Miksi käyn "ylikierroksilla" koko ajan??
Tämä voi kuullostaa hassulle mutta minulle tämä on oikea ongelma.
Mietin koko ajan jotain tekemistä enkä osaa lopettaa jos en saa sitä tehtyä. Olen tällä hetkellä kotiäiti yhdelle lapselle joten nämä tekemiset liittyy nyt paljon kotiin.
Se alkaa jo heti aamusta. Tänään teen sitä tätä ja tuota. Päässä pyrii koko ajan kaikki ne työt mitä pitäisi tehdä. En malta pysähtyä hetkeksikään. Hoidan lasta kyllä ihan ajan kanssa mutta silti voisin viettää aikaa hänen kanssaan enemmänkin. En anna väliin tulla mitään ylimääräistä kun on niin paljon olevinaan muutakin menossa.
Tämä vaikuttaa avioliittoonkin kovasti. Olen aina ollut tämmöinen ja nyt kun on lapsi niin mies on jäänyt ihan ilman huomiota. En malta pysähtyä seksiin, halauksiin jopa pikainen pusu kesken hommien on mulle vaikeaa ja mies huomaa. Tämä kesä vähän pysäytti koska mies oli vähän viritellyt toista naista ja loppujen lopuksi ymmärrän täysin miksi hän niin teki. Eipä hälle kotonakaan huomiota ole suotu.
Voisin jatkaa tätä loputtomiin mutta toivon että edes jolku teistä ymmärti mitä ajan takaa.
Miksi en osaa rauhoittua? Miksi luulen että kerkeän vaikka illemmalla sitten huomata miestäni enkä kuitenkaan kerkeä? Miksi teen koko ajan jotain enkä kuitenkaan saa aikaiseksi oikein mitään?
Miksi en osaa nauttia mistään? Suoritanko koko ajan jotain?
Ja mikä tähän auttaa????
Miten oppisin elämään hetkessä ja rennosti?
Kommentit (2)
Kilpirauhasen liikatoiminta eli hypertyreoosi on sairaus, joka aiheuttaa elimistön aineenvaihdunnan liiallisen kiihtymisen. Liikatoiminta on vakavampi sairaus kuin kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta hoitoennuste liikatoiminnassakin on hyvä. Kilpirauhasen liikatoiminnan syynä voi olla esimerkiksi immunoglobulinit, jotka vaikuttavat tyreotropiinin eli kilpirauhasta stimuloivan hormonin tavoin.
Tyypillisiä oireita ovat muun muassa laihtuminen lisääntyneestä ruokahalusta huolimatta, sydänoireet (nopea, epäsäännöllinen syke, tykytys), lisääntynyt hikoilu, lämmönsietokyvyn huononeminen, uupumus, lihasheikkous, käsien tärinä, hermostuneisuus, ahdistuneisuus, univaikeudet, ripuli, kuukautiskierron muutokset. Lisäksi potilaan silmät voivat olla pullistuneena ulospäin, koska silmän takainen sidekudos lisääntyy.
Löydöksenä on yleensä verenkierrossa matala tyreotropiini eli TSH ja korkea tyroksiini eli T4.
Liikatoimintaa voidaan hoitaa tyreostaateilla, jotka estävät kilpirauhasen toimintaa. Hyväkuntoisilla potilailla voidaan käyttää radiojodihoitoa, jossa suun kautta nautittu radioaktiivinen jodi kerääntyy kilpirauhaseen heikentäen sitä. Jos kilpirauhanen on haittaavasti suurentunut tai muut hoidot eivät ole riittävän tehokkaita tai sopivia, voidaan tehdä kilpirauhasleikkaus. Liikatoiminnan oireita voidaan lievittää beetasalpaajalla.
Yleisin liikatoimintaa aiheuttava etiologia on Basedowin tauti.
Kilpirauhasen liikatoiminta eli hypertyreoosi on sairaus, joka aiheuttaa elimistön aineenvaihdunnan liiallisen kiihtymisen. Liikatoiminta on vakavampi sairaus kuin kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta hoitoennuste liikatoiminnassakin on hyvä. Kilpirauhasen liikatoiminnan syynä voi olla esimerkiksi immunoglobulinit, jotka vaikuttavat tyreotropiinin eli kilpirauhasta stimuloivan hormonin tavoin.
Tyypillisiä oireita ovat muun muassa laihtuminen lisääntyneestä ruokahalusta huolimatta, sydänoireet (nopea, epäsäännöllinen syke, tykytys), lisääntynyt hikoilu, lämmönsietokyvyn huononeminen, uupumus, lihasheikkous, käsien tärinä, hermostuneisuus, ahdistuneisuus, univaikeudet, ripuli, kuukautiskierron muutokset. Lisäksi potilaan silmät voivat olla pullistuneena ulospäin, koska silmän takainen sidekudos lisääntyy.
Löydöksenä on yleensä verenkierrossa matala tyreotropiini eli TSH ja korkea tyroksiini eli T4.
Liikatoimintaa voidaan hoitaa tyreostaateilla, jotka estävät kilpirauhasen toimintaa. Hyväkuntoisilla potilailla voidaan käyttää radiojodihoitoa, jossa suun kautta nautittu radioaktiivinen jodi kerääntyy kilpirauhaseen heikentäen sitä. Jos kilpirauhanen on haittaavasti suurentunut tai muut hoidot eivät ole riittävän tehokkaita tai sopivia, voidaan tehdä kilpirauhasleikkaus. Liikatoiminnan oireita voidaan lievittää beetasalpaajalla.
Ihan oikeesti!
Mä oon just vastakohta (vajaatoiminta), ei huvittais mitään tehdä. VÄSYTTÄÄ
Nyt mulla onneks lääkitys