Mihin sijoittaisit 100 000 euroa?
Tarkoitukseni on sijoittaa saamani perintö tulevia vuosia, jopa vuosikymmeniä ajatellen. Mikä olisi kannattavaa? Tän hetkinen ajatukseni on laittaa 1/3 määraikaistalletukseksi, 1/3 rahastoon (mihin?) ja 1/3 suoraan osakkeisiin (mihin?). Näin siksi, että en ymmärrä sijoitusten päälle, enkä myöskään halua riskeerata. Sen verran ymmärrän, että sekä rahastot että osakkeet on nyt laskussa ja määräaikaistalletuksen korkokin on inflaatiota pienempi. Joten olisiko sittenkin järkevämpää pitää rahat tilillä ja odotella? Mitä nyt kannattaa tehdä? Kääntyä pankin sijoitusneuvojan puoleen?
Kommentit (104)
Vippaa mulle tonni ku sen verran puuttuis että pääsen seuraavalle portaalle ja saisin parempaa korkoa
Suurimman osan laittaisin viskiin, konjakkiin, nopeisiin autoihin ja nauraviin naisiin.
Ja loput tuhlaisin.
Itse ostaisin metsää, mutta jos olet jo iäkäs niin se ei ehdi tuottaa elinaikanasi mitään. Jos olet iäkäs ja sinulla on lapsia jakaisin nuo rahat jo elinaikani pienissä osissa jälkikasvulle.
Kaikki indeksirahastoon. Esimerkiksi Helsingin Pörssiin, OMX Helsinki 25.
Sen jälkeen vain odottelua. Yrittäisin unohtaa koko salkun olemassaolon.
Hyvin todennäköisesti potti olisi parinkymmenen vuoden kuluttua moninkertainen arvoltaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostaisin metsää, mutta jos olet jo iäkäs niin se ei ehdi tuottaa elinaikanasi mitään. Jos olet iäkäs ja sinulla on lapsia jakaisin nuo rahat jo elinaikani pienissä osissa jälkikasvulle.
Metsän hinta pompsahti taivaisiin kun markkinoille tulvi elvytysrahaa. Muuten hyvä sijoitus ainakin jälkipolville
Joku sähköyhtiö? Tää tulee vähän myöhässä, kun se hintapiikki meni jo... Mutta joku sellainen, mikä on ihmisille pakollista muutoksista riippumatta. Sähkö, ruoka, asuminen, terveydenhuolto tms. Vaatetuotanto on liian epävarmaa kun trendit muuttuvat usein. Teknologiassakin on riskinsä. Enkä luottaisi kyllä rakennusfirmoihinkaan.
Ton verran maksaa helposti syövän hoito yksityisellä. Silloin yksityisellä hoito, jos kunnallinen ei enää auta.
Vierailija kirjoitti:
Ton verran maksaa helposti syövän hoito yksityisellä. Silloin yksityisellä hoito, jos kunnallinen ei enää auta.
Kannattaa se raha silti sijoittaa. Jos ei ole juuri nyt kalliille syöpähoidolle tarvetta.
Onko asuntolainaa? Maksa sitä, nyt ei saa hyvää tuottoa rahastoista eikä talletustileiltä. Jos ei ole, älä laita kaikkea kerralla rahastoihin. Ehdottomasti laittaisin (ison) osan mahdollisimman korkeakorkoiselle tilille. Esim Kauppalehdessä on tietokanta, mikä on päivän korko eri pankeissa säästötilille ja määräaikaistilille. Eilen paras korko oli 3,5 % säästötilille, ei tarvinnut edes määräajaksi tallettaa. Eli ei kannata laittaa pitkiin määräaikaisen tileihin, koska riskinä on että korot nousevat ja saat liian matalaa tuottoa. Sitten hajauttaisin riskiä ajallisesti ja maantieteellisesti. Eli ei kaikkea Helsingin pörssiin ja samana päivänä.. talletustililtä siirrät pikkuhiljaa rahastoihin.
Turvallisiin kotimaisiin arvo-osakkeisiin jotka maksaa hyvää osinkoa, mieluiten osakesäästötilille niin voit sijoittaa osingot suoraan ilman veroja. Osa matalakuluisiin indeksirahastoihin (esim nordnet suomk index 0% kulu)
Laadukkaaseen alkoholiin! Ehkä etelänmatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, jos julkinen ei auta syövän hoidossa, niin itse antaisin olla ja ohjaisin rahat jälkipolvilleni. Turha hassata yksityiselle, etenkin jos ikää paljon ja tuloksena ehkä jotain puoli vuotta lisäelinaikaa huonolaatuisena.
Mitä tulee ap:n sijoituskyselyihin, niin ensinnäkin sijoitussuosituksien anto on kielletty. Toiseksi ikinä en luottaisi pankkien sijoitusneuvojiin. Kolmanneksi, tekstistä huomaa että ap on tosiaan ihan pihalla raha-asioista. Pysyisin itse kaukana suorista osakesijoituksista tuolla tietämyspohjalla. Neljänneksi, määräaikaistili nyt vain on yksinkertaisesti typerä ajatus, jos tähtäin on vuosikymmenissä. Itse käytän Nordnetiä, ja siellä on yhteisö, jonka keskusteluista voi oppia paljoa.
Nordnetissa on kolme ilmaista(=kulutonta) indeksirahastoa, sijoittavat pohjoismaiden pörsseihin. Laittaisin noihin menemään automaattisesti kerran kuussa jonkin summan, esim 1000e.
Vuokra-asuntoon josta saa vuokraa 700 euroa kk. 10 vuodessa saa voittoa 50000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asuntoon josta saa vuokraa 700 euroa kk. 10 vuodessa saa voittoa 50000 euroa.
Nyt ei ole kovin hyvä aika aloittaa asuntosijoittamista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole kovin hyvä aika aloittaa asuntosijoittamista
Niin velkarahalla. 100 000 voi hyvinkin ostaa nyt yksiön ja saada satoja euroja tuottoja per kk.
Älä ainakaan ota yhteyttä pankin sijoitusneuvojiin. Ne vaan vievät sinun rahasi. Ne on koulutettu neuvomaan asiakkaita niin, että tulet ostaneeksi jotain kalliita pankin rahastoja, jossa on isot vuosikulut. Itse menetin useita tuhansia euroja, kun uskoin pankin "asiantuntijoita". Eli ts. vain pankki teki voittoa minun rahojen kustanuksella.
Minun neuvoni on se, että opiskelet itse miten sijoitetaan. Ja ITSE päätät mihin rahasi laitat. Ja myös YMMÄRRÄT itse, mihin rahojasi olet pistämässä. Älä ikinä laita rahojasi sellaiseen, mitä et itse ymmärrä.
Lue sijoituskirjoja, kuuntele podcasteja, kuuntele youtubevideoita jne. Aluksi se voi olla vaikeaa ymmärtää, kun tulee paljon asiaa, mutta kun tarpeeksi jaksaa kuunnella, se onkin hyvin yksinkertaisesta. Suorastaan naurettavan helppoa. Mutta riippuu tietenkin mihin sijoitttaa. Mutta jos haluaa vetää varman päälle, niin se on helppoa!
Itsekin olen aloittanut ihan nollasta. En ymmärtänyt sijoittamisesta mitään. Nyt parin vuoden jälkeen saatan kunnella jotain sijoitus podcastai ja ajattelen vain, "mää tiedän nää kaikki asiat jo " ja keskeytän kyllästyneenä podcastin.
Kiitos vinkeistä. Olen kyllä itsekin ymmärtänyt, että pankin sijoitusvinkeillä tehdään pankille tuloja. Mutta kun ymmärrykseni sijoittamisen päälle aika heikkoa, niin
Asunto ym. lainat maksoin jo pois, lisäksi jätin hieman remontti-, matka- ym. törsäilyrahaa. Lisäksi perin jonkin verran kultaa, ja aion pitää ne kultana.
Tuo 100 000 on tällä hetkellä täysin ylimääräistä ja haluaisin säästää sen tulevaisuuden pahan päivän varalle. Johonkin rahastoihin sitten varmaan, mutta mihin ja miten?
Ruokafutuureihin, aseteollisuuteen, yksityisen terveydenhuollon firmoihin, Kiina osakkeisiin.