Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ostatte mansikoita, poimikaa ne itse

Susku
18.07.2023 |

Olen ollut kaksi kesää mansikanpoimijana, enkä ole toisen kesän kokemuksen jälkeen ostanut toisten poimimia mansikoita. Enkä osta. Ikinä.

Tarina lyhyesti. Yksi meistä poimijoista oli pakotettu (varakkaiden) vanhempiensa toimesta töihin oppimaan työntekoa ja vastuuta. Hän myös teki selväksi, että on siellä vastoin tahtoaan. Tällä flikalla oli tapana liata sormet tiedätte kyllä missä ja poimia sen jälkeen marjoja kuin ei mitään. Toki hän jäi siitä kiinni, mutta kahden viikona aikana aikana vähintään 10 laatikkoa ehti tulla maustetuksi pesemättömän pyllyn aromeilla. Yöks.

Toinen vähän samanlainen tapaus oli 16-vuotias miehenalku, joka oli tuotu töihin, jotta pysyisi erossa huumeista. Hän protestoi sylkemällä mansikoihin ja sotkemalla mansikoita tilan koirien ulosteilla. Tämä tapaus ehti olla tilalla vain viisi päivää, mutta kyllä siinäkin on maustettu mansikka poikineen päätynyt markkinoille.

En tiedä miten yleistä tällainen on, kun marjatilojen pitäjät eivät näistä tapauksista ei Facessa huutele. Siitä voi tietenkin päätellä jotain, kun on yhdellä poimijalla on kahden kesän kokemus ja kaksi tapausta.

Long story short: kun ostatte mansikoita, poimikaa itse tai palkatkaa luotettava poimija, jonka tunnette.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi saa tana!

Vierailija
2/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos ne mansikat on maistunut niin ihanilta.😍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan lähde mihinkään pellolle kykkimään. Varsinkaan kun lähin mansikanpoimintapaikka on varmaan ainakin 10km päässä ellei kauempanakin. 

Vierailija
4/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö nyt taas. Menepä ulos leikkimään ja lopeta näiden satujen kertominen :)

Vierailija
5/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huuhtelen mansikat aina tosi hyvin ennen syöntiä.

Vierailija
6/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma varmaan kaikkien muidenkin marjojen kanssa. Ja oikeastaan kaikkien ruokien kanssa. Ei varmaan ole niin puhdasta miltä näyttää.

Vierailija
7/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaamansikat🤤

Vierailija
8/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että joku oikeasti uskoo tämän :D Katsos kun koiran uloste ei ole läpinäkyvää, vaan sen huomaisi kyllä mansikoista. Ja eipä ne kaupassa ties missä olleilla käsillä hipelöidyt kasvikset ja hedelmät yhtään sen puhtaampia ole :D

Vierailija
9/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käytte keräämässä banaaneja, niin muistakaa se, että joku on todennäköisesti työntänyt niitä perseeeeseeensä.

Vierailija
10/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinitytön pyllyssä pyöräytetty mansikka, mmmmmm... Onkohan tori vielä auki?

M58

Vierailija
11/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta maksaa pariakymppiä busseista ja vielä kävellä lisäksi lähimmälle mansikkamaalle. Samalla logiikalla ei kannata ostaa kaupastakaan mitään, koska joku on voinut sotkea sinne mitä tahansa.

Vierailija
12/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun käytte keräämässä banaaneja, niin muistakaa se, että joku on todennäköisesti työntänyt niitä perseeeeseeensä.

Ananaksissa sama juttu. Faktana tiedän, serkkutyttö oli kesätöissä ananasfarmilla Afrikassa.

Vierailija
13/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että joku oikeasti uskoo tämän :D Katsos kun koiran uloste ei ole läpinäkyvää, vaan sen huomaisi kyllä mansikoista. Ja eipä ne kaupassa ties missä olleilla käsillä hipelöidyt kasvikset ja hedelmät yhtään sen puhtaampia ole :D

Uskoo tai ei, mutta varoitettu on. Rakastan mansikoita ja poimin ne itse.

Vierailija
14/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ananaksissa sama juttu. Faktana tiedän, serkkutyttö oli kesätöissä ananasfarmilla Afrikassa.

😂

Vierailija
15/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin vadelmia niin ei ongelmaa :)

Kaikkea paskaa me kaikki syödään.

Rotan kustaa vähintään.

M30

Vierailija
16/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kulje bussit sinne. En pysty kyykkimään sairauden takia.

Vierailija
17/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuhtelemalla saa näkyvän lian pois mansikan pinnalta, ei muuta. Bakteereita yms. huuhtelu ei poista lainkaan.

Vierailija
18/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne koppakuoriaiset ja muut sontiaiset jo ulostanut niitten mansikoitten päälle.

Vierailija
19/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuhtelemalla saa näkyvän lian pois mansikan pinnalta, ei muuta. Bakteereita yms. huuhtelu ei poista lainkaan.

Joka paikassa on bakteereita. Tekee vaan hyvää vastustuskyvylle.

Vierailija
20/46 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä 2020-2022 poimiessa tuli persettä ja munia kaivettua samoilla sormilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän