Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

27 vuotiaan poikani elämä on lähtenyt käsistä. Hirveää, kun en voi puuttua.

Vierailija
13.07.2023 |

Ei onneksi huumeita käytä, mutta alkoholia lähinnä keski-olutta kiskoo nykyisin joka ilta tölkkikaupalla, tupakkaa sekä nuuskaa kuluu.
Syömiset on mitä sattua.
Unirytmi myös.
Töissä käy keikkaluonteisesti ja sen onnistuu hoitamaan.
Ei juopottele päivällä, mutta kaverit on päihdeongelmaisia ja ottavat kuppia, joka ilta.
Mitä tällaisessa tilanteessa pitää tehdä?
Huoli-ilmoitus?
Tuota huonoa elämää on jatkunut jo vaihtelevasta yli 5 vuotta.
Mutta tuntuu menevän huonompaan suuntaan.
Viikonloppusin vetelee kunnon kännejä ja viinaa yms.
Olen todella huolissani.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi vähän sanoa lapselleen että toivoisi että jättäisi tupakan ja alkoholin minimiin tai kokonaan pois. Muistan kuinka oma äitini muistutti minua aina tupakasta ja alkoholista. Nyt en polta ja en käytä nyt alkoholia.

Vierailija
22/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoli-ilmoitus on tehoton, koska täysi-ikäistä ei voida ottaa huostaan. Sossulla ei siis ole mitään millä kiristää täysi-ikäistä muuttamaan elämäntapojaan.

Kyllä täysi-ikäisenkin voi laittaa pakkohoitoon. Ei tosin kovin kepein perustein, mutta jos juominen tuosta vielä pahenee niin alkaa takuulla hölmöillä jotain.

Jossain kohtaa voi tulla pakkokatko.

Ei Suomessa juomalla pakkohoitoon joudu/pääse. Pakkohoitoon (oikeammin tahdosta riippumattoman hoitoon) voi joutua, jos on 1. Mielisairas, eli psykoottinen 2. Vaaraksi itselleen tai/ja muille JA 3. Muut hoitokeinot ovat riittämättömiä, ja hoitamatta jättäminen olennaisesti pahentaisi sairautta. Alkoholiongelma ei riitä. Myöskään ns. hölmöily ei johda pakkohoitoon, vaan esim. putkaan, jos se sattuu olemaan rikollista tai häiriöksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut oireilevat tuolla tavalla sitä, kun vanhempi kyttää, eikä anna elää omaa elämää rauhassa. 

Vierailija
24/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakasta lastasi vaikka on aikuinen. Tee pannukakkua kun tulee käymään tms. Sellaiset muistetaan ja välinne pysyvät parempina. Ehkä voit ujuttaa jotain viisasta lukemista ja kertoa että hänen hyvinvointinsa on sulle tärkeätä. Olet oikea lähimmäinen.

Vierailija
25/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoli-ilmoitus on tehoton, koska täysi-ikäistä ei voida ottaa huostaan. Sossulla ei siis ole mitään millä kiristää täysi-ikäistä muuttamaan elämäntapojaan.

Kyllä täysi-ikäisenkin voi laittaa pakkohoitoon. Ei tosin kovin kepein perustein, mutta jos juominen tuosta vielä pahenee niin alkaa takuulla hölmöillä jotain.

Jossain kohtaa voi tulla pakkokatko.

No ei voi.

Vierailija
26/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä paremmat ihmiset vauhdissa.

"Reality is for people who can't face drugs"

Vierailija
27/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun veli joi ihan keskikaljalla aivonsa veteläksi kolmekymppisenä.

Töiden jälkeen vähintään 12 pulloa tai tölkkiä nopeeseen tahtiin tyhjään vatsaan.

Ilmeisesti se ettei syönyt mitään ja eli olutdieetillä raskasta työtä tehden aiheutti dementian.

Aluksi menetti sanoja ja ei muistanut läheisten nimiä ja lopuksi erakoitui ja joi.

Lääkäri mainitsi että b-vitamiinin puutostila ja syömättömyys lisäsi dementoitumista rajusti. Häneltä meni työkyky 34v. Sairaalahoidossa nelikymppisenä ja löytyi lopulta kuolleena kotoaan 47v.

Ihan keskikaljalla veti itsensä pois päiviltä.

Monissa suvussa on kaljan kittaajat kuolleet viimeistään 70-vuotiaina. Työkyky mennyt jo alle 40- vuotiaana. Lapset huostassa ja tehty velkaa ummet lammet ja jätetään nekin veronmaksajien maksettaviksi. Tämmöisiä nämä suomalaiset. Täysiä lorveja joita tuetaan ihan turhaan. Näiden tukeminen pitäisi lopettaa ihan kokonaan etteivät ne lisääntyisi veronmaksajien kustannettaviksi. 

Järkyttävää että täällä pärjää paremmin sosiaaliturvalla lisääntymällä kuin ei lisääntyisi. Lisääntyneiden tukimäärä ei kannusta töihin jos palkka jää pienemmäksi ja tuet lähtee. 

Vierailija
28/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 20-30-vuotiaana samanlaisessa olotilassa. Jotenkin lukion jälkeen halusin vain olla, kierrellä maalimaa ja festareita, juopotella&pössytellä, tavata erilaisia ihmisiä, syödä ja nukkua miten sattuu jne jne. En omistanut juuri mitään, en halunnut perustaa perhettä tai luoda uraa.

Noh. Nyt 60-vuotiaana mulla ei ole päihde- tai mt-ongelmia, ei riippuvuuksia mistään, olen terve kuin pukki, minulla on sekä amk- että yliopisto-tutkinnot (aikuisopiskelijan suoritin tutkinnot tosi nopeasti ja motivoituneena), olen asiantuntijatyössä ja olen siinä hyvä ja pidän työstäni,  palkka ihan ok, oma kämppä löytyy ja rakas vene ja mökki tuolla saaristossa. En edelleenkään välitä mammonasta, mutta pukeudun hyvin ja melko kalliisti. Perhettä en perustanut, kissa ja koira perheenä riittää, ja maailmaa kiertämään minua ei saa enää kukaan. Se on niin nähty. 

Taaksepäin katsellen minä tarvitsin sen kymmenisen vuotta hunningolla ja vapaana kulkurina. Oma uskallus kasvoi, mutta oppi myös arvioimaan erilaisia ihmisiä ja riskejä ja puheen ja tekojen välistä yhteyttä tai sen yhteyden olemattomuutta.

Vierailija
29/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei kannata kysyä tuollaista, koska todennäköisesti sinut vain haukutaan, itsehän olet hänet kasvattanut jne. Täällä on vain täydellisiä ihmisiä, joilla on täydellisiä lapsia.

Täällä on iso osa ikisinkkuja veloja, jotka vastaavat juurikin noin.

-ohis

Vierailija
30/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töiden jälkeen vähintään 12 pulloa tai tölkkiä nopeeseen tahtiin tyhjään vatsaan.

Ilmeisesti se ettei syönyt mitään ja eli olutdieetillä raskasta työtä tehden aiheutti dementian.

Aluksi menetti sanoja ja ei muistanut läheisten nimiä ja lopuksi erakoitui ja joi.

Lääkäri mainitsi että b-vitamiinin puutostila ja syömättömyys lisäsi dementoitumista rajusti. Häneltä meni työkyky 34v. Sairaalahoidossa nelikymppisenä ja löytyi lopulta kuolleena kotoaan 47v.

Joopa joo.

Kyllä tuo on ihan mahdollista. Jos saa pahan, pitkäkestoisen b-vitamiinien puutoksen niin erilaiset hermoston vauriot ovat väistämättömiä. Katkoilla annetaan tämän takia b-vitamiinipistoksia.

-eri

Vierailija
31/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hänellä tyttöystävä?

Usein alkoholi jää taustalle, kun alkaa seurustella. Samalla motivaatio työhön ja asioitten hoitoon kasvaa.

Tyttöystävä auttaa aikuistumaan ja irrottautumaan kodista ja nuoruusajan tavoista (huonoistakin).

Edellyttää tietysti ettei tyttö ole juoppo.

Vierailija
32/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi tällainen aloitus. Minulla on niitä täysraittiita kavereita ja olen katsellut myös aikuisen poikani kavereita, jotka ovat niitä täysraittiita ja eivät ole ihan miten sen nyt sanoisi, - öööh - täysillä käyviä. Lisäksi kummallinen pakkomielle puuttua toisten tekemisiin. Mieluummin vähän kaljoitteleva leppevä, kuin toisten asioihin "työkseen" puuttuva kireäpipoinen streittari.

Vierailija
33/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se tuntuu siltä että juominen alkaa lähteä käsistä, niin pitää juoda enemmän.

Vierailija
34/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toivo ole menetetty. Nykyinen mieheni eli parikymppisenä melko samankaltaista elämää. Jossain kohtaa hän vain itse tajusi että siitä on tultava loppu ennen kuin on täysin rappioalkoholisti. Hän lopetti juomisen ja tupakoinnin täysin. Nyt on jo vuosia elänyt terveellistä elämää.

Mutta se motivaatio on löydettävä itsestä. Ei valitettavasti muut pysty pakottamaan muutokseen.

Kaveri meni tuosta sitten taas toiseen suuntaan ja on nyt yli nelikymppinen rappioalkoholisti. Harmittaa, kun kyseessä niin aito, sydämellinen ja ihana ihminen. Ei vain ajoissa ymmärtänyt lopettaa ja nyt kynnys on todella suuri. Ärsyttää kun ihmiset puhuu, että kyse on valinnasta. Ei ole. Yleensä kyse on ajautumisesta ja siitä ettei ole oikealla hetkellä oikeita ihmisiä ympärillä auttamassa paremmalle polulle. Myös perimä rasitteena tällä kaverilla.

Vierailija
35/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo.

Kyllä tuo on ihan mahdollista. Jos saa pahan, pitkäkestoisen b-vitamiinien puutoksen niin erilaiset hermoston vauriot ovat väistämättömiä. Katkoilla annetaan tämän takia b-vitamiinipistoksia.

-eri

Mahdollisia kyllä, mutta ei noin nuorella iällä noin pienellä keppanan kulutuksella. Sinänsä jo kyseenalaista riittääkö mikään määrä pelkkää keppanaa noihin tuhoihin noin nuorena, mutta noi väitetyt määrät (12 päivässä) ei kyllä riitä.

Vierailija
36/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo.

-eri

Mahdollisia kyllä, mutta ei noin nuorella iällä noin pienellä keppanan kulutuksella. Sinänsä jo kyseenalaista riittääkö mikään määrä pelkkää keppanaa noihin tuhoihin noin nuorena, mutta noi väitetyt määrät (12 päivässä) ei kyllä riitä.

Eihän kommentoimasi kirjoittaja välttämättä tiedä todellisia määriä. Lisäksi ongelmana on ollut syömättömyys. On sitä hullumpaakin nähty, haimatulehduksia hyvinkin pienestä ym. Koskaan ei voi tietää mikä kaikki omassa kehossa on altis vaurioitumaan ja kuinka pienestä.

Vierailija
37/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hän hakeutuu riskaväen seuraaan? Samaistuuko noihin? Jokin nyt mättää. Mikä oli kodin esimerkki ja kannustus ottamaan vastuu elämästään ja menestymisestä.

Vierailija
38/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole päihdeongelmaa, jos ei ole ostajia. Vanhempien tehtävä on huilehtia, että lapsi kasvatetaaan vahvaksi ja pärjääväksi, joka ei ratko ongelmiaan päihteillä. Näin yksinkertaista elämä on

Vierailija
39/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, nythän niitä sellaisia vastauksia alkoi tulla

Vierailija
40/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi rakkaus voisi ryhdistää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi