessa ja tonniin asti yllän 100 vuodessa.
Niin se riippuu ostoista. Esimerkiksi meidän perheessä S-bonuksia tulee 55-70€/kk.
Pieniä summia toki nuokin vielä sijoittaa, mutta tyhjää parempi ja tapahtuu kuin huomaamatta. Pääasiassa sijoitan oman pankin ja Nordnetin kautta, mutta kyllä tuonne S-pankkiinkin pikkuhiljaa jotain kertyy.
Jos teille tulee bonuksia 55 - 70 euroa joka kuukausi, niin sitten kannattaa vaihtaa kauppaa. Ne bonukset koostubat lähinnä ylihintaisista tuotteista, joista saat hieman takaisin.
Mä ap asun paikkakunnalla jossa tasan kaksi ruokakauppaa: S-Market ja K-Market. Noista valitsen S-Marketin joka on halvempi, parempi ja tuoreempi valikoima. Tankkauspaikkoja on kaksi, joista toinen Teboilin kylmäasema. Tankkaan siis apsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee kans noin 50€:n pintaan per kk. Ja ollaan aikoinaan vertailtu että S-ryhmä tulee meille halvemmaksi kuin K. Ja tuohon saa vielä tuon bonuksen päälle, K-ryhmän vastaava ei yllä samaan.
Tietysti jos metsästäisi tarjouksia ja kävisi saksalaisessa hakemassa niitä mitä sieltä sattuu saamaan, niin voisi saada jotain etua. Mutta mä lasken tietyn arvon myös sille että saan samasta paikasta kaikki meidän tarvitsemat.
- Tiedostat riskit. Sijoita aina sen verran rahaa että pärjäät vaikka se häviäisikin.
- Hajauttaminen pienentää riskejä. Jos ostat vain yhtä tiettyä osaketta, voi käydä satumainen tuuri ja sen hinta nousee huomattavasti. Ei ole kovin todennäköistä että satut poimimaan juuri sen oikean yhtiön tätä varten.
- Hajauttaa voi ostamalla itse osakkeita eri maiden ja eri alojen yhtiöistä, mutta paljon helpompaa se on tekemällä rahastokauppaa.
- Indeksit ovat varmin sijoituskohde, ja voittavat keskimääräisen sijoittajan tuotot pitkällä aikavälillä selkeästi.
Itse tykkään ostella suoria pörssiosakkeita vaikkei se viimeisimmän pointtini mukaisesti järkevin tapa olekaan. Kiva seurata miten valitsemani firmat kehittyvät. Hajauttamisen vuoksi pistän säännöllisesti rahaa myös rahastoihin ja indekseihin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän ostat, sitä enemmän bonusta.
Kannattaa käyttää kerralla ainakin 100e ostoksiin, niin saa enemmän bonusta s-tilille.
Se on muuten kyllä ihan sama 100€ bonusten laskennassa vaikka ostaisit 10 erillistä 10€ parikertaa...
Meille on s-bonusten rahastosäästösysteemillä kertynyt reilu 3000€ noin viidessä vuodessa. Ei siis hurjia summia eikä mitään kymppitonnien ihmepotteja mutta rahaa kuitenkin. S-ryhmää käytetään päivittäisostoksiin ja silloin tällöin muuhunkin eli bonusmäärät on olleet luokkaa pari euroa kuussa. Omalta taloustililtä ne olisi hukkuneet kohinaan eikä olisi tullut laitettua mihinkään säästöihin saati ostettua osakkeita. (Ja ei, nämä ei ole ainoa säästöt eikä sijoitukset joten en kuvittele että näillä sijoituksilla elettäisiin edes yhtään pahaa päivää)
Vierailija kirjoitti:
- Tiedostat riskit. Sijoita aina sen verran rahaa että pärjäät vaikka se häviäisikin.
- Hajauttaminen pienentää riskejä. Jos ostat vain yhtä tiettyä osaketta, voi käydä satumainen tuuri ja sen hinta nousee huomattavasti. Ei ole kovin todennäköistä että satut poimimaan juuri sen oikean yhtiön tätä varten.
- Hajauttaa voi ostamalla itse osakkeita eri maiden ja eri alojen yhtiöistä, mutta paljon helpompaa se on tekemällä rahastokauppaa.
- Indeksit ovat varmin sijoituskohde, ja voittavat keskimääräisen sijoittajan tuotot pitkällä aikavälillä selkeästi.
Itse tykkään ostella suoria pörssiosakkeita vaikkei se viimeisimmän pointtini mukaisesti järkevin tapa olekaan. Kiva seurata miten valitsemani firmat kehittyvät. Hajauttamisen vuoksi pistän säännöllisesti rahaa myös rahastoihin ja indekseihin.
Kunhan muistat, ettå tuonne OST kannattaa ostaa vain suomalaisia osakkeita, muuten tulee tuplakulut (sekä esim Jenkeissä että kun nostat tuoton OSTltö Suomessa)
Mun osuuskauppa maksoi tänä vuonna bonusten lisäksi vielä reilu 90€ ylijäämäpalautusta. Ihan eri tason systeemi kuin K-plussa.
Vierailija kirjoitti:
Mun osuuskauppa maksoi tänä vuonna bonusten lisäksi vielä reilu 90€ ylijäämäpalautusta. Ihan eri tason systeemi kuin K-plussa.
Itse sain reilu 50€ ylijäämäpalautusta. Mies sai joitakin euroja vähemmän. Eli ehkä se riippuu myös siitä paljonko sitä bonuskorttia on käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee kans noin 50€:n pintaan per kk. Ja ollaan aikoinaan vertailtu että S-ryhmä tulee meille halvemmaksi kuin K. Ja tuohon saa vielä tuon bonuksen päälle, K-ryhmän vastaava ei yllä samaan.
Tietysti jos metsästäisi tarjouksia ja kävisi saksalaisessa hakemassa niitä mitä sieltä sattuu saamaan, niin voisi saada jotain etua. Mutta mä lasken tietyn arvon myös sille että saan samasta paikasta kaikki meidän tarvitsemat.
Tämäpä juuri.
Ja kun vielä ottaa huomioon, että juoksemalla sen satunnaisen "tarjoustuotteen" kilpailijalta ka vähän siinä sivussa päivittäistarpeita, et enää saakaan mistään maksimibonusta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain reilu 50€ ylijäämäpalautusta. Mies sai joitakin euroja vähemmän. Eli ehkä se riippuu myös siitä paljonko sitä bonuskorttia on käytetty.
Mielestäni se riippuu siitä minkä osuuskaupan alueella vaikutat. Minä Eepeen. Myös bonusten kertyminen vaihtelee riippuen mihin kuulut. Eepeellä tulee maksimi 5% 900€:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko rahastossa vuosimaksua? Yleensä on.
Voit menettää kaiken niihin vuosimaksuihin.S-rahastoissa oli ennen 2 % kulut, nykyään 1 %. Tein laskelman silloin kun kulut olivat vielä 2 % ja kyllähän tuo tuottoja vei varsinkin huonoina vuosina. Tästä syystä bonukset menevät nykyisin vain tavalliselle tilille ja sijoitukset olen muuten automatisoinut kuukausisäästämiseksi.
Tärkeintä on kuitenkin säästää. Täälläkin esiintyy väitteitä, että rahastot olisivat jotenkin romahtaneet. Olihan viime vuonna iso kurssilasku, mutta kuukausisijoittajalle se oli vain rahasto-osuuksien alennusmyynti. Kurssit heilahtelevat, se on ihan selvä. Ei pidä sijoittaa sellaista rahaa, jonka tarvitsee heti seuraavana vuonna.
Vakuuttavaa muuten, mutta et vakuuta mua. Pankit näyttää jokaikisessä omaa rahastoaan koskevassa esittelyssä kuinka paljon rahaston arvo on noussut. Jostain syystä rahastot eivät ole kuin pari vuotta vanhoja. Miksikö? Koska siinä vaiheessa kun ne alkavat tehdä tappiota, niin nimi muuttuu ja muutetaan uudeksi. Asiakas kärsii tappiot. T: Nordean Aasia-rahastot 20 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni se riippuu siitä minkä osuuskaupan alueella vaikutat. Minä Eepeen. Myös bonusten kertyminen vaihtelee riippuen mihin kuulut. Eepeellä tulee maksimi 5% 900€:lla.
Minä kans Eepeessä. Kun muutin pk-seudulle niin siellä HOK:n maksimiin 5%:iin olisi pitänyt ostaa 1500€:lla vuodessa. Mutta muistaakseni työkaverit kertoivat että sielläkin on laskettu sitä rajaa jokunen vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Meille on s-bonusten rahastosäästösysteemillä kertynyt reilu 3000€ noin viidessä vuodessa. Ei siis hurjia summia eikä mitään kymppitonnien ihmepotteja mutta rahaa kuitenkin. S-ryhmää käytetään päivittäisostoksiin ja silloin tällöin muuhunkin eli bonusmäärät on olleet luokkaa pari euroa kuussa. Omalta taloustililtä ne olisi hukkuneet kohinaan eikä olisi tullut laitettua mihinkään säästöihin saati ostettua osakkeita. (Ja ei, nämä ei ole ainoa säästöt eikä sijoitukset joten en kuvittele että näillä sijoituksilla elettäisiin edes yhtään pahaa päivää)
Mitkä ovat rahastot, joissa rahanne ovat ja paljonko rahaa tullut bonuksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Eepeen aluella mekin ollaan. Mies sai vähän vähemmän kuin mä. Aikuinen lapsi sai vain muutaman euron. Eli kyllä siihen vaikuttaa se miten paljon sitä korttia on käytetty.
täältä esim. tietoa rahastosijoittamisesta: https://osakesijoittaja.fi/rahastosijoittaminen/
S-pankin rahastot ihan ok S-bonuksille, niistä kertyy pikkuhiljaa varoja ilman, että sitä säästämistä itse edes huomaa, mutta sellainen huomio, että vaikka niistä kai puhutaan ilmaisina rahastoina, niin ne ovat rahastoja, jotka sijoittaa toisiin S-pankin omistamiin rahastoihin, joissa on melko isot palkkiot.
Indeksirahastot ovat siitä hyviä, että niissä on pienet palkkiot (koska ei vaadi aktiivista salkunhoitoa), ja niihin voi sijoittaa mm. Seligsonilla ja Nordentissa (muillakin on usein valittavissa indeksirahastoja, vaikka niitä ei ehkä aktiivisesti markkinoida).
Sellainen huomio indeksirahastoista, että ne ovat kai yleensä osakerahastoja, ja vaikka hyvä hajautus vähentää riskiä, niin osakesijoittamisessa on aina isompi riski kuin korkosijoittamisessa, eli jos on esim. sijoitettava kerralla suuri summa rahaa, jonka tahtoo nostaa tiettynä aikana, ei mikään osakesijoittaminen ole järkevää. Korkosijoituksilla on pienempi tuotto-odotus, mutta riskikin on pienempi (sijoittamisessa voi ajatella, että mitä isompi riski, sitä suurempi mahdollisuus saada tuottoa). Kk- säästämiseen osakerahastot sopivat hyvin, varsinkin jos ei ole pakko lunastaa varoja tiettynä aikana vaan voi odottaa sellaista hetkeä, kun markkinat eivät ole ihan matalimmalla ja rahastojen arvot miinuksella
Onko muuten vielä olemassa valtion obligaatioita ? Ne olivat turvallisia ja niillä oli varma tuotto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko rahastossa vuosimaksua? Yleensä on.
Voit menettää kaiken niihin vuosimaksuihin.S-rahastoissa oli ennen 2 % kulut, nykyään 1 %. Tein laskelman silloin kun kulut olivat vielä 2 % ja kyllähän tuo tuottoja vei varsinkin huonoina vuosina. Tästä syystä bonukset menevät nykyisin vain tavalliselle tilille ja sijoitukset olen muuten automatisoinut kuukausisäästämiseksi.
Tärkeintä on kuitenkin säästää. Täälläkin esiintyy väitteitä, että rahastot olisivat jotenkin romahtaneet. Olihan viime vuonna iso kurssilasku, mutta kuukausisijoittajalle se oli vain rahasto-osuuksien alennusmyynti. Kurssit heilahtelevat, se on ihan selvä. Ei pidä sijoittaa sellaista rahaa, jonka tarvitsee heti seuraavana vuonna.
Vakuuttavaa muuten, mutta et vakuuta mua. Pankit näyttää jokaikisessä omaa rahastoaan koskevassa esittelyssä kuinka paljon rahaston arvo on noussut. Jostain syystä rahastot eivät ole kuin pari vuotta vanhoja. Miksikö? Koska siinä vaiheessa kun ne alkavat tehdä tappiota, niin nimi muuttuu ja muutetaan uudeksi. Asiakas kärsii tappiot. T: Nordean Aasia-rahastot 20 vuotta
En tiedä mistä minun pitäisi sinut vakuuttaa. Enhän itsekään sijoita tuollaisiin pankin omiin rahastoihin enää. S-pankissa meni bonukset vuosina 2014-2021 tuollaiseen aktiiviseen rahastoon. Kulut söivät tuottoa vaikka tuo muuten oli hyvää sijoitusaikaa. Nyt sijoitan vain globaaliin ETF:ään, rahasto on vuodesta 2012 yli 200 % plussalla. Totta kai kurssit tulevat heilumaan. En usko, että osaisin valita osakkeita globaaleja markkinoita taitavammin.