Ajokortti pois hitailta ohittelijoilta tai sakot vähintään
Älytöntä ajamista moottoritiellä on se, että ajetaan ohituskaistalla ja mittarissa on sama lukema kuin nopeusrajoitus. Kaikkien autojen mittarit näyttää tarkoituksella vähintään muutaman km/h:n liikaa verrattuna todelliseen nopeuteen sekä poliisin tutka ottaa muutaman km/h:n pois, jotta toleranssit ovat tutkattavan puolella. Autoilija siis ajaa alinopeutta hidastaen muuta liikennettä.
Käytännössä usein on niin, että ohituskaistalla joku ohittaa yhtä autoa pari minuuttia säästääkseen seitsemän sekuntia matka-ajasta ja sinä aikana ohituskaistalle tämän etanan perään kertyy useamman auton jono ilman turvavälejä.
Lopputulema tässä on se, että kaikki muut joutuvat hidastamaan ja kiihdyttämään tapauksen seurauksena mikä luo lisää päästöjä, tien kulumista yms sekä se, että kyseinen hidas ohittaja asettaa takanatulijat vaaratilanteeseen turvavälien puuttuessa.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vielä nämä jotka tulee motarille ajamaan hlöautolla 90iä kun vieressä menee vanha tie jos voisivat ajaa 80iä käytännössä yksinään. Mutta ei, on tultava mukaan jumittamaan liikennettä.
Nopeusrajoitus on se MAKSIMINOPEUS, joka sallitaan. Hitaamminkin ajaminen on sallittua (kohtuuden rajoissa).
Ja ohituskaista on ohitusta varten. Ohituksen aikana EI OLE LUVALLISTA AJAA YLINOPEUTTA! Mutta väliäkö sillä. 99% autoilijoista ei tunne sääntöjä tai ovat niitä minäminä-olentoja.
Vielä kerran: kaikinpuolisen liikenteen sujuvuuden vuoksi joskus on aiheellista ajaa reippaasti vaikka nopeusrajoitus ylittyisikin. Tämä ei muutu vaikka kuinka kirjoitat isoilla kirjaimilla ja dissaat kanssa-autoilijoitasi.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös huomannut että riippuu siitä millainen auto näkyy peilistä takana ohituskaistalla. Jos siellä on tehokkaan näköinen saksalainen tulossa ohi puskurissa kiinni niin kyllä edellä olevalla yleensä se kaasujalka nytkähtää vähän voimakkaammin kuin että jos Kia roikkuu perässä. Toisaalta taas viritetty nuorisbemari saattaa vaan ärsyttää joitain ja silloin ohitetaan tarkoituksella hitaasti.
Kyllä se miltä auto näyttää joidenkin kohdalla vaikuttaa siihen omaan ajamiseen. Kyllähän bemarit mielletään tehokkaina mallista riippumatta vaikka kaikki mallit eivät ole mitään erityisiä voimanpesiä vaikka mun autoa kummoisempia esim. Yksi bmw missä 2.2 bensakone niin siinä on 15hp enemmän hepppoja kuin mun 1.6 Volvo dieselissä mutta mun Volvossa on vääntöä enemmän.
Oikeasti ei niillä tehoilla juuri ole merkitystä Suomen teillä. Vaikka Lucid Air Sapphire lähtis Helsingistä Ivaloon ja samaan aikaan lähtee joku 1.4 koneella oleva Kia ja jos ajetaan rajoitusten mukaan tai vähän yli niin ei se Lucid Air ole merkittävästi nopeampaa Ivalossa jos on ollenkaan nopeampaa.
Ajokortti pois kellä ei ole Ferraria tai sen tehoja.
Fakta: aina joltain löytyy jonkun autoa tehokkaampi auto eli se on turha kenenkään yrittää elvistellä omalla autollaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt herää kysymys, että miksi niitä turvavälejä ei voi pitää siellä sen auton takana, eikös se ole ihan niiden takana-ajajien oma vika eikä sen edessä menevän? Siis ottamatta nyt varsinaisesti kantaa tähän muuhun vuodatukseen.
Totta, ei ole kovinkaan mukava ajaa kiinni toisen etupuskurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös huomannut että riippuu siitä millainen auto näkyy peilistä takana ohituskaistalla. Jos siellä on tehokkaan näköinen saksalainen tulossa ohi puskurissa kiinni niin kyllä edellä olevalla yleensä se kaasujalka nytkähtää vähän voimakkaammin kuin että jos Kia roikkuu perässä. Toisaalta taas viritetty nuorisbemari saattaa vaan ärsyttää joitain ja silloin ohitetaan tarkoituksella hitaasti.
Kyllä se miltä auto näyttää joidenkin kohdalla vaikuttaa siihen omaan ajamiseen. Kyllähän bemarit mielletään tehokkaina mallista riippumatta vaikka kaikki mallit eivät ole mitään erityisiä voimanpesiä vaikka mun autoa kummoisempia esim. Yksi bmw missä 2.2 bensakone niin siinä on 15hp enemmän hepppoja kuin mun 1.6 Volvo dieselissä mutta mun Volvossa on vääntöä enemmän.
Oikeasti ei niillä tehoilla juuri ole merkit
Kyllä se Lucid Air on perillä paljon nopeammin. Tehoa ja vääntöä tarvitaan ohituksissa. Voi mennä körrääjien ohi paljon sujuvammin eikä tarvi kytätä sopivaa paikkaa Joutsasta Pihtiputaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vielä nämä jotka tulee motarille ajamaan hlöautolla 90iä kun vieressä menee vanha tie jos voisivat ajaa 80iä käytännössä yksinään. Mutta ei, on tultava mukaan jumittamaan liikennettä.
Nopeusrajoitus on se MAKSIMINOPEUS, joka sallitaan. Hitaamminkin ajaminen on sallittua (kohtuuden rajoissa).
Ja ohituskaista on ohitusta varten. Ohituksen aikana EI OLE LUVALLISTA AJAA YLINOPEUTTA! Mutta väliäkö sillä. 99% autoilijoista ei tunne sääntöjä tai ovat niitä minäminä-olentoja.
Vielä kerran: kaikinpuolisen liikenteen sujuvuuden vuoksi joskus on aiheellista ajaa reippaasti vaikka nopeusrajoitus ylittyisikin. Tämä ei muutu vaikka kuinka kirjoitat isoilla kirjaimilla ja dissaat kanssa-autoilij
Joo just näin :D sujuvuus sitä ja sujuvuus tätä :D Miksei vaan kaikki saisi ajaa kaasu pohjassa niin paljon kuin autosta lähtee, olisi niin paljon kivempaa kaikilla. Sujuvuus tulisi jo siitä, että JUURI SINÄ et vatkaisi jalkaasi kiihdytyksen ja jarrutuksen välillä, vaan opettelisit ajamaan edes sen verran jotta osaisit pitää vauhtisi tasaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kerran: kaikinpuolisen liikenteen sujuvuuden vuoksi joskus on aiheellista ajaa reippaasti vaikka nopeusrajoitus ylittyisikin. Tämä ei muutu vaikka kuinka kirj
Oletko tosiaan niin uuvatti ettet erota sitä että menen ohitsesi hetkellisesti 120 mittarissa kun körräät 85km/h satasen rajoitusalueella siitä että kaikki ajavat aina kaikkialla kaasu pohjassa?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan se sama ohittaja joka palaa sitten oikealle kaistalle heti keulan eteen ja heittää ravat ohitettavan tuulilasiin?
Tämä on joku urbaanilegenda, eipä tuollaisia paljoa liikenteessä näy.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne jotka haluavat ohittaa, vain ohittavat hätäisesti ja jarruttavat siihen heti toisen eteen? Tätä usein ihmettelen! Eikö olisi turvallisempaa ajaa sitä ohituskaistaa, kunnes terveellinen turvaväli siihen ohitettavaan autoon on saavutettu sekä riittävä nopeus ja sitten puikata takaisin?
En ole kertaakaan törmännyt tälläiseen ohittajaan, vaikka mulla tulee etelä-Suomessa alle 40 tkm vuodessa.
Ja kuitenkin ajovuosiakin 30 takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajan motarilla ns,rekkojen nopeutta mutta pysyn oikealla kaistalla,ei luulisi olevan ongelma kenellekkään.
Tätä olen muutes todella usein ihmetellyt, että kuka helvetti jaksaa jurnuttaa rekkojen takana moottoritiellä.
Ei pysty käsittämään.
Mutta mulle ihan ok, kunhan et tuosta hitaasti lähde niitä ohittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Turun moottoritiellä yksi pakettiauto ajoi ohituskaistalla takanani 130 kilometriä tunnissa kymmenien kilometrien ajan. Kiihdytin pari kertaa kun tuli rekka tai muu hitaammin ajava vastaa mutta eipä tuo ottanut opikseen vaan jatkoi vaan samalla kaistalla.
Toisaalta oli pari autoilijaa jättänyt aika viime tinkaan rekan ohittamisen ja joutuivat jarruttamaan koska eivät seuranneet takaa tulevaa liikennettä. itse siirryn hyvissä ajoin ohituskaistalle ohittaessani.
Meitä on moneksi liikenteessä joten kannattaa yrittä ajaa ennakoivasti.
Meitä on tosiaan moneksi, teitä minäminä-tyyppejä valitettavasti vaan edelleen löytyy.
Et sitten voinut siirtyä sille oikealle kaistalle ja päästää pakua ohi?
Lisäksi sulla ei maalaisjärjen puutteen lisäksi näköjään tietoa edes siitä, että taitaa löytyä ihan tieliikennelaista, että autoa on kuljetettava oikealla kaistalla, eikä junnata siitä vasemmalla.
Joka ei kykene liikenteeseen autoa, moottoripyörää, mopoa, polku / sähköpyörää ajamalla, voi kävellä tai käyttää julkista liikenettä.
Kaupungissa jossa on Suomen parhaat paikallisliikeen bussinkuljettajat, ja olen sentäs työni vuoksi joutunut asumaan useissa Suomen kaupungeissa.
Ap:n kannattaa ja pitääkin jättää autoilu kokonaan. Hän vaikuttaa tyypiltä, joka liikenteessä täysin perseestä!
Jos nopeusrajoitus on 120 ja lähden ohittamaan 90 ajavaa rekkaa, niin miksi kiihdyttäisin yli 120 vain siksi että joku tulee huohottaen 160 perään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turun moottoritiellä yksi pakettiauto ajoi ohituskaistalla takanani 130 kilometriä tunnissa kymmenien kilometrien ajan. Kiihdytin pari kertaa kun tuli rekka tai muu hitaammin ajava vastaa mutta eipä tuo ottanut opikseen vaan jatkoi vaan samalla kaistalla.
Toisaalta oli pari autoilijaa jättänyt aika viime tinkaan rekan ohittamisen ja joutuivat jarruttamaan koska eivät seuranneet takaa tulevaa liikennettä. itse siirryn hyvissä ajoin ohituskaistalle ohittaessani.
Meitä on moneksi liikenteessä joten kannattaa yrittä ajaa ennakoivasti.
Meitä on tosiaan moneksi, teitä minäminä-tyyppejä valitettavasti vaan edelleen löytyy.
Et sitten voinut siirtyä sille oikealle kaistalle ja päästää pakua ohi?
Lisäksi sulla ei maalaisjärjen puutteen lisäksi näköjään tietoa edes siitä, että taitaa löytyä ihan tieliikennelaista, että autoa on kulje
Uskon että kirjoittaja tarkoitti että paku ajoi hänen takanaan menemättä ohi (vaikka hän itse ajoi oikealla kaistalla) mutta junnasi silti vasemmalla kaistalla.
Moottoriteillä on paljon todella hitaasti ohittavia jotka eivät säädä vakkariinsa lisää nopeutta ohituksen ajaksi vaan blokkaavat ohitettavan ikävästi jumiin muun hitaamman liikenteen taa. Nämä kannattaa ennakoida. Jos rekan perä lähestyy niin painaa reippaasti kaasua ennen kuin ohittaja on päässyt rinnalle asti ja mennä rekasta ohi hitaan ohittajan edellä. Se on vähän epäkohteliasta mutta parempi silti kuin jäädä sumppuun rekan taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajan motarilla ns,rekkojen nopeutta mutta pysyn oikealla kaistalla,ei luulisi olevan ongelma kenellekkään.
Tätä olen muutes todella usein ihmetellyt, että kuka helvetti jaksaa jurnuttaa rekkojen takana moottoritiellä.
Ei pysty käsittämään.
Omassa autossani on 2,5l moottori. Syö hirveästi bensaa ja näillä hinnoilla ajan usein rekan takana jos ei ole kiire. 120 en aja koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos nopeusrajoitus on 120 ja lähden ohittamaan 90 ajavaa rekkaa, niin miksi kiihdyttäisin yli 120 vain siksi että joku tulee huohottaen 160 perään?
Kun nyt kiivdyttäisit edes siihen sataankahteenkymppiin etkä kinnaisi rekan ohi ysiviittä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty käsittämään.
Omassa autossani on 2,5l moottori. Syö hirveästi bensaa ja näillä hinnoilla ajan usein rekan takana jos ei ole kiire. 120 en aja koskaan.
Erikoista. Yleensä tehokkaampi kuluttaa vähemmän moottoritiellä koska moottori on niin paljon kauempana äärialueeltaan että kosla kulkee vielä pintakaasulla.