Onko sinun työsi korvattavissa tekoälyllä?
Tekoälyn kehitys on nyt hurjaa ja sen myötä suuri osa suunnittelusta, luovista töistä ja sosiaalista kanssakäymistä sisältävistä ammateista häviää tai muuttuu. Tekoäly voi myös hoitaa jatkossa suuren osan kuljetuksista, opetuksesta tai vaikkapa motokuskin työt. Kaikki maailman suurimmat fimat tutkivat tekoälyn soveltamismahdollisuuksia nyt vimmatusti. Tekoäly kun tulee huomattavasti työntekijöitä halvemmaksi.
Olen opettaja ja ammattini on yksi häviävistä tai ainakin muuttuvista. Tekoäly tulee hoitamaan työni halvemmalla ja luokkiin tarvitaan vain valvontaa. Siis jos oppilaita edes kerätään tulevaisuudessa kasaan koululuokkiin. Sekin kun muuttuu tarpeettomaksi. Tekoäly pystyy hoitamaan opetuksen jo nyt niin, että opetus on vuorovaikutteista ja "opettaja" kommunikoi oppilaan kanssa.
Kommentit (41)
Osa työstä on jo koneistettu, mutta kone tekee sekundajälkeä että vähään aikaan ei ole manuaalinen työ häviämässä.
Ei, koska ennakoin tulevaa. Tekoäly osaa tehdä keskinkertaisia yhteenvetoja menneisyyteen perustuvasta aineistosta, mutta yritäpä laittaa se ennustamaan tulevaisuutta. Ei osaa.
Maanviljelyyn on suunniteltu automaattikoneita, mutta ne soveltuvat huonosti Suomen pirstaleiselle tilusrakenteelle ja pienelle tilakoolle.
Toki robotisoitu maatalous voi jouduttaa alle 100ha tilojen katoamista, jolloin tekoäly siis veisi työni.
Edellisessä työssäni elektroniikan HW-suunnittelun parissa tietokoneavusteinen suunnittelu on jyllännyt pitkään, mutta ei vielä ole korvannut ihmistä.
Olen lääkäri ja mielelläni ulkoistan työni tekoälylle. Robotit jo leikkaavat mutta vielä on kirurgit puikoissa. Mutta kuinka kauan on se kysymys. Muutamia töitä tekoäly tekee jo ihmistä paremmin esim. patologiassa.
Älkää juuttuko siihen, mistä tekoäly selviää tällä hetkellä. Tekoälyä kehitetään nyt ihan valtavaa tahtia ja suorituskyvyn paraneminen on eksponentiaalista.
Tässä videossa esitellään miten Midjourney on kehittynyt vain kuudessa kuukaudessa.
Kyllä, mutta ei vielä seuraavaan vuosikymmeneen. Itse asiassa valitsin ammattitrollin työn juuri sen vuoksi, että se edellyttää kohdemaan kulttuurin, kielen ja murteiden tuntemista sellaisten nyanssien tasolla, jota paraskaan tekoäly ei pysty netin avulla oppimaan. Kilpailu tietenkin kiristyy jatkuvasti, kun entistä useammat työttömiksi jääneet hakeutuvat alalle. Onneksi suurin osa karsiutuu nopeasti, sillä tuloksia pitää tulla ja työnantaja seuraa tekemistä "hyvin korkealla" tasolla.
Sen verran täytyy mainostaa, että paremmin palkattua duunia en voisi saada koskaan mistään. Raskasta tämä on kyllä, ja jatkuvuus riippuu täysin tuloksista.
Ei täysin mutta koko ajan lisää ja lisää automatisoidaan. Meillä tämä käytännössä tarkoittaa sitä että jäljelle jäävien töiden tekemiseen tarvitaan sitten vähemmän porukkaa kuin aikaisemmin. Vielä toistaiseksi useampi ihminen tekee samaa työtä kanssani.
Tekoäly on yhtä turha, kuin silikonirinnat, tosin ehkä mukava mutta täysin tarpeeton.
Parempaan tulokseen päästään, jos palkataan ainoastaan älykkäitä työntekijöitä. No, kahvinkeittäjäksi voidaan ehkä ottaa joku minihameneito.
Vasta kun ne ovat erittäin kehittyneitä ja suoraan tiede fiktio elokuvista, Terminaattori tai jotain. Yksityinen turva-ala.
Vierailija kirjoitti:
Lapset voi tekoäly mun puolestani hyvin hoitaa. 🤪
No tuo on hyvä idea viedä lapsilta kaikki sosiaalinen kontakti. Katsotaan miten se menee. Myös häiriintynyt emoji. Niin autistinen kommentti.
Olen ollut monessa firmassa ja ainakin työn järkeistämisellä olisi monta voitu krtisanoa. Moni siis pedantisti nysvää ihan tarpeettomia asioita. Merkitsee exceliin muistiin vaikka asiat ovat tallessa ERP:ssä jne. Tarpeettomia palsuissa notkumisia tuntikausia. Esimiehet vain eivät tajua, kun eivät tiedä konkreettisesti mitä suorittavalla tasolla tehdään.
Ei ehkä tekoäly, mutta automatisaatio eli tulee sellaisia sähköisiä ohjelmia ja järjestelmiä joille osa työtehtävistäni voidaan siirtää.
No tarvitaan lakimuutos, että robotti voisi tehdä kielteisiä päätöksiä viranomaisena. Toistaiseksi työni tehdään virkavastuulla, eikä robotilla ole virkavastuuta. Robotti pystyy tekemään chat-palvelua yleisluontoisissa kysymyksissä ja kliksuttelua puolestamme. Siinä missä robotti tekee niitä helppoja töitä, tarvitsee virkailijalle olla koko ajan enemmän asiantuntemusta tehdä vain vaativaa työtä. Helpot työt ovat ihmisiltä käyneet vähiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on röntgenlääkäri. Hänen nykyinen työnsä ei sisällä juuri mitään sellaista, mitä ei lähitulevaisuudessa voida ulkoistaa tekoälylle. Röntgenkuvien tulkintaa on opetettu tekoälylle jo pitkää ja se on siitä riittävän hyvä.
ap
Olen eri mieltä. Myös minun mieheni on röntgenlääkäri. Se vaatii myös jatkuvasti kuvien ja kliinisten tietojen yhdistämistä. Puhumattakaan toimenpiteet, niitähän nyt ei kukaan voi korvata. Tottakai tekoelo älyt tulee avuksi vaikka seulontoihin.
Tekoälyhän on jo tovin ollut paljon parempi lääkärintyön älyllisessä puolessa. Varsinkin "kuvien ja kliinisten tietojen yhdistämisessä", jos nyt oikein ymmärsin mitä tarkoitit.
Tämä ei liene mikään yllätys kun huomioi, että tekoäly tekee päätelmänsä miljoonien tapausten perusteella siinä missä sinun miehesi tekee arviot biasoituneelta fiilispohjalta.
On. Helpostikin ja itse asiassa on jo korvattu. Olen toimittaja, nyt kylläkin vanhempainvapaalla enkä usko enää hoitovapaan päätyttyä palaavani työhöni.
Kaippa se tekoäly oppii jossain vaiheessa ohjaamaan sahaa, vasaraa tai pensselliäkin.
Rakennusalan jokapaikan höylä.
Njaa, työkseni korvaan muiden töitä robotiikalla ja tekoälyllä. Mut ehkä se tekee sen itse joku päivä.
Todennäköisesti vie. Olen asiakaspalvelussa ja ratkaisen ongelmia..tulevaisuudessa sitten teidän ongelmat ratkaisee sitten robotti.