Kokemuksia vuokramökeistä
Kommentit (23)
Kyllä.
Olimme juuri vaimon kanssa yhden yön Hailuodossa vuokramökissä.
Mökki vastasi kuvausta.
Ollaan ja ei olla. Kerran oli aika epäsiisti mökki, ikkunoita ei varmaan oltu pesty 10 vuoteen. Meinasin pestä mutta tyydyin antamaan vaan palautetta. Kerran mökin suurin kattila oli litran kattila.
Pääasiassa kuitenkin positiivista, saunat on yleensä olleet hyvät.
Vain yhden kerran on tullut epäsiisti mökki vastaan, eli edelliset asukkaat eivät olleet siivonneet, eivätkä mökin omistajat olleet käyneet tarkastamassa.
Yleensä on oltu tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Ollaan vuokrattu lomarenkaan kautta ja mökit vastaavat hyvin sitä, miten ne on esitelty. Itse vuokraan vain hyvin varustettuja mökkejä veden ääreltä.
Sama juttu. Kokemukseni mukaan Lomarenkaan mökit vastaavat kuvausta. Toisaalta tämä myös pätee toiseen suuntaan: jos kuvauksessa sanotaan, että mökin kunto on välttävä, on turha odottaa kovin kummoista mökkiä.
Usein on ollut jotain pientä, kuten muurahaisia mökissä tms., mutta ei koskaan mitään sellaista, joka olisi haitannut lomaa pahasti.
Olen ollut kyllä joka kerta tyytyväinen. Tosin jotkut mökit on olleet omaan makuun yli muiden, mutta sehän on makuasia. Ihan säästöbudjetilla en lähtisi vuokrailemaan, koska sitten voi laatu laskea pahastikin, mutta jos nyt laittaa etelänmatkan verran rahaa niin viikko tai kaksikin löytyy helposti erinomaisessa mökissä kaikkine mukavuuksineen. Sijainneista suosittelen Saimaata, todella kaunista aluetta ja vesistöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Ollaan vuokrattu lomarenkaan kautta ja mökit vastaavat hyvin sitä, miten ne on esitelty. Itse vuokraan vain hyvin varustettuja mökkejä veden ääreltä.
Sama juttu. Kokemukseni mukaan Lomarenkaan mökit vastaavat kuvausta. Toisaalta tämä myös pätee toiseen suuntaan: jos kuvauksessa sanotaan, että mökin kunto on välttävä, on turha odottaa kovin kummoista mökkiä.
Usein on ollut jotain pientä, kuten muurahaisia mökissä tms., mutta ei koskaan mitään sellaista, joka olisi haitannut lomaa pahasti.
Sen voisin sanoa vielä negatiivisena, että usein mökin paistinpannu on ollut huonossa kunnossa. Suosittelen ottamaan mukaan oman paistinpannun, jos aikoo tehdä lettuja.
Parhaat mökit tietää siitä että varauskalenteri on buukattu jo vuosi aikaisemmin täyteen. Olen saanut saanut peruutuspaikalta yhden tällaisen mökin ja siitä lähtien varannut sen aina jo edellisenä kesänä. Kaikki on toiminut mainiosti, vuokraaja hallitsee bisneksen eli homma on asiakaslähtöistä ja ei mitään vilunkia. Minä maksan rehdisti tuohta ja vastineena saan hemmetin kauniin maiseman, hienosti pidetyn mökin (vai kai tuo jo talonakin menisi, talviasuttava) sekä oikein hyvän palvelun. Uskoisin että säännölliset luottovuokraajat on vuokraajillekin mieleen.
Yhden ainoan kerran olen joutunut siihen tilanteeseen, että vuokramökki oli täysin paska. Paikat oli hoitamatta, joka puolella oli likaista ja esim ampiaispesä oli räystään alla. Muutenkin koko mökki oli ihan paskasti suunniteltu ja viikko siellä oli tuskaa. Paskahuussiakaan ei oltu tyhjennetty. En ole mikään liian mukavuudenhaluinen, mutta jossakin menee raja. Omistaja ei tajunnut asiaa ollenkaan, innoissaan toivotteli tulemaan uudestaankin. Aika oli ajanut kaverin ohi.
Itse olen vuorannut mökkejä koko ikäni. Joskus viikkovuokralla, joskus koko kesäksi. Viime kesänä tuli ensimmäinen epäonninen tapaus. Meiltä meni pieni jälkiruokakuppi rikki. Sanoin sen omistajalle. Olisimme korvanneet sen, koska se oli niin vanha että sitä mallia ei ollut enää saatavilla. Omistaja oli sitä mieltä, että sattuuhan sitä. Ei ollut olvinaa "moksiskaan". Sitten meni pari päivää ja ko. omistaja soitti, että heidän muovinen kahvimitta oli kadonnut. Siellä ei ollut kahvimittaa, joten mittasimme kahvit ruokalusikalla. Kertoi, että kaikki kaupat ja kirpputoritkin oli käynyt läpi mutta sitä samanlaista ainutkertaista mittas ei ollut löytynyt.
No seuraavana vuonna varasimme saman mökin! En ollut uskoa todeksi, kun samainen nainen alkoi puhumaan siitä kahvimitasta, että kun se oli hävinnyt. Sanoi, että ostin kaksi uutta kahvimitta, että nyt ei kahvimitasta jää kiinni. Hänen vastaus oli, että viimeme vuonna olimme jättäneet heidän sekajätteeseen hanaviinipakkauksen, joka meidän on vietävä pois.
Olemme viimeisen päälle aina siivonneet mökit, joita vuokraamme
Oma imuri on aina varmuudeksi mukana, jos sitä ei mökillä satu olemaan. Suursiivoamme saunan, jos on ollut yli kesän vuokraus. Emme häiriköi, käyttäydy huonosti jätä siivoamatta paikkoja tai muuta sellaista. Päin vastoin meille on tarjottu usein mökkiä seuraavanakin vuonna. Itse haluamme mökkeillä eripuolilla Suomea ja nähdä Suomea niin idästä, lännestä kuin pohjoisesta. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun tällaista tuli vastaan. Jäi niin huono fiilis, että lähdettiin kolmantena aamuna pois (viikko vuokra). Onneksi sillä suunnalla asui tuttavaperhe, joka asian kuultuaan sano, että tulkaa heille.
Kaikenlaista tulee vastaan!
Lomarengas on luotettava. Mutta se kannattaa huomioida, että astiat ovat joka paikassa aina järjestäen likaisia ja huonosti pestyjä, siis jos ei konetta ole. Ihmisten moraali asian suhteen on olematon ja lähtiessä ajatellaan, että ihan sama kunhan on sinne päin. Eli otan aina oman tiskiharjan mukaan ja ensi töikseni pesen ne astiat, mitä aion käyttää. Myöskään mökin veden- tai kahvinkeitintä en käyttäisi.
Olen paljonkin vuokrannut mökkejä ja olen ollut tyytyväinen aina. Kerran ei ollut klapeja mökillä mutta niitä tuotiin lähes heti. Vien yleensä mökille omat wc paperi ja astiat ja lakanat.
Olen ollut joskus vuokranantaja, en tajua kuinka jotkut kehtaa vuokrata huonokuntoista mökkiä. Meillä hintaan kuului siivous, en luottanut että kukaan vuokraaja olisi siivonnut mökkiä mun standardien mukaiseen kuntoon. Myös keittiövälineistö oli priimakunnossa ja kattava.
Lisään yllä laittamaani kommenttiin, että ei mekään vuokrata huonokuntoisia mökkejä. Mutta aina pidetään huoli siitä että oli mökki mikä oli, niin siivotaan se siihen kuntoon kuin tullessa. Jos joku vuokranantaja viitsii kaivaa ympäri jätesäkit ja löytää hanapakkauksen, niin se on oieanlaisesti kierrätetty. Ei missään maalla ole pahvinkeräykselle eri kierrätysastioita ja harva mökinomistaja kaipaa euron kahvimitta varsinkaan kun sitä ei ole mökillä edes ollut! Oli senkin vuoksi kertomansa mukaan myllännyt koko meidän jätepussit ympäriinsä, eikä ollut löytänyt etsimäänsä.
Ei pitäisi alkaa vuokraamaan mökkiänsä, jos on niin harhainen.
Vuoden jaksoi seisottaa nurkissaan hanapakkausta. Olisi voinut viedä 2 km. päähän kierrätyspisteeseen tai polttaa saunanpesässä, jos ei sekajäteastia maalla kelvannut.
Sekopäitä riittää!
Niin lähes 50 vuotta olemme mökkejä vuokranneet. Nyt tuli vastaan ensimmäinen outo tapaus. Yleensä suomalaisiin mökkejä vuokraaviin on voinut luottaa.
Kaikki ollut hyviä missä olen ollut.
Taisivat olla lestadiolaisia ja otti päähän, että heidän roskapöntössään oli viinipakkaus!
Vain idiootit vuokraavat lomarenkaan kautta. Suoraan omistajalta vuokraamalla mökin saa vähintään kolmasosan halvemmalla. Eikä ole mikään amerikan temppu selvittää omistajaa.
Olen vuokrannut lyhyt- ja pitempiaikaisia mökkejä noin 30 vuotta lähes joka vuosi. Vain kerran oli epäsiisti röttelö, jota sen omistaja kehui paljon paremmaksi. Piti lähteä pari päivää aikaisemmin ja ilmoitin alueen turisti-infoon, miten kyseinen ammattimaisesti mökkejä vuokraava yrittäjä ei ole luotettava puheissaan. Olivat kiinnostuneita,koska alue on myös ulkomaisten matkailijoiden suosima ja kesällä melkoinen härdelli,
Nykyään on, etenkin someryhmissä, kaikenlaisia huijareita ja jotka käyttävät hyväkseen ihmisten herkkäuskoisuutta vaatimalla koko vuokran ennakkoon tai perillä on sotkuista.
Olen aina pitänyt huolen, että käytän erilaisia vuokravälityssivuja, OIkotietä, Vuokraovea, ja seuraan niistä tarjontaa. Jo se, että joku mökin omistaja maksaa ilmoituksestaan varmistaa ainakin mökin olevan olemassa ja niissä on myös puhelinnumerot omistajille. Osoitteita voi hyödyntää GoogleMapsissa ainakin ilmakuvina.
Mulla on nyt 12. kesä meneillään samassa vuokramökissä, jossa vietän kesäkaudet. Hieno paikka, mutta naapurissa muutoksia ja pakko lopettaa vuokrasuhde naapurin metelin takia.
Vierailija kirjoitti:
Lomarengas on käsittääkseni ollut olemassa jo vuosikymmeniä, eikä varmaan olisi pitkään pötkinyt, jos homma ei toimisi.
Itse olen ollut kerran vuokramökissä, tuttu vuokraaja, mutta tiedot myös vuokrasivustolla oli hyvin paikkansa pitävät.