Mikä tällaisessa parisuhdeongelmassa on oikeasti takana?
Ollaan oltu yhdessä monta vuotta. Kun tutustuttiin, en esittänyt mitään vaan olin avoimesti oma itseni. Ja kerroin suoraan niistä puolistani, joita moni pitää vähän huonoina parisuhteen kannalta. Eli olen introvertti. En harrasta juuri mitään (työssäkäynnin lisäksi). Enkä haluakaan harrastaa, koska tykkään lähinnä lukea ja ommella. Minulla ei ole ajokorttia. En viihdy kahviloissa enkä ravintoloissa. Olen kotihiiri. Ja siis olen näitä ihan ylpeästi, viihdyn tällaisessa elämässä enkä kaipaa näihin mitään muutoksia. Mies ihastui minuun ja halusi vakiinnuttaa suhteemme. Minäkin ihastuin tietenkin häneen. Mutta nyt muutaman vuoden jälkeen häntä tuntuu ärsyttävän nämä puoleni, jotka siis olin tehnyt hänelle selväksi jo alussa että tällainen olen. Hän yrittää saada minua muuttumaan niiden suhteen ja välillä ärsyyntyneesti valittaa, että miksi et harrasta mitään tai miksi et käy ravintoloissa kavereidesi kanssa. No koska en halua! En tykkää sellaisista asioista vaan viihdyn eläen näin. Mutta tämä ei tunnu hänelle kelpaavan. On itse aika erilainen eikä se minua haittaa yhtään, en ollenkaan odota hänen olevan kotihiiri.
Eli hän kelpaa minulle sellaisena kuin on. Mutta minä en kelpaa tällaisena. Miksi hän sitten ihastui minuun ja halusi olla vakituisesti kanssani? Miksi halusi muuttaa yhteen? Jos kerran niin ärsyttää että en harrasta mitään. Ja että en viihdy jossain kahviloissa tms.
Kommentit (50)
Lukeminen ja käsityöt ovat harrastuksia. Ihan siinä missä esim.kalastus tai kiipeily.
Rakkauden symbioosivaihe sekoittaa pään suhteen alussa. Realismi on suhteen alussa hukassa.
https://www.hyvakysymys.fi/artikkeli/parisuhteen-vaiheet-itsenaistymisv…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakkaus on alkuun niin sokea, ettei toisessa ole edes huonoja puolia. Kun se vaihe loppuu, alkaa ärsyyntyminen asioista mitä ei aiemmin ole edes huomannut.
Joo mutta kyllähän hän huomasi ne. Kun niistä avoimesti monta kertaa puhuin. Sanoin ihan suoraan, että en haluakaan harrastaa mitään koska olen kiinnostunut vain kotona lukemisesta ja ompelusta.
ApHarrastat siis lukemista ja ompelua. Mitä miehen mielestä sinun pitäisi harrastaa?
Hänen mielestä ne ei ole harrastuksia vaan harrastuksia on sellaiset, mitä käydään tekemässä jossain kodin ulkopuolella. Vaikka ryhmäjumpat, kuoro tms.
Ap
Sano tyypille että ota tai jätä. Tällainen sä vaan olet ja sen kanssa on elettävä. Joko erikseen tai yhdessä.
Miksi olet tuollaisessa parisuhteessa, jossa et enää kelpaa toiselle? Itse lähtisin vetämään. En jäisi kuuntelemaan tuollaista mitätöintiä.
Ap, täällä myös kotihiiri. Ompelen, luen, opiskelen, hääräilen puutarhassa, pyöräilen, käyn konserteissa ja teatterissa, tapaan kavereita joskus jne. Olen introvertti/ambivalentti, mutta en ole koskaan viihtynyt baareissa ym. rymypaikoissa ryyppäämässä.
Mutta, ongelmaksi ex- miehen kanssa ilmeni se, että hän olisi halunnut minun muuttuvan ryyppääväksi baarikärpäseksi, että olisi itsellään ollut hyvä syy myös pörrätä kavereidensa kanssa baareissa vetämässä kaljaa ja muijia!!
Siinäkö syy sun miehes kohdalla? Tämäkö taustalla kun valittaa, että et käy missään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No keskustelkaa. Jos kerran toimi ennen, niin ehkäpä voi jatkua. Ainakin sitten selviää.
Niin juu mikä takana? No olet kieltämättä varsin passiivinen. Olisko ihan hiukan parantamisen varaa?
Miksi? En halua olla aktiivinen. Olen aina ollut tällainen, jo lapsena. Viihdyn näin ja tykkään elää elämää näin. Mitä vikaa siinä nyt sitten on?
Ap
Oletko varma, ettei sulla ole c-ptsd? Oliko lapsuutesi vaikea? Ongelmia perheessä tai koulukiusaamista? Toki sillon olisi jotain ahdistustakin tai alakuloisuutta yms.
Onkohan miehesi niitä ihmisiä, jotka miettivät tai kyselevät muilta mitä tehdä kotona, kun on oltava kotona esim. loukkaantumisen tai sadepäivän vuoksi? Jotkut ihmiset eivät osaa olla kotona ja jatkuvasti pitää olla jotain "äksöniä" menossa (kodin ulkopuolisia harrastuksia tai tapaamisia kavereitten kanssa nyt esimerkiksi). Varmaan tässä on tällaista molemminpuolista ihmettelyä kumpienki, menevien ihmisten ja kotihiiri-ihmisten, osapuolten välillä.
Jos ap:lla ja tämän puolisolla tulee ero, niin toivottavasti tämä puoliso-osapuoli tekee sen verran itsetutkiskelua, että joko ottaisi omaksi parinhakukriteeriksi menevyyden tai oppisi hyväksymään toisen tavan viettää aikaa eri tavalla mitä itse.
Harrastat siis lukemista ja ompelua. Mitä miehen mielestä sinun pitäisi harrastaa?