Mimosa W. luovutti munasolujaa. Luovuttaisitko sinä?
https://www.is.fi/viihde/art-2000009718985.html
Mimosa Willamo luovutti sukusolujaan. Luovuttuttaisitko sinä omiasi? Mitä mieltä aiheesta?
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta touhua. Joka ei itse kykene lisääntymään, adoptoikoon tai unohtakoon koko jutun. Ei kakaroiden saaminen ole mikään ihmisoikeus!
Mitä sairasta siinä on? Tavallaanhan adoptiokin on munasolun luovuttamista. Siinä se munasolu on vain ehtinyt kehittyä jo ihmislapseksi saakka.
Siksipä juuri sukusolujen luovuttaminen ei ole järkevää. Voi antaa kodin jo syntyneille lapsille
Voi, mutta siinä kestää monen monta vuotta, monesti yli 5 vuotta, eikä ole ollenkaan varmaa, onnistuuko edes. Siksi sukusolujen luovuttamiselle on todellinen tarve.
Käsittääkseni myös keinohedelmöityksessä - omalla tai vieraan sukusoluilla - voi kestää monen monta vuotta, ja aina ei siitäkään huolimatta onnistu.
Vierailija kirjoitti:
En. Tuntuu kauhealta ajatuksena, että antaisin oman lapseni syntyä jollekin aivan tuntemattomalle, ties minkälaisiin olosuhteisiin.
Yksityisellä käytetään paljon rahaa hoitoihin, joten varmaan pystyvät lapselle takaamaan hyvän elämän. Kunnallisella hoidot saa parilla sadalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta touhua. Joka ei itse kykene lisääntymään, adoptoikoon tai unohtakoon koko jutun. Ei kakaroiden saaminen ole mikään ihmisoikeus!
Mitä sairasta siinä on? Tavallaanhan adoptiokin on munasolun luovuttamista. Siinä se munasolu on vain ehtinyt kehittyä jo ihmislapseksi saakka.
Siksipä juuri sukusolujen luovuttaminen ei ole järkevää. Voi antaa kodin jo syntyneille lapsille
Voi, mutta siinä kestää monen monta vuotta, monesti yli 5 vuotta, eikä ole ollenkaan varmaa, onnistuuko edes. Siksi sukusolujen luovuttamiselle on todellinen tarve.
Käsittääkseni myös keinohedelmöityksessä - omalla tai vieraan sukusoluilla - voi kestää monen monta vuotta, ja aina ei siitäkään huolimatta onnistu.
Täällä yksi, joka on saanut kaksi lasta lapsettomuushoidoilla, molemmat raskaudet alkoivat ensimmäisestä hoitokerrasta. Adoptiolupa ei koskaan varmistu kuukaudessa.
En haluais et toisen, vieraaseen kehoon laitettaisi minusta otettuja soluja ja niistä kasvaisi vento vieras ihminen, minun osilla.
Minua kasvaisi jossain. Jossain olis joku, osa minua. Ei kiitos.
En muiden tähden suostuisi kipuihin ja riskeihin.
On kai noita lapsia maailmassa jos sellanen pitää saada, muttei omin voimin onnistu. Ylikansotusta etelän maissa. Suomessakin huostaanottoja.
En tosiaan luovuttaisi. Kroppa menee sekaisin, kamala vaiva. Aihe ei muutenkaan kiinnosta.
Onneksi moni luovuttaa, kiitos. Ja onneksi nainen voi tehdä päätöksen olla luovuttamatta. Ei siitä riidellä tarvitse.
Itselläni on kolme lahjamunasoluilla saatua lasta. Eivät he kenenkään muun naisen lapsia ole vaikka emme jaa samoja geenejä. Ovat aikuisuuden kynnyksellä jo. Asiaa ei enää oikeastaan edes tule ajateltua. Lapsia se ei ole kummemmin kiinnostanut tai hetkauttanut. Ovat saaneet oikein hyvän lapsuuden. Vuodet lapsettomuushoidoissa ovat varmasti vaikuttaneet minuun äitinä jollain tapaa vaikka eivät minusta tietenkään parempaa tee mutta ainakin olen kyllä todella kiitollinen että saan olla äiti. Hienoa että tällainen mahdollisuus nykymaailmassa on.
Adoptoikaa ilman muuta te joille se on paras vaihtoehto jos mielestänne maailmassa on liikaa ihmisiä ja kodittomia lapsia, se tie on auki ihan kaikille jotka kelvollisuuskriteerit täyttää, mutta älkää muille tuputtako sitä vaihtoehtoa.
Olen ajatellut asiaa aiemmin ja tulin siihen päätökseen, että en. Ensinnäkin ikäni puolesta, olen 30 eikä parisuhdetta vielä ole. Luovuttamalla munasolujani heikentäisin oman raskauteni mahdollisuutta. Lisäksi minulla on 1-tyypin diabetes, mikä heikentää sitä entisestään.lisäksi tulisin luultavasti miettimään lopun ikäni sitä, että jos luovuttamastani munasolusta syntyisiä lapsi, miten hänellä menee? Entä jos luovuttaisin sen henkilölle joka päätyisi vaikka kaltoinkohtelemaan lasta? Tuntisin siis jossain määrin olevani vastuussa lapsesta.
Nyt tästä ketjusta vielä opin, ettei se 1-tyypin diabeetikoille edes ole sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Luovutin nuorempana. Enää se ei ole iän puolesta mahdollista. Siitä maksettiin ihan kivasti ainakin siihen aikaan. Ja mitäpä minä niillä itse olisin tehnyt?
Samoin. Olin sinkku ja luovutin max määrän.
5 krt ? En muista enää. Luovutin markka-aikana.
Juttelin lääkärin kanssa ja hän pyysi miettimään kenelle antaisin. Sanoin sellaiselle, jolla tulee ikää kohta vastaan.
En tiedä pystyikö edes itse vaikuttamaan.
Olen yli 50, olen luovuttanut verta yli 80 krt ja luovutin äidinmaitoa kaikkien 3 lapsen syntymän jälkeen pitkään. Monia kymmeniä litroja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovutin nuorempana. Enää se ei ole iän puolesta mahdollista. Siitä maksettiin ihan kivasti ainakin siihen aikaan. Ja mitäpä minä niillä itse olisin tehnyt?
Samoin. Olin sinkku ja luovutin max määrän.
5 krt ? En muista enää. Luovutin markka-aikana.Juttelin lääkärin kanssa ja hän pyysi miettimään kenelle antaisin. Sanoin sellaiselle, jolla tulee ikää kohta vastaan.
En tiedä pystyikö edes itse vaikuttamaan.
Olen yli 50, olen luovuttanut verta yli 80 krt ja luovutin äidinmaitoa kaikkien 3 lapsen syntymän jälkeen pitkään. Monia kymmeniä litroja
Ihailen sinua. Toivottavasti geeneilläsi syntyi mahdollisimman monta lasta.
Juu olen luovuttanut. Tuli aika hyvä saalis. Hullua ajatella että tuolla jossain olisi vaikka 12 mun teini-ikäistä lasta 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen luovuttanut kaksi kertaa. Ei ollut minusta mitenkään haastava tai vaikea toimenpide.
"toimenpide"? Se on paljon enemmän kuin yksi toimenpide. Sehän on melkein parin viikon lääkekuuri injektioina ja vasta sitten toimenpide.
No minun mielestä ne hoidot tai toimenpide eivät olleet mitenkään epämukavia tai haastavia. Siksi tein sen kaksi kertaa. Oli mukava auttaa, eikä tullut mitään pahempia sivuoireita tms.
Lahjakkaiden julkkisten lannattaisi luovuttaa. Esimerkiksi Beata ja Mikko ja mitä näitä nyt on, Ville Niinistö voisi käydä myös nyt kun saavat oman yhteisen
Vierailija kirjoitti:
Lahjakkaiden julkkisten lannattaisi luovuttaa. Esimerkiksi Beata ja Mikko ja mitä näitä nyt on, Ville Niinistö voisi käydä myös nyt kun saavat oman yhteisen
No ei. Keskivertoja nää on. Nobel-voittajien pitäis luovuttaa.
Olen pistänyt noita piikkejä vatsaani, ja tuolloin olin vielä hyvin hoikassa kunnossa, niin että "vatsaläskiä" ei oikein edes ollut. Pisto ei tuntunut yhtään miltään. Jos olisin sulkenut silmäni, en olisi tiennyt pistäväni.
Ohis