Keräsin viisi litraa mustikoita - onko ilmoitettava Kelaan
San siis toimeentulotukea, mutta pitääkö tuollainen saalis ilmoittaa, jos sen pakastaa ja syö itse?
Kommentit (17)
Jos itse käytät ei tarvitse ilmoittaa mihinkään, ei edes verottajalle.
Ei tarvitse ilmoittaa. Nyt kun pakastaa niin herkuteltavaa riittää myöhemmin.
Kannattaa varmuuden vuoksi ilmoittaa. Tuet tosin myöhästyvät sitten 3 kuukautta kun miettivät voisiko takautuvastikin periä pois kun olettavat että olet poiminut mustikoita joka kuukausi, talvellakin.
Kyllä pitää ilmoittaa. Lisäksi sinun pitää leipoa mustikkapiirakka, ja viedä se lähimmän Kelan konttorin kahvihuoneeseen arvioitavaksi.
Ei sinun tarvitse. Kyylä naapurisi ilmoittaa kyllä puolestasi.
Ei tarvi. Minä ilmoitin jo. Tukesi peritään takaisin.
Nyt olisi aloittajan aika pitää taukoa kirjoittelemisesta.monesko aloitus?
Jos esim arvioidaan arvon olevan noin 200e mitä olet kerännyt, niin 150e vähennetään kuukaudeksi. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus.
Vierailija kirjoitti:
Raakoja ovat vielä.
Ihna kypsiä söin tänään puskasta.
Kyllä. Mutta litramäärän ilmoitus ei riitä. Laita liitteenä valokuva keräämistäsi mustikoista. Laske myös mustikoiden kappalemäärä, jotta voimme kohdentaa mustikoidesi määrän kuukautta kohden.
Sinun on velvollisuus myydä poimimasi mustikat torilla ja ilmoittaa myyntisumma kelalle. Sinun on myös ilmoitettava poimintaan ja myyntiin käyttämäsi aika päivämäärittäin ja kellonajoittain.
Vierailija kirjoitti:
Raakoja ovat vielä.
Niin meilläkin päin. Mutta silti jotkut ulkomaalaiset niitä on jo keränneet myyntiin esim. fb-kirppiselle.
Miksi kysyt, kun et sinä ole toimeentulotuen asiakas? Ne kyllä tietävät, jotka ovat.