Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masentaa kun syksy tuntuu tulevan tänä vuonna aikaisin :(

Vierailija
18.07.2023 |

Asun Savossa ja tuntuu että kohta on jo täysi syksy täällä, kesäkukkia enää vain vähän luonnossa, puiden lehdet jo osin kellastuvat ja tippuvat, satanut paljon heinäkuussa...

Ihan kuin oltaisiin jo elokuussa ja kesä tuntuu olevan melkein takana :(
Muilla samoja fiiliksiä? Tuntuu etten ole ehtinyt nauttia tästä kesästä kunnolla koska huonot ilmat

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten vuodenajat voi masentaa. Onko se mielen köyhyyttä jos masentuu luonnon normaaleista tapahtumista.

On, se on mielen köyhyyttä, rajoittuneisuutta.

No minkäs mä sille voin että aivoni päättävät masentua aina syksyisin ja talvella, joudun sitten vetämään pillereitä ja kirkasvalolamppua ja silti masentaa ja vituttaa jatkuvasti. Kesäisin vointi paljon parempi. Yrittäkää ymmärtää, te joilla aivokemia on tasaisempi, että aivojaan ei voi valita eikä sitä että sairastuu joka vuosi kaamosmasennukseen

Vierailija
62/87 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä minkäikäinen aloittaja on mutta mulla ainakin vaikutti nuorempana säätilat paljon voimakkaammin omaan mielialaan. Vuosien karttuessa ikäänkuin säätilojen muutokseen liittyvä (muotisana) resilienssi on kasvanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävät hyvät. Rauhoittukaa. Tätä palstaa lukiessani, olen huomannut, että ihmisten hermot ovat kireällä. Jokaisesta asiasta saadaan aikaiseksi riita. Toisaalta, parempi anonyymipalstalla, kuin tosielämässä. Ehkä nykyelämä tekee kiireineen, inflaatioineen sen, että toisten eriäviä mielipiteitä ei kestetä. Minä, jo 60 vuotiaana eukkona, toivotan kaikille mukavaa kesää, oli se sitten ohitse, jäljellä, Mikkelissä, Lapissa tai Vantaalla. 😊

Kiitos, paras ja viisain kommentti koko ketjussa >3

Vierailija
64/87 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä minkäikäinen aloittaja on mutta mulla ainakin vaikutti nuorempana säätilat paljon voimakkaammin omaan mielialaan. Vuosien karttuessa ikäänkuin säätilojen muutokseen liittyvä (muotisana) resilienssi on kasvanut.

Olen lähes nelikymppinen jo

ap

Vierailija
65/87 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos tee kaamosmasentujat laittaisitte välillä valot päälle jos on niin pimeää ja masentavaa.

Vierailija
66/87 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo Espoosta kirjoitti:

Mitä jos tee kaamosmasentujat laittaisitte välillä valot päälle jos on niin pimeää ja masentavaa.

Kyllä kuule polttelen valoja ja kynttilöitä kaiken syksyä ja talvea, aloitan jo elokuussa ja jatkan huhtikuulle

t. kaamosmasentuja

Vierailija
67/87 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Nyt on vasta 18.7. Kesä parhaimmillaan. Kukat kukkivat puutarhassa, linnut laulavat ja sää mitä mainioin. Ruusut kukkivat upeasti. Ainakin täällä Vantaalla. Elokuu etelässä on mitä mainioin kesäkuukausi. Syyskuukin tuntuu vielä kesältä, kuulaat aamut ja lämpimät päivät.

Näin! Ihan järjetöntä ruikuttaa keskellä kesää. Eihän olla vielä edes elokuussa.

Jos jollekin on onnea vain Suomen lyhyt kesä niin se alkaa jo ajoissa ruikuttamaan sen sijaan, että nauttisi kesästä niin kauan kuin sitä kestää.

Vierailija
68/87 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kesä on lyhyt kuin lapsella paita".

Kohta on meidän vuoro olla onnellisia, jotka tykkää kun tulee elokuun pimeät illat ja syksyn raikkaat kelit. Tervetuloa marraskuun räntäsateet ja talven lumipyryt.

Olette onnekkaita, saatte nauttia seuraavat 8 kuukautta. Me kesästä nauttijat, jotka sairastamme kaamosmasennusta, saamme nauttia vain muutamana kuukautena vuodesta. Että tasan ei mene nallekarkit

Vierailija
69/87 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuule polttelen valoja ja kynttilöitä kaiken syksyä ja talvea, aloitan jo elokuussa ja jatkan huhtikuulle

t. kaamosmasentuja

Jos "Mummo Espoosta" tarkoittikin, että valot päälle sinne pääkoppaan ja miettikää/päättäkää itse asioistanne.

Vierailija
70/87 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole samoja fiiliksiä kuin aloittajalla.

Vierailija
71/87 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman olen pannut merkille. Ei minusta vuosi sitten vielä tähän aikaan tuntunut syksyiseltä kun kävelin luonnossa, nyt on toisin. Jatkuvat sateet eivät paranna kyllä fiilistä, kun sitä sadetta tulee taas syksyllä jatkuvalla syötöllä

Vuodet eivät ole veljeksiä.

Vierailija
72/87 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta on meidän vuoro olla onnellisia, jotka tykkää kun tulee elokuun pimeät illat ja syksyn raikkaat kelit. Tervetuloa marraskuun räntäsateet ja talven lumipyryt.

Olette onnekkaita, saatte nauttia seuraavat 8 kuukautta. Me kesästä nauttijat, jotka sairastamme kaamosmasennusta, saamme nauttia vain muutamana kuukautena vuodesta. Että tasan ei mene nallekarkit

Anteeks mutta en usko että kukaan tuntee pelkkää onnellisuutta säästä 8 kuukautta vaikka tykkäisikin enemmän talvesta. Elämä on elämää kesät talvet satoi tai paistoi.

Vierailija
73/87 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keli on hyvä, jos siis ulkona viettää aikaansa. Täällä ei ole juurikaan satanut, mutta on ollut sellaista mukavaa +20 säätä. Nautin tästä enemmän kuin jostain +38 paahteesta.

Sinä =/= koko muu ihmiskunta. 

Toivottavasti tulee vielä tosi kuuma helle, jotta kärsit. 

Ollaanpa sitä aggressiivisia. 

Tiesin kyllä, että jotkut hellehullut ovat kajahtaneita, mutta että toivovat toisten (jotka eivät jaa heidän mieltymyksiään) kärsivän. 

Vierailija
74/87 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan surkeaa, jos elämästään nauttii vain niinä muutamina viikkoina jossain etelän aurinkorannoilla.

Onneksi olen syntynyt oikeaan maahan ja tykkään asua täällä. Ei kiitos hellettä minulle.

Vierailija
75/87 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävät hyvät. Rauhoittukaa. Tätä palstaa lukiessani, olen huomannut, että ihmisten hermot ovat kireällä. Jokaisesta asiasta saadaan aikaiseksi riita. Toisaalta, parempi anonyymipalstalla, kuin tosielämässä. Ehkä nykyelämä tekee kiireineen, inflaatioineen sen, että toisten eriäviä mielipiteitä ei kestetä. Minä, jo 60 vuotiaana eukkona, toivotan kaikille mukavaa kesää, oli se sitten ohitse, jäljellä, Mikkelissä, Lapissa tai Vantaalla. 😊

Kiitos, paras ja viisain kommentti koko ketjussa >3

Eri mieltä. Ei anonyymipalstallakaan saisi suoltaa suustaan, mitä mieleen juolahtaa. Minun mielestäni täälläkin pitäisi osata netikettisäännöt.

t: 67-vuotias nainen (ei eukko)

Vierailija
76/87 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeks mutta en usko että kukaan tuntee pelkkää onnellisuutta säästä 8 kuukautta vaikka tykkäisikin enemmän talvesta. Elämä on elämää kesät talvet satoi tai paistoi.

Melko onnetonta aloittaa kommenttinsa pyytämällä anteeksi. Oletko joku kynnysmatto?

Vierailija
77/87 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun helle kausi ohi alkaa murehdinta kesän loppumisesta.

Milloin on liian kuuma, liian kylmä, sataa vettä, liian valoisaa.

Nythän on parhaimpia kelejä tehdä ja toteuttaa asioita.

Syksykään ei vielä tulossa. Ottaa niistä asioista irti mitä nyt on.

Asiat ei murehtimalla muutu.

Vierailija
78/87 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksy on juurikin parasta vuodenaikaa, kala liikkuu verkkoihin ja marjat ja sienet ovat runsaimmillaan.

Vierailija
79/87 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. kaamosmasentuja

Syysillan pimeydessä hiiviskelen sivuleikkureiden kanssa niin eipä enää särje silmiä sinun valosi. Toistan tämän niin usein kuin tarvitaan.

Vierailija
80/87 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei masenna mikään vuodenaika. 🤗

No onnea! Piti sitten tulla pätemään tähän ketjuun...Jos et ole koskaan sairastanut esim kaamosmasennusta niin kannattaa olla helvetin kiitollinen

Et sitten voi toisen puolesta olla hyvilläsi. Kaikkiko nyt pitää kärsiä kun sinä kärsit?

Kyllä, kuuluu perisuomalaiseen luonteeseen. 😄 Ei saa kertoa ääneen, jos on hyvät fiilikset. Synkkä pitää olla ihan vaikka vaan muiden synkistelijöiden mieliksi.

Omaa ajatusmaailmaan ei kyllä sovi yhtään, että alkaisin heinäkuun puolessa välissä surra jotain marras-joulukuun harmautta ja lyhyttä päivää. Nyt on vielä täysi kesä, päivät pitkiä. +20 lämmintä, aurinkoa ja poutapilviä, välillä kesäistä sadetta, luonto on vihreä, vehreä ja kukkea. Lintuja ja hyönteisiä, ääntä ja eloa. Tarkenee kesävaatteissa, aamulla voi hörpätä kahvit pihalla ja illalla istua iltaa. Saunoa ja pulahtaa uimaa. Marja-ajat just alkamassa: mustikat, herukat, vadelmat. Pyykit kuivaa ulkona. Kaikkialla tapahtuu kesäjuttuja. On tapahtumia, toreja, kahviloita.

Sitten tulee syksyn ruska, sieniajat, puolukat ja karpalot, kuulaat aamut, syksyinen metsä ja säkenöivän vihreät sammaleet. Illat on vieläkin valoisia. Ilma ihanan raikasta hengittää. Luonnon talveen valmistautuminen on hienoa seurattavaa sekin. Miten kasvit painuu maan alle suojaan, lakastuvat lehdet suojaa maanpinnan, luonto hiljenee. Sato pelloilta, puutarhoista ja metsistä on korjattu ja säilötty. Mikä mieletön ikiaikainen selviytymistaito kylmässä pohjolassa!

Loppuvuodeksi voi ihan hyvällä omalla tunnolla hautautua sohvaan työpäivien päälle. Ei tarvitse pinnistellä ja ponnistella yhtään mihinkään. Ei tehdä yhtään mitään. Ei tavata yhtään ketään. Vapaapäivinä voi käydä ihmettelemässä jäätyviä vesiä ja ihailla ensilunta. Joulun voi ottaa vastaan miltä itsestä tuntuu. Voi laittaa ja hössöttää marraskuusta alkaen tai sitten voi olla laittamatta.

Tammikuussa jo päivä pitenee. Helmikuussa talvi vain paranee. Hiihtokelit, lumityöt, paukkupakkaset ja hohtavat hanget. Talon lämmitykset, lintulaudan ruokittavat. Ihanat talviset maisemat.

Maaliskuussa kevät on jo ihan nurkan takana. Ihanaa odotusta, keväisiä kukkia kaupoissa, tulppaaneja, esikoita, helmililjoja, narsisseja. Puutarhahaaveilua. Ja hah, sitten onkin taas jo kesä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi