Kun ostatte mansikoita, poimikaa ne itse
Olen ollut kaksi kesää mansikanpoimijana, enkä ole toisen kesän kokemuksen jälkeen ostanut toisten poimimia mansikoita. Enkä osta. Ikinä.
Tarina lyhyesti. Yksi meistä poimijoista oli pakotettu (varakkaiden) vanhempiensa toimesta töihin oppimaan työntekoa ja vastuuta. Hän myös teki selväksi, että on siellä vastoin tahtoaan. Tällä flikalla oli tapana liata sormet tiedätte kyllä missä ja poimia sen jälkeen marjoja kuin ei mitään. Toki hän jäi siitä kiinni, mutta kahden viikona aikana aikana vähintään 10 laatikkoa ehti tulla maustetuksi pesemättömän pyllyn aromeilla. Yöks.
Toinen vähän samanlainen tapaus oli 16-vuotias miehenalku, joka oli tuotu töihin, jotta pysyisi erossa huumeista. Hän protestoi sylkemällä mansikoihin ja sotkemalla mansikoita tilan koirien ulosteilla. Tämä tapaus ehti olla tilalla vain viisi päivää, mutta kyllä siinäkin on maustettu mansikka poikineen päätynyt markkinoille.
En tiedä miten yleistä tällainen on, kun marjatilojen pitäjät eivät näistä tapauksista ei Facessa huutele. Siitä voi tietenkin päätellä jotain, kun on yhdellä poimijalla on kahden kesän kokemus ja kaksi tapausta.
Long story short: kun ostatte mansikoita, poimikaa itse tai palkatkaa luotettava poimija, jonka tunnette.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä 2020-2022 poimiessa tuli persettä ja munia kaivettua samoilla sormilla.
Mulla rupes seisomaan.👴
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos ne mansikat on maistunut niin ihanilta.😍
Ruskean talon touhuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kulje bussit sinne. En pysty kyykkimään sairauden takia.
Mitä jos tilaisit Kela-taksin sinne mansikkapellolle. Ota rullatuoli messiin. Sairaudet on vaan tekosyy.
Mulla on työperäinen selkäsairaus ja nivelet huonossa kunnossa. Selkäsairaus todettiin 30v. ja 37v. alkoi pahenemaan. Kiitti kauniista sanoista.
53v.
Rikosilmoitus noista tulee tehdä. Saavat tuomion.
Kohta on mansikanpoimintarobotit kaikilla tiloilla, eikä tätäkään tarvitse pelätä. On ollut jo nyt kokeilussa Suomessa, ja toimii niin hyvin, että on vain ajan kysymys, milloin tilat investoivat noihin laajemminkin.
Niin onhan se ihan kauheaa että toiset ihmiset koskevat asioihin. HUOH!!!!!
Olen ystäväni kanssa myös kerännyt mansikoita kesätöikseni. Ihan normaalisti poimimme, enkä huomannut mulkeroita kollegoissamme.
Niin, ja nämä samat tyypit voisivat ihan hyvin virtsata niiden mansikoiden päälle, kun ne on vielä pellossa, joten miten pelastun 100% varmasti kusisilta mansikoilta poimimalla ne itse?
Joo, uskon kyllä.
Ehkä mansikoista ei allergiaa tulekkaan vaan se johtuu just noista jutuista.
En ostakkaan enää mansikoita ollenkaan.
Onhan noita juttuja kun joku miespuolinen on maustanut hampurilaisen omalla soosilla....
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö nyt taas. Menepä ulos leikkimään ja lopeta näiden satujen kertominen :)
Jostainhan ne ruokamyrkytykset tulee.
Ne voi jopa tappaa ja ovat aina suolistosta peräisin eli passkaa. Yöks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinitytön pyllyssä pyöräytetty mansikka, mmmmmm... Onkohan tori vielä auki?
M58
Mullakin alkoi melkein mälli lentää!
Mulla lentää jo.
Onhan niihin linnutkin voineet kakata
Vierailija kirjoitti:
Joo, uskon kyllä.
Ehkä mansikoista ei allergiaa tulekkaan vaan se johtuu just noista jutuista.
En ostakkaan enää mansikoita ollenkaan.
Kai kasvatat kaiken itse, koska muualta ostettuun joku muu on voinut paskoa, kusta, mällätä jne.? Tiedätkö allergioista ylipäätään yhtään mitään? No, turha kysyä, selkeästi et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kulje bussit sinne. En pysty kyykkimään sairauden takia.
Mitä jos tilaisit Kela-taksin sinne mansikkapellolle. Ota rullatuoli messiin. Sairaudet on vaan tekosyy.
Sanoo se, joka on nuori ja aina terve. Mulla on tilanne se, että hengästyn hirvittävästi laittaessani esim. pyykkejä koneeseen ja tulee myös rintakipua. Tämä suht uusi asia. Liikuntaharrastuksen puutteesta ei ole kysymys, olen harrastanut reipasta liikuntaa 3-5 kertaa viikossa jo usean vuoden ajan. Odotan kiireellistä aikaa sepelvaltimoiden varjoainekuvaukseen, pallolaajennushoito todennäköisesti edeessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä 2020-2022 poimiessa tuli persettä ja munia kaivettua samoilla sormilla.
Mulla rupes seisomaan.👴
Oletko mies vain nainen? Vai sopiiko sellaista edes nykypäivänä kysyä?
Hygieniapassi vaan pakolliseksi myös mansikanpoimijoille! Jää typerimmiltä suorittamatta.