Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako joku muu 67-vuotias korjata tietokoneita?

Vierailija
12.07.2023 |

Minäpä osaan.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokoneiden ohjelmointi on nuorisoksi koodausta ja koodaus on vanhan liiton nörtiksi informaation esitys- tai salaustapa, esim. ASCII-, BCD- tai Gray-koodina.

Vierailija
22/39 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietokoneet on jo niin vanha juttu, että kyllä varmasti muitakin löytyy. Se oli omaa nuoruutta, kun vanhat ei vielä osanneet tietokonetta edes käynnistää. 

Bill Gates on 67-vuotias. 

Vierailija kirjoitti:

Itse olin yliopistolla rakentamassa atk-juttuja.

🤣 "atk-juttuja", ihan varmasti.

Etkö pässi tajua, että "atk-juttu" oli tsoukki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niitä nyt kummemmin edes pystyy korjaamaan kotikonsteilla? Sen verran pieniä nykyään kaikki osat, että ei niitä pahemmin kannata mennä kolvailemaan. Yleensä jos joku komponentti hajoaa, niin ei siitä enää ehjää tule.

No tuskin se osaa edes osia vaihtaa, läppäreihin ainakaan.

Vierailija
24/39 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 75-vuotias isä rassailee ja ohjelmoi tietokoneita harrastuksenaan.

Ohjelmoi tietokoneita?

Et siis tiedä, mitä se tarkoittaa?

Joko pian kerrot, mitä on tietokoneiden ohjelmointi?

Suunnitellaan algoritmeja ja kirjoitetaan koodia.

Se ei ole tietokoneiden ohjelmointia vaan ohjelmistojen ohjelmointia.

Niitä ohjelmistoja ohjelmoidaan tietokoneille. Se on tietokoneiden ohjelmointia. Yksikään tietokone ei tee yhtään mitään, jos ei siinä ole ohjelmia/ohjelmistoja. Myös käyttöjärjestelmät ovat ohjelmistoja. Nekin on ohjelmoitu. 

Vierailija
25/39 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap et tiedä mitä on tietokoneen ohjelmointi? Höpö, höpö sä mitään osaa.

Vierailija
26/39 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 68. Osaan suunnitella, rakentaa ja ohjelmoida tietokoneen.

Vierailija
27/39 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niitä nyt kummemmin edes pystyy korjaamaan kotikonsteilla? Sen verran pieniä nykyään kaikki osat, että ei niitä pahemmin kannata mennä kolvailemaan. Yleensä jos joku komponentti hajoaa, niin ei siitä enää ehjää tule.

Niiden komponenttien pienimmät langat ovat niin ohuita, ettei niitä näe edes tavallisilla mikroskoopeilla. Piirilevyjähän niistä vaihdetaan, jos vika tulee.

Vierailija
28/39 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 68. Osaan suunnitella, rakentaa ja ohjelmoida tietokoneen.

Sano vain, että 'osaat kasata ja asentaa käyttiksen' :D

Vierailija
29/39 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietokoneet on jo niin vanha juttu, että kyllä varmasti muitakin löytyy. Se oli omaa nuoruutta, kun vanhat ei vielä osanneet tietokonetta edes käynnistää. 

1980-luvulla lukion valinnainen oppiaine oli ATK. Minä muistan ohjelmoineeni Basicilla laivanupotuspelin.

Vierailija
30/39 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vain 62v mutta voin kertoa: läppärin korjaaminen on moniputkaista. Joudut purkamaan paljon päästäksesi käsiksi mihinkään ja jos joku osa on rikki tai rikot sen saatat tarvita kalliita varaosia. Siis => korjaamoon.

Pöytäkoneen voi helposti koota itsekin. Olen usein ostanut käytetyn kotelon, virtalähteen, emolevyn, prossun ja muistikammat. Usein kiintolevyn olen ostanut uutena. Kerran yksi tavattoman kuumana käynyt Evgan emo kyykkäsi, mutta yleensähän nuo ei käyttämällä kulu. Näytönohjaimeen saa menemään rahaa jos pelaa. Nuo on helppo koota, kaikki osat menevät yhteen kuin legopalikat.

Tuulettimia tuolla kyseltiin - olen laittanut prosessorille yleensä Scythen tai Thermalrightin. Kotelotuulettimina käytän Noctuaa.

Vierailija
31/39 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoriso taas kuvittelee keksineensä seksin ja atk:n

Vierailija
32/39 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö pässi tajua, että "atk-juttu" oli tsoukki?Miten niin atk olisi tsoukki? 80-luvulla opiskeltiin jo kovaan tahtiin kouluissa ATK:ta, ainakin vielä 90-luvulla ja vielä 2000-luvulla oli ATK-tukihenkilöitä, nyt he ovat IT-tukea.

Vierailija
33/39 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin niin suloista, kun juniori-koodarit kiireisinä luulee, ettei ennen mitään osattu. 80- ja 90-luvulla Nokialla kehitettiin täysin ennen näkemätöntä tekniikkaa, kehittyvillä ohjelmointikielillä, joita ei oikein kukaan täysin vielä osannut. Tieto ahmittiin kirjoista soveltamalla ja itse keksimällä, Googlea ei ollut. Vaikka se tekniikka jo onkin vanhentunutta, sen luominen oli paljon vaikeampaa kuin nykymuotoinen pikku ohjelmien rakentelu nettiohjeilla. Ohjelman ohessa kehitettiin laitteet, joissa ohjelma pyöri. Taito, joka on kadonnut.

Minä koodaan edelleen työkseni. Olen 68-vuotias.

Vierailija
34/39 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 75-vuotias isä rassailee ja ohjelmoi tietokoneita harrastuksenaan.

Ohjelmoi tietokoneita?

Et siis tiedä, mitä se tarkoittaa?

En, joten valaise, ole hyvä.

En ole se, kuka alunperin sinulle kirjoitti, mutta sinulle näsäviisastelijalle tiedoksi, että todellakin on olemassa tietokoneiden ohjelmointia sisältäen myös mikro-ohjaimien ohjelmoinnin. Katsos tietokoneiden ohjelmointia sanotaan assembly tai low level koodaamiseksi. Kaikki koodaaminen ei todellakaan ole aina käyttöjärjestelmän päällä pyörivien sovellusten, varusohjelmien tai edes itse käyttöjärjestelmän koodausta.

Vierailija
35/39 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ap et tiedä mitä on tietokoneen ohjelmointi? Höpö, höpö sä mitään osaa.

Aivan ja sinä et osaa kirjoittaa.

Vierailija
36/39 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1980-luvulla lukion valinnainen oppiaine oli ATK. Minä muistan ohjelmoineeni Basicilla laivanupotuspelin.

Minun isä opetti 1980-luvulla ATK:ta lukiossa. Hän täyttää tänä vuonna 82v.

Äitini (82v) teki 1960-luvulla reikäkortteja ilmatieteenlaitoksen tietokoneelle. Sieltä, kun pois lähti, ei ole tietokoneisiin koskenut.

Vierailija
37/39 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vain 62v mutta voin kertoa: läppärin korjaaminen on moniputkaista. Joudut purkamaan paljon päästäksesi käsiksi mihinkään ja jos joku osa on rikki tai rikot sen saatat tarvita kalliita varaosia. Siis => korjaamoon.

Pöytäkoneen voi helposti koota itsekin. Olen usein ostanut käytetyn kotelon, virtalähteen, emolevyn, prossun ja muistikammat. Usein kiintolevyn olen ostanut uutena. Kerran yksi tavattoman kuumana käynyt Evgan emo kyykkäsi, mutta yleensähän nuo ei käyttämällä kulu. Näytönohjaimeen saa menemään rahaa jos pelaa. Nuo on helppo koota, kaikki osat menevät yhteen kuin legopalikat.

Tuulettimia tuolla kyseltiin - olen laittanut prosessorille yleensä Scythen tai Thermalrightin. Kotelotuulettimina käytän Noctuaa.

No ei ole monimutkaista. Koneeni kosahti ja sain sen tunnissa korjattua.

- n67v-

Vierailija
38/39 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin niin suloista, kun juniori-koodarit kiireisinä luulee, ettei ennen mitään osattu. 80- ja 90-luvulla Nokialla kehitettiin täysin ennen näkemätöntä tekniikkaa, kehittyvillä ohjelmointikielillä, joita ei oikein kukaan täysin vielä osannut. Tieto ahmittiin kirjoista soveltamalla ja itse keksimällä, Googlea ei ollut. Vaikka se tekniikka jo onkin vanhentunutta, sen luominen oli paljon vaikeampaa kuin nykymuotoinen pikku ohjelmien rakentelu nettiohjeilla. Ohjelman ohessa kehitettiin laitteet, joissa ohjelma pyöri. Taito, joka on kadonnut.

Minä koodaan edelleen työkseni. Olen 68-vuotias.

Eikä ne alkeellisimmatkaan ohjelmointikielet ole itsestään syntyneet, vaan joku/jotkut ovat ne kehittäneet. 0 ja 1 oli alussa, ja siitä on lähdetty.

Ja nämä systeemithän eivät nyt sitten toimi kvanttitietokoneessa.

Vierailija
39/39 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä höpiset? Ei tietokoneen kokoaminen tai jonkun komponentin vaihtaminen ole "korjaamista". :D