Mies hoitaa työasioita perhelomalla
Oltiin pienellä kesälomareissulla perheen kanssa. Mies vastaili reissun aikana jatkuvasti työpuheluihin ja -sähköposteihin. Itseensä selkeästi tyytyväisenä kehuskeli moneenko sähköpostiin ehti vastatailla. Ei paljoa perhereissut enää kiinnosta työnarkomaani kanssa. Mies ei ymmärrä ollenkaan, miten työasioiden hoitaminen muka voisi reissun pilata.
Kommentit (14)
Onko yrittäjä? Yrittäjän on hankala irtautua töistä
Sellaista se on. Munkin mies on koko ajan tavallaan töissä ja niin olen minäkin. Mistö tulikkn mieleen, että pitää illalla kirjoittaa yksi pitkä juttu, vaikka olenkin lomalla.
No estyikö teillä jokin suunniteltu tekeminen sen vuoksi, että mies otti noita puheluita tai vastaili sähköposteihin? Oliko 24/7 työasioissa kiinni?
Kai sillä miehellä on perhelomallakin välillä "omaa aikaa", jonka voi käyttää nyt vaikka sähköpostiin vastaamiseen. Kyllä minäkin välillä lomalla ollessani katson läpi onko tullut tärkeitä sähköposteja ja vastaan nopeasti jos siellä jotain huomionarvoista on, pienempi vaiva kun alkaa käymään läpi se 500+ viestiä loman jälkeen ja huomata siinä, että parinsadan tonnin työ meni sivu suun.
Ei ole yrittäjä. Toimihenkilönä työskentelee. Kokee olevansa työpaikallaan ilmeisen korvaamaton. Työt seuraa aina kotiin ja lomalle, vaikka ne voisi ihan hyvin jättää sinne työpaikalle.
-ap-
Se on nykyajan työelämää sekä yrittäjillä, itsensä muuten työllistävillä että ylemmilla toimihenkilöillä/johtajilla. Vain joissain duurarihommissa tai helpoissa viroissa hanskat tippuu kellon ja kalenterin mukaan nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Se on nykyajan työelämää sekä yrittäjillä, itsensä muuten työllistävillä että ylemmilla toimihenkilöillä/johtajilla. Vain joissain duurarihommissa tai helpoissa viroissa hanskat tippuu kellon ja kalenterin mukaan nykyään.
Olen sitä mieltä silti, ettei se ole hyvä asia. Ihmiset tarvitsisivat lomaa ja voida irtaantua töistä kokonaan hetkeksi. Tämä nykytyöelämä johtaa uupumiseen ja siihen, että väki palaa loppuun jo kauan ennen eläkeikää. Lakeja säätämällä se ei korjaannu, vaan tarvittaisiin kulttuurin muutos työpaikoille.
Mun mies oli ennen tuollainen, aina töissä. Minä ärähdin, että joko työ tai perhe. Mies vaihtoi työpaikkaa ja nyt me lomaillaan takapihalla, ei ole varaa reissata mihinkään ja autokin jouduttiin myymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä silti, ettei se ole hyvä asia. Ihmiset tarvitsisivat lomaa ja voida irtaantua töistä kokonaan hetkeksi. Tämä nykytyöelämä johtaa uupumiseen ja siihen, että väki palaa loppuun jo kauan ennen eläkeikää. Lakeja säätämällä se ei korjaannu, vaan tarvittaisiin kulttuurin muutos työpaikoille.
Palkallinen loma töistä on aika uusi keksintö, ihmiset on pärjänneet tuhansia vuosia ilman sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yrittäjä. Toimihenkilönä työskentelee. Kokee olevansa työpaikallaan ilmeisen korvaamaton. Työt seuraa aina kotiin ja lomalle, vaikka ne voisi ihan hyvin jättää sinne työpaikalle.
-ap-
Jotkut työnantajat ottavat työntekijöistään kaiken irti ja enemmänkin. Miehesi työnantaja ei ole ainoa. Monella toimihenkilöllä tyäajaksi merkitään virallisesti vain se, mistä toimeksiantajalta saadaan maksu. Kaikki muu pakollinen asiaan liittyvä työ tehdään omalla ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pitää ihan paikkaansa, mutta useimmilla työpaikoilla on henkilöstön määrä ajettu niin minimiin, että kaikille töille ei löydy tuuraajaa loma-ajoiksi (tai sitten ei löydy osaavaa väkeä edes vakkareiksi). Lisäksi omalla alallani on vähän se, että projektien työryhmien ollessa rajattuja, ei paikkaamaan voida ottaa lennosta ketä hyvänsä. Lisäksi kun tietyn spesifisen alan osaajia on hyvin vähän, niin käytännössä seuraava asian x osaaja löytyy kilpailevasta firmasta. Tai eläkkeeltä.
Ongelma on tiedossa ja palkallahan sitä jossain määrin tietysti kompensoidaan, mutta totta se on, että joidenkin ihmisten kohdalla tämä ajaa burnoutiin lopulta.
Kommenteista päätellen töiden hoitaminen lomareissuilla on ihan normaalia eli turhaan olen asiaa miettinyt. Mies käyttäkööt vaikka kaiken vapaa-aikansa työasioihin ja niistä märehtimiseen.
-ap-
Mieheni on joskus joutunut hoitamaan yksittäisiä työasioita lomalla. Samoin minä. Joskus miehen loma on hetkeksi jopa keskeytynyt, kun on pitänyt tehdä pieni työmatka ulkomaille. On valtiolla suht korkeassa asemassa. Mutta pyrkii kyllä myös irrottautumaan työstä, ja tiedän, että ne pakolliset työhommat ovat yleensä todella tärkeitä, jos lomalla joutuu puuttumaan, jopa konkreettisista ihmishengistä on joskus ollut kyse.
Miehen oma jaksaminen tuossa pahiten kärsii, eli hänen kannattaisi opetella laittamaan ne työasiat sivuun. Ja vaikka sopimaan, että häneen otetaan yhteyttä vaikka soittamalla, jos on jotain oikeasti akuuttia.
Ja tämän pitäisi kiinnostaa, koska?