Tuntuu, että elämäni valuu hukkaan työelämässä
Olen ihan hyvässä työpaikassa vakituisessa työsuhteessa. Työ on vaativaa ja vie kaikki voimat. Energiaa ei ole yhtään mihinkään. Teen pitkää päivää.
Lapsien hankinta on suunnittelun asteella. Olen 30-vuotta jo. Työelämä asiantuntijatyössä on niin kuormittavaa, että pelkään raskautta tästä syystä. Pelkään, että se vaikuttaa kehittyvään sikiöön. En jaksa vapaa-ajalla yhtään mitään. Saattaa olla, että raskaaksi tulo ei edes onnistu.
Onko tämä normaalia? Miten te jaksatte työelämässä?
Koko elämä tuntuu menevän hukkaan töiden takia. Ja varmaan jää perhekin perustamatta.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Olen myös 30v nainen ja rankassa asiantuntijatyössä, ainoana erona vaan, et en halua lapsia. Pahimpina viikkoina mietin, että miten ihmeessä ihmiset jaksaa hankkia lapsia.
Minä siis vielä kestän, mutta jos tässä pitäisi vielä hankkia edes 1 lapsi, niin burn out tulisi aika helposti.
Eli työ on koko identiteettisi ja elämäsi. Mites sitten kun työ loppuu? Iskeekö kenties ikävä olemattomista lapsista, perheestäsi. Monille 40 v naisille käy näin. He masentuvat ja tulevat juopoiksi, koska heidän elämänsä on niin merkityksetöntä ja yksinäistä.
Ennen lapseni syntymää elämä oli tasaista harmaata arkea ja olin työstäni erittäin ylikuormittunut. Kohta olen ollut vuoden kotona hoitamassa lasta ja töihin paluu on pian edessä. Ajatus töihin paluusta toki vähän jännittää, mutta kyllä sitä myös odottaa jo innolla. Tuntuu että elämänhaluni on palautunut ja on jotain minkä takia jaksaa töissä, nimittäin lapseni.
Eikä lapsen hoito töiden tunnu yhtään taakalta, se on ihanaa nähdä se innostuneisuus ja ilo lapsesta ja sitä samaa energiaa tarttuu myös itseeni ja osaan taas elää hetkessä ja nauttia elämästä. Työntekoa en enää ota niin vakavasti, töissä käydään vain, jotta saa rahaa.