«◊«◊« Terhojen torstaiturinat »◊»◊»
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?sort=ASC&m=9070664&p=2&tmod…
Sitten omaa napaa heti alkuun; tänään täynnä 37 viikkoa!
Jippii!!! Palailen neuvolakuulumisilla myöhemmin.
Kommentit (49)
[color=darkviolet]Juu tuo se varmaan on. En oo ite sitä koskaan ostanu, mut joku sitä kerran mainosti tosi hyväksi.
Tajusin tuossa, ett ku mennään käymään ä-polilla niin pääsen vielä shoppaileen :) :) Pienestä se hymy repee.
Onkohan se Äityli joutunu jäämään osastolle?
[color=darkviolet]Sain luettua tuossa akalle yhen joulutarinan ja katoin ulos. Mitä ihmettä!! Siellä sattaa lunta!
Akka tuumas jee tulee toinen joulu. .ja että peipi syntyy!! Nyt kuulemma on kummallista ja hauskaakin :)
Juu täällä mökissä meni akat ihan sekasi lumen näkemisestä :) :)
Jospas istuisin minäkin toviksi koneelle kokoamaan ajatuksia. Toinen yö takana muutaman tunnin unilla, alkaa olla ohkainen olo. Ihme juttu, kun uni ei tuu sitten toisenakaan yönä. Viime yönä esikko herätti köhällään parin tunnin unien jälkeen ja sitten olikin aamuyö ennenku sain nukuttua. Vessassakin kävin vähintään 6 kertaa, kummallisessa paikassa tuntuu Massu-Asseri möyrivän. Synnytys on ´mielessä niin, että tuli uniinkin asti. Oravan poikanenhan se sitten oli, joka syntyi. Pian muuttui " ihmisen pojaksi" ja Nooaksi sitä miehen kanssa kotisängyllä synnytyksen jälkeen kutsuttiin. :) Kaikkee kans.
Sairaalavarustuksesta: osa tuntuu olevan kovasti lähtökuopissaan. Meillä ei oo vielä mitään vauvalle, paitsi vaatteet puhtaana ja uudella lisähyllyllä. Monella oli listassaan esim. rasvoja, joita meidän sairaalassa saa talon puolesta. Ja jotain muutakin. Meillä on mies tuonut vauvalle kotiutusvaatteet mun tilauksen mukaan. Asutaan muutaman kilometrin päässä sairaalasta, joten eipä ole pitkä matka hyppyyttää miestä :)
Synnytysjakkarasta: kakkosen aikana olisin sitä halunnut kokeilla, mutta eipä ollut spinaalin jälkeen asiaa jalkeille. En tiennytkään, että siinä on vaarana vauvan sykkeitten lasku?! Tuntuisi luontevalta asennolta ponnistaa alaspäin. Saas nähdä kuinka tällä kertaa. Vedet on menneet kahdella viime kerralla jo kotona. Jotenkin toivon, että tämä synnytys alkais supistuksilla, ei tarvisi enää sairaalassa niitä odotella, vaan pääsisi pian tosi toimiin.
Tuiskua: kuulostaapas tosiaan kummalta tuollainen paastokäytäntö?! Miten pikku mies selvisi paastosta ja tutkimuksesta?
Päänsärystä: mulla oli viime neuvolakäynnillä alapaine 90 ja terkkari kans kyseli päänsärystä. Mun päätä särkee vähän väliä: koska väsystä, koska niskajumin takia. Kertoi sitten ottamaan yhteyttä, jos on muuta päänsärkyä. Mistäs minä sen erotan? Muistan tosin kuulleeni, että raskausmyrkytyspäänsärky on todella voimakasta ja sen kyllä erottaa muusta särystä. Onko jollain muuta tietoa?
Äityli: onneksi selvisit säikähdyksellä moisesta. Kyllähän tuollainen säikäyttää aina suunniltaan.
Nennille onnea " eräpäivästä" :) Malttaakohan pikkuinen odottaa sinne asti?!
Väsystä&voimattomuudesta: mulla on ollut viime aikoina myös aivan sellaista ylimaallista väsyä. Hb oli laskenut 110 ja loitin raudan. Nyt kun oon syönyt rautaa pari päivää, olo on paljon energisemppi ja virkeämpi, vaikka yöunet on jääneet tosi lyhyeksi. Mahtoikohan olla vaan raudanpuutetta kaikki se tappoväsy?!
Sokereista:
http://www.nettineuvo.fi/nettineuvo/fi/01_Aeitiys_ja_isyys/06_Synnyttae…
Sokrut ovat muakin mietityttäneet tässä raskaudessa. Tuolta sivulta löytyi sokerirasituksen raja-arvot.
Heinä: oon aina kuvitellut, että mulla on myös matalat sokerit, koska tulee just sun kuvailema huono olo. No, huono olo tulee edelleen, vaikka sokerirasitus osoitti, että sokerit ovat pikemminkin korkeat kuin matalat?! Mutta kun nälkä iskee, oon täysin kykenemätön tekemään yhtään mitään..paitsi syömään. Tosin nyt kun pysähdyin miettimään asiaa hetkeen ei oo moista oloa ollut, kun oon parin viikon ajan tarkkaillut enemmän syömisiäni kohonneiden arvojen takia. Eli siis mulla tuo huono olo taitaa liittyä verensokerin vaihteluihin?!
(.) Tuntuu pienentyneen viime päivinä?! Johtuneeko kilon painonpudotuksesta?! Oon kyykkinyt puoli päivää kylppärissä märkien sammaleiden kanssa matalalla jakkaralla istuen. Ja kyllä muuten tuntuu nivusissa, ei meinaa ylös päästä. Kävelenkin niin kuin lonkkalastan kanssa :/ Nyt meillä haisee ihan märältä koiralta ja mitenkä se tuoksuu kumman hyvältä. Taidan olla raskaana..
Joopa joo, jaapa jaa, mitähän sitä saisi vielä aikaiseksi? Taitaa jäädä päikkärit taas välistä, kuinkahan ens yönä uni maistuu? Luulis, että tälläiseen väsyyn nukahtais seisovilleen! Mutta kun ei niin ei. Toivottavasti tämä valvominen tietää taas hyväunista vauvelia.
L, virallisesti 32, epävirallisesti 33+5..
pst. Mitähän mahtaa Maryn oloon ja vointiin kuulua?
Vai mikä on, kun meidän pinon tekstit näkyy koko ruudun leveydeltä ja muut pinot ihan niinku tavallisestikin??
[color=darkviolet]Sie laitoit niin pitkän linkin, niin siks tää sivu levahti :D
Huoh, on leviä ku seittemänleivän leivinuuni!
Vieläkään ei löytynyt järjellistä selitystä eiliseen verenvuotoon... ei ole edes pienen pientä haavaa limakalvoilla mistä tuo kaikki veri olis tullut. Nyt on kuitenki kaks lääkäriä ja kaks kätilöä sitä ihmetellyt eikä syytä löydy. No mutta onneksi vauva on kunnossa ja saan jatkaa kotona oloa. Meni sit synnytystapaarviokin ihan muihin juttuihin ja lääkäri ei katsonut mitään lantion mittoja tai että mahtuuko vauva. Luottavainen olen kuitenkin sille että hyvin mahtuu.
Mutta muita " neuvola" kuulumisia: pissa puhdas
paineet ok
sf mita 31
Kohdunsuu pehmeä ja auki hieman
vauva raivotilassa ja alhaalla
Sykkeet 145-150
Elikkä kaikki siis hyvin. Itku meinasi vaan vieläkin tulla kun joutu eilistä kertaamaan. Oli meinaan aika kauheaa.
No mutta uusi neuvola jo viikon päästä. Toivottavasti kaikki nyt menee hyvin että sais olla joulun kotosalla.
Zatu: Siis IHANKO OIKEASTI teillä sataa LUNTA???? Vähänkö olen kade, meillä tulee taas vettä.
[color=darkviolet]Heh, roikuin täällä " koko" ajan ku halusin lukee sun mahollisia kuulumisia.
No onpas kieltämäti hämyä kun eivät syytä löytäneet. Jos se limatulppa sieltä sitten on lähössä moisella " metelillä" . .
Juu ihan oikeesti lunta :) sitä on akan kans hämmästelty, ku näyttää niin oudolta :D Jospa jäis nyt etes pikku kerrostuma, mitä vahvasti epäilen ett lähtee vielä. .
Saas nähdä onko synnytys jo lähellä. Olo on meinaan ihan kummallinen, tosi voimaton ja vetelä ja mahaa särkee aivan julmetusti ja on sellainen kestosupistus päällä. Samoin alaselkää jomottaa aivan hirveesti. Täytyy ottaa panadoli jos olo vähän helpottuis. Ihan erikoinen tunne, toivottavasti ei kuitenkaan enteile synnytystä vielä. Jotenkin pelkään, että lapsivettä alkaa tihkuun taas kuten ekassa synnytyksessä. Pitäis vielä pojan tarhan joulujuhlaan lähtee, jännittää kyllä että joko olis vauveli tulollaan.
-F- rv 35+5
Miten nää päivät meneekään näin hurjaa tahtia?! Ei muka kerkiä kirjottelee tänne. No, lukemassa olen joka päivä käynyt!
Äityli: onneks kaikki hyvin ja vuoto ei ainakaan istukasta! Aika säikäyttävää tuollainen!
Lydia: täällä kans yks " uneton Seattlesta" ilmoittautuu! Koko viikon olen valvonut öisin; joko en saa illalla vaan unta ja pyörin aamuyöhön asti tai sit herään aamuyöllä niinku tänäänkin ja valvoin 3t!
Nenn: onnea käynnistyspäivästä! Ihanaa tietää tuollainen takaportti milloin viimestään alkaa tapahtua.. Voi, jospa itekin tietäis!
Beijaflorille tsemppiä sairaalan ja kodin välille! Toivottavasti pikkuinen kohta kotiutuu!
Tuiskualla, Chiccalla, Mirabellalla, Mellumilla ihanan paljon viikkoja jo kasassa! Jotenkin ajattelin että Tuiskua olis seuraava Terhon maailmaan pykäävä, mutta mistäs sitä tietää kuka on seuraava... Mulla yks työkaveri oli 4cm auki viimeisen kuukauden ja meni silti 2vko yli lasketun!! Chiccalle onnittelut Herculeksesta!
Omaa napaa varmaan seuraavaksi;
Tosiaan väsyttää ihan törkeästi! Toissa viikon nukuin kuin tukki joka yö ja ajattelin et unettomuus on menneen talven lumia mut katin kontit!
Mies oli reissussa 5pv ja eilen kotiutui. Ihanaa! Aikas rankkaa oli mulla lasten kanssa mutta hengissä edelleen. ;) Supisteli parina päivänä tosi kovin ja toissa iltana ajattelin et jos eivät lopu yötä vasten niin sit pitäis lähteä synnärille näytille. No, onneks lopahtivat! Jouluaaton jälkeen sitten saa tulla milloin vaan!
Toisaalta mä oon tällä hetkellä aivan kypsänä jo kavereiden puheluihin: " kuin sä voit? Et ole vissiin vielä synnyttämässä, hehee. Taitaa mennä sittenkin yli" . Mitä ne puhelut sitten ovat kun L.a lähellä?! %&&¤/# le!
Kuukausi olis siihen vielä........ Huoh!
Mulla on vika lääkäri maanantaina ja seuraava nla vasta joulun jälkeen; itse asiassa tasan kahden vkon päästä. Huomenna pitäis raahautua labraan antaa ne sappiarvot yms. Taas olen raapinut käsiä ja jalkapohjia kuin pieni apina. No, tuskin niistä mitään löytyy kun edellisetkin ollu ihan normaalit..
Zatu: kiitos minttusuklaakakku -ohjeesta! Ihan sairaan hyvää!!!!!!!!!!
Ja tuo sairaalalista oli hyvä juttu, tuttia en ole muistanut vielä hommatakaan!
Missäs Mary luuraa?
Ardisia: kiva että isäsi vierailu onnistui! Ja pidähän jalat ristissä vielä ainakin pari viikkoa! ;)
Vielä olis vino pino joulukortteja tekemättä. Mun pikkuapurit on vaan aika kyllästyväistä sorttia eivätkä jaksa kauaa ahertaa. Monena iltana ollaan niitä jo väsäilty mutta siltikään ei ole tarpeeksi. Ehkä lähden nyt hakemaan kaupasta muutaman valmiin kortin, niin saisin ne ajoissa lähtemään...
Voidaan paksusti Terhot!
t. H ja Iines 35+5
Heipsuli heissan
Meidän vauva sai melkein syntymäpäivän =) Siis 10.1.07 on varattu aika käynnnistykseen, jos ei ennen sitä hokase syntyä vapaaehtoisesti.
Kävin tänään siis äippäpolilla ja pojulla rupeaa olemaan sen verran massaa ja masun ympärys pikkaisen karannut, niin ei kuulemma anneta mennä yhtään yli. LA olisi 12.1, mutta koska se on perjantai niin aloitellaan jo pari päivää ennen.
Muuten polin kaikki tutkimukset näytti hyvältä, ei siis tuo masu ympärys tai painokaan vielä huonolta näyttänyt (2,8 kg). Käyrä mainio ja supistukset ovat vasta sopivasti kypsyttäneet tilannetta.
Sairaalakassiin meilläkin on laitettu Ruskovillan silkkihattu, täti lupasi laittaa postiin sen näinä päivinä. Zatun lista oli kyllä hyvin kattava, täytyy ihan kopioida se ja tulostaa, nyt kun vielä saisi aikaiseksi pakattua. Neitiä synnyttämään mennessä suurin puutteeni oli rintsikat!!! Kuppikoko hujahti C:stä DDD kupiksi, niin että oli rinnoissa piteleminen kun ei edes voinut ajatella niitä laittavan missä oli sairaalaan tullut. Nyt kaivelinkin ne hätäpäissään kaverini ostamat (soitti ja kysyi tarvitsenko jotain, tarkoitti kyllä varmaan herkkuja tai vastaava, mutta komensin kipin kapin alusvaateostoksille)
Tuiskua: Onpa tosiaan joku ajatellut kun iltapäivään on tuon ajan teidän lapselle antanut!!! Järkevintä olisi tosiaan ollut varmasti heti aikaisin aamulla!!
Omppu: Tervetuloa takas!!
Äityli: Hui!! On varmasti pelästyttänyt. Onneksi kaikki oli kuitenkin kunnossa ja toivottavasti vuoto ei ole uusinut!
Tuosta äitylin kanta-asiakas alesta tuli mieleen, että meidän vakuutusyhtiö pääsi yllättämään. Raskausajan diabetes lasketaan " normisairaudeksi" , joten se korvaa kaikki mun sairaalassa käynnit, joita on jo nyt kertynyt 6 + osastopäivät!! Kerrankin näin päin.
Sokerittomia herkkuja näkyy onneksi löytyvän jo tosi kivasti vähän isommista kaupoista!!
Ähh milloinkahan mie pääsisin kahlaamaan koko pinon loppuun!!! Yritän taas jatkaa myöhemmin...
-E- 35+6
Kuulostaa kyllä aika enteilevältä. Varsinkin jos tuo alaselkäjomotus tullut mukaan supistuksiin.
Sellaista mullakin oli toissa päivänä hiukan ja erittäin voimakkaat menkkakivut alavatsalla supistusten kera. Ne onneks rauhoittui sitten!
Toisaalta jos nyt tulis sulle lähtö niin oisit kotona mahattomana jouluna ja melko varmasti vauvakin pääsis jouluksi kotiin!
Heinä76: tervetuloa mukaan Terhoihin!
Nyt lähden sinne korttikaupoille...
t. H
[color=dodgerblue]Täällä vielä melko vetämätön olo, mutta jospa se tästä. Kovasti otti voimille se oksennustauti, vaikka su viimeksi oksensin, niin vielä on toooodella heikko olo. Tais tulla melkoinen nestehukka ja oisko hemppa laskenu urakalla, en oo meinaa kyenny ottamaan rautaa sunnuntain jälkeen. Syönti on edelleen pakkopullaa, ihan pikkiriikkisiä annoksia menee ja kaikki taitaa mennä vauvalle, kun tuntuu ettei verensokeri nouse millään. Olo on kuin flunssassa, väsyttää, heikottaa, saamaton olo. Ja kaikki joulu/vauvajutut laittamatta, edelleen!!
[b]Pupina[/b], saitkin Marialta jo vinkkiä blogin suhteen, laitahan vaan kuvaa tulemaan ja pääset selailemaan jo suurta albumiamme.
[b]Heinä[/b], tervetuloa mukaan vielä loppumetreille! Muakin on vaivannut aina matala verensokeri, joskus tuntuu että ihan pyörryttää/heikottaa/kylmä hiki kohoaa, kun verensokeri laskee ja se kyllä tasaantuu sitten syömällä. Sitä ennen tuntuu ettei edes lusikka pysy kädessä. Joskus on paastosokeri ollut 3,2, nyt viimeksi 4,0. Taitaa olla nykyään paremmassa mallissa, kuin ennen. Sitä vaan jäin miettimään että miten se matala verensokeri/runsas insuliinintuotanto saa vauvan koon kasvamaan, kun eikö se pitäisi olla niin että insuliini pilkkoo sokerin, ennen kuin se kulkeutuu vauvan verenkiertoon? Toisessa ääripäässä eli rask.diabeteksessä taas se ei pilkkoudu ja tulee niitä jättivauvoja, jos ei pistä insuliinia? Näin olen aina luullut....
[b]Äityli[/b], voi hurja mikä kokemus sulla! Onneksi kaikki ok ja toivottavasti ei tuollainen vuoto sua enää säikyttele!
[b]Tuiskua[/b], onnea noinkin hienoista viikoista! Varmaan näin jälkikäteen tuntuu kivalta että jaksoi ne viikot maata siellä sairaalassa, kun näinkin pitkälle olette päässeet! :)
Onnea myös kaikille käynnistyspäivän saaneille, niin ne viikot lähenee loppuaan ja kohta alkaa olla useampia Terhoja maailmassa....
( . ) Yön on tosi huonoja, liitoksia särkee, jalkoja ja lonkkia särkee jne. Lisäksi tämä huono olo tuohon yhdistettynä, ei kovin kivaa... Maha on iso ja vauva taitaa olla aika alhaalla. Painaa jo kovin ja juuri mitään ei pysty tekemään kun tuntuu että tuo masu " hyllyy" tuossa edessä ja on r a s k a s ! Sain eilen tk:sta tukiliivin, mutta jotenkin sekin ahdistaa, painaa selkää ja istuessa reisiä, ja aina vessareissulla täytyy riisua jne... Voi kun oisin tienny että näin pian tulee nämä tukalat oltavat, kun tähän asti on olo ollut mitä mainioin, niin oisin laittanu kaikki joulu/vauva-asiat kuntoon aikapäiviä sitten! Mutta mistäpä sitä ois voinu tietää... Ja toisaata koko 4 vk ä-loma on mennyt lähes kokonaan sairastellessa. Nyt ei puhettakaan enää mistään Ikean reissusista... Paitsi että ne Emmaljungat edelleen odottaa Kemissä, no, saapi mies ne sitten hakea viim. ensi viikolla.
Mutta nyt pakkosyömään (taas). [b]Ariellan[/b] tytölle vointeja ja tervehtymistä, ei ihme jos pieni meinaa kuivua, jos tällainen " möhköfanttikin" on nestehukan partaalla ja ihan tööt jo ties monetta päivää. Toivottavasti säästyt itse tältä taudilta!
[b]Ai niin, osaako joku sanoa täytyykö Ruskovillan silkkimyssy pestä ennen käyttöä ja jos pitää, niin miten (käsinpesu? pesuainetta?)
Sinda & Nipsu rv 34+5
Täällä kun näyttää olevan monta kokkia! =) Ja jos jonkinlaista ohjetta lyötyy, niin löytyisikö joltain karkkiohjeita??
Ajattelin että ukit saa itse tehtyjä karkkeja tällä kertaa, niiden perinteisten vihreiden kuulien sijasta, mutta en nyt kuitenkaan löydä ohjeen ohjetta. Sellainen hyvin yksinkertainen ohje kiitos!!
Marmeladin ohjeen löysin ja sanoin isännälle, että sitten kun mulla on luppo aikaa niin mie haluan kokeilla noita, mutta nyt mulla ei kyllä valitettavasti ole, joten jotain muuta..
-E-
Emma04: Tässäpä linkki perinteisten nekkujen ohjeeseen. Tuolta sivuilta voipi löytää kaikkea muutakin kivaa laitettavaa. Eikun selailemaan.
http://elisa.net/ruokajaviini/reseptit/?id=R000412
tuisku
kyll on ollu taas tympee ilma kun sataa vaan vettä;(tulis jo lunta,tai ainaki ees joulux..eilen oli taas oikee kiirus päivä kun ensin posti tuo aika ison jonku paketin,ja sitte vielä työmiehiä ramppaa ovesta ees taas..ja tänää yx semmone naine tulee tuomaa meille 300 euroa tosta noin vaa vaik ei ees olla pyydetty mutta kun hän halus antaa meille joulux rahaa et saadaa hankittua jotai kivaa meille,aika reilua:)ja sit tänää selvis myös se et mun mies sai onnex vaa yhdyskunta palvelua..
huomenna mieheni isä tulee käymää ja on luvannu tuoda tytöille joulu ja synttärilahjat,saas nähä mitä hän tuo,ja lauantaina tytöt saa lisää lahjoja..yöt on kyllä tosi tukalia ollu,aina kun kääntää kylkeä niin liitoksissa tekee tosi kipeetä,ekassa raskaudessa ne ei sattunu yhtää,toisessa sitte sattu jonku verran mut nyt ne on ollu tosi kipeet,hyvä kun sängystä ylös pääsee,välillä ainaki tuntuu siltä että kohta se vauva tulee sieltä ulos kun niin painaa tonne alas..oon kyl nähny ainaki kerra semmose unen että kun olin yöllä vessassa käymäs nii vauva tuli ulos mut mä muka laitoin sen masuun takasin..
mansemamma ja vauva rv 37+1
Kylläpäs meidän porukka on raihnaiseksi käynyt ... :-0 Eikä sit ollu kettuilua, kun en itsekään mikään tehotanttara tällä hetkellä ole! Tuttua tuo valvominen ja voimattomuus, supistelut ja selkäkivut, pahoinvointi ja vatsanväänteet, turvotukset ja närästykset. Eikä helpotusta taida olla kenellekään luvassa ennen jakautumista, huoh. On tämä naisen elämä rankkaa...
Äityli oli sitten saada *halvauksen! Mä ainakin olisin todennäköisesti heittänyt tajun kankaalle siellä vessareissulla jo. Onneksi vauvalla on kaikki hyvin ja se vuoto loppui lyhyeen! Toivotaan, että pysyy poissa!
Tervetuloa Myrtti! Kiva saada sullekin kasvot heti alkuunsa!
Meistä aika moni näyttää olevan jo lähtökuopissa. Tammikuu lähestyy uhkaavasti ja ihmeen hyvin porukka on tähän saakka kasassa pysynytkin! Loppukuu sit voikin olla ruuhkaista. Toivottavasti kaikki jaksavat laittaa tulemaan tiedotuksia syntyneistä taimista, vaikka pyhiä paljon läjässä onkin, sillä sitä jännittää jo muidenkin lähtöä, eikä pelkästään omaansa.
Neuvolassa tänään kävin ja kätilö vähän ihmetteli, ettei mulle oltu viime viikolla äitiyspolilla varattu käynnistystä vuodenvaihteeseen, kun vauva kuitenkin on 95 persentiilin käyrällä ja jo nyt noin 3,5kg. Se voi tietty olla, että lekuri ajatteli 40:n viikon olevan mulle mahdoton saavutus, eikä sen takia asian kanssa hötkyilly. Lapsivettä kun on vieläkin aivan normaalin ylärajoilla, paikat vähän auki ja pehmeät ja supitellutkin on jo kohtalaisesti eli onhan se ihan mahdollista, että joku supistus vaan rikkoo kalvot ja se on siinä. Kahden viikon päästä, kun kasassa on 39 viikkoa, laittavat mut neuvolasta takaisin sairaalaan kuulemma, jollei lapsi ole sitä ennen ulostautunut. Taidettais sit olla Nennin kans samoihin aikoihin synnärillä, eikä mulla olis mitään sitä vastaan! Mehän käytiin eilen syömässä päivällä ja oli kyllä tosi kiva tavata! *vilkuttaa* Mahdettiin olla aikamoinen näky mahtimittoinemme ;-)!
Muuten kontrollissa kaikki oli ihan hienosti; Hb 113, painoa tullu 1180gr/viikko ja rr 130/66. Pissassa oli aavistus valkuaista, mutta johtuu kuulemma valkovuodon lisääntymisestä ja sen joutumista näytteeseen. Oisin kyllä valmis luopumaan kuormasta, kun kerran ollaan virallisesti täysaikaisilla viikoillakin, mutta taitaa mennä ainakin välipäiviin saakka. Jospa sitä ehtis vaikka sairaalakassinkin pakata siihen mennessä...
Voimia ja sympatiaa äideille, jotka joutuvat lastensa kanssa lääkäröimään. Ei ole helppoa ja kivaa, ei!
Jotain muutakin olis pitäny kommentoida, mutta en nyt (tietenkään) muista mitä. Pöh!
Öitä ja varsinkin unettavia sellaisia!
Kamomillateetä hörppivä, kamelinjalkainen
¨c¨ja thai-nyrkkeilyä treenaava Hercules, 37 viikkoa tasan
Kumma kun ei tahdo ehtia mitaan rustaamaan, selasin nuita pinoja, kun en ole ihan joka paiva ehtinyt lukemaan. Ja pisti silmaan muutama asia
Jakkarasynnytyksesta kysyttiin, 2 ekaa olen synnyttanyt tandem jakkaralla ja viimeiseen ylipuhuivat petilla synnyttamaan. ja jakkaralla oli huomattavasti helpompi. Ei siina sangyssa saa niin hyvaa asentoa. mina olen niita ihmisia, jotka tykkaavat ponnistaa ja siina vaiheessa ei enaa kipua tunnu, kun saa tehdakin jotain.
Samoin lapsen paivahoitoon vieminen kuumentaa tunteita. mina periaatteessa oon sita mielta, etta lapsen on aina parempi olla otona kuin muitten kasvatettavana. tosin kannatan kylla kerhoissa kayttamaista. meilla lapset ovat kayneet 3 vuotiaasta asti seurakunnan kerhossa ja joku siitakin mainitsi. Se on ollut tosi mukava, lapset tykkaavat, saavat askarrella ja laulaa ja leikkia. eli ymmarran kylla osa-aikaisen hoidon, kun aiti on kotona. eli silloinhan lapsi tavallaan saa kuitenkin herata omaa tahtiaan ja nauttia rauhaisista aamuista ja kuitenkin saa kavereiden kanssa leikkia. jokainen kuitenkin ratkaisee asian omalta kohdaltaan. minulla on aina ollut niin mukavaa lasten kanssa kotona, etten oo raskinut niita lahettaa mihinkaan.
sitten oli aitien ¿karjumisesta¿. Eikohan jokainen siihen joskus syyllisty . Itse olen uhmakohtauksen tullessa huomannut parhaimmaksi vaan odottaa muutaman minuutin ja antanut lapsen purkaa kiukkuaan. yleensa vahan ajan paasta lapsi on ollut valmis yhteistyohon. Nyt tuo meian pikkuinen on paattanyt, etta hanella ei oo korvia. eilenki juoksi jaalle! Ja sitten illan itki, ku aiti on vihainen. olemme luistelleet kylla jaalla, mutta nyt on ollut monta paivaa + asteita ja aurinko on paistanut. onneksi ei tippunut.
Suurin osa on pessyt aippalaatikon sisaltoa ja muitakin vaatteita, minun aippalaatikko on viela Suomessa! Saan se tammikuussa, kun ystavani tuo. muutenkin taidan olla ihan jalkijunassa mita vauvan tavaroiden laittoon tulee ja omiin. Pitaisi kayda sairaalassa tutustumassa ja kyselemassa, mita saa sairaalan puolesta ja mista tavaroista pitaa huolehtia itse.
joku puhui sokerittomasta dietista, eihan joulutortuissa oosokeria, jositse luumuista tekee hillon. tosin rasvaa sitakin enemman, hih. Mutta hedelmasokeria voi kayttaa makeutseen, tarvii paljon vahemman ja glykeeminen indeksi on paljon parempi.
¿hihitysta¿¿sivun levenemisen syista!
Voi ku munki isa tulis tanne siivoamaan¿.vaan turhan pitka matka ja ei taia olla hanen specialty.
leperus
... Osmosal -vinkistä. Meillä on vaan sitä lääkekaappi puolillaan, kun mies on ko. firmassa töissä ;) Mut enpä saanut sitä uppoamaan sitten millään! En myöskään mehua, ainoastaan vesi kelpasi mutta siinä nyt ei oo mitään suoloja. Mut kyllä on ollut väsy tyttö, nukkui kolmen tunnin päikkärit ja silti iltaunille normaalisti kasilta.
Heinä: Mulla on sitten vissiin ihan normaalit sokerit. Kävin kanssa siinä 12 h rasitustestissä ja arvot oli 4,0/4,9/4,0. Tosin mäkin tankkasin ihan mieltsisti illalla, et ehkä ne normaalisti ois vähän alhaisemmat. Eikä mulla kyllä noin pahoja oireita olekaan kuin sulla, varmasti tosi harmillista, pitää olla aina jotain syötävää laukun pohjalla. Jostain mäkin muistan lukeneeni, että myös liian alhainen verensokeri kasvattaa vauvaa, mut en todellakaan muista että mistä luin ja miksi se kasvattaa...
Juu, ei tullut pesukone kuntoon :( Joku piirilevy siihen piti tilata Ruotsista, tulee kun tulee. Kumma juttu kun nää nykykoneet ei kestä mitään, ois vaan pitänyt pitää se 15 v vanha pesukone, joka tässä asunnossa oli kun muutettiin!! Jotta ei kun tiskaamaan taas sitten! Mies on jossain kissanristiäisissä ja yön pois vaihteeksi. Ja mä olen aika poikki, kun tuo tyttö on ollut ihan takiainen koko viikon, voi kun jo huomenna ois ihan terve...
Hui, Fablella on jänskät paikat! Tulehan kertomaan väliaikatietoja jos pystyt :)
ariella
http://www.nycomed.fi/NR/rdonlyres/6B734B75-50BB-4454-8117-90D44E2CDCFA…