Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pitkään korot ovat korkealla?

Vierailija
18.07.2023 |

Onko tietoa? Hyviä ennustuksia?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
62/83 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korot on vissiin 2035 asti tällä tasolla.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/jaatava-arvio-asuntovelallisille-12-… .

Mitä jäätävää on kolmen tai edes neljän prosentin korossa? Kuulostaa terveeltä korkotasolta.

Vierailija
64/83 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei muutakun äkkiä korot takas nollaan ja lisää rahaa printtaamana että hetken päästä taas ihmetellään inflaatiota.

Vierailija
65/83 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vauva.fi:ssä on taas kovat asiantuntijat liikkeellä kun väittävät normaaliksi korkotasoksi 4-7%. Joo, nollakorot ei ollut normaali korkotaso mutta ei ole tämäkään. Normaali korkotaso, johon tilanne tulee tasoittumaan on 2-3%. Tapahtuu todennäköisesti ensi vuoden aikana.

Lukekaa ennemmin pankkien tai rahoitusalan asiantuntijoiden kommentteja kuin kyselette täällä. Löytyy helposti googlettamalla.

Nämä on näitä, jotka haluavat pelotella lainojen ottajia ja ovat vahingoniloisia tilanteesta, kun eivät itse ole koskaan uskaltaneet ottaa lainaa, eikä se enää kannata.

Itse olen vahingoniloinen, koska sain juuri asuntolainani maksettua (pientalo Helsingissä). Ei enää nelikymppisenä huvita olla velkaa kenellekään.

Miksi olet vahingoniloinen?

Koska olen onnistunut paremmin kuin joku muu.

Ei tuo ole mikään syy. Moni muukin on onnistunut keskivertoa paremmin mutta eivät siltikään ole vahingoniloisia siitä jos jollain muulla menee huonommin.

Jep. Taidat olla maksanut asuntovelkaasi pois hampaat irvessä 20 vuotta, kun muut ottivat rennommin ja nauttivat elämästä. Kannattiko, jos nyt olet noin katkera?

Otin rennosti, olin perhevapailla viimeiset 8 vuotta :).

Vierailija
66/83 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vauva.fi:ssä on taas kovat asiantuntijat liikkeellä kun väittävät normaaliksi korkotasoksi 4-7%. Joo, nollakorot ei ollut normaali korkotaso mutta ei ole tämäkään. Normaali korkotaso, johon tilanne tulee tasoittumaan on 2-3%. Tapahtuu todennäköisesti ensi vuoden aikana.

Lukekaa ennemmin pankkien tai rahoitusalan asiantuntijoiden kommentteja kuin kyselette täällä. Löytyy helposti googlettamalla.

Nämä on näitä, jotka haluavat pelotella lainojen ottajia ja ovat vahingoniloisia tilanteesta, kun eivät itse ole koskaan uskaltaneet ottaa lainaa, eikä se enää kannata.

Itse olen vahingoniloinen, koska sain juuri asuntolainani maksettua (pientalo Helsingissä). Ei enää nelikymppisenä huvita olla velkaa kenellekään.

Ei tuo ole mikään syy. Moni muukin on onnistunut keskivertoa paremmin mutta eivät siltikään ole vahingoniloisia siitä jos jollain muulla menee huonommin.

Jep. Taidat olla maksanut asuntovelkaasi pois hampaat irvessä 20 vuotta, kun muut ottivat rennommin ja nauttivat elämästä. Kannattiko, jos nyt olet noin katkera?

Mietin tätä ilmiönä, eli miksi on tarve olla vahingoniloinen. Mikä harmittaa omassa elämässä?

No se että joutuu verorahoillaan elättämään näitä ulosottoon joutuvia nousukkaita, jotka eivät tajua raha-asioista mitään.

Vierailija
67/83 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nordea tehnyt hurjasti voittoa taas. Miten on mahdollista tässä tilanteessa?

Miksi ei olisi?

Eli nostavat korkoja vielä korkeammalle ahneuksissaan? Kuten sähköyhtiötkin nostivat hintoja vielä entisestään ja samoin kauppiaat?

Ei Nordealla ole mitään sananvaltaa rahapoliittisiin ohjauskorkoihin, ja Nordean mahdollisuudet vaikuttaa markkinakorkoihin ovat aivan mitättömät.

Juu, pankit kyllä hyötyvät korkeista koroista, sillä niillä on Suomessa pitkälti yli 100 mrd edestä talletuksia, joiden korot ovat melkein kiinteitä. Jos on paljon vaihtuvakorkoisia saamisia ja kiinteäkorkoisia velkoja, korkojen nousu tekee kutaa.

Vierailija
68/83 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jollakin on muka vaikeuksia lyhentää asuntolainaansa jo näin matalilla koroilla?

Täysin käsittämätöntä, millaisille ihmisille sitä asuntolainaa oikein myönnetään.

Vierailija
69/83 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
70/83 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jollakin on muka vaikeuksia lyhentää asuntolainaansa jo näin matalilla koroilla?

Täysin käsittämätöntä, millaisille ihmisille sitä asuntolainaa oikein myönnetään.

Korkojen aiheuttamaa ongelmaa yritetään lakaista maton alle mm. seuraavilla väittämillä: 

- kyllä 90-luvullakin oli öyh öyh; lainasummat oli huomattavatsi pienemmät = vaikutus pienempi

- stressitestattu 6% korolla öy öy; miten tuo testi huomioi kymmenillä prosenteilla samanaikaisesti ja äkisti nousseet muut elämiseen liittyvät kulut, ja mahdollisesti säästöjä syöneen koronatyöttömyyden tai lomautuksen?

Vierailija
71/83 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009689098.html

Helsingin seudulle nousee nyt aavetaloja ilmiöksi asti Olemme pysytelleet rauhallisina, sanoo asukas

Tästä kirjoitin eilen aamulla tässä ketjussa. Tänään se on Hesarissa. Usein käy näin.

Vierailija
72/83 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkojen aiheuttamaa ongelmaa yritetään lakaista maton alle mm. seuraavilla väittämillä: 

- kyllä 90-luvullakin oli öyh öyh; lainasummat oli huomattavatsi pienemmät = vaikutus pienempi

- stressitestattu 6% korolla öy öy; miten tuo testi huomioi kymmenillä prosenteilla samanaikaisesti ja äkisti nousseet muut elämiseen liittyvät kulut, ja mahdollisesti säästöjä syöneen koronatyöttömyyden tai lomautuksen?

Tai sitten monet lainanottajat ovat luokkaretkeläisiä. Siellä työläisperheessä oltiin jatkuvasti käsi toisten taskuissa. Oli totuttu siihen että oltiin autettavia.

Nyt sitten kun on (lainarahalla) saatu niitä keskiluokkaisena pidettyjä asioita niin ei edelleenkään osata ottaa vastuuta itsestä ja omista (huonoista) päätöksistä ja valinnoista.

Vierailija
73/83 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
74/83 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten monet lainanottajat ovat luokkaretkeläisiä. Siellä työläisperheessä oltiin jatkuvasti käsi toisten taskuissa. Oli totuttu siihen että oltiin autettavia.

Nyt sitten kun on (lainarahalla) saatu niitä keskiluokkaisena pidettyjä asioita niin ei edelleenkään osata ottaa vastuuta itsestä ja omista (huonoista) päätöksistä ja valinnoista.

Silloin kun minä olin nuori, työläiset ihan elättivät itsensä sillä työllä. Voi silti olla että sijoitusneuvoja ei vanhemmilta herunut.

Vierailija
75/83 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun minä olin nuori, työläiset ihan elättivät itsensä sillä työllä. Voi silti olla että sijoitusneuvoja ei vanhemmilta herunut.

Minä olin nuori 90-luvulla. Silloin monet työläiset asuivat kaupungin vuokra-asunnoissa. Se on valtion tukemaa asumista.

Vierailija
76/83 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko maailman talousjärjestelmä tulee pian muuttumaan.

Yleensä muutoksessa voittaa vanha raha ja kapea eliitti. 

Suomalaiset ovat myös vähentymässä nopeasti.

Vierailija
77/83 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan, kun prouvilla riittää juotavaa ja bändi jaksaa soittaa.

Vierailija
78/83 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse pelkästään korkojen noususta, vaan samaan aikaan myös sähkön, bensan ja ruoan (kohta lisättäneen listaan myös vesi) hinta on noussut.

Vierailija
79/83 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
80/83 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otin rennosti, olin perhevapailla viimeiset 8 vuotta :).

Kiva esimerkki lapselle. Millä tavalla olet onnistunut keskivertoa paremmin, jos joku muu on maksanut elämisesi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi