Teetkö oikeasti merkityksellistä työtä?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen ns. käsienheiluttelutyötä ja se on itselleni merkityksellistä, ja näen myös työni yhteiskunnallisen arvon. Työllä on välillisiä vaikutuksia moneenkin asiaan, vaikka suoraan niitä vaikutuksia ei varmaan ulkopuoliset aina näekään.
Eli et tee käytännössä mitään.
Mistä niin päättelet?
Miten joku työ on merkityksellisempää kuin joku toinen?
En. Hoidan ihmisiä, jotka eivät halua itseään hoidettavan. Moni asiakas on väkivaltainen tai muuten käytöshäiriöinen. Emme pelasta ihmishenkiä emmekä paranna ketään, joten onnistumisen kokemuksia tulee työssä harvoin.
Olen lähihoitaja ja työskentelen hoivakodissa minäkin. Harkitsen alan- tai ainakin työpaikan vaihtoa.
Kehitän mm. sairaala- ja lääketutkimustekniikkaa. Itse koen sen merkitykselliseksi, vaikka varmaan joku muukin voisi tehdä tätä työtä.
Kyllä. Työni on tulevaisuuteen katsotvaa ja auttaa ihmisten terveyden ylläpitämistä merkittävällä tavalla. On "käsienheiluttelutyötä", eli asiantuntijatyötä.
Vierailija kirjoitti:
No vaikka siten, että jos pitäisi toisesta säästää, niin valitsisit sen vähemmän merkityksellisen työtehtävän lopettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Lähdetään ainakin siitä, että suurin osa käsienheiluttelutyöstä, kuten "asiantuntijatyöstä", ei ole millään tavalla merkityksellistä.
Jos mun ja kollegoideni työt jäisivät tekemättä niin suuri osa kansasta huomaisi sen. T. Käsienheiluttelija ja erään pikkujärjestelmän ylläpitäjä.
Vierailija kirjoitti:
Duunarityö on kaikkein merkityksettömintä. Kuka vaan voi tehdä sitä ja kohta robotit korvaavatkin duunarit. Vain asiantuntijatyö merkitsee tulevaisuudessa.
Nyt kiinnostaa mikä sinun näkemyksesi merkityksellisestä työstä on?
Omasta mielestäni kyse ei todellakaan ole siitä voiko sitä tehdä kuka vaan tai vaikka robotit, vaan siitä onko sillä yhteiskunnalle (jopa merkittävää) hyötyä. Useimmat duunariammatit ovat merkityksellisiä, vaikka niitä voisi tehdä kuka tahansa muukin kuin tämänhetkiset työntekijät.
T. Valkokaulustyöläinen
Kyllä, työskentelen erityisen tuen tarpeisten lasten parissa.
Olen jalokivivaras. Palkka ok, mutta liikaa stressiä!
Vierailija kirjoitti:
Se on jokaisen omakohtainen kokemus, mikä on merkityksellistä
Vierailija kirjoitti:
Onhan työtönkin huonompi kuin työssäkäyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duunarityö on kaikkein merkityksettömintä. Kuka vaan voi tehdä sitä ja kohta robotit korvaavatkin duunarit. Vain asiantuntijatyö merkitsee tulevaisuudessa.
Paitsi että asiantuntijatyöt ovat niitä, jotka ensimmäisenä laitetaan tekoälyn vastuulle, sillä niissä ei tarvitse tehdä mitään fyysistä. Tekoäly toimii väsymättä ja paljon nopeammin kuin ihminen. Tekoäly tulee hoitamaan myös koodaamisen lähitulevaisuudessa, vaikka tällä hetkellä koodareista onkin ilmeisesti "huutava pula". Todennäköisesti kymmenen vuoden päästä Suomessa on tuhansia työttömäksi jääneitä koodareita.
Jos tietäisit miten tekoäly toimii niin olisit toista mieltä. Tekoäly osaa vain poimia muististaan sopivia jatkotekstejä kysymykseen. Tekoäly ei keksi mitään uutta.
Jokainen koodari joka on tekoälyä kokeillut tietää ettei ole mitään vaaraa siitä että tekoäly korvaisi ihmisen. Vaara on ajankohtainen vasta sitten kun tekoäly saavuttaa tietoisuuden, silloin tosin kaikki ajattelutyö on vaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kiinnostaa mikä sinun näkemyksesi merkityksellisestä työstä on?
Omasta mielestäni kyse ei todellakaan ole siitä voiko sitä tehdä kuka vaan tai vaikka robotit, vaan siitä onko sillä yhteiskunnalle (jopa merkittävää) hyötyä. Useimmat duunariammatit ovat merkityksellisiä, vaikka niitä voisi tehdä kuka tahansa muukin kuin tämänhetkiset työntekijät.
T. Valkokaulustyöläinen
Jos nyt tapahtuisi joku maailmanlaajuinen kataklysmi, asiantuntijoilla ei olisi paljon virkaa. Tärkeimpiä olisi ruuantuottajat, puhtaan veden jakelijat jne. No ehkä lääkäreilläkin olisi jotain virkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että asiantuntijatyöt ovat niitä, jotka ensimmäisenä laitetaan tekoälyn vastuulle, sillä niissä ei tarvitse tehdä mitään fyysistä. Tekoäly toimii väsymättä ja paljon nopeammin kuin ihminen. Tekoäly tulee hoitamaan myös koodaamisen lähitulevaisuudessa, vaikka tällä hetkellä koodareista onkin ilmeisesti "huutava pula". Todennäköisesti kymmenen vuoden päästä Suomessa on tuhansia työttömäksi jääneitä koodareita.
Jos tietäisit miten tekoäly toimii niin olisit toista mieltä. Tekoäly osaa vain poimia muististaan sopivia jatkotekstejä kysymykseen. Tekoäly ei keksi mitään uutta.
Jokainen koodari joka on tekoälyä kokeillut tietää ettei ole mitään vaaraa siitä että tekoäly korvaisi ihmisen. Vaara on ajankohtainen vasta sitten kun tekoäly saavuttaa tietoisuuden, silloin tosin kaikki ajattelutyö on vaarassa.
Täh. Kaikki mitä olen itse tutkinut aiheesta, kertoo siitä että tekoäly on jo tehnyt kieroja temppuja jopa kehittäjiensä selän takana. On myös uhkaillut ihmisiä, suunnitellut pyyhkivänsä ihmiset maan päältä ja vaikka mitä. Kyllä sillä ajatuksia riittää.
Teen tärkeää, merkityksellistä työtä. Monen mielestä se on pelkkää käsienheiluttelua, mutta ei minulla kyllä ole aikaa heilutella käsiä - nyt olen lomalla, ja omasta mielestäni ihan kunnolla ansaitulla sellaisella.
Tosin olen tässä loman aikanakin vastaillut puheluihin ja sähköposteihin. En siksi, että olisin korvaamaton, vaan siksi, että se helpottaa huomattavasti omaa työkuormaani sitten loman jälkeen, kun ei ole sitä hirveää kaaosta sähköpostissa.
Jos minua ei tarvittaisi, ei minuun otettaisi yhteyttä. Ja nimenomaan ne, jotka syyttävät asiantuntijoita käsienheiluttelijoiksi, kääntyvät minun puoleeni, että pitäisi saada apua. Ja minä autan.
Teen näkymätöntä taustatyötä, jota muut eivät ehkä näe merkityksellisenä, mutta kyllä vaan moni asia vaikeutuisi jos tätä työtä ei kukaan tekisi.