Työnantaja perui kesälomani juuri kahta viikkoa ennen sen alkua
Muiden työntekijöiden yllättävien sairaslomien, kesälomien ja irtisanoutumisten vuoksi. Koska olen perheetön, ei kuulemma ole merkitystä, koska lomani pidän. Kesäloma pitäisi pitää syyskuun loppuun ja minulla onjo muutenkin pitämättömiä lomia kertynyt. esimies sanoi, ettei voida luvata, koska saan lomani pitää. täytyy odottaa sairaslomalaisten paluuta, uusine työntekijöiden rekrytointia ja heidät pitää myös perehdyttää.
Tämä hoitoalahan onkin niin vetovoimaista, että tuskin tässä nyt ovista ja ikkunoista uusia työntekijöitä tulee.
Harkitsen pian jääväni itsekin sairaslomalle, jos ei kiesälomaa saa pitää silloin, kun se kuulusi viimeistään pitää.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko noin oikeasti tehdä?
Voi jos on yli 2 viikkoa loman alkuun.
Olen luullut että kuukautta ennen pitäisi lomat vahvistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työnantajan on ilmoitettava loman ajankohta työntekijälle viimeistään kuukautta ennen loman alkamista. Kuukauden ilmoitusaika on ehdoton pääsääntö, mutta jos tämä ei ole mahdollista, on lomasta ilmoitettava viimeistään kahta viikkoa ennen loman alkamista. Vuosiloma voi olla myös lomautuksen tai äitiys- ja hoitovapaan aikana."
Tässä oli kyse LOMAN peruuttamisesta!
Jos tuohon suostuu, siis työnantajan testiin joustaako työntekijä nyt, voit olla varma että joudut joustamaan aina kaikessa. Pidä loma tai ota lopputili. Minä otin kusetuksen jälkeen lopputilin ja annoin sellaista palautetta ylimmälle taholle että pomo sai potkut. Lakia pitää noudattaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työnantajan on ilmoitettava loman ajankohta työntekijälle viimeistään kuukautta ennen loman alkamista. Kuukauden ilmoitusaika on ehdoton pääsääntö, mutta jos tämä ei ole mahdollista, on lomasta ilmoitettava viimeistään kahta viikkoa ennen loman alkamista. Vuosiloma voi olla myös lomautuksen tai äitiys- ja hoitovapaan aikana."
Tässä oli kyse LOMAN peruuttamisesta!
https://www.superlehti.fi/tyoelama/pelisaannot/milloin-tyonantajan-pita…
Vahvistettua vuosilomaa tai työvuorolistalla olevaa lomaa ei voi peruuttaa. Työnantajan tulee ilmoittaa vuosiloman ajankohdasta työntekijälle henkilökohtaisesti. Sen voi tehdä erillisellä vuosilomalistalla tai esimerkiksi sähköpostilla.
Jos työnantajan esittämä vuosiloman siirto tai vuosiloman keskeytys sopii itselle ja näin haluaa toimia, niin siinä tapauksessa on hyvä neuvotella työnantajan kanssa kohtuullinen korvaus joustosta. Samalla on hyvä sopia siitä, koska jäljelle jääneet vuosilomapäivät saa pitää.
Katso myös:
Minullekin yritti, veljeni vaimo kirjoitti minulle kahden kuukauden sairausloman. Jatkoi vielä reilulla kuukaudella. Oppipa esimiesakka olemaan. Joutui itse olemaan toimistolla kun työkaveri joutui leikkaukseen ja toinen synnytti ennenaikaisesti. Yritti minut nakittaa toimistolle, mutta minua ei määräillä.
Onneksi hoitoalalla riittää töitä. Ja luulen, ettei sulle tule mitään seurauksia, jos vain ilmoitat että et tule töihin kun loma on jo sovittu. Mullekin joskus esimies rupesi mussuttamaan, ettei tiedä, pystynkö jäämään lomalle sovitusti. Olin jo varannut lomamatkan, joten ilmoitin että lähden matkalle ja kysyin, irtisanoudunko vai pidänkö sen loman sovitusti. Sain pitää lomani.
Vierailija kirjoitti:
Meillä jos on sairaslomalla ennen lomaa niin ei voi jatkaa suoraan lomalle . Sairasloman jälkeen tultava töihin ja loma on siirretty .Näin ei voi kikkailla pitkää lomaa.
Ei se nyt ihan näinkään voi mennä. Jos työntekijän lomasta on sovittu jo etukäteen ja hänelle sitten määrätään ennen sitä sairaslomaa niin lomaa ei voi sillä perusteella siirtää. Sen sijaan, jos lääkärin kirjoittama sairausloma menee osittainkaan päälekkäin suunnitellun vuosiloman kanssa, se siirtää varsinaisia vuosilomapäiviä pidettäväksi myöhemmin.
Jos loma on vahvistettu, sitä ei voi työnantaja perua.
Toki voi sitä ehdottaa mutta siihen ei tarvitse suostua.
Työnantaja voi perua jo myönnetyn vuosiloman. Työnantajalle syntyy ainoastaan korvausvelvollisuus mahdollisista todennettavista kuluista, kuten esimerkiksi lentoliput. Työntekijän on mentävä töihin irtisanomisen uhalla.
Tämä ei siis mene niin kuin palstatietäjisyä loogiselta / oikeudenmukaiselta tuntuisi, vaan kuten laki ja tes sanovat.
Vuosiloma myönnettävä myöhemmin samalla lomakaudella 1 kk (tai 2 vkoa) ennen ilmoittamalla. Työntekijöitä tulee kohdella tasapuolisesti ja kuulla ennen loman ajankohdan määräämistä. Mikäli siis TA vedonnut Ap:n perheettömyyteen, siitä korkeintaan voisi nostaa äläkän.
Voi hitsin pimpula, kun selkä, polvi tms juuri tässä kohtaa ei enää kestäkään työntekoa.....
Eli älä ole lammas, vaan tee asialle jotain.
Älä ap suostu tuohon. Törkeintä on vedota lapsettomuuteen, miten esimies edes tietää lapsitilanteesi? Lapsettomalla on oikeus lomaan yhtä hyvin. Pidä puolesi.
Karmivaa. Ei kuulosta hyvältä firmalta ja asiantuntevalta johtamiselta. Kaikki syydetään lapsettoman sinkun niskaan siis. Poikkeustilanteen jotenkin voisi ymmärtää, mutta sijaiset pitäisi hankkia ajoissa, jos on aie.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja voi perua jo myönnetyn vuosiloman. Työnantajalle syntyy ainoastaan korvausvelvollisuus mahdollisista todennettavista kuluista, kuten esimerkiksi lentoliput. Työntekijän on mentävä töihin irtisanomisen uhalla.
Tämä ei siis mene niin kuin palstatietäjisyä loogiselta / oikeudenmukaiselta tuntuisi, vaan kuten laki ja tes sanovat.
Vuosiloma myönnettävä myöhemmin samalla lomakaudella 1 kk (tai 2 vkoa) ennen ilmoittamalla. Työntekijöitä tulee kohdella tasapuolisesti ja kuulla ennen loman ajankohdan määräämistä. Mikäli siis TA vedonnut Ap:n perheettömyyteen, siitä korkeintaan voisi nostaa äläkän.
Hoitoalalla irtisanominen ei ole mikään katastrofi. Alalla on niin kova työvoimapula, että tuskin mihinkään irtisanomisiin alettaisiin, vaikka ap ilmoittaisi, että pitää loman sovitusti.
Vetosiko oikeasti perheettömyyteen? Voiko tuo olla edes laillista, että tuon takia sinut laitetaan huonompaan asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se onnistuu. Minulla pitäisi alkaa kesäloma elokuun viimeisellä viikolla, mutta en ylläty jos pidän kesälomiani vielä loppuvuodesta.
Aloita loma saikulla tai jatka lomaa saikulla. Oppii riistäjä olemaan 👍
Vierailija kirjoitti:
Vetosiko oikeasti perheettömyyteen? Voiko tuo olla edes laillista, että tuon takia sinut laitetaan huonompaan asemaan.
No ei tietenkään voi. Valoja päälle nyt! Kaikenlainen syrjiminen on laissa kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Eikö työnantajan kannattaisi suututtaa mieluummin se perheellinen kuin sinkku. Perheellinen on varmaan usein poissa lasten sairastumisten ynnä muiden menojen takia.
Lueppas nyt uudelleen, AP EI ole sairauslomalla, joku muu! Pomo kieltää loman!