Miten iso rinkka tarvitaan 3-4 päivän vaellukselle Lappiin?
Onko 28l riittävä? Olen 165cm nainen ja isot rinkat on niin pitkiä, että ne on tosi kurjia kantaa pidempään. Mulla on tällänen ikivanha leveämmän mallinen reppu ollut käytössä, jonka tilavuutta en tiedä, ja nyt pitäis ostaa uusi. Mitä kaikkea näissä uusissa rinkoissa pitää huomioida?
Kaipaan kokeneiden neuvoja. Kiitos jo etukäteen :)
Kommentit (33)
Vaikea vastata. Kannatko ruuat mukana, missä nukut (teltta vai laavu)?
Se rinkan koko on toissijaisempi asia, tärkeämpää on se, että rinkka istuu selkääsi ja se ei ole liian painava. Eli se, paljonko voit pakata mukaan riippuu enemmänkin omasta koostasi ja osin kunnostasi, hyväkuntoisena pieni lisäpaino rinkassa ei ole niin iso kuormittaja kun huonokuntoisemmalla.
Käytän itse Savotan reppuja ja lisään kantokykyä tarpeen vaatiessa erilaisilla irtotaskuilla. Savotan tuotteiden huono puoli on paino, mutta ovat kestäviä tuotteita.
Y-laudan Eräjormassa saat asiantuntevia vastauksia ja vieläpä melko nopeasti.
Riippuu, otatko hanapakkauksen mukaan
2 koppaa kaljaa ja 2l viinaa ja vaihtosukat.
28l ei riitä, ei mitenkään. Ellet nuku taivasalla ja syö pussiruokia. 60l voi riittää, mutta vähän siihenkin saa mahtumaan. Toki voit sitoa alustat jne. repun ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
2 koppaa kaljaa ja 2l viinaa ja vaihtosukat.
Vaihtokalsareita ei tarvi kun mennään kommandona.
Minusta vähintään tuollainen 50 - 55 litranen, tosin rinkan päälle voi latoa vielä aika paljon tavaraa. Edellyttäen siis että kannat yksin kaiken tarvitsemasi etkä esimerkiksi jaa kaverin kanssa.
Oletko tehny yli yön vaelluksia? Jos olet, niin useamman yön reissulla tarvitaan kutakuinkin samat tavarat kuin yhden yön matkalla. Ainoastaan ruokaa tarvitaan enemmän, mutta se on hyvin pieni lisä. Mieti myös mistä saat juomaveden. Onko puhdistin?
Vierailija kirjoitti:
Joo ruoka ja teltta tulee mukaan. Olen kyllä vaeltanut joka vuosi teinistä asti, mutta rinkkaostoksilla ei ole tarvinnut käydä viimeisiin kymmeneen vuoteen. Vanha reppu on kyllä aika painavakin, niin kiva saada uusi ja kevyempi tilalle. Tämä tilavuusasia vaan hämää, kun samoilla repun ulkomitoilla näkyy olevan myynnissä monen tilavuuksista reppua.
ap
Viimeistä murua myöten blogissa on ollut hyviä varustelistoja pidemmille ja lyhyemmille vaelluksille. Myös vinkkejä kuivamuonan tekoon. Muutenkin asiantuntijoita löytyy todennäköisemmin muualta kuin täältä.
Rinkassa pitää olla kunnon lantiovyö. Lisäksi vetoketjut pitää olla laadukkaita jos niitä on. Mahdollisesti kaksi osainen reppu osa johon 2kpl pääsyä ulkopuolelta. Ylitäyttö mahdollisuus plussaa ja sään suoja, mahdollinen sateensuoja.
Mulla 70 litraa. Olen käynyt 3-6 yön vaelluksilla tuolla rinkalla.
Ei riitä 28 l mitenkään. Itselläni on 55 litrainen, se on ihan hyvä, kun puolison kanssa vaelletaan ja molempien ei tarvitse kantaa telttaa ja keittovehkeitä. Toki varusteissa kannattaa katsoa painoa ja kokoa muutenkin, eli mahdollisimman minimalistisesti mahdollisimman kevyttä kamaa olisi se ideaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ruoka ja teltta tulee mukaan. Olen kyllä vaeltanut joka vuosi teinistä asti, mutta rinkkaostoksilla ei ole tarvinnut käydä viimeisiin kymmeneen vuoteen. Vanha reppu on kyllä aika painavakin, niin kiva saada uusi ja kevyempi tilalle. Tämä tilavuusasia vaan hämää, kun samoilla repun ulkomitoilla näkyy olevan myynnissä monen tilavuuksista reppua.
ap
No eikö järki sen vertaa leikkaa, että mittaat sen repun tilavuuden suuntaa-antavasti ja lähden niistä lähtökohdista katselemaan uutta? Tai vielä helpommalla pääset, kun menet asiantuntevaan retkeilyliikkeeseen sen reppusi kanssa ja kerrot, että etsinnässä on samanvetoinen rinkka. Osaavat varmasti auttaa.
28-litraiset ovat reppuja ja aivan liian pieniä millekään vaellukselle. Itselläni on Haltin reppu 40 litraa mökkireissuille, en ikimaailmassa lähtisi sen kanssa vaellukselle, on liian pieni siihen. Oma rinkkani on muistaakseni 60-litrainen ja kevyt nykyaikainen, ei ole nyt kotona. Käy urheilu- tai retkeilykaupassa kokeilemassa, ei kannata tilata mistään sokkona.
T 160 cm BMI alle 25
Ensimmäinen huomioitava asia on se, että älä ikinä osta rinkkaa kokeilematta itsellesi sopivaa mallia. Siitä sitten eteenpäin miettimään, miten tilavan tarvitset.
Eikös 28 litrainen ole melkein peruskoulureppu? Minne sä sellaiseen meinasit makuupussit jne. tunkea? :D
Lue netistä asiantuntijoiden vinkkejä.