Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinun työsi korvattavissa tekoälyllä?

Vierailija
13.07.2023 |

Tekoälyn kehitys on nyt hurjaa ja sen myötä suuri osa suunnittelusta, luovista töistä ja sosiaalista kanssakäymistä sisältävistä ammateista häviää tai muuttuu. Tekoäly voi myös hoitaa jatkossa suuren osan kuljetuksista, opetuksesta tai vaikkapa motokuskin työt. Kaikki maailman suurimmat fimat tutkivat tekoälyn soveltamismahdollisuuksia nyt vimmatusti. Tekoäly kun tulee huomattavasti työntekijöitä halvemmaksi.

Olen opettaja ja ammattini on yksi häviävistä tai ainakin muuttuvista. Tekoäly tulee hoitamaan työni halvemmalla ja luokkiin tarvitaan vain valvontaa. Siis jos oppilaita edes kerätään tulevaisuudessa kasaan koululuokkiin. Sekin kun muuttuu tarpeettomaksi. Tekoäly pystyy hoitamaan opetuksen jo nyt niin, että opetus on vuorovaikutteista ja "opettaja" kommunikoi oppilaan kanssa.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkäpä ainakin suuren osan, jos oikein osaisi tehdä queryn. On jo testailtu, mutta vaatii tarkastusta aina ja näyttää keksivän myös omiaan.

Vierailija
2/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti:D Olen kirjailija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tulevaisuudessa.

T. matikanope 2. asteella

Vierailija
4/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on röntgenlääkäri. Hänen nykyinen työnsä ei sisällä juuri mitään sellaista, mitä ei lähitulevaisuudessa voida ulkoistaa tekoälylle. Röntgenkuvien tulkintaa on opetettu tekoälylle jo pitkää ja se on siitä riittävän hyvä.

ap

Vierailija
5/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltä vaikuttaa. T, kuvittaja

Vierailija
6/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko, että tekoäly kovin äkkiä vie opettajien työt. Korona-aikana kävi ilmi, miten tärkeänä pidetään luokkaopetusta ja luokassa fyysisesti olevaa opettajaa. Lähes kaikki yhteiskunnan ongelmatkin on nyt laitettu etäopetuksen piikkiin.

Vierailija
7/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on röntgenlääkäri. Hänen nykyinen työnsä ei sisällä juuri mitään sellaista, mitä ei lähitulevaisuudessa voida ulkoistaa tekoälylle. Röntgenkuvien tulkintaa on opetettu tekoälylle jo pitkää ja se on siitä riittävän hyvä.

ap

Olen eri mieltä. Myös minun mieheni on röntgenlääkäri. Se vaatii myös jatkuvasti kuvien ja kliinisten tietojen yhdistämistä. Puhumattakaan toimenpiteet, niitähän nyt ei kukaan voi korvata. Tottakai tekoelo älyt tulee avuksi vaikka seulontoihin.

Vierailija
8/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian robotti leipoo leivän, ja sitten olenkin työtön. No ehkä ei sentään ennen eläkkeelle pääsyäni.

Vierailija
9/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko, että tekoäly kovin äkkiä vie opettajien työt. Korona-aikana kävi ilmi, miten tärkeänä pidetään luokkaopetusta ja luokassa fyysisesti olevaa opettajaa. Lähes kaikki yhteiskunnan ongelmatkin on nyt laitettu etäopetuksen piikkiin.

Katoppa toi video kohdasta 26 minuuttia eteenpäin. 

Vierailija
10/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta se maksaa ihan järkyttävän paljon ainakin toistaiseksi. Tekoälyn kuljettama massiivinen kone on kalliimpi kuin kone ja kuski.

Vierailija
11/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta muita uhkia on kyllä elinkeinoani uhkaamassa.

Olen maanviljelijä.

Vierailija
12/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olen eri mieltä. Myös minun mieheni on röntgenlääkäri. Se vaatii myös jatkuvasti kuvien ja kliinisten tietojen yhdistämistä. Puhumattakaan toimenpiteet, niitähän nyt ei kukaan voi korvata. Tottakai tekoelo älyt tulee avuksi vaikka seulontoihin.

Mikä tuossa luettelemassasi on sellaista, jota tekoäly ja sen käytössä olevat robotit eivät voisi tehdä?

Vierailija
13/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaisenaan, mutta käytän tekoälyä työssäni. Toimin yksityisyrittäjänä, ihan noin vaan ei kukaan tule mua pois potkimaan, ja uusia asiakkaita hankin itse.

Vierailija
14/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään teoriassa kaikkien työn voi tehdä robotti tai vastaava. Suurin osa töistä on kuitenkin sellaisia, että riskit ja/tai kustannukset sellaiseen ovat aivan liian suuret, jotta asiaa koskaan edes harkittaisiin. 

Vierailija
15/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, olen yrittäjä ja tekoäly helpottaa työtäni.

Vierailija
16/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun tekoälyttömyydellä. Olen naistutkija.

Vierailija
17/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan käytetty tekoälyä jo kauan mutta edelleenkään ei tee täydellistä jälkeä vaikka kuinka oppisi virheistä. Ihmisten tekemät moninaiset virheet ylittävät kirkkaasti tekoälyn mahdollisuudet toistaiseksi.

Vierailija
18/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Olen maanviljelijä.

Modernissa maanviljelyssä ei ole mitään sellaista, mitä tekoäly robottien kanssa ei pystyisi tekemään.

Vierailija
19/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Olen maanviljelijä.

Loppuu ne sinunkin viljelyt, kun tekoäly vie leivänostajilta leivänostovoiman.

Vierailija
20/41 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voi tekoäly mun puolestani hyvin hoitaa. 🤪

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän