Suositelkaa ompelukonetta...
Vanha hajoaa alta ja nyt on pakko ostaa uusi. Ei tarvitse olla mikään "avaruusalus", mutta ei myöskään pöydällä hyppivä kevyt muovikippo. Ompelen pääasiassa suoraa ja siksakkia (kolmipistesiksak on suosikki) ja joskus rullapäärmettä. Näillä pärjään oikeastaan kauttaaltaan. Mikä konemalli ja merkki on osoittautunut käytännössä kestäväksi ja hyväksi? Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.
Kommentit (54)
1960-luvun Veritas toimii vieläkin.
Kannattaa ostaa käytetty 70-80 luvun kone bernina, bernette, husqvarna. Tarkistaa vaan että toimii ja jos ei osaa itse puhdistaa ja öljytä kannattaa viedä huoltoon. Öljyäminen kannattaa opetella ja sitä ompelukoneöljyä laitetaan todella vähän oikeisiin paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tilasin juuri netistä mielestäni hyvän kuuloisen koneen ja nyt kun katsoin esittelyvideoita, niin se kuvataan "hyväksi koneeksi aloittelijoille" ja "hyväksi koulukoneeksi". Voi jesus teinköhän sittenkin huonot kaupat?
Et. Koulut ostavat tunnetusti hyviä koneita.
Kiitos, toivon, että osuin ostoksessani oikeaan. On tosi vaikeaa löytää hyvää peruskonetta. En tarvitse mitään erikoisominaisuuksia, kirjointa- ym. härpäkkeitä. Perusompeleet ja luotettavuus ovat tärkeimmät.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa käytetty 70-80 luvun kone bernina, bernette, husqvarna. Tarkistaa vaan että toimii ja jos ei osaa itse puhdistaa ja öljytä kannattaa viedä huoltoon. Öljyäminen kannattaa opetella ja sitä ompelukoneöljyä laitetaan todella vähän oikeisiin paikkoihin.
Hyvän huollon löytäminen onkin sitten kiven takana. Minulla huoltomies on pilannut koneen ja jouduin ostamaan uuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bernina on paras kotikone. Mahdollisimman vähän mitään ylimääräistä digitaalista.
Eipä taida olla Berninan valikoimissa mekaanista ompelukonetta. Käytetyt mekaaniset menevät yleensä hyvin kaupaksi.
Bernette koneita ainakin löytyy mekaanisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompelukoneet on niitä harvoja missä raha menee laadun kanssa sopusuhtaisesti, mallista riippumatta. Eli melkein mikä tahansa kolmen-neljänsadan kone on riittävä kotikäyttöön. Jos ompelee enemmän niin tuosta sitten kalliimpia malleja.
En ihan luota tuohon, koska oma koneeni (Elna) hajosi parin vuoden jälkeen. Ompelen aika paljon, mutta en mitään isoja juttuja. Kone maksoi kuitenkin 650 euroa uutena. Kun tietäisikin, että saa hyvän toimivan koneen, niin uskaltaisi maksaa mutta kun hintakaan ei enää takaa mitään.
Yksi käytetty Pfaff on ollut ja sekin oli susi. Kertokaa ihmeessä jos uskallatte suositella oikeasti jotain tiettyä spesifiä mallia ja kohtuu hinnalla. Otan vinkkinne ilolla vastaan.
Itse olen ommellut 100 mk Toyotalla jo 20 vuotta. Hieno ei ole, mutta toimii.
Mä tilasin pari vuotta sitten HobbyHallista Toyotan, mutta jouduin lähettämään sen takaisin. Oli tosi kevyt ja heppoinen kone, riittämätön valo ja ei vastannut odotuksia muutenkaan. Onneksi on palautusoikeus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bernina on paras kotikone. Mahdollisimman vähän mitään ylimääräistä digitaalista.
Eipä taida olla Berninan valikoimissa mekaanista ompelukonetta. Käytetyt mekaaniset menevät yleensä hyvin kaupaksi.
Bernette koneita ainakin löytyy mekaanisena.
Onko kellään kokemuksia Bernetestä?
Vierailija kirjoitti:
Näitä ei vain löydy enää. Neulakin löytyy helpommi heinäsuovasta...
Bernette on halpiskone-ei siis mitenkään sama kuin Bernina.
Arpapeliä on hyvän ompelukoneen löytäminen nykyisin. En tiedä ovatko nuo tonnin koneetkaan sen kummempia. Sitten harmittaakin, jos kallis kone on viallinen.
Vierailija kirjoitti:
Voi apua... minä uskoin, kun sitä mainostettiin hyvänä ja laadukkaana mekaanisena koneena (paljon metalliosia) ja nyt sellainen jököttää pöydällä. Pitääköhän lähettää takaisin? Toisaalta en uskalla tilata sokkona mitään tonnin Berninaakaan.... Miksi Bernette on halpiskone? Miksi Bernina antaisi valmistaa sellaisia brandinsä alla?
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla käyttökokemuksia vai kommentoitko vain kuulemasi tai lukemasi perusteella?
Et. Koulut ostavat tunnetusti hyviä koneita.