Paniikkihäiriö
Onko se paniikkihäiriöstä, että kaupassa alkaa ahdistaa ja kassalla pelottaa. Kädet hikoaa ja tuntuu, että kohta pyörtyy
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
tuo kuulostaa enenmmän sosiaalisten tilnteiden pelolta. Paniikkihäiriö tulee kohtauksina.
Miten nämä erottaa toisistaan?
Lisäksi tästä on muutama viikko. Lähdimme käymään sukulaisella kylässä . En kovin mielelläni sinne lähtenyt. Sinne tuli myös yllätys vieraat katsomaan ja kyselemään. Ahdistuin ja huomasin miten syke alkoi nousemaan. Jalkani puutuivat ja olin varma, että pian kaikki huomaa ja pelkäsin, että en pysty kävelemään. Menin pelaamaan ja vähitellen puutuminen loppui. Oliko tämä ahdistuskohtaus vai paniikkikohtaus?
Vierailija kirjoitti:
Ennen nautin kaupassa käymisestä. Miksi se yht äkkiä vaan ahdistaa
Yhtäkkiä yhteen.
Miten kaikki erottaa toisistaan. Pelkkää ahdistusta? Vai ahdistuneisuushäirö? Paniikkihäiriö?
Vierailija kirjoitti:
tuo kuulostaa enenmmän sosiaalisten tilnteiden pelolta. Paniikkihäiriö tulee kohtauksina.
No jos ihminen saa joka kauppareissulla kohtauksen niin eiköhän se ole paniikkihäiriö?
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö paniikkikohtausta estämään?
Saatteko ennakko-oireita?
Nro 13 jatkaa:
Paniikkikohtausten estämiseen taitavat auttaa (kuulemma) vain ne ns. terveet elämäntavat eli liikkuminenen, kaikki mielekäs puuhastelu, suhteellisen terve ruokavalio, riittävä uni, tms. Näistähän saamme lukea ohjeita joka mediasta ;-).
Ennakko-oireina itsellä tulevat hengitys- ja nielemisvaikeudet, tarve paeta sekä raajojen puutuminen. Onneksi todella lukuisat netistä löytyneet keinot hengitysharjoituksista kuminauhaan ranteessa ovat auttaneet. Ja erityisesti muistutan (vaikka nyt itse täällä kirjoitan), että some-elämän vähentäminen ja minkä tahansa todellisen elämän lisääminen on paras apu.
(Ja siis tietenkin yhä neuvon turvautumaan lääkäriin, jos oireet merkittävästi haitaavat elämää.)
Muuten kyllä pärjään , mutta syksyllä edessä töihin paluu jonka takia stressi voimistunut.. pelkään, että töissä en saa näitä hallintaan
Puhdas ruoka, liikunta nyt alkuun. Ajatukset mukaviin juttuihin.
Toki helpompi vaihto ehto on beetta salpaaja, mutta se ei vaikuta itse syyhyn vaan ainoastaan oireeseen...😵