Apuja kaivataan-milloin on aika lähteä?
Ensimmäistä tässä odotellaan pian syntyväksi. Kysyisinkin teiltä kokeneimmilta, että kuinka kannattaa tehdä sen synnärille menon kanssa. Matkaa on vajaa 100km ja minulla on kaksi vaihtoehtoa. Ajaa sairaalaan itse autolla tai sitten mennä ambulanssilla.
Nyt mietinkin, että missä vaiheessa kannattaa viimeistään lähteä? Ja jos autolla menen, niin mihin kummaan voi keskussairaalalla laittaa auton useammaksi päiväksi parkkiin?
Kommentit (8)
Hei! Kahden lapsen äidin neuvo olisi kyllä mennä ambulanssilla jos itse joutuisit ajamaan. kyllä se supistusten kanssa ajaminen on varmasti varsin vaarallista eikä tarvitse miettiä parkkiasioitakaan. Muuten kannattaa lähteä sitten kun on ainakin pari tuntia supistellut alle 10min välein tai sitten kun tuntuu ettei kotona enää pärjää kipujen puolesta.
onnea matkaan t. marenki ja tytöt 6v ja 1v ja himpula 17+2
Ystävämme pääsi sairaalaan viikolla 40 kun supisteli koska matkaa olisi ollut 120 km sairaalaan . Vauva odotteli silti viikon masussa vaikka äiti olikin jo valmiiksi sairaalasssa. Tai sitten jos pääset ystävän tutun , hotelliin tai vastaavaan kun laskettua ika on niin odottelemaan syntymää kun supistelut alkavat. Joskus supistelut trakoittavat synnytystä ja joskus taas sairaalaan päästyessä kätilöt sanovat että ei supistelut ole vielä tarpeeksi voimakkaita tekemään mitään ja lähettävät odottelemaan kotiin. Tietsyti jos supisteluja on ja kätilöt tietävät tilanteesi niin niitä voidaan ruveta vahvistamaankin lääkkeellisesti.
Niin ajattelinkin, että hyvissä ajoin lähteä. Parempi olisi, jos omalla autolla pääsisi, niin olisi kyyti poiskinpäin. Tilanteeni on nyt vaan sellainen, etten saa ketään tuttua tms. kuskailemaan.
Lähtemisessä pitää kai vain luottaa omiin tuntemuksiinsa ja kuulostella kipuja jos synnytys alkaa suppareilla, omaan tuntemukseenkaan ei kyllä aina ole luottamista,itse olin 5cm auki vaikka menin sairaalaan vaan näytille enkä uskonut kipujen perusteella mitään vielä tapahtuvan.
Ehdottomasti kannattaa mennä ambulanssilla, kunnon supparin tullessa ainakin mulla " pimeni" ja auto ois kyllä menny metsään siinä vaiheessa.
Kannattaa ottaa huomioon myös se että et välttämättä pysty istumaan kotimatkalla, oma kotimatka meni takapenkillä röhnöttäen koska epparin takia oli istumakielto eikä istuminen todellakaan onnistunut ollenkaan.
Toivottavasti löydät asiaan hyvän ratkaisun!
..taksilla, jos ei ole muuta kyytivaihtoehtoa. Älä lähde ajamaan itse!
Katso Kelan sivuilta...
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100801111809EH?openDocument
Näin ainakin täällä Helsingissä Kätilöopiston sairaalassa.
Eli kyllä ambulanssilla menisin. Ja joku sitten hakemaan sinut ja vauva takaisin kotiin. En usko, että laskevat yksin vauvan kanssa matkaan.
...meillä matkaa sairaalaan vain 30 km ja ohjeeksi sanotaan ensisynnyttäjille, että lähtövalmisteluja voi ruveta tekemään kun supparit tulee alle 5 min välein (ja sitä ennen on hyvä varmistaa että ne eivät lopu esim lämpimän suihkun alla rauhassa istuskellessa) tai kun lapsivedet menee. Silloinkaan ei siis yleensä ole vielä mikään tulipalokiire. Tähän tietysti vaikuttaa myös se, mikä on ollut kohdunsuun ja -kaulan tilanne ennen suppareiden alkua. Lyhennyt kaula ja pehmennyt suu sallivat tietysti nopeammankin avautumisen.
Missään nimessä ajamaan ei pidä lähteä itse, mutta jos vointi on siedettävä eikä ole runsasta vuotoa (jolloin on kiire, koska voi olla merkki istukan irtoamisesta/repeämisestä), tulee ottaa TAKSI. Ambulanssit on hätätilanteita varten ja taksistahan saa kelalta suurimman osan rahoista takaisin. Kotimatkalla istuminen voi tosiaan vielä olla vaikeaa, joten itse ei kannata suunnitella ajavansa eikä sairaala sillä tavoin välttämättä edes kotimatkalle päästä.
Siis olisitko ajamassa ITSE, siis sinä ratissa? Vai mies ratissa?
Jos vaihtoehdot on ajaa itse, sinä siis, tai ambulanssi, niin ehdottomasti ambulanssi!! Ei kukaan voi tietää kuinka nopeasti tai kipeesti sun synnytys etenee, joten matkalla voi sattua mitä vaan.
Ambulanssi on kuitenkin aina turvallinen vaihtoehto.
Ja voithan sinä mennä ambulanssilla edellä ja mies tulla autolla perässä.
Ja ohjeeksi milloin lähteä.. Kun lapsivedet menee, tai kun supistukset on kipeitä, sellaisia, että sattuu niin että sinusta tuntuu että on aika lähteä. Tiedät kyllä milloin se hetki on, sitten kun se tulee.
Usko mua.. sen kyllä sitten tietää. Varmaan joku alkukantainen vaisto sanoo, milloin täytyy hakeutua turvalliseen synnytyspaikkaan (nykyisinhän se on sairaala).
-mm- , neljättä odottelen loppusuoralla.