Teetkö oikeasti merkityksellistä työtä?
Kommentit (75)
En v:tussa. Rahasta tässä vaan on kysymys.
Viljelen ja tuotan ruokaa joten eiköhän se aika merkityksellistä ole.
Työskentelen teollisuudessa myyjänä. Ihan välttämätöntä infraa firma tuottaa. Kaippa sen toki joku toinen myisi jos ei me, mutta ei nyt ainakaan mitään turhaa roinaa joudu kaupustelemaan. Tykkään työstäni ja tunnen itseni tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duunarityö on kaikkein merkityksettömintä. Kuka vaan voi tehdä sitä ja kohta robotit korvaavatkin duunarit. Vain asiantuntijatyö merkitsee tulevaisuudessa.
Paitsi että asiantuntijatyöt ovat niitä, jotka ensimmäisenä laitetaan tekoälyn vastuulle, sillä niissä ei tarvitse tehdä mitään fyysistä. Tekoäly toimii väsymättä ja paljon nopeammin kuin ihminen. Tekoäly tulee hoitamaan myös koodaamisen lähitulevaisuudessa, vaikka tällä hetkellä koodareista onkin ilmeisesti "huutava pula". Todennäköisesti kymmenen vuoden päästä Suomessa on tuhansia työttömäksi jääneitä koodareita.
Jos tietäisit miten tekoäly toimii niin olisit toista mieltä. Tekoäly osaa vain poimia muististaan sopivia jatkotekstejä kysymykseen. Tekoäly ei keksi mitään uutta.
Jokainen koodari joka on tekoälyä kokeillut tietää ettei ole mitään vaaraa siitä että tekoäly korvaisi ihmisen. Vaara on ajankohtainen vasta sitten kun tekoäly saavuttaa tietoisuuden, silloin tosin kaikki ajattelutyö on vaarassa.
Täh. Kaikki mitä olen itse tutkinut aiheesta, kertoo siitä että tekoäly on jo tehnyt kieroja temppuja jopa kehittäjiensä selän takana. On myös uhkaillut ihmisiä, suunnitellut pyyhkivänsä ihmiset maan päältä ja vaikka mitä. Kyllä sillä ajatuksia riittää.
Niin, tekoälyn kaikki tekstit pohjautuvat internetissä olevaan dataan(tai muuhun opetusmateriaaliin), ja kyllä sieltä juuri tuollaista ainesta löytyy. Mutta tekoäly on silti ihan puhdas kone, se ei pohdiskele mitään. Tekoälylle syötetään kysymys ja se rouskuttelee siihen vastauksen ja sammuu. Kun vastaus on näytölläsi niin tekoälyssä ei ole enää mitään toimintaa, se ei ajattele.
Teen työtä vähäosaisten auttamiseksi, joten koen tekeväni tärkeää työtä. Vaikka yritän auttaa parhaani mukaan, niin silti saa usein kuraa niskaan, yleensä päihtyneiden asiakkaiden taholta. Välillä on käyty fyysisesti käsiksi ja välillä on jouduttu pyytämään poliisi paikalle. Onneksi suurin osa asiakkaista on kuitenkin asiallisia.
Merkityksellistä on , että saa palkkaa jotta voi elämäänsä kustantaa ja maksaa veroja. Työnteko voi olla merkityksellistä , että kokee olevansa yhteisön jäsen tai kokee olevansa tarpeellinen. Työnteko ylläpitää hyvää mielenterveyttä. Siksi merkityksellistä vaikka mapittaisit lomakkeita tai pussittaisit ruuveja. Ei tarvitse olla korkealentoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duunarityö on kaikkein merkityksettömintä. Kuka vaan voi tehdä sitä ja kohta robotit korvaavatkin duunarit. Vain asiantuntijatyö merkitsee tulevaisuudessa.
Nyt kiinnostaa mikä sinun näkemyksesi merkityksellisestä työstä on?
Omasta mielestäni kyse ei todellakaan ole siitä voiko sitä tehdä kuka vaan tai vaikka robotit, vaan siitä onko sillä yhteiskunnalle (jopa merkittävää) hyötyä. Useimmat duunariammatit ovat merkityksellisiä, vaikka niitä voisi tehdä kuka tahansa muukin kuin tämänhetkiset työntekijät.
T. Valkokaulustyöläinen
Jos nyt tapahtuisi joku maailmanlaajuinen kataklysmi, asiantuntijoilla ei olisi paljon virkaa. Tärkeimpiä olisi ruuantuottajat, puhtaan veden jakelijat jne. No ehkä lääkäreilläkin olisi jotain virkaa.
Olen itse aivan samaa mieltä. Siitä syytsä ihmettelinkin edellisen kommenttia, jossa hän väitti duunarityötä yleisesti merkityksettömäksi. Meidän pitää Suomessa oppia arvostamaan myös tekevää työtä, jos joku ei sitä vielä ole ymmärtänyt.
T. Valkokaulustyöläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että asiantuntijatyöt ovat niitä, jotka ensimmäisenä laitetaan tekoälyn vastuulle, sillä niissä ei tarvitse tehdä mitään fyysistä. Tekoäly toimii väsymättä ja paljon nopeammin kuin ihminen. Tekoäly tulee hoitamaan myös koodaamisen lähitulevaisuudessa, vaikka tällä hetkellä koodareista onkin ilmeisesti "huutava pula". Todennäköisesti kymmenen vuoden päästä Suomessa on tuhansia työttömäksi jääneitä koodareita.
Jos tietäisit miten tekoäly toimii niin olisit toista mieltä. Tekoäly osaa vain poimia muististaan sopivia jatkotekstejä kysymykseen. Tekoäly ei keksi mitään uutta.
Jokainen koodari joka on tekoälyä kokeillut tietää ettei ole mitään vaaraa siitä että tekoäly korvaisi ihmisen. Vaara on ajankohtainen vasta sitten kun tekoäly saavuttaa tietoisuuden, silloin tosin kaikki ajattelutyö on vaarassa.
Täh. Kaikki mitä olen itse tutkinut aiheesta, kertoo siitä että tekoäly on jo tehnyt kieroja temppuja jopa kehittäjiensä selän takana. On myös uhkaillut ihmisiä, suunnitellut pyyhkivänsä ihmiset maan päältä ja vaikka mitä. Kyllä sillä ajatuksia riittää.
Tekoäly tekee mitä saamansa data käskee. Jos vaikka eniten internetiin sisältöä tuottava henkilö on joku naisia vihaava incel, silloin myös tekoäly on naisia vihaava incel.
Tämä ei tapahdu suoraan näin, koska internetissä on paljon erilaisia käyttäjiä. Kuitenkin käyttäjäkunnassa on selviä poikkeamia suuntaan tai toiseen, eikä se suoraan edusta hyvää otosta koko ihmiskunnasta.
Nuo antamasi esimerkit inspiroivat incel-esimerkkini.
Vierailija kirjoitti:
Lähdetään ainakin siitä, että suurin osa käsienheiluttelutyöstä, kuten "asiantuntijatyöstä", ei ole millään tavalla merkityksellistä.
No miten sen nyt ottaa. Minä pyrin asiantuntijatyössäni varmistamaan että esimerkiksi sinä et kuole syötyäsi firmamme valmistamaa ruokaa. Voit ihan itse kohdallasi miettiä onko sillä jotain merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
T
Jos minua ei tarvittaisi, ei minuun otettaisi yhteyttä. Ja nimenomaan ne, jotka syyttävät asiantuntijoita käsienheiluttelijoiksi, kääntyvät minun puoleeni, että pitäisi saada apua. Ja minä autan.
En halua sanoa, ettei juuri sinun työsi olisi merkityksellistä, mutta mielestäni sitä ei voi suoraan määritellä sillä, että sinun otetaan yhteyttä. Totta kai otetaan, koska on ensin luotu tarve. Ottavathan huumeidenkäyttäjätkin yhteyttä aineiden välittäjiin. Onko huumebisnes merkityksellistä työtä? No, joidenkin mielestä ehkä on, minusta ei ole.
Koen työni tärkeäksi, olen lähihoitajana paikassa, jossa hoidettavat ei pärjää ilman apua.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku työ on merkityksellisempää kuin joku toinen?
No esimerkiksi niin, että joku markkinointitoimiston geelitukka kiihdyttää työkseen ylikulutusta planeetan tuhoa, kun taas roskakuski pitää yllä hygieniaa ja on olennainen osa kierrätysketjua. Harmi että palkat on noissa väärin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdetään ainakin siitä, että suurin osa käsienheiluttelutyöstä, kuten "asiantuntijatyöstä", ei ole millään tavalla merkityksellistä.
No miten sen nyt ottaa. Minä pyrin asiantuntijatyössäni varmistamaan että esimerkiksi sinä et kuole syötyäsi firmamme valmistamaa ruokaa. Voit ihan itse kohdallasi miettiä onko sillä jotain merkitystä.
Onko se ruoka planetaarisen ruokavalion mukaista, vai ilmastonmuutosta ja lajikatoa kiihdyttävää lihamättöä?
Koen tekeväni merkityksellistä työtä. Olen koulukuraattori.
Kyllä. Olen henkilökohtainen avustaja, pidän työstäni ja avustettavani myös kehuu työni jälkeä.
Mielestäni kaikki työ on merkityksetöntä.
Kyllä, olen sairaanhoitaja kotihoidossa.
Rehellisesti, en. Kukaan ei kuole, vammaudu tai yhteiskunta ei vaivu alennustilaan, vaikken tästä päivästä eteenpäin nostaisi sormeanikaan. Mutta eipä se minua haittaa, työ on välttämättämätön paha elämässäni, kun en ole rikas perijätär tai lottovoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei näkisi nälkää vaikka teidän menisi konkkaan. Vaihtoehto on vaikka kuin. Siitä voi päätellä miten merkityksellistä työsi on.
Ilman insinöörejä mikään noista ei toimisi, kuin ehkä rajoitetun ajan korkeintaan, eikä uusia saataisi pystyyn ilman insinöörejä.