Suositelkaa ompelukonetta...
Vanha hajoaa alta ja nyt on pakko ostaa uusi. Ei tarvitse olla mikään "avaruusalus", mutta ei myöskään pöydällä hyppivä kevyt muovikippo. Ompelen pääasiassa suoraa ja siksakkia (kolmipistesiksak on suosikki) ja joskus rullapäärmettä. Näillä pärjään oikeastaan kauttaaltaan. Mikä konemalli ja merkki on osoittautunut käytännössä kestäväksi ja hyväksi? Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.
Kommentit (54)
Voiko sanoa, että ompelukone on sitä parempi mit painavampi? On enemmän terästä, joka on vahvempaa kuin muovi.
Verkkokaupasta tilasin aikoinaan ompelukoneen ja mukana tuli öljypullo, mutta ohjekirjassa ei ollut yhtään mitään siitä että mihin sitä pitäisi laittaa. Olisivat laittaneet kuvaukseen että kone on mekaanikoille tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Minä ompelen parikymmentä vuotta vanhalla Pfaffilla. Hyvä ja tukeva peruskone ilman ylimääräisiä hienouksia, painaa paljon eli pysyy paikoillaan. Aikanaan valitsin tuon, kun oli harvoja Euroopassa valmistettuja koneita. En tiedä mikä on tämän päivän tilanne.
Äidillä on 40 v vanha Husqvarna. Hyvin toimii sekin. Tosin on nykyään vähällä käytöllä.
Minulla on myös parikymmentä vuotta vanha Pfaff! Huollot on vähän laiminlyöty, mutta hyvin ompelee. Minäkään en tiedä uusimmista koneista, Berninoista olen kuullut ainakin hieman positiivista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bernina on paras kotikone. Mahdollisimman vähän mitään ylimääräistä digitaalista.
Juu, mul on yli 50 vuotta vanha Bernina ja hyvin pelittää. Ompelee myös paksua farkkua leikiten.
Nostan ketjun, koska aihe itselle ajankohtainen. Mitä eroa onkaan Berninalla ja Bernettellä?
Elna vai Bernette? Kumpaa suosittelette te joilla on tietoa ja kokemusta? Ei ole maailman kalleinta konetta varaa ostaa ja nämä ovat keskihintaisia.
Ärsyttää, kun kaikkia koneita vaan kehutaan maasta taivaaseen tuotetiedoissa. Mahdotonta tehdä mitään vertailua, kun ei ole kaikista itsellä kokemusta. Pitää vaan sokkona valita joku ja toivoa, että ruletti osuu kohdilleen :/
Hinnoissa näyttää ainakin olevan aika lailla "kartellimeininki" eli sama hinta mistä tahansa tilaat. Toisaalta hyvä näin, mutta vähän arveluttaa. Joku tarjous olisi kiva löytää.
No luonne kai tulee ensiksi. Ilkeää en enää ottaisi missään nimessä. Toki hyvä ulkonäkö on iso plussa niin sillä olisi muutakin käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko sanoa, että ompelukone on sitä parempi mit painavampi? On enemmän terästä, joka on vahvempaa kuin muovi.
Pitääköhän tämä vielä yksiselitteisesti paikkansa? Ja mikä on hyvä paino? Onko 7,5 - 8 kiloa riittävän painava, jos puhutaan tavallisesta kotikäyttöön tarkoitetusta pöytäkoneesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bernina on paras kotikone. Mahdollisimman vähän mitään ylimääräistä digitaalista.
Juu, mul on yli 50 vuotta vanha Bernina ja hyvin pelittää. Ompelee myös paksua farkkua leikiten.
Nostan ketjun, koska aihe itselle ajankohtainen. Mitä eroa onkaan Berninalla ja Bernettellä?
Samaa olen miettinyt...
Vierailija kirjoitti:
Mun äidillä oli poljettava singer. Ei ollut yhtään muoviosia. Lisävarusteena oli hankkinut ainakin zigzagin. Nyt on museoituna veljelläni.
Sama täällä. Mutta eikö veroremmissä ollutkin jotain muovin tapaista, vai olikohan niin että se on sitten joskus uusittu?
Vierailija kirjoitti:
No luonne kai tulee ensiksi. Ilkeää en enää ottaisi missään nimessä. Toki hyvä ulkonäkö on iso plussa niin sillä olisi muutakin käyttöä.
Mitvit? Lipsahtiko nyt väärään ketjuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitvit? Lipsahtiko nyt väärään ketjuun?
Täh? Eikö tässä kyse ollut ompelukoneista?
Paikkakunnallamme on tosi nolo ompelukone"korjaaja", antoi korjauksen muka "takuuna" ilmaiseksi, kun ei ilmeisesti osannut korjata konetta. Tosiasiassa kone on edelleen hajalla eikä äijällä ollut munaa sanoa, että sitä ei saanut kuntoon. Nyt on sitten pakko hankkia uusi. Olisin arvostanut rehellisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompelukoneet on niitä harvoja missä raha menee laadun kanssa sopusuhtaisesti, mallista riippumatta. Eli melkein mikä tahansa kolmen-neljänsadan kone on riittävä kotikäyttöön. Jos ompelee enemmän niin tuosta sitten kalliimpia malleja.
En ihan luota tuohon, koska oma koneeni (Elna) hajosi parin vuoden jälkeen. Ompelen aika paljon, mutta en mitään isoja juttuja. Kone maksoi kuitenkin 650 euroa uutena. Kun tietäisikin, että saa hyvän toimivan koneen, niin uskaltaisi maksaa mutta kun hintakaan ei enää takaa mitään.
Yksi käytetty Pfaff on ollut ja sekin oli susi. Kertokaa ihmeessä jos uskallatte suositella oikeasti jotain tiettyä spesifiä mallia ja kohtuu hinnalla. Otan vinkkinne ilolla vastaan.
Itse olen ommellut 100 mk Toyotalla jo 20 vuotta. Hieno ei ole, mutta toimii.
Mä tilasin juuri netistä mielestäni hyvän kuuloisen koneen ja nyt kun katsoin esittelyvideoita, niin se kuvataan "hyväksi koneeksi aloittelijoille" ja "hyväksi koulukoneeksi". Voi jesus teinköhän sittenkin huonot kaupat?
Mulla on viisi vuotta vanha Pfaff, en muista mallia. Tykkään, maksoi alle tonnin, en muista hintaakaan tarkkaan. Edelliset oli Singer, Singer, Janome. Pfaff on ollut paras.
Pfaff select on tukeva kone ompelemaan myös paksuja kankaita.
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida olla Berninan valikoimissa mekaanista ompelukonetta. Käytetyt mekaaniset menevät yleensä hyvin kaupaksi.
Mun äidillä oli poljettava singer. Ei ollut yhtään muoviosia. Lisävarusteena oli hankkinut ainakin zigzagin. Nyt on museoituna veljelläni.