Miten jotkut vaan osaavat syödä sen itselleen oikean määrän ruokaa?
Kateellinen olen. Nuorempana ylensöin jatkuvasti, ahmin ja olin lievästi ylipainoinen. Luulin syöväni terveellisen määrän ruokaa. No myöhemmin laihduttamisen myötä kaikki onkin kääntynyt toistepäin ja olen alipainoinen, enkä saa syötyä tarpeeksi, koska "normaali" määrä ruokaa tuntuu ahdistavan suurelta.
Osaisipa sitä vain luontaisesti syödä normaalin määrän ruokaa ilman sitä sen enempää ajattelematta.
Kommentit (22)
Miten sulla elämässä muuten menee? Onko surua, huolia, joita koitat kontrolloida syömisellä/syömättömyydellä?
Itsellä siis yli 20 vuoden syömishäiriö historia ja edelleen ahdistuneena/stressaantuneena jne en vaan saa syötyä, se ruokakin ahdistaa ja kaduttaa jälkeenpäin kaikki syöty, vaikka tiedän sen tekevän vain hyvää mulle.
Kai se on joku juttu, että kun en pysty kontrolloimaan ympäristössä ja elämässäni oikein mitään muuta, niin edes tätä voin?
Jos elämä on ollut tasaisempaa, niin myös syöminen on helpompaa ja esim muiden läsnäolo myös rauhoittaa jotenkin. Yksin ollessa sit näännytän itseäni. Mutta vaikka syön suht eri määriä, niin kehoni on opetellut pysymään suht samassa painossa.
Kyllä. Ihminen myös syö yleensä saman määrän ruokaa joka päivä. Siis määrällisesti. Siksi sillä onkin väliä, onko kyseinen määrä oikeaa, ravintorikasta ruokaa vaiko sokeri- ja/tai rasvapommeja.