Miksi sinun lasta/lapsia ei saa toiset aikuiset komentaa?
Esimerkkinä leikkipuistossa lapsesi tönii liukumäessä toista lasta ja hänelle ei saisi tönityn lapsen vanhempi sanoa tästä?
Kommentit (34)
Minuakin eilen lapsi yritti lyödä monta kertaa, vanhemmat eivät eväänsä liikuttaneet asian eteen sanoakseen lapselle! En kuitenkaan niin tuttu ole perheelle että itse kehtaisin.
Ai ei saa?
Minä olen ollut tyytyväinen jos toinen aikuinen on puuttunut johonkin mitä lapseni ei saisi tehdä ja itse en olisi tilannetta näkemässä.
Olen minäkin puuttunut vieraiden lasten tekemisiin jos puuhat ovat olleet kiellettyjä tai vaarallisia.
Ei kukaan siitä ole tullut minulle mainitsemaan.
Olen myös joutunutkomentamaan sen kasvatustavan lapsia joille isä on se komentaja. Äidillä ei sananvaltaa.
Kyllä nekin lapset vieraita uskovat kun sanoo vaikka oman äidin sanat kaikuisivat kuuroille korville.
Komentaminen on boomereiden juttu. Meillä huolehditaan, että lapset saavat tunnetaidot.
Vierailija kirjoitti:
Komentaminen on boomereiden juttu. Meillä huolehditaan, että lapset saavat tunnetaidot.
Hakatessaan muita lapsia? Empatitaito näyttää puuttuvan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi tönii toista liukumäessä, etkä reagoi siihen kieltämällä etkä yhtään mitenkään, niin hänen tunnetaitonsa kasvavat?
Totta kai saa komentaa asiasta. Omilla lapsillani kuitenkin on suurempana ongelmana sosiaalinen arkuus kuin mikään töniminen tai tarkoituksellinen etuilu, joten pyytäisin tahdikkuutta, jos lapseni vaikkapa hajamielisyyttään toimii väärin.
Tämä aloitus on niin tilannekohtaista.
Miten komentaa, onko oikeasti tarve komentaa ja onko se komentelija edes komentelija vai käyttäytyykö mielenvikaisesti.
Joskus on ihan hyvä komentaa, mutta hoitakaa se asiallisesti.
Näin se joidenkin kanssa on! Lapsen annetaan vittuilla, hyppiä vieraan niskan päällä, nimitellä jne ja se joka puuttuu, tehdään syylliseksi!
Mun lapsi säikähtää kyyneliin, jos häntä komentaa ja jäätyy ihan täysin. Pitää vaan rauhallisesti todeta tilanne "huomasitko mitä äskeisessä tilanteessa tapahtui?" + selitys omista huomioista ja mitä hän voisi tehdä, jotta toisen olo parantuisi. Kun lapsi on säikähtänyt kyyneliin, niin hänei ota enää mitään kommunikaatiota vastaan, itku vaan yltyy. Eihän hän sellaisessa tilassa voi oppia mitään. Sen takia suhtaudun aika nihkeästi, jos ihmiset jotka eivät tunne lasta, ryhtyvät komentamaan, ellei ole todella hätätilanne.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi säikähtää kyyneliin, jos häntä komentaa ja jäätyy ihan täysin. Pitää vaan rauhallisesti todeta tilanne "huomasitko mitä äskeisessä tilanteessa tapahtui?" + selitys omista huomioista ja mitä hän voisi tehdä, jotta toisen olo parantuisi. Kun lapsi on säikähtänyt kyyneliin, niin hänei ota enää mitään kommunikaatiota vastaan, itku vaan yltyy. Eihän hän sellaisessa tilassa voi oppia mitään. Sen takia suhtaudun aika nihkeästi, jos ihmiset jotka eivät tunne lasta, ryhtyvät komentamaan, ellei ole todella hätätilanne.
Miten ajattelit että hän selviää elämässä yleensä jos on tuollaiseksi arkajalaksi opetettu.
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten vaikka kyynelehtii ja itkee? Tuokin voi olla yksi manipulaatiokeino kun on honannut, että porukat ei muuta sitten tee kuin rauhoittelevasti toimi kun itse perseilee ensin. Ei se lapsen itku tai nauru maailmaa kaada. Kyllä mä sanoisin myös itkevälle lapselle, että nyt on todella typerästi toimittu.
Aiheesta saa. Tässä on monta puolta. Ärtyisä papparainen, jonka mielestä kaikki on kiellettyä. Kännykkää tuijottava isä, jonka lapsi lyö nyrkillä muita. Vanhempi, joka pitää muille jöötä, mutta oma lapsi saa vaikka viedä lelut toisen kädestä ja rikkoa hiekkakakut.
Jos lapsi on juoksemassa auton alle, niin varmaan saa komentaa.
Uimarannalla ja altaalla tulee usein mieleen puuttua asioihin. Harvoin silti puutun.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin eilen lapsi yritti lyödä monta kertaa, vanhemmat eivät eväänsä liikuttaneet asian eteen sanoakseen lapselle! En kuitenkaan niin tuttu ole perheelle että itse kehtaisin.
Miksi et kehdannut? Et sitten ole sen parempi kuin ne vanhemmatkaan. Kyllä lapsia saa ja pitää komentaa.
Vierailija kirjoitti:
Aiheesta saa. Tässä on monta puolta. Ärtyisä papparainen, jonka mielestä kaikki on kiellettyä. Kännykkää tuijottava isä, jonka lapsi lyö nyrkillä muita. Vanhempi, joka pitää muille jöötä, mutta oma lapsi saa vaikka viedä lelut toisen kädestä ja rikkoa hiekkakakut.
Jos lapsi on juoksemassa auton alle, niin varmaan saa komentaa.
Uimarannalla ja altaalla tulee usein mieleen puuttua asioihin. Harvoin silti puutun.
No tässä nyt ei ollutkaan kyse vihaisista papparaisista ja sen luulisi ymmärtävän aloituksesta ja sen esimerkistä, että lapsi toimii väärin eikä lasta saisi tästä komentaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai ei saa?
Minä olen ollut tyytyväinen jos toinen aikuinen on puuttunut johonkin mitä lapseni ei saisi tehdä ja itse en olisi tilannetta näkemässä.
Olen minäkin puuttunut vieraiden lasten tekemisiin jos puuhat ovat olleet kiellettyjä tai vaarallisia.
Ei kukaan siitä ole tullut minulle mainitsemaan.
Olen myös joutunutkomentamaan sen kasvatustavan lapsia joille isä on se komentaja. Äidillä ei sananvaltaa.
Kyllä nekin lapset vieraita uskovat kun sanoo vaikka oman äidin sanat kaikuisivat kuuroille korville.
Kyllä, sellaisia vanhempia on jotka ottavat nokkiinsa jos vieras puuttuu asioihin ja komentaa vieraita lapsia vaikka aihetta olisi. Ystävä päiväkodissa töissä ja siellä oli yhden lapsen vanhemmat erikseen kieltäneet työntekijöitä myös komentamassa kyseistä lasta eikä saanut kieltää mitään. Hoki tämä nyt ei käynyt päiväkodissa päinsä, mutta tällästä vanhemmat vaati ja mullekin on äiti suuttunut kun rannalla komensin lapsia etteivät jahtaa sorsia ja heitä hiekkaa poikasten päälle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Totta kai saa komentaa asiasta. Omilla lapsillani kuitenkin on suurempana ongelmana sosiaalinen arkuus kuin mikään töniminen tai tarkoituksellinen etuilu, joten pyytäisin tahdikkuutta, jos lapseni vaikkapa hajamielisyyttään toimii väärin.
Toki aikuisen pitää olla asiallinen ja johdonmukainen ja tilannekohtaisia nää myös on. Etuilu hajamielisyyttään on pienempi paha kuin töniä
lapsia tai kiusata eläimiä. Ja ikäkin vaikuttaa toki.
En kysele lupaa komentamiseen, vaan tilanteen vaatiessa puuhun lasten välisiin toimintoihin.
Eikö ne joita tämä koskee uskalla perustella kantaansa? Teitä varmasti täältä löytyy kyllä.