Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten maksaläiskistä eroon?

Vierailija
15.07.2023 |

Tullut poskipäihin sellaisia vanhan ihmisen (olen tokijo 50v) täpliä. Joskus tuli myös otsaan läiskä mutta se hävisi aina kesän jälkeen. Nämä ovat sellaisia enemmän luomen näköisiä. Saakohan mitenkään pois?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain lähtemään poskesta Eucerin-puikon avulla. Kaksi viikkoa laitetaan sitä, jolloin läiskä katosi poskesta. 

Aurinkovoide pitää olla viisikymppistä ja siinä pitää olla UVA-suoja. Aurinkoa ei pidä ottaa, jos ei halua maksaläiskiä, itse en ole ottanut, tuo ainoa tuli ihan vain ulkoilusta ja siitä, että en käyttänyt aurinkorasvaa.

Mikä tuon puikon tarkempi nimi oli?

En muista, mutta kysy apteekista, on sellainen pitkä ja kapea huulikiilteen näköinen puteli. Apteekista ostin myös kasvoille tarkoitetun viisikymppisen aurinkovoiteen, Aco-merkkinen keltainen purkki.

Se läiskä oli sittenkin hieman pikkurillin kynttä suurempi, keskisormen kynnen kokoinen. Näytti ihan siltä kuin poskessa olisi tahra, joten oli kiva, kun sain sen pois. Kaksi tai kolme vuotta sitten jo tein tuon, eikä ole läiskä takaisin tullut.

Minä voin kertoa, koska minulla on se putkilo tässä käden ulottuvilla: Eucerin anti-pigment spot corrector. Tällainen ripsiväriputkilon kokoinen kapine.

Nro 16

Vierailija
22/25 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain lähtemään poskesta Eucerin-puikon avulla. Kaksi viikkoa laitetaan sitä, jolloin läiskä katosi poskesta. 

Aurinkovoide pitää olla viisikymppistä ja siinä pitää olla UVA-suoja. Aurinkoa ei pidä ottaa, jos ei halua maksaläiskiä, itse en ole ottanut, tuo ainoa tuli ihan vain ulkoilusta ja siitä, että en käyttänyt aurinkorasvaa.

*Niin, siis tuon puikon saa apteekista. Maksaläiskä ei ole tullut takaisin. Oli noin pikkurillin kynnen kokoinen eli ei kovin suuri.

Minä sain Eucerinilla pois kaksi pientä maksaläiskää vuosia sitten. Nyt on poskessani noin neliösentin kokoinen vaaleanruskea läiskä, joka ei ole reagoinut mitenkään siihen, että olen sivellyt siihen melkein koko kynällisen eli aamuin illoin melkein neljän kuukauden ajan. Samassa naamassa voi siis olla erityyppisiä värimuutoksia: toiset lähtevät, toiset jäävät.

Ehkä se on luomi eikä maksaläiskä. Itselläni on paljon luomia, myös tuollaisia mitä kuvaat. Maksaläiskä, jonka poistin oli erilainen, se näytti samalta kuin lapsena voikukkia kerätessä maitiaisnesteestä tulleet läiskät eli se näytti likatahralta.

Muistaakseni apteekkari sanoi, ettei tuota Eucerinia saisi käyttää kuin kaksi viikkoa, joten ehkä kannattaa antaa sen olla. Puikossa on kuitenkin lääkeainetta, ettei sitten se aiheuta ongelmia.

Jos vaikka näytät farmaseutille tai lääkärille läiskää, löytyykö siihen sopivaa muuta tuotetta, joka voisi auttaa tai pitääkö siitä ottaa ihonäyte. Äidilläni oli ihonmyötäinen luomen näköinen noin pikkurillin kokoinen läiskä, johon määrättiin kortisonivoidetta. Ja jos se ei auta, otetaan koepala. 

Runsasluomisuuden takia olen käynyt ihotautilääkärillä, hän voi katsoa luupilla ihomuutokset suoraan vastaanotolla, että ovatko ne hyvänlaatuisia. Tällä tavalla kerran vältyin tk:ssa otettavalta koepalalta, joka olisi otettu kasvoista. Ihotautilääkäri katsoi sen ja ei tarvinnut ottaa, se oli ihottuma eikä ihomuutos. Ihomuutoksia ja luomijuttuja on aika monenlaisia eikä tk-lääkäri tunne niitä niin hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli mainos,jota en avannut, että ruokasoodalla saa  pois.

Vierailija
24/25 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*Niin, siis tuon puikon saa apteekista. Maksaläiskä ei ole tullut takaisin. Oli noin pikkurillin kynnen kokoinen eli ei kovin suuri.

Minä sain Eucerinilla pois kaksi pientä maksaläiskää vuosia sitten. Nyt on poskessani noin neliösentin kokoinen vaaleanruskea läiskä, joka ei ole reagoinut mitenkään siihen, että olen sivellyt siihen melkein koko kynällisen eli aamuin illoin melkein neljän kuukauden ajan. Samassa naamassa voi siis olla erityyppisiä värimuutoksia: toiset lähtevät, toiset jäävät.

Ehkä se on luomi eikä maksaläiskä. Itselläni on paljon luomia, myös tuollaisia mitä kuvaat. Maksaläiskä, jonka poistin oli erilainen, se näytti samalta kuin lapsena voikukkia kerätessä maitiaisnesteestä tulleet läiskät eli se näytti likatahralta.

Muistaakseni apteekkari sanoi, ettei tuota Eucerinia saisi käyttää kuin kaksi viikkoa, joten ehkä kannattaa antaa sen olla. Puikossa on kuitenkin lääkeainetta, ettei sitten se aiheuta ongelmia.

Jos vaikka näytät farmaseutille tai lääkärille läiskää, löytyykö siihen sopivaa muuta tuotetta, joka voisi auttaa tai pitääkö siitä ottaa ihonäyte. Äidilläni oli ihonmyötäinen luomen näköinen noin pikkurillin kokoinen läiskä, johon määrättiin kortisonivoidetta. Ja jos se ei auta, otetaan koepala. 

Runsasluomisuuden takia olen käynyt ihotautilääkärillä, hän voi katsoa luupilla ihomuutokset suoraan vastaanotolla, että ovatko ne hyvänlaatuisia. Tällä tavalla kerran vältyin tk:ssa otettavalta koepalalta, joka olisi otettu kasvoista. Ihotautilääkäri katsoi sen ja ei tarvinnut ottaa, se oli ihottuma eikä ihomuutos. Ihomuutoksia ja luomijuttuja on aika monenlaisia eikä tk-lääkäri tunne niitä niin hyvin.

Nyt hoksasinkin, että se taitaa olla luomi. Hirmu kauan sitten toisen silmäni alle ilmestyi vaalea mutta muuta ihoa tummempi nuppineulanpään kokoinen pyörylä, jonka kosmetologi totesi luomeksi. Nyt se tuskin enää erottuu.

Eucerin on jo kutakuinkin lopussa, joten se kokeilu on ohi. Kokeilen uteliaisuuttani kortisonia muutaman päivän, ja jollei se tehoa, on vain hyväksyttävä, että tuo väriläiskä kuuluu tähän naamaan.

Vierailija
25/25 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt hoksasinkin, että se taitaa olla luomi. Hirmu kauan sitten toisen silmäni alle ilmestyi vaalea mutta muuta ihoa tummempi nuppineulanpään kokoinen pyörylä, jonka kosmetologi totesi luomeksi. Nyt se tuskin enää erottuu.

Eucerin on jo kutakuinkin lopussa, joten se kokeilu on ohi. Kokeilen uteliaisuuttani kortisonia muutaman päivän, ja jollei se tehoa, on vain hyväksyttävä, että tuo väriläiskä kuuluu tähän naamaan.

Näytä mieluummin lääkärille, ettei ole mitään toimenpiteitä vaativaa. Minä en ole lääkäri, älä minun neuvojani ota onkeesi :) Ja varmaankaan sinulla ei ole tarpeeksi vahvaa kortisonivoidetta, jolla muutos katoaisi, vaikka sitä kokeilisitkin.

Minä passitin äitini lääkärille tuon muutoksen takia (äitikään ei olisi omin avuin mennyt) ja äidille määrättiin kortisonia kahden viikon ajan, jonka jälkeen sitten otetaan koepala, jos muutos ei katoa. Ei ole kadonnut, joten elokuun alussa otetaan koepala. Mene lääkäriin ja jos on varaa, käy ihotautilääkärissä. Parempi käydä kerran turhaan kuin antaa olla, jos onkin jotain vakavampaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän