-*-*-Ensikot keskiviikkoon-*-*-
Kommentit (23)
Tuli aamulla pientä kärhämää miehen kanssa ja jäi viestinkirjoitus kesken. Noh, nyt olen kuitenkin jo töissä. Vilkutuksia livelle! Tsemppiä unirytmin löytymiseen, tiedän tasan mitä käyt läpi. Nm. taas olin neljän aikaan silmät ristissä pissillä... Mikäs on jouhen tilanne? Oletko kotosalla vai sairaalassa? Tsempityksia ja parempaa oloa! Toivottavasti alkaa helpottaa. Peipposka 11+4 (pian 12!)
ja hyvää synttäriä Poppikselle!! Leivoitkos kakkua?
Eilisen iltapäivän/illan osalta pino on lukematta, kirjoitan nyt nopeasti omat kuulumiset ja painun sitten hommeleihin ja luen paremmalla ajalla...
Mutta siis täällä ollaan nyt KOTONA!! Eli sairaslomalla nämä ä-lomaa edeltävät pari viikkoa. Eilen oli vielä vähän ristiriitainen olo, mutta nyt alkaa levollisuus olla se päällimmäinen tunne. Lääkäri oli ehdoton saikkumääräyksessään mikä oli hyvä, etten päässyt kitisemään vastaan. Vauvalla oli kaikki hyvin, samoin mulla tuolla alapäässä - " synnytysvärkit" sai ihan kehujakin! On kuulemma semmoisessa kulmassa " joku" (alapään anatomia ei oo oikein hallussa meikäläisellä..) ja lantio avoin ja esteetön, että kelpais ponnistella vähän isompaakin vauvaa! Tiedän kyllä, ettei tuo todellakaan takaa mitään helppoa ja ongelmatonta synnytystä, mutta tulihan tuosta kiva ja luottavainen olo :) Tästä väsymyksestä se sanoi, että jos ei levollakaan mene ohi niin sit pitää alkaa katsomaan jotain laajempaa verenkuvaa.
Nyt pakkailemaan Englantiin lähteviä joulupaketteja (ei taida kyllä ehtiä perille jouluksi...) ja sitten kuuntelemaan Bebesin synnytysaiheista luentoa. Ai juu, ja Sirusta taidan ottaa mallia ja soittaa itselleni kampaaja-ajan :)
IHANAA OLLA KOTONA!! Ja tehkää aaltoja - teidän ei enää tarvi kestää mun jokapäiväisiä ikävävalituksia :))
Makkara 31+2
Taas on neuvolakäynti takana... Nyt olikin vain kaksi viikkoa väliä edelliseen käyntiin ja seuraavaksi tulee 4 viikkoa. Jotenkin en pysy kärryillä miten ne yhtäkkiä taas harvenee, kun viimeks sanottiin, että ne tihenee...
No joo... Vähän jäi kaivelemaan toi neuvolatäti, kun tuntuu, ettei se oikein ottanut mun väsymysvalitteluja tosissaan. Meni meinaan viime työviikosta toipumiseen koko viikonloppu, vaikka oli vaan 4 päivää töitä itsenäisyyspäivän ansiosta... Silmät alkoi auteta vasta sunnuntai-iltana ja maanantaina piti taas lähteä töihin...Oli kerrassaan niin poikki, ettei montaa tuntia jaksanut edes olla pystyssä... Kiva startti vielä viikkoon, kun oli koulutuspäivä maanantaina ja herätys klo 5.00 ja takas kotona illalla klo 20.00... Saa nähdä miten loppuviikosta selvii... No laittoi se silti kilpirauhaskokeisiin, että kai se vähän uskoi mun väsymystä... Mutta silti tympäsee, että kysellään vaan, että mitä sä syöt ja paljonko kerralla... Ja mitä syöt töissä vai syötkö vaan illalla...
Mutta kai se pakostakin väsyttää, kun koko päivän istuu koneella ja näkee vaan pimeetä... ja vesisadetta... Iltaisin kuitenkin on pakko aina pikkulenkki tehdä koiran kans ja hepat käydä hoitamassa, niin tulee ulkoiltuakin.. Mutta täytyy sanoa, että päivän valolla tulis varmaan ulkoiltua enemmän jos se suinkin olis mahdollista...
Tulipa pitkä valitus... Sori...
Neuvolassa kaikki oli kuitenkin ihan hyvin.
rv 24+0
Hb 123
Painon muutos jo +12 kg... (kun siitä painosta on niin paljon ollut puhetta, niin minä ainakin hyvin sitä olen onnistunut keräämään, eikö totta?!)
RR 126/74
Vauvan syke 150
liikkeet ++
kohdunpohjan korkeus 27, että käyrän yläpuolella mennään...
ja pissa puhdas... (ainaki luultavasti, kun oli harjoittelija ja se katsoi sen liian nopeesti...mutta ehti jo heittää pissat pois ennenku oikea th ehti kommentoida asiaa....)
Mutta nyt oon niin väsyksissä, että taidan napata yhden suklaan suuhun ja jatkaa töitä... (kun on toi punnituskin ohi)
[color=EE0000]
Kiitoksia kahvitteluista [b]Makkaralle ja Leenikselle[/b]. Äläkä nyt Makkara pode mitään huonoa omaatuntoa, jos kerran lääkäri näkee parhaaksi, että oot kotona niin sitten se on kotona vaan oltava. Eilen vielä illalla puhuin kaverin kanssa, jonka oli veriarvot ja muut syyt pakottaneet jäämään saikulle kolme vkoa ennen äippälomaa. Ja heti oli kuulemma alkaneet arvot palautua kohti normaalia. Että kyllä sitä voi työ stressata, vaikkei aina itsestä siltä tuntuisikaan.
Aamulla oli neuvola, tässä nyt sitten listaa:
Rv 23+6
Painoa +243g/vko (yhteensä 4,5 kg)
RR 102/63
Hb 118
Sf 21
Poitsulla syke 155 ja liikkeet ++
Eli kaikki on niin kuin pitääkin ja lisäraudaltakin vältyn toistaiseksi. Lääkäriajan sain väliviikon torstaille. Vähän kyllä jännittää, kun suppareita ja epämääräistä mahakipua on ollut. Ei kuitenkaan säännöllisiä/kivuliaita, joten toivottavasti eivät ole tehneet tuhojaan :)
[b]Hennalle[/b] kiitoksia siitä suolaliuosvinkistä! Kävin eilen sitä ostamassa ja tuntui kyllä tehoavan. Ja [b]Poppikselle[/b] iloista synttäriä!
Nyt takaisin töiden pariin, mukavaa keskiviikkoa kaikille!
Kesis
Auroralla ja Sirulla synnytyspelko vaivaa. Mulla oli itselleni joskus ennen raskautta sellainen olo, etten varmaan ikinä kykenisi synnyttämään alakautta, jotenkin se ajatus tuntui pelottavalta ja vieraalta, mutta kun tulin raskaaksi, ei ollut epäilystäkään siitä, ettenkö haluaisi synnyttää ns. normaalisti. Saanko udella, että mihin teillä liittyvät nuo pelot? Liittyvätkö kipuun, vai komplikaatioihin vai vauvan vointiin? Kun musta tuntuu, että jos mua mikään tuossa synnytyksessä enää jännittää, niin se on ainoastaan se, että mahtuuko vauva ulos lantiosta (olen kuitenkin niin onnettoman pieni, vaikka onhan tuo mummuni, joka vielä minuakin lyhempi, liekö edes 150cm, synnyttänyt kaksi lastaan alateitse) vai joudunko sektioon. En oikeastaan jännitä kipuja, en pelkää kontrollin menettämistä tms.. On tässä jo ehtinyt totuttautua siihen, että synnytys on sellainen operaatio, ettei sitä voi etukäteen suunnitella vaan se etenee omalla painollaan. Parhaiten kai siihen voi valmistautua luottamalla siihen, että oma keho kyllä kertoo, miten kannattaa toimia.
Siru oli saanut uuden kampauksen! Ihanaa kun saa piristää itseään tuolla tavoin. Mulla piristäisi mukavasti joku uusi vaatekappale, mutta kun olen luvannut itselleni, että en osta ennen joulua itselleni mitään :/ Pitikin luvata.
cactus, on se nyt kumma, kun aina jos on jotain väsymystä tms. niin veikataan, ettei olla syöty tarpeeksi! Toivottavasti syy väsymykselle löytyy!
Täälläkin neuvolantädistä alkaen kaikki jaksavat kysellä miten olen syönyt, olenko muistanut syödä (miten voisin UNOHTAA syödä, kun syöminen on ollut mun mielessä päällimmäisenä viimeiset 5-6 vuotta?!?), syönhän tarpeeksi jne. Herregyyd sentään, vaikka minulla oman pään sisässä kenties onkin ongelmia noiden syömisten kanssa, en minä nyt kuitenkaan vauvani kehitystä vaarantaisi jättämällä syömättä tai tekemällä jotain muuta vammaista syömiseen liittyen :O
Sere, mitenköhän näitä muita Oululaisia tai pohjoissuomalaisia saisi myös innostumaan? Pitääpä alkaa jotenkin kampanjoimaan että saataisi tännekin ihan oikeat enskatreffit! :)
Voi että, henkeä ahdistaa! Happi loppuu kesken, kun tuo kultamussukkani tuolla painaa keuhkot lyttyyn :p Onko muilla vastaavanlaista, että tuntuu, kuin ei kunnolla pystyisi hengittämään? Normaalia tämä kuulemma on, mutta sangen epämiellyttävää.
Han ja Rumpali 33+0
[color=3A5FCD]Kiitsa onnitteluista! On se ihanaa vanheta...NOT! =) Mutta telephuuni on ainakin pärissyt tänään kovasti..mukavaa, että yhtenä päivänä muistetaan! =)
Keinuhepolle, Bejbille, AA:lle ja kaikille haluaville paljon suppareita! Käykään lunastamassa pienet joululahjat!! =)
Itselle en leiponut kakkua, mutta AA:lle tein juustokakun jossa mansikoita. Tietty. Olepa hyvä *ojentaa oudon läsähtäneen luomuksen* =)
Aurora pelkää tosissaan synnytystä? Ja Siruakin taisi mietityttää..=/ Onhan se ollut mielessä paljonkin, mutta se synnärillä käynti viimeistään hälvensi huolia. Mietin jopa, että ' kattellaan nyt niitä puudutuksiakin vasta sit kun on tosi tarve' ym. En tiedä yhtään omasta kivunsiedosta..Voi olla, että nyyhkytän hysteerisesti jo ekasta tuntemuksesta tai sit hihittelen vaan kyyneleet silmissä? Mä päätin, etten kauheesti nyt suunnittele mitään vaan edetään sit niinku edetään..Eniten mua pelottaa se ihmisten päälle paskominen. Mutta mulla onki kakkafobia. =D Mutta Aurora: ihan reippaasti puhut vaan peloistasi..jos haluat sektion niin mun mielestä sellanen sun on saatava. Musta asiassa ei oo mitään hävettävää!
Makkaralle aaltoja ~~ kun oot kotona! =) Hyvä, että mieli on levollinen!
Cactus: muakin väsyttää ja masentaa toi pimeys ja synkkyys! Mun mutsi jaksaa jauhaa jostain kirkasvalolampuista ym. Äh. Sellastakaan jaksa. Eikä kuulemma edes tuu jouluksi lunta..=/
Han: todellakin joskus tuntuu, että ei saa yhtään henkeä..varsinkin jos istuu huonosti vähän etukenossa..=/ Tuli tosta sun pituudesta mieleen, että mua taas läiskitään olkapäälle kun oon kuulemma niin pitkä ja iso, että pystyisin vamaan synnyttään virtahevonki. Reilua. =D
Nyt suihkuun ja laittaan kotia nätiksi jos kahvivieraita sattuisi tulemaan! =) Kakun käyn hakeen kyllä tosta Naantalin Aurinkoiseta..
Ihanaa keskiviikkoa kaikille!!
t. poppis ja räpätti rv34+0 (jey!)
Poppis, täälläkin on kakkafoobikko :) Ihan oikeasti, eniten mua pelottaa koko synnytyksessä se miehen nähden ulostaminen! Ja se pelko ei edes ole mikään pieni pelko, niin hullulta kuin se kuulostaakin. Mä oon vaan aina inhonnut noita ulostejuttuja, ja vieläkin katetrointi kuulostaa koko synnytyksen toimenpiteistä kamalimmalta! Painotin synnytyssuunnittelussa peräruiskeen tarvetta niin paljon, että se kätilö alleviivasi sen toimenpiteen listasta kahteen kertaan :D
Makkaralle onnea saikun johdosta, kyllä sä olet sen ansainnutkin! Ihanaa kun pääsette tekemään jouluvalmisteluja yhdessä uudessa kodissanne! Eli ihan rennosti vaan, älä pode huonoa omaatuntoa tekemättömistä töistä.
Han, saitko esseet tehtyä? Mä olen lusmunnut koko syksyn niin tehokkaasti, että opintoviikkoja ei ole tullut varmaan yhtään vielä... Kaikki kurssit on " vaiheessa" , tai sitten olen vaan jättänyt ne kesken :/ No, ehkä loppukeväästä yritän saada parit kirjatentit tehtyä...
Tänään pitäisi ommella imetystyynyyn päällinen, pakata loput kamat sairaalakassiin, leipoa joululimput ja silittää vähän liinavaatteita. Eilen leivoin pipareita myöhään illalla, ja oli ihana yöllä hiippailla vessaan, kun koko kämppä tuoksui niin jouluiselta... :) Yksi vanha koulukaveri nauroi mulle ihan kympillä kun musta on tullut tällainen kodinhengetär - ei ollut odotettavaa vielä pari vuotta sitten. Mutta näin ne hormonit pehmentää ;)
Kandi & Muhku 37+6
Heipsan vaan ja PALJON ONNEA Poppikselle. =) Mukavaa synttäriä ja maukkaita kahvitteluhetkkiä!
Makkaralle levollista mieltä ja NAUTI kun saat kotosalla olla. Varmasti tosi, tosi ihana tunne.
Kuten tuossa otsikossa totesinkin niin tämän viikon olen nyt sitten neuvolalääkärin käskystä kotona. Kaikki oli kunnossa eli toivotaan että lepo töistä vie nuo supistelut ja kiputuntemukset pois. Hiljakseen voi puuhastella kotona ja tehdä kävelyjä, mutta jos tulee supistustuntemuksia niin sitten taas vauhtia hiljentämään...
Tässä sitten neuvolatietoja:
Rv:t tasan 21
Paino noussut 3,6 kg (elikäs 400 g/vko)
RR 124/77
Pissa oli puhdas
Hb 122
Sf 20
Liikkeet +
Vauvan sydämen sykettä piti vähän haeskella ja se oli noin 160
Terkkarina oli ekaa kertaa uusi ihminen ja vaikutti kyllä oikein mukavalta ja asiansa osaavalta. Kehoitteli jo nyt rautaa syömään ettei pääse romahtamaan. Täytyy käydä ostamassa kunhan apteekkiin kerkiää.
Nyt jouluradion laulujen äärelle lepäilemään.
Voikaa hyvin! t. iida-linnea 21+0
Tervehdys kaikille!
Havahduin lukiessani Poppiupaun ja Kandin viestejä tuosta kakkafobiasta. Ei itseäkään hirveästi innosta miehen nähden ulostaminen. Itse oon ollut käsityksessä, että peräruiske on erittäin suositeltava ja annetaan kaikille, jos nyt sitten ei ole ollut pitkään ripulilla ennen synnytystä. Itse olen menossa synnyttämään Taysiin ja synnytykseen liittyvät toivomukset esitetään, kun menee synnyttämään. Onko muissa sairaaloissa niin, että käydään kätilön kanssa läpi henkilökohtaisesti omia synnytystoivomuksia vai onko vain jossain spesiaalisynnytyslaitoksilla vaiko onko omasta aktiivisuudesta kiinni? Kyselen, kun alkoi mietityttää, onko jäänyt jotain sisäistämättä.
Oisko kellään loppuraskauden uniongelmiin vinkkejä. Mulla on yöunet menneet aika surkeiksi viimeisen viikon parin aikana. Enää ei oikein pysty nukkumaan selällään. Kylkinukuntaan ehdin jo välillä tottua, kun välillä pystyi olemaan selällään. Nyt kun vain kylkinukunta on vaihtoehto, selkä on tullut kipeäksi hartioista ja lapojen välistä. Jotenkin ilmeisesti tulee kiertoa selkään. Lisäksi jalat tuntuu välillä tosi tukkoisilta. Onko teillä tiedossa mitään mitä voisi kokeilla?
t. Giggi (37+1)
Meillä oli Kättärin Haikaranpesässä ihan sellainen puolen tunnin synnytyssuunnittelukeskustelu (!), jossa kätilö kirjasi meidän esitiedot ja -toiveet paperille. Eli ruoka-allergioiden lisäksi katsottiin myös synnytyksen kivunlievitystoiveita sun muuta. Ehtisihän tuon myös synnytykseen saavuttaessa, mutta jos esimerkiksi haluaa ammeeseen avautumisvaiheessa, siitä on hyvä olla tieto jo etukäteen, koska niitä ammeita ei ole kuin yksi. Pääsee sitten sinne saliin missä se amme on :)
Ja nukkumiseen en osaa antaa mitään vinkkejä, itselläni on sama ongelma. Vessareissuilla saa onneksi vähän venyteltyä, mutta itsekin pyörin varsinkin alkuyöstä hereillä, kun lonkat puutuvat hetkessä kyljellään ollessa.
Poppikselle synttäri onnittelut!
Kyllä voi olla masentava ilma. Mä toivon että sitä lunta tulis tosi pian ja luulen että koira toivoo ihan samaa, se kun joutuu pesulle joka kerta kun tulee ulkoa, voi riepua.
Synnytyspelosta oli juttua. Mä sitten en taas pelkää sitä synnytystä, mutta sektiota sitäki kauheemmin. Mua on leikattu mahasta jo ennestää pariin kertaan ja toipuminen on aina ollu tosi hidasta. Arvet on kiristäny viikkokausia, se tuntuu ihan kauheelta. Nukutus on mun mielestä ihan kamalaa. En haluais olla ihan tokkurassa pojun ekoja päiviä. Tottakai mä jännitän sitä synnytystä kun en oo koskaan sitä kokenu. Oon vaan päättänyt olla hirveesti ajattelematta sitä ettei tuu kehitettyä mitään ennakkoluuloja.
Eilen joo oltiin ekassa synnytysvalmennuksessa ja siitä jäi ihan positiivinen olo. Mun mies oli ihan samaa mieltä ja ilta meni lopuksi siitä jutellessa. Onneks mun mies on asennoitunu siihen tosi hienosti, niin on hyvä mieli ottaa se sinne mukaan.
Mulla on kanssa toi kakkafobia. Mielummin otan sen peräruiskeen kun paskon pöydälle. Vaikka ei se ruiske miltään hirveen kivalta asialta tunnu. Saa ainakin paskoa yksin vessassa.
Makkaralle onnittelut kotiin jäämisestä. Se on varmaan hieno tunne. Mä puolestaan jo alan olla ihan kypsä tähän kotona käkkimiseen. Noi mun vammat tosta kolarista pitää mut neljänseinän sisällä. En pysty ajamaan vielä autoa kun toi häntäluu on niin kipee. Tahtois päästä yksin jouluostoksille :(
Iida- Linnealle toipumisia suppareista.
Nyt täytyy kyllä mennä syömään jotain. Päivän jatkoja kaikille.
Hermione ja poju rv 32+6
Poppiksella ja Kandilla kakkafobia... Täällä myös yksi eritefoobikko! o/ Mulle tuottaa tarpeeksi vaikeuksia käydä julkisella paikalla kusella (esim. jossain yleisessä vessassa) saati sitten se, että turauttaisin tortut kätilön syliin, se on PAINAJAINEN. Vaikka kyllähän ne kätilöt on varmasti nähneet pahempaakin, mutta minulle itselleni se olisi jotenkin niin totaalisen alentavaa että varmaan hyppäisin synnytyssalin ikkunasta, jos jotain tuollaista sattuisi :D (onko synnytyssaleissa muuten ikkunoita?)
Kandi, vielä on vähän vaiheessa tuo essee (yllätys yllätys), mutta saan sen varmaan tässä pian valmiiksi, että voin lähettää sen lehtorille sähköpostin kautta. Tenttiin en kyllä taida mennä, se jääpi nyt sitten tammikuulle. Oma vika, mikä sika, olisi vaan niin kiva syyttää jotain muuta :)
Iida-Linnea levähtää nyt sitten, kun lääkäri niin määräsi! :) Onneksi muuten oli hyvät neuvolakuulumiset.
Mun pitäis vissiin tulla näyttämään mallia, kuinka vedetään lonkkaa, kun monilla tuntuu olevan vaikeuksia olla tekemättä mitään. Mulle se ei ole juuri koskaan tuottanut vaikeuksia ja varsinkin silloin se toimii parhaiten, kun olisi paljon hommia tehtävänä. Olen laiskuuden perikuva.
Han ja Rumpali 33+0
Minäkin ilmoittaudun välillä. Raskaus alkaa olla loppusuoralla, jännitys kasvaa pikku hiljaa. Synnytystä en niinkään jännitä vaan elämää sen jälkeen. Vauvan syntymä tulee olemaan niiiin iso asia, ettei siihen voi valmistautua etukäteen vaikka kuinka yrittää. En vieläkään tunnista supistuksia kunnolla, joten se jännittää, osaanko lähteä oikeaan aikaan synnyttämään, kun se aika tulee. Mielessä on myös pyörinyt inhottava ajatus siitä, entä jos lapsi ei ole terve¿
Raskaus on mennyt hyvin ainakin fyysisesti. Viime aikoina olen pontevasti yrittänyt pyytää neuvolasta saikkua, mutta eivät anna, kun olen niin hyvässä kunnossa, joten väsymystä ei lasketa ollenkaan sairasloman arvoikseksi. Onneksi ensiviikolla alkaa sitten äitiysloma. Ensi viikolla mulla on jo lääkärineuvolakin, kun joulun aikaan kaikki paikat on kiinni ja silloin olisi ollut ne oikeat viikot kasassa.
Meidän vauva tai Rasmus, niinku kutsun masuasukkia, on kohtuullisen vilkas muksu, jyllää niin mahottomasti ja hikka sillä tuntuu olevan monta kertaa päivässä, ei kai ne rytmikkäät liikkeet voi muutakaan olla. Tosi pitkään on viihtynyt poikittain vatsassa, toivottavasti se ymmärtää kääntyä sitten pää alaspäin eikä ylöspäin kun aika on. Kyllähän se tietenkin sais vaikka heti kääntyä niin ei tulisi sen asian kanssa kiire.
10 kiloa on tullut tähän mennessä painoa, toivottavasti se myös lähtee pois yhtä helposti kuin on tullutkin. Hemppa laski yhdessä välissä alle sataan mutta onneksi se on nyt rautatablettien ansiosta noussut. Nyt ei tarvi enää edes syödä niitä vatsansekoittajia. Edelleenkään mun ei tarvi käydä yöllä vessassa, mut jos jostain syystä nousen edes istumaan sängyssä niin sitten pitääkin jo juosta vessaan.
Teidän kuulumisia olen lukenut aktiivisesti, niin pystyn sen verran kommentoimaan, että¿
Poppikselle hyvää syntymäpäivää!!! On synttärit kuitenkin kivoja, silloin saa vähän ylimääräistä huomiota osakseen:)
Han, täällä olisi yksi oululainen, mutta taidan olla niin ujo etten uskaltaisi treffeille osallistua vaikka kovasti haluaisinkin saada uusia tuttavuuksia. Minullakin on hengenahdistuksia ollut, varsinkin autossa on tosi tukala istua. Päivisin en pysty yhtään olemaan selälläni, mutta öisin herään siihen, kun makaan selälläni ja olen nukkunut oikein hyvin. Kuinka hyväksi tuo selällään makoilu on näihin aikoihin? Eikö se heikennä verenkiertoa jaloissa?
Kun käytiin tutustumassa synnytysosastolle niin siellä kätilö antoi ymmärtää, että kaikille annetaan peräruiske Oys:ssa. Voin kuvitella, että jos sitä ei annettaisi niin juuri minä tietenkin ponnistaisin ensin kakkaa ja sitten vasta lasta. Hyi hyi, ajatuskin inhottaa.
Mutta tällaisia ajatuksia ja omaa napaa tällä kertaa.
Rauhallista joulua. Ja niille supistuksia, jotka niitä tarvitsee, ettei tarvisi joulua viettää sairaalassa. Vaikka kuulkaa kyllä se sielläkin sujuu, kun on oma nyytti kainalossa.
Elovena ja Rasmus 33+5
Mä kuulin huhuja että ensi viikolla tulisi lunta!!! Siis tänne eteläänkin.. Elän toivossa ja peukut pystyssä! Ois NIIN ihanaa mennä siskon hauvelin kanssa lenkille kun on lunta. Se menee aina ihan onnesta sekaisin kun on lunta.. ¿Vanhus nuortuu silmissä¿
Siru ¿ eikös vain kampaajalla käynti piristäkin mieltä kummasti!? :) Mulla on varattuna kampaaja 30.12. joten saan ¿uuden vuoden tukan¿.. Hih!
Makkaralle aaltoja ~~~!!! :))) Nyt vain otat iisisti. Vauvalla on kaikki hyvin, joten mikäs siinä olellessa.. Mikä Bebesin synnytysaiheinen luento? :O en tiennytkään että niillä sellaisia on..
Iida-linneakin ottaa nyt sit vaan iisisti saikulla. Nautit joululauluista ja mietit mukavia!
Toivottavasti Cactuksen väsymys nyt helpottaisi! Ei ole kivaa olla väsynyt.. :(
Kesiksellä neuvolassa kaikki hyvin! Kiva seurata noita sunkin neuvolakuulumisia kun meillä ei taida olla kuin päivän heitto LA:ssa. Mulla on se 4D-ultra ens MA ja sitten KE neuvola.. Että ihan kiva kun tulee jotain ¿aktiviteetteja¿.. :)
Kandista on tullut kodinhengetär! :) Mäkin elän pienessä toivossa että mustakin tulee sitten kun jään kotiin.. toistaiseksi työt, jumpat ja muuttohässäkät ovat kummasti sotineet sitä vastaan..
Synnytyksestä ja synnytyspelosta oli ollut puhetta.. Mun täytyy myöntää että mä en oikeasti edes tiedä mitä kaikkea synnytyksessä ¿tapahtuu¿ ja vähän kauhulla lueskelin noita juttuja jo tuossa aikaisemminkin. Kaikki noi välilihan repeämis-jutut ja nyt nuo kakkimisjutut.. alkaa kylmänhiki hiipimään. Mua kyllä vähän pelottaa, koska lähipiirissä on yhdellä ystävällä revennyt kaikki häpyliitokset (meniköhän oikein) niin että sillä on lantio täynnä rautaa ja kulkee röntgenkuvat mukana mm. etelänmatkoilla. Toisella ystävällä on ollut molempien poikiensa kanssa paha raskausmyrkytys, molemmat syntyivät 1000-1500g ¿kevyinä¿.. Molemmilla loppu hyvin kaikki hyvin, mutta silti kauhistuttaa.. Yritän ajatella vähän samaan tyylin kuin Han, että synnytys tosiaan on sellanen operaatio ettei sitä voi kovin etukäteen suunnitella.. Se on vaan luotettava noihin ammattilaisiin siellä Kättärillä.. Olen vähän ajatellut että siirrän mitä todennäköisemmin tulevaa panikointia vähän tuonnemmaksi, ekoihin valmennuksiin jne. Mieskin kun tuumasi (kerran erehtyessäni sanomaan että synnytys pelottaa) vain että kyllä se vauva sieltä tulee ja eihän se ole homma eikä mikään.. *sanonko mitä sanoin sen jälkeen* grr.. nyt hän kyllä tajuaa olla ihan hiljaa aiheesta.. ;)
Pitäisköhän sitä tehdä välillä töitäkin.. Palataanpa taas myöhemmin!
Mammis + Tiitiäinen 23+5
Tulinpas kurkistamaan tännekkin välillä, oon kyllä salanpäiten lueskellu näitäkin pinoja silloin harvoin kun on ollut aikaa;)
Meillä oli tänään 4kk neuvola ja tuoreet mitat on 66cm/7510g
..ja vastahan tyttö oli ihan pieni!
Täällä oli keskustelua synnytyksestä, mä mietin kans tota kakkahommaa kauhuissani ennen synnytystä, ja kyllähän se sieltä ponnistaessa tuli mutta eipä ois voinu vähempää sillä hetkellä kiinnostaa!;) Oli täys työ vauvan ulos puskemisessa ja kipu lamautti ajatukset totaalisesti..mieskään ei ollu koko kakkaa noteerannu kun toljotti silmät suurina sitä hässäkkää.Että älkää huoliko,kakka näyttelee hyvin,hyvin pientä roolia siinä näytelmässä:)
Nyt taas pikku ärripurrin pariin...
Queen ja Liia 4kk
Poppikselle synttäonnittelut, kiva ku on joku toinenkin jouskari täällä samassa junassa :))
Aurora ja Siru....mulla ei varsinaisesti ole synnytyspelkoa, mutta ymmärrän hyvin jos joku haluaa " pelkosektion" . Jostain syystä mä sain sellaista luottamusta enemmän, ku olin siinä mammajoogan luennolla. Jotenkin vaan tuli sellainen olo, et kuka tahansa hommasta selviää....ja kun aina on kuitenkin mahdollisuus hätäsektioon. Olen siis yrittänyt olla miettimättä varsinaisesti itse synnytystä :) mä nyt muutenkin olen sellainen, et jos joku asia mua pelottaa tai jännittää, niin hullulta kuin kuulostaa...mun pitää sit vaan kohdata pelkoni ja jollain sisulla aion tästäkin maratoonista selvitä :)
vielä on siis aikaa miettiä ja jos vaikka mieli siitä teilläkin muuttuu =)
Makkara, hyvä että bebellä kaikki oli kunnossa ja onhan se helpottavaa kuulla positiivista kommenttia...eipä ainakaan tuo sinun " värkkisi" tila pitäisi vaikeuttaa itse synnytystä =) toivotaan et se väsymys siitä helpottaa...jos vaikka tämä pimeä aika nyt kiusaa, kohta alkaa taas päivät pitenemään =)
Cactus, jos tuntuu ettet jaksa töissä, niin kannattaa kyllä ottaa aina silloin tällöin saikkua ja levätä. Ei ole mitään syytä yrittää urheasti jaksaa töissä ja sitten kotona on ihan poikki. Noi sun päivät tosin on tavallista pidemmät...joten omien tuntemuksien mukaan nyt meet :)
Kesis, kiva kun neuvolakuulumiset oli hyvät. Ja mullahan ei ollut noi supparit tehneet mitään tuhojaan, toivotaan ettei sullakaan :) kiva kun teillä oli ollut treffit!
Han, kyl välillä tuntuu et happi loppuu...mulla on sit makkarissa aina ikkuna auki....ja ukko valittelee ku meinaa paleltua :)
Iidakin siellä sitten lepäilee rauhassa :))
Elovena, kiva kun kerroit kuulumisiasi :)
Tervetuloa kaikille uusille !!
( . ) Eilen aamulla kun töissä istahdin sille mun satulatuolille, niin johan tuli alavattalle ikävä poltto!? Kesti onneksi vain sen hetken ja ei ole sen jälkeen tullut samanlaista särkyä. Katotaan nyt sitten, tänään neuvolassa pissassa proteiini plussalla ja huomenna pitää viedä labraan uusi näyte.
Neuvolassa kaikki muuten hyvin 32+4: parissa viikossa on tullut painoa lisää kilon verran (yht. 9 kg).
Paineet ja syke ok, liikkeet plussaa. Kuten olin arvellut, niin hippis on alessuin ollut jo viikon verran ja varmaan tämäkin sitten kasvatti meidän sf-mittaa ja oli nyt 28 eli keskikäyrillä mennään (30+2 oli 24).
Vika lääkäri olisi sitten 4.1. ja synnärivalmennukset tammikuun alussa, mennään varmaan kattoo ne lastenhoito ja parisuhdeosiot.
Mulla on toi oikee lonkka aamusin tosi kipee, ku en osaa nukkua ku vaan lonkkien päällä. Enpä ole mitään liikuntaa harrastanut reiluun kuukauteen...aattelin et nyt täytyy vähän joogalla vetreyttää paikkoja.
parempia vointeja kaikille =)
Mykis
Peesaan Queenia, eli älkää turhaan murehtiko tuota kakkahommaa etukäteen. Mäkin synnytin varmaan pari kiloa sitä itseään ennen vauvaa ;)
Eikä tosiaan haitannut siinä vaiheessa yhtään. Mulle ei peräruisketta edes tarjottu, sen verran nopeasti synnytys eteni, ja sanoinkin ponnistellessani että olisi vissiin pitänyt ottaa se peräruiske.. Mutta kätilö vain lohdutteli että mitä turhia, sitten olisi tullut vain löysää kakkaa ponnistaessa, sitäpaitsi nyt tiedän ainakin mihin suuntaan ponnistaa vauvaa ulos.
Eiköhän ne eritteet kuulu asiaan :) Mutta toki varmasti kannattaa ottaa peräruiske jos niin haluaa. Ja miehille synnytys on niin jännittävä ja suuri tapahtuma muutenkin, että tuskinpa ketään miestä haittaa jos rakas puoliso vähän erittääkin siinä tohinassa. Ei ainakaan pitäisi haitata :)
Viipero & Poitsu 5vkoa
[color=CD5555]Tuleekohan sitä lunta edes tonne pohjoseen päin, kun ollaan sinne kuitenki mnossa..Aika sanonko mistä jos ei tuu..
Mammis, munkin mies sano että ei kai siinä synnytyksessä oo enää mitään vaikeeta nykyään, joopa joo, sittenpähän näkee!!
Mutta mä yhdyn noihin kakkafobioihin kyllä, kertokaapa mulle hölmölle että mikä se peräruiske on, miten auttaa?
Ärsyttää töissä kun tuli 2 uutta maanantaina, tänään sitten selviteltiin niiden sotkuja koko päivä, hyvä kun syömään kerkes.. Meiän tiimiin tulee AINA kaikki idiootit!!! >:( Muutenkin tässä hermo kireellä ni yritä siinä sitten kärsivällisesti selittää miljoona kertaa niitä asioita mitä ite aikoinaan opetteli puol tuntia ja sit osas.. Alkais vaan jo se äippäloma..
Selkäkipuja alko ilmenee ekaa kertaa töissä tänään silleen pahemmin. Toivottavasti ei ala vaivaa..
Eipä sen enempiä tänään,
Riikka ja d 23+4
Ilmoittaudutaan edelleen yhtenä kappaleena..
Jotain kommentointia..
Joku joskus kauan sitten puhui turvakaukaloista, me ostimme uutena Cracon Logico-istuimen jalustalla, hintaa 189¿. Halusimme uuden, koska käytetyistä ei koskaan tiedä, ja jalusta houkutti helppoudellaan. Ei tarvii joka kerta niiden vöiden kanssa leikkiä, mut sit toimii myös ilman jalustaa hätätapauksissa jos oma auto ei ole saatavilla.
Synnytyspeloista oli puhuttu, itseä lähinna pelottaa jos joudun ottamaan epiduraalin tai spinaalin. Kerran on selkäydinpuudutus laitettu ja toiste en halua! Toivotaan että yleisesti todella hyvä kivunsietokyky toimisi tässäkin tapauksessa..
Mies on parina iltana ihan itse aloittanut keskustelun peloista ja toiveista. Pelkää tekevänsä jotain tyhmää tai väärää synnytyksessä.. Voi raukkaa.. Yritin kyllä kovasti rohkaista ja rauhoitella, toivottavasti onnistuin. On se niin ihana kun itse aloitti eilenkin keskustelun..
( . ) Tänään on taas ollut itsellä aktiivinen päivä. On tullut imuroitua koko asunto, pestyä pyykkiä ja astiat koneesee. Ja juuri äsken sain piparitaikinan tekeytymään huomiseksi. :) Kunhan ei nyt pikkuinen päätä ensi yönä syntyä, kun huomenna pitäisi ne leipoa!
Olohuone sai koristeeksi muutaman joulukuusen nauhan. Jos sitä kuusta ei tule hankittua..
Mies sai ensimmäisen osan isyyspakkauksesta, Alfamerin lasten huolto-oppaan.. :) Alkuun se vähän murjotti, mutta luettuaan tuli pyytelemään anteeksi käytöstään. Se on oikeasti hauska kirja..
bejpi ja öttiäinen 39+3
[color=FF00FF]Kiitoksia kaikille myötätunnosta:) Eilinen meni jo huomattavasti mukavimmissa merkeissä.. Kampaajalla on siis käyty, vaikka kyllä aikalailla tuota kukkaroa kevensi, mutta pääasia, että lopputulokseen olen enemmän kuin tyytyväinen.. Piristää kummasti olotilaa tämä uusi tukka=) Pienestä se on ihmisen ilon aiheet kiinni;)
Eilen oli se valmennuskin.. ihan kivaahan oli kuulla kaikesta vauvan hoitoon liittyvästä, kun itsellä ei ole todellakaan mitään kokemusta vauvoista.. Olenkohan koskaan edes vastasyntynyttä livenä nähnyt.. tuskin=) Siitä imetyksestä kovasti taas puhuttiin.. mietityttää, kun en ollenkaan saa siihen tatsia, se ei siis kertakaikkiaan tunnu yhtään omalta jutulta. Tämä ei nyt tarkoita sitä, ettenkö imettäisi, mutta ajatus vaan tuntuu ihan hirveen vieraalta. Tottakai yritän imettää ja sillain.. noh, ehkä joku tajusi mitä ajoin takaa;)
Aurora, täällä toinen, jolla on jonkinasteinen synnytys pelko. Neuvolan täti jo minulle pelkopolille lähtemistä ehdotteli, mutta ainakaan vielä en sitä koe tarpeelliseksi. Monet ovat myös kummastelleet tätä pelkoani ja sanoneet vain, " että kyllä sen kestää kun tietää mikä on tulos" Ööö no joo, kai sen kestääkin, mutta ei se ainakaan minulla sitä pelkoa lievennä yhtään.. Mutta kovinkaan moni ei tätä asiaa ymmärrä, se on valitettava tosiasia.
Minä en edes varsinaisesti tiedä, mikä minua siinä pelottaa, mutta pelottaa vaan. Joo mutta pointtini oli siis se, että sinulla on kyllä täälä kohtalotovereita:)
Keinikselle ja AA:lle kovasti suppareita, että ei tarvitse joulua sairaalassa viettää.. vaan saa viettää sen oman nyytin kanssa kotona=)
Mutta joo, nyt on ihan pakko alkaa päivän askareisiin, kun niitä on pitkä lista:) Mukavaa keskiviikkoa kaikille!
Terkuin siru ja tiiti rv 35+1[/color]