Asuntolaina opiskelijalle. Oletko sinulle, lapsellesi.... myönnetty?
Lapsi muuttaa Hkiin opiskelemaan. Nyt voisi olla hyvä sauma ostaa ensiasunto. Oletko sinä tai lapsesi saanut opintolainaa opiskelijana?
Kommentit (7)
Hullu ostaa opiskeluaikana asunnon. Opiskele ensin sitten töihin ja sen jälkeen vasta asunnonostaminen.
Huumeisiin se opintolaina kuluu. Älä nyt hlvetissä hanki mitään asuntoa kakarallesi.
Mikäli lapsella ei ole tuloja millä lyhentää lainaa, niin aika turha luulo. Opintotukea- ja lainaa ei yleisesti lasketa eli pitäisi olla palkkatuloa.
Kyllä olen saanut. Olin säästänyt ASP-tilille jo useamman vuoden rahaa ja minulla oli myös opintojen aikana säännöllisiä työtuloja, joskin vaatimattomia euromääräisesti. Asuntolaina oli 95 000 euroa. Ehdottomasti kannattaa omaa asuntoa alkaa lyhentämään heti kun vain pystyy. Vähitellen pienestä suurempaan, se on käytännössä ainoa keskituloisen (ilman perintöjä ) keino pystyä joskus ostamaan perheasunto Helsingistä.
Mä sain vuonna 2004 mieheni kanssa yhteisen asuntolainen ensiasuntoomme, vaikka olin silloin yliopisto-opiskelija. On tainnut ajat muuttua siitä...
Vierailija kirjoitti:
Mikäli lapsella ei ole tuloja millä lyhentää lainaa, niin aika turha luulo. Opintotukea- ja lainaa ei yleisesti lasketa eli pitäisi olla palkkatuloa.
En ole AP., mutta mietin samaa asiaa. Lapsi muuttamassa myös Helsinkiin. Työpaikkaa siellä ei ole, ja nyt enismmäinen vuosi tarkoitus opiskella pääsääntöisesti. Lapsella olisi n 110 000 sijoittaa asuntoon, joten asunnon hinnasta riiippuen, lainaa tarvitsisi ehkä n 50-70 000. Eli hän voisi rahoittaa n 2/3 asunnosta. Mahtaako pankki myöntää loppuosalle lainaa, vaikka tuloista ei tietoa. ENsimmäiset kaksi vuotta lainan lyhennystä voisi maksaa perintöosuudella, jonka saa vuoden sisällä.
Olen saanut.