Kukansiemeniä joita voi vaan ripotella maahan, ilman esikasvatuksia tms
Ilmeisesti pioniunikko on tällainen? Mitä muita vastaavia? Meillä on tontin reunalla pitkä suikale johon aion ensi kesänä laittaa niittysiemenkangasta, mutta koska se on aika kallista niin ihan koko alueelle ei sitä laiteta vaan pitää myös "jatkaa" ihan ns tavallisilla siemenillä. Tiedän että on olemassa niittysiemenseosta ja sellaista aion ostaa, mutta että kukkaloistoa olisi muuallakin kuin sen kankaan kohdalla haluan sinnetänne ripottaa noita pioniunikon tyyppisiä kukkijoita.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Linnut käy syömässä siemenet. Ehkä olisi hyvä vähän peittää.
Idea oli nyt se että siemeniä ei tarvitse esikasvattaa, ne hoidetaan kyllä sinne maahan ihan asianmukaisesti. Ap
Olen joka vuosi kasvattanut niityn ihan vaan ripottelemalla siemenet muokattuun maahan. Olen käyttänyt erilaisia niittyseoksia sekä linnuille tarkoitettuja auringonkukansiemeniä. Vähän jos viitsii haravalla viskellä multaa päälle niin linnut ei vie niitä.
Ruiskaunokki on ainoa semmoinen helppo joka minulla menestyy, malvat ja unikot kokeiltu ilman menestystä, mutta ruiskaunokki onnistuu aina.
Erilaiset niittysiemenseokset, ihan oman maun mukaan, on tuoksuvia, mehiläisiä houkuttelevia, perhosia houkuttelevia, erilaisia väriseoksia. Itse tykkään kehäkukista, ne on onnistuneet aina.
Ei ehdi enää kukkia. Ens keväänä sitten.
Ruiskaunokki, kehäkukka, otetaan kokeiluun. Niittysiemenseosta tulee myös niin kuin jo mainitsinkin. Auringonkukka ei ole niin mieluinen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ehdi enää kukkia. Ens keväänä sitten.
Ensi kesäksi tämä oli tarkoituskin. Osa syksyllä ja osa keväällä. Ap
Lähtisköhän ne kurtturuusut jos ripottelisi siemeniä noiden revittyjen tilalle. Meidän pihalla käy muutaman kerran kesässä pakettiauto josta reippaat pojat tulevat repimään mahdolliset alut.
Parkkipaikan vieressä kun on yksi puska jäljellä, se kuhisee mehiläisiä ja muita pölyttäjiä.. Muut istutetut kesä kukat eivät niin kiinnosta.
Mulla on vanhan navetan seinustalla lava, jonne kylvän keväisin seoksen, jossa on muutamaa erilaista unikkoa, kosmoskukkaa, kehäkukkaa, ruiskukkaa, asteria, zinniaa, tarhakukonkaulusta, päivänkakkaraa, malvikkia, hunajakukkaa, lemmikkiä, kesäharsoa, pellavaa, pallerokiurunkukkaa ja mitä vaan, jotka on yksivuotisia ja kylvettävissä suoraan avomaalle hallojen mentyä.
Ostan pusseja pitkin vuotta, sekoitan ne hiekan kanssa keskenään. Kastelen lavan hyvin, kylvän hajakylvönä ja päälle ohut kerros multaa.
Kastele hienolla vesisuihkulla päivittäin.
Kaunis on ja perhoset tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vanhan navetan seinustalla lava, jonne kylvän keväisin seoksen, jossa on muutamaa erilaista unikkoa, kosmoskukkaa, kehäkukkaa, ruiskukkaa, asteria, zinniaa, tarhakukonkaulusta, päivänkakkaraa, malvikkia, hunajakukkaa, lemmikkiä, kesäharsoa, pellavaa, pallerokiurunkukkaa ja mitä vaan, jotka on yksivuotisia ja kylvettävissä suoraan avomaalle hallojen mentyä.
Ostan pusseja pitkin vuotta, sekoitan ne hiekan kanssa keskenään. Kastelen lavan hyvin, kylvän hajakylvönä ja päälle ohut kerros multaa.
Kastele hienolla vesisuihkulla päivittäin.
Kaunis on ja perhoset tykkää.
Kiitos, just noita nimiä kaipasin kun ei tää puutarhanhoito ole oikein ominta alaa.
https://www.sll.fi/2019/05/31/perusta-pihaniitty/
https://www.seikkutuote.com/tuote/perennaniitty-siemenseos/
https://www.maatiainen.fi/ VAHVASTI SUOSITTELEN, KYSY NEUVOA!
Kokeilin kukkaniittykangasta pari vuotta sitten. Ekana kesänä todella upea,toisena kohtalainen. Nyt teen kukkaniittyjä niin,että leikkaan saksilla pois sellaiset suuret rikkaruohot kuten hepanherat,karrat,takiaiset ym. Saa elintilaa kukkivat kesäkukat,apilat,päivänkakkarat,kissankellot. Ruiskaunokin ja kehäkukan siemeniä olen ripotellut hiukan muokattuun maahan. Syksyllä otan siemenet talteen ja kylvän ne taas keväällä. Toki ne siemenet alkaa itsestäänkin kasvaa,ainakin unikot ja ruiskaunokit,myös orvokit.
Linnut käy syömässä siemenet. Ehkä olisi hyvä vähän peittää.