Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyysturvalla opiskelu ja kolmen työpaikan haku kuukaudessa

Vierailija
15.07.2023 |

Jos opiskelen täysipäiväisesti, ja minulla on kolme pientä lasta(alle kouluikäiset) niin missä välissä ehdin mahdollisesti tarjoutuvaan työpaikkaan?
Tämä tarkoittaisi sitä etten näe lapsiani enää ollenkaan, jos koulusta pitää lähteä töihin, ja vielä viikonloputkin olla töissä.
Ja vähennetäänkö työstä saamani palkka työttömyysturvasta, jolla opiskelen, vai miten tämä menee, kokemuksia?
Eihän tässä ole mitään järkeä.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et sä koskaan tule työllistymään. 7v kun olet ollut työtön, olet sitä loppuelämäsi.

Vierailija
42/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos opiskelet täysipäiväisesti, ei töitä tarvitse hakea sinä aikana. Vasta valmistumisen jälkeen.

Työttömyysturvalla opiskelu velvoittaa hakemaan kolmea työpaikkaa kuukaudessa.

Kannattaa ottaa asia puheeksi oman työntekijän kanssa. Hän voi päättää, ettei työnhakuvelvoiteta aseteta tai katsoa hommaa vähän sormien läpi, jotta opiskelu onnistuu.

Itse asiassa työttömällä opiskelu on toissijainen asia, ensisijaisesti tulee työllistyä vaikka kesken opintojen! Tämän edellinen hallitus kirjasi hallitusohjelmaansa ja sitä noudatetaan edelleen.

Jos haluaa opiskella, sen voi tehdä ilman työttömyysetuuttakin.

Minun tapauksessani ei voi. En saa opintolainaa. Tavallisella opintotuella opiskellessani en pysty osallistumaan perheemme elättämiseen. En myöskään voi ottaa riskiä että joka kuukausi hakisin Kelasta tai sossusta rahaa perheen menoihin. Puoliso tosiaan 3-vuorotyössä, eikä hänen palkkansa riitä koko perheen elatukseen.

Tässä taitaa käydä niin että opinnot jää. Tosin ilman niitä en tule työllistymään koskaan, olen yrittänyt jo 7-vuotta.

Siis 3 alle kouluikäistä, äiti ollut koko heidän ikänsä työtön ja nyt ihmettelet, että opintotuella et voi osallistua perheen elättämiseen. Sait kerralla kolmoset vai miksi lapsia on noin paljon?

Puolison palkka riitti ennen koko perheen elatukseen. Hänen fyysinen kuntonsa heikkeni entisessä työssään, ja joutui vaihtamaan alaa, jolla palkkaus huomattavasti pienempi. Odotin nuorimmaista kun puolison kroppa petti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, et sä koskaan tule työllistymään. 7v kun olet ollut työtön, olet sitä loppuelämäsi.

Ihan varmasti kun sinä kerrot sen.

Vierailija
44/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tyonhaku/tyonhakijan-asiaka…

Työllistymissuunnitelmassa sovitut tehtävät

Työllistymissuunnitelmaan kirjataan haettavien työmahdollisuuksien määrä eli työnhakuvelvollisuutesi. Tavoitteena on, että työllistyt mahdollisimman nopeasti avoimille työmarkkinoille.

Jotta voit saada työttömyysturvaa, sinun on osallistuttava palvelutarpeen arvioimiseen, työllistymissuunnitelman laatimiseen ja tarkistamiseen sekä palveluihin, jotka tukevat sinun työnhakuasi ja edistävät työllistymistäsi. Sinun on haettava aktiivisesti työtä tai koulutusta ja lähtökohtaisesti neljää työmahdollisuutta kuukaudessa. Työllistymissuunnitelmassa huomioidaan, että haettavien työmahdollisuuksien on oltava sellaisia, joihin sinulla on mahdollisuudet työllistyä. [ Myös esimerkiksi mahdollinen työkyvyttömyys tai alueesi työmarkkinatilanne huomioidaan työllistymissuunnitelmassasi. Jos haettavia työmahdollisuuksia ei ole lainkaan, sinulle ei aseteta työnhakuvelvollisuutta. ]

Tässä tulee käyttöön virkailijan harkinta. Se opiskelu on sinun väyläsi työelämään. Pitkäaikaistyöttömänä saattaa olla jopa ainoa. Luultavasti et saa töitä vahingossa, vaikka hakisit niitä. Jos koet työnhakuvelvoitteen haittaavaksi, niin keskustele virkailijasi kanssa. Tarkoitus on auttaa, eikä kiusata.

Vierailija
45/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja missä välissä teen läksyt edes, kun koulua klo 8-16 ja jos siitä töihin esim. viideksi, olen kotona joskus puolen yön aikaan ja siitä taas aamulla kouluun jne.

Ei kuulosta aikuisen puheelta. Teitkö Ap lapset ennen mitään opiskelua tai työtä?

Vierailija
46/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos opiskelet täysipäiväisesti, ei töitä tarvitse hakea sinä aikana. Vasta valmistumisen jälkeen.

Kannattaa ottaa asia puheeksi oman työntekijän kanssa. Hän voi päättää, ettei työnhakuvelvoiteta aseteta tai katsoa hommaa vähän sormien läpi, jotta opiskelu onnistuu.

Itse asiassa työttömällä opiskelu on toissijainen asia, ensisijaisesti tulee työllistyä vaikka kesken opintojen! Tämän edellinen hallitus kirjasi hallitusohjelmaansa ja sitä noudatetaan edelleen.

Minun tapauksessani ei voi. En saa opintolainaa. Tavallisella opintotuella opiskellessani en pysty osallistumaan perheemme elättämiseen. En myöskään voi ottaa riskiä että joka kuukausi hakisin Kelasta tai sossusta rahaa perheen menoihin. Puoliso tosiaan 3-vuorotyössä, eikä hänen palkkansa riitä koko perheen elatukseen.

Tässä taitaa käydä niin että opinnot jää. Tosin ilman niitä en tule työllistymään koskaan, olen yrittänyt jo 7-vuotta.

Sitten vaan nipistätte ja laitatte kulut sellaiseksi että miehen palkka riittää koko perheen elatukseen.

Yhtään mistään ei voi enää nipistää. Esimerkkinä voin kertoa että olen henkilökohtaisesti lopettanut täysin meikkaamisen ym. ehostuksen, mukaan lukien vaatteiden hankkimisen. 20€/kk maksavan harrastuksen lopetin nyt viimeisenä.

Vierailija
47/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pitää hakea 3 työpaikkaa 3kk välein. Näin myös parilla luokkakaverilla. Mutta työpaikkaa ei ole pakko ottaa vastaan, koska opinnot on ensisijalla. Näin minulle oma virkailija sanoi. Ja tuo 3 paikkaa 3kk on ihan kirjattu. Ihan älytön systeemi ja näköjään riippuu ihan virkailijasta. Olen hakenut osa-aikatyötä ja hain myös kesätöitä. En saanut.

Vierailija
48/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa keksityltä ongelmalta, että yhtäkkiä saisi töitä kesken kokopäiväopintojen. Jos tavoite on työllistyä, sittenhän tavoite on saavutettu edes hetkeksi, jos työllistyy.

Lapset päiväkotiin.

Mitä ihmeen läksyjä on ammattikoulussa? Voi olla mutta eikö aika liioittelua, ettei voi ehtiä?

Vierailija
49/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja missä välissä teen läksyt edes, kun koulua klo 8-16 ja jos siitä töihin esim. viideksi, olen kotona joskus puolen yön aikaan ja siitä taas aamulla kouluun jne.

Ei kuulosta aikuisen puheelta. Teitkö Ap lapset ennen mitään opiskelua tai työtä?

Mikä ei kuulosta aikuisen puheelta? Jokaisessa koulussa tulee kotitehtäviä, läksyjä, opintoja, tehtäviä, millä murteella ne nyt haluaa ilmaista.

Vierailija
50/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tehnyt valintasi itse, elämäsi on valintojesi seurausta. Jos haluat elämästäsi toisenlaista, joudut tekemään toisenlaisia valintoja. Vastuu elämästäsi on sinulla, aikuisella ihmisellä

Vierailija
51/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boohoo. Joku etuoikeutettu lumihiutale siellä kuvittelee taas olevansa maailman napa. Yritä nyt Tapio ymmärtää että työpaikan hakeminen EI tarkoita että tulisi valituksi.

Vierailija
52/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa keksityltä ongelmalta, että yhtäkkiä saisi töitä kesken kokopäiväopintojen. Jos tavoite on työllistyä, sittenhän tavoite on saavutettu edes hetkeksi, jos työllistyy.

Lapset päiväkotiin.

Mitä ihmeen läksyjä on ammattikoulussa? Voi olla mutta eikö aika liioittelua, ettei voi ehtiä?

Eikö ennen vanhaan ammattikoulusta annettu läksyjä? Käytiin vaan koulussa ja kaikki muu oli vapaa-aikaa? Oli teillä helppoa.

Vierailija
53/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boohoo. Joku etuoikeutettu lumihiutale siellä kuvittelee taas olevansa maailman napa. Yritä nyt Tapio ymmärtää että työpaikan hakeminen EI tarkoita että tulisi valituksi.

Työpaikkaa hakiessa piilee pieni mahdollisuus että sen saa. Jos sen saa, miten yhdistää aapeen kuvailema kokonaisuus?

Vierailija
54/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tehnyt valintasi itse, elämäsi on valintojesi seurausta. Jos haluat elämästäsi toisenlaista, joudut tekemään toisenlaisia valintoja. Vastuu elämästäsi on sinulla, aikuisella ihmisellä

Eikö tässä nyt yritetä työllistyä työttömästä?

Vierailija
55/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko se sitten niin kauheaa työllistyä kesken opintojen? Työt kai sulla tavoitteena kuitenkin on?

Vierailija
56/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis 3 alle kouluikäistä, äiti ollut koko heidän ikänsä työtön ja nyt ihmettelet, että opintotuella et voi osallistua perheen elättämiseen. Sait kerralla kolmoset vai miksi lapsia on noin paljon?

terv: vela uraohjus

Vierailija
57/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinnot voi myös laittaa tauolle. Itse sain määräaikaista työtä kesken opintojen, pidin sen puoli vuotta koulusta taukoa ja jatkoin taas määräaikaisuuden jälkeen. Se oli työkkärin kanssa ok ja tukikuukaudetkin olivat tauolla työni ajan.

Vierailija
58/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae työpaikkoja, joihin uusi koulutukseni tähtää. Hae niitä opiskelun loma-ajoille ja hae osa-aikatyötä, jota voit tehdä esim. lauantait ja jonkin illan viikolla.

Opiskelin (yo:ssa, joten opiskelupäivien pituuksissa vaihtelua) ilman mitään tukia. Puolison palkalla elimme ja niillä rahoilla, joita sain kesätöistä ja opintojen ohessa osa-aikatöistä. Pienet lapset, joten usein tenttiin luku ja tehtävien teko myöhään illalla ja aikaisin aamulla, väliin yöllä. Kannatti kuitenkin. Tsemppiä.

Vierailija
59/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne. Opiskelen työttömyysturvalla 1,5 vuotta kestävää koulutusta ja TE-toimisto oli myötämielinen opiskelun aloittamiselle että "Joo ilman muuta, tuolla alalla on enemmän avoimia työpaikkoja kuin nykyisessä ammatissasi". Mutta niinhän vaan tuo järjetön "3 työpaikan haku kuukaudessa" kuitenkin tuli päälle.

Levittelivät vain käsiään kun kysyin että jos se työpaikka löytyy niin käytännössähän en voi tehdä työmarkkinatuen vaatimaa kokoaikaista työtä, koska käyn koulua n. 8h/arkipäivä. Ja jos jätän koulun kesken sen takia, niin mites tämä tekemämme sopimus suhtautuu siihen kun en nyt sitten saisi sitä pätevyyttä? Vaikuttaako siihen että mahdollisella seuraavalla työttömyysjaksolla en saisi tällaista sopimusta "koska edellinen jäi kesken"? Tai että miten jos kieltäydyn töistä jota en voi tehdä, tuleeko karenssi? Että ilmeisesti tahtotila on, että pitää hakea työpaikkoja joihin ei ole mahdollista päästä (eg. lääkäri), mutta tahallaan pitää työnantajia kuormittaa asiattomilla hakemuksilla että yleisesti työpaikkoja tulisi vähemmän tarjolle?

Tämäkin olisi helposti korjattavissa, mutta ei ainakaan nykyhallituksen aikana. Eli työttömyysturvaa saa työttömänä, ja sen määrä tulee olla sellainen että se riittää ihmisarvoiseen elämään. Sitten jos opiskelet, niin saat himpun verran enemmän - koska nyt oikeasti teet jotain sen eteen että et olisi työtön, plus että opiskelusta aiheutuu kuluja ja vapaa-aika vähenee.

Vierailija
60/64 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on vaan pakko tehdä asioita väsymykseen asti. Mutta ei se koko aikaa kestä. Ensimmäinen asia on lopettaa valittaminen ja käyttää sekin energia asioiden tekemiseen. Vasta tehdyt toimenpiteet tuovat tulosta.

Terv. Totaaliyh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan