Miten herkkä ja ystävällinen henkilö voi olla monen mielestä "kylmä kusipää"?
Voiko olla niin kaksinaamainen, että esittää kilttiä osalle? Vai onko se kylmä puoli esitystä? Usein tuntuu, että kysestä henkilöstä puhuessa olisi kaksi eri henkilöä.
Kommentit (72)
Herkkä ja hiljainen voi käydä helposti etäisen tuntuiseksi, kun ei osallistu keskusteluun yhtä paljon kuin muut. Ehkä siitä "kylmyys"?
Vierailija kirjoitti:
Herkkä ja hiljainen voi käydä helposti etäisen tuntuiseksi, kun ei osallistu keskusteluun yhtä paljon kuin muut. Ehkä siitä "kylmyys"?
Mutta mistää tulee se kusipäisyys?
Vierailija kirjoitti:
Jos seo kylmä kpäille ja mukava mukaville.
Niin kuin Mustanaamio.
Moni on tällainen. Empatia ja arvot kunnossa silloin.
Kyse on siitä että muutama ekstrovertti sosiopaatti haluaa tuhota introvertin itsevarman ihmisen jota eivät ole pystyneet manipuloimaan.
Introvertti, joka osaa sanoa EI, eikä mielistele ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisistä puhutaan paljon pahaa syystä tai toisesta. On niitä kyllä myös kaksinaamaisiakin. Siksi kannattaa ottaa itse selvää henkilöstä eikä uskoa puheita.
Omasta mielestäni tuo henkilö on todella mukava ja aito. Sen takia minua hämmentää, kun hänestä puhutaan pahaa. Tilanteissa, joissa on enemmän ihmisiä hän on enimmäkseen hiljainen. En osaa itse sanoa, että onko väärinymmärretty vai manipuloiva. Ainoa negatiivinen tunne hänestä jää muiden puheiden välityksellä.
Tyyppi on kylmä kusipää selän takana paskaa toisista puhuvien mielestä ja kivojen ihmisten mielestä kiva ihminen. Kaveri ei selvästikään tykkää päästää tietynlaisia ihmisiä liian lähelle ja ilmeisesti ihan oikeutetusti. Seuraa vaan sen esimerkkiä, noita korkeamman tunneälykkyyden omistavia kavereita ei ihan joka päivä tule vastaan.
No meillä on töissä yks nuorehko nainen, joka on TODELLA mairea ja ihana pomoille ja työpaikan miehille, mutta piikittelee esim.minua Teamsilla, ei tervehdi eikä katsokaan päin, vaikka tehdään samaa työtä.
Ollaan molemmat määräaikaisia ja vissiin hän kokee kilpailijaksi minut, kun olen esim. saanut joitakin työtehtäviä, joita hän olisi halunnut.
Tein esim. parempaa työaikaa (kun määrättiin) ja hän teki siitä valituksen.
Seuraavaan työvuorolistaan minulla aiemmin ollut vuoro laitettiin hänelle, mutta sitä hän ei tajunnut,
että siinä vuorossa ollaan yksin eikä voi kollegoille juoruta.
Niinpä ramppaa nyt meidän muun tiimin luona häiritsemässä keskittymistä ja ignooraamassa meikäläistä.
Itse en ole mitään vuoroja toivonut ja kaikkia kohtelen samalla tavalla.
Toivon kyllä, että tämän naiskollegan läpi joku näkee.
Hänen käytöksensä on jopa vihamielistä minua kohtaan, mm. viestitteli raivokkaasti ollessani vapaalla, että olen hävittänyt hänen laturinsa.
Vastasin asiallisesti itse, etten tiedä laturista mitään.
Mutta oletettavasti työpaikan mieskollegat pitävät tätä naista oikein herttaisena, koska hän osaa nauraa sillä tavalla päätä taakse heilauttaen.
Olisi aitoa, jos kykenisi huomioimaan minutkin.
Mitään en ole hälle tehnyt enkä ikävää sanaa sanonut, joten keksin vain työsopparin syyksi tuolle
Itse tiedän olevani herkkä ja perusluonnoltani kiltti, joskaan en lapanen. Olen hyville ihmisille kiltti ja vaikka hautaan asti uskollinen enkä laske vaivaani jos ystävä tarvitsee apua. On ollut pakko opetella silti jo lapsesta asti olemaan tietyllä tapaa kova. Et voi näyttää tunteitasi ja herkkyyttäsi silloin, kun sinua uhataan, sillä se toisi ahdistajalle onnistumisen ja vallan tunnetta. Pahikselle on pakko jaksaa teeskennellä kylmäveristä. Herkkyys näkyy turvallisessa seurassa.
Tunnen yhden, joka aluksi kertoi olevansa introvertti, kuten minäkin. Esiintyikin aika taitavasti ujona jonkin aikaa. Sitten eräänä päivänä olikin omahyväinen, virnuileva ja vähättelevä. Naureskeli minua/ minulle avoimesti. Yhtenä päivänä kaikki vain oli toisin ilman mitään järjellistä syytä.
Jotkut ovat tällaisia.
Mä olen paljon tavannut selän takana paskaa jauhavia. Yhdessä tapauksessa kymmenestä se paskanjauhaminen on ollut oikeutettua, eli hyvin harvoin. Yleensä se kuvio on että narsistinen kakkiainen tuntee olonsa uhatuksi, ja alkaa se mustamaalaaminen.
Kateus? Monesti äärimmäinen kiltteys ja viattomuus aiheuttaa ympäristössä vastareaktioita, se kun saa ihmiset huomaamaan oman keskeneräisyytensä ja pahuutensa ja siksi monet eivät sitä siedä.
Onko pieni paikkakunta? Jos on, juorut voi laskea saman tien toisesta korvasta ulos. Pikkupaikkakunnilla ihmiset juoruilee kaikista.
Mua ainakin monet pitää tosi hirveänä sen takia kun olen suorasanainen. Moni ei pidä siitä ja kun olen muutenkin tyytyväinen itseeni niin pidetään jotenkin tosi ylimielisenä. Ihmiset ei oikein halua tutustua muhun. Läheiset tietää että olen oikein mukava ja luotettava.
N26
Vierailija kirjoitti:
Mua ainakin monet pitää tosi hirveänä sen takia kun olen suorasanainen. Moni ei pidä siitä ja kun olen muutenkin tyytyväinen itseeni niin pidetään jotenkin tosi ylimielisenä. Ihmiset ei oikein halua tutustua muhun. Läheiset tietää että olen oikein mukava ja luotettava.
N26
Jos on mukava ja luotettava läheisilleen niin ei kannata silloin liikaa välittää muiden puheista. Eri juttu sitten on jos on läheisilleen ilkeä ja epäluotettava. Silloin voi tullakin aiheesta palautetta.
Vierailija kirjoitti:
N26
En tietenkään tunne sinua ja voi olla ettet ole tällainen, mutta moni väittää käytöstapojen puutetta suorasanaisuudeksi. Maailma olisi oikeasti paljon parempi paikka, jos turhat avautumiset jätettäisiin väliin ja myös muita kuin parhaita kavereita kohdeltaisiin asiallisesti ja ystävällisesti. Asiasta täytyy tietenkin voida sanoa, mutta senkin voi tehdä ilkeilemättä ja toista haukkumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N26
En tietenkään tunne sinua ja voi olla ettet ole tällainen, mutta moni väittää käytöstapojen puutetta suorasanaisuudeksi. Maailma olisi oikeasti paljon parempi paikka, jos turhat avautumiset jätettäisiin väliin ja myös muita kuin parhaita kavereita kohdeltaisiin asiallisesti ja ystävällisesti. Asiasta täytyy tietenkin voida sanoa, mutta senkin voi tehdä ilkeilemättä ja toista haukkumatta.
No niinhän mä teenkin mutta kun monet ei kestä sitä että sanon asiat niinkuin ne on. Tosi moni haluaa elää jossakin fantasiamaailmassa.
Minä olin monien ihmisten mielestä kiltti ja ihana ihminen, jonka kanssa on kaikkien helppo tulla toimeen niin pitkään kun annoin ihmisten kohdella minua miten haluavat, siis niin huonostikin kuin haluavat. Sitten kun opin sanomaan ei ja asettamaan rajat sille, että miten minua saa kohdella ja tekemään selväksi, että ei minuakaan saa ihan miten tahansa kohdella niin olinkin yllättäen ihmisten mielestä tunnekylmä, itsekäs ja epäempaattinen kusipää kun saatoin vaikka ihan ystävällisesti sanoa, että jonkun käytös minua kohtaan on sopimatonta tai yksinkertaisesti kielsin vaikka arvostelemasta ulkonäköäni, vaatetustani tai käytöstäni. Eräänkin ihmisen mielestä olin todella ilkeä ja kamala ihminen kun sanoin hänelle, että en hyväksy sitä kuinka hän arvostelee ulkonäköäni minun kuulteni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N26
Näinkin. Mutta kyllä silloin kun asia on täysin selvä niin voi sanoa asiasta. Se ei silloin ole ilkeilyä tai haukkumista. Tietyissä asioissa on vielä onneksi olemassa oikea ja väärä ihan yleiselläkin tasolla.
Itse noudatan Mustanaamion filosofiaa eli hyvä hyville ja paha pahoille. Uskonkin että mielipiteet voi tuosta johtuen vaihdella melko paljonkin. Tosin en niistä yleisesti niin välitä, sillä ihmisten maut ja mielipiteet voi jokainen halutessaan havainnoida ympäriltään ja melkoiseksi ripuliksi todeta.