Miten iso rinkka tarvitaan 3-4 päivän vaellukselle Lappiin?
Onko 28l riittävä? Olen 165cm nainen ja isot rinkat on niin pitkiä, että ne on tosi kurjia kantaa pidempään. Mulla on tällänen ikivanha leveämmän mallinen reppu ollut käytössä, jonka tilavuutta en tiedä, ja nyt pitäis ostaa uusi. Mitä kaikkea näissä uusissa rinkoissa pitää huomioida?
Kaipaan kokeneiden neuvoja. Kiitos jo etukäteen :)
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös 28 litrainen ole melkein peruskoulureppu? Minne sä sellaiseen meinasit makuupussit jne. tunkea? :D
Ei kai kukaan makuupussia sinne sisälle tunge.
Kyllä se rinkassakin yleensä on sisällä eli läpän alla rinkan päällä. Helpompi sitä niin on kuskata kuin irrallaan roikkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös 28 litrainen ole melkein peruskoulureppu? Minne sä sellaiseen meinasit makuupussit jne. tunkea? :D
Kyllä se rinkassakin yleensä on sisällä eli läpän alla rinkan päällä. Helpompi sitä niin on kuskata kuin irrallaan roikkumassa.
nimenomaan rinkan päällä, ei sisällä.
Olen tehnyt 3-4 päivän reissun 44 litraisella, mutta silloin majoitteena oli loue ja varustus oli muutenkin optimoitu. Nyrkkisääntönä n. 60 litrainen on hyvä rinkka yleiskäyttöön sellaiselle joka osaa pakata ja jonka varusteet ovat muutenkin suhtellisen kevyitä.
Rinkkoja saa eri pituisille kantajille suunniteltuina, lisäksi useimmissa on säätö selän korkeudelle. Jos minun pitäisi lähteä hommaamaan keskimittaiselle naiselle rinkkaa, niin ensimmäisenä veisin hänet sovittelemaan jotakin tämän tyyppistä:
https://www.partioaitta.fi/osprey-vaellusrinkka-naiset-eja-58-cloud-gre…
Näissä kevyissä rinkoissa pitää tosin tarkkaan miettiä se myös miten painavaa kuormaa niillä aikoo kantaa, koska tilavuuden lisäksi painon kantokyky tulee aika nopeasti vastaan.
Suosittelen että menet retkeilyvälinekauppaan ja kysyt apua sekä sovitat vaihtoehtoja. Ruumiinrakenne ja kaikki vaikuttaa siihen mikä on hyvä. Ei pelkkä litramäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nimenomaan rinkan päällä, ei sisällä.
Rinkan kansiläpän sisällä. Se kansikin on osa rinkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuupussit YNNÄ MUUT. Aika helkkarin pienillä eväillä ja vaatemäärillä saa olla liikkellä, jos aikoo 3-4 päivää vaelluksella pärjätä pelkällä pikkurepulla. Vaelluksella kun tarvitaan myös ruuanlaittovälineet, vettä, ruokaa, vaatetta, lamppua, ensiaputarviketta jne. jne. Ei riitä pelkkä makuupussi ja varakalsarit.
Minulla on 75-litrainen rinkka. Olen malliltani 157 cm itäsuomalainen persejalkainen. En tykkää kantaa mitään rinkan ulkopuolella, vaan kaikki menee rinkan sisälle. Makuupussi, teltta, vaihtokalsarit, ruoka, keitin. Rinkka on loistava kantaa, ei tunnu kantamukset missään. Tämä rinkka on myös mun matkalaukku koti- ja ulkomaan reissuilla.
En koskaan ostaisi nettisuosittelujen perusteella rinkkaa, vaan menisin liikkeeseen testsamaan eri malleja. Mikä sopii toiselle, ei sovi kolmannelle.
Kai sä voit myyjältä kysyä millasta suosittelee, kun kerrot mitä kaikkea haluat sinne mukaan.
Terve! Yksi kevyt ja erittäin laadukas sekä yksinkertainen kevyt rinkka voisi olla OSPREY EXOS 58. Hinta saattaa toki olla hieman korkeampi, mutta laatu on sen arvoinen!
Täältä myös ääni Ospreylle. Kannattaa silti käydä kokeilemassa, mikä malli paras itselle. T. 163 cm.
Täältä löysin kattavan tietopaketin rinkan valintaan.